علائم گواتر چیست؟

علائم گواتر چیست؟

23 آذر 1401

آیا تا به حال به گواتر مبتلاء شده‌اید یا کسی را می‌شناسید که مبتلاء شده باشد؟ اگر مطمئن نیستید، بارزترین علامت گواتر، برآمدگی در پایین گردن است. گواترهای کوچک تا متوسط نسبتاً شایع هستند و می‌توانند برای هر کسی در هر سنی اتفاق بیفتند. حتی ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشند. با این حال، اگر شما یک خانم 40 ساله هستید، متاسفانه احتمال ایجاد گواتر در شما بیشتر است.
به طور کلی، بیماری‌های تیروئید مانند گواتر در حال تبدیل شدن به یک مسئله سلامت شایع‌تر است. گاهی اوقات گواتر فقط یک مشکل موقتی است که بدون هیچ گونه درمان دارویی از بین می‌رود. اما در موارد دیگر، می‌تواند نشانه آشکاری از وجود یک بیماری یا اختلال جدی‌تر تیروئید (که به طور کلی اختلال غدد درون‌ریز نیز نامیده می‌شود) باشد و باید فوراً با آن برخورد شود. کمبود ید شایع‌ترین علت گواتر است. دریافت ید کافی از رژیم غذایی به طور منظم یکی از راه‌های طبیعی برای جلوگیری از گواتر است. بیایید ببینیم دقیقاً گواتر چیست، گواتر می‌تواند ناشی از سایر مشکلات تیروئید باشد یا منجر به آن شود و بهترین راه برای پیشگیری و درمان گواتر تیروئید چیست.


گواتر چیست؟


شاید با گواتر به عنوان برآمدگی در گردن آشنا باشید، اما گواتر  دقیقاً چیست؟ گواتر چند نوع است (گواتر یوتیروئید، گواتر ساده، گواتر پراکنده، گواتر اندمیک و ...) با علل مختلف، اما به طور کلی گواتر تورمی در گردن به دلیل بزرگ شدن غده تیروئید است. اندازه توده در گردن می تواند از یک ندول کوچک تا یک گواتر بزرگ، قابل مشاهده و چند ندولار در گردن باشد. گواتر زمانی ایجاد می‌شود که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند (کم کاری تیروئید) یا زمانی که مقدار بیش از حد هورمون تیروئید تولید می‌کند (پرکاری تیروئید)، هورمون‌ها و افزایش وزن اشاره مستقیم به همین امر دارد اما همچنین می‌تواند زمانی رخ دهد که عملکرد نادرستی غده وجود نداشته باشد (اغلب به آن "اتیروئید" می‌گویند. گواتر"). گاهی اوقات، اگرچه به ندرت، نتیجه تحریک بیش از حد غده هیپوفیز غده تیروئید است. جالب توجه است که بسیاری از بیماران مبتلاء به سندرم کوشینگ، بیماری که معمولاً توسط غده هیپوفیز ایجاد می‌شود، اغلب شیوع بالایی از اختلالات تیروئید را نیز نشان می‌دهند. مهم نیست که چه چیزی وجود دارد، وجود گواتر همیشه به این معنی است که شرایطی وجود دارد که منجر به بزرگ شدن غیر طبیعی غده تیروئید می‌شود.
غده تیروئید چیست؟ غده تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل کوچک است که در گردن، درست زیر سیب آدم واقع شده است (که در مردان بیشتر برجسته است، اما زنان نیز یکی از این غده‌ها را دارند). این یک غده هورمونی ضروری است که دو نوع هورمون به نام‌های تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) را تولید می‌کند که به تنظیم گردش خون و متابولیسم و سایر عملکردهای ضروری بدن کمک می‌کند. گواتر ممکن است با ندول های تیروئید نیز رخ دهد، که توده‌های کوچکی هستند که می‌توانند روی غده تیروئید ایجاد شوند. آن‌ها ممکن است جامد یا پر از مایع باشند. بیشتر اوقات آن‌ها بی‌ضرر هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند باعث پرکاری تیروئید یا بدخیم (سرطانی) شوند. گواتری که دارای چندین گره تیروئید باشد گواتر چند ندولار نامیده می‌شود. گاهی اوقات جراحی غدد درون‌ریز برای برداشتن غده تیروئید توصیه می‌شود اگر ندول تیروئید باعث پرکاری تیروئید، محدودیت تنفس یا بلع یا اگر بدخیم باشد.


علائم گواتر


تیرومگالی، که بیشتر به عنوان گواتر شناخته می‌شود، تیروئید بزرگ شده است، اما علائم بزرگی تیروئید  دقیقاً چیست؟ اول از همه، هر گواتری علائمی ایجاد نمی‌کند. هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، می‌توانند شامل موارد زیر باشند:
بزرگ شدن غده تیروئید، که منجر به تورم قابل مشاهده در قاعده گردن می‌شود که ممکن است به ویژه هنگام اصلاح یا آرایش کردن آشکار شود.

  • احساس تنگی در گلو
  • مشکل در بلع
  • سرفه کردن
  • گرفتگی صدا
  • دشواری در تنفس

در موارد نادر، گواتر بزرگ می‌تواند به نای و مری فشار وارد کند. وقتی گواتر به این بزرگی باشد، نفس کشیدن در هنگام دراز کشیدن به پشت سخت می‌شود. بلع نیز می‌تواند به خصوص با غذای جامد دشوار باشد و حتی ممکن است در ناحیه تیروئید درد ایجاد شود.
گواتر بزرگ می‌تواند باعث اتساع ورید گردن و سرگیجه در زمانی که بازوها بالای سر قرار می‌گیرند.


عوامل خطر


برخی از شایع‌ترین عوامل خطر گواتر عبارتند از:
کمبود ید در رژیم غذایی: افرادی که ید کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلاء به گواتر هستند.
جنسیت: از آنجایی که زنان بیشتر مستعد ابتلاء به اختلالات تیروئید هستند، احتمال ابتلاء به گواتر نیز در آن‌ها بیشتر است.
سن: شانس شما برای ابتلاء به این بیماری با افزایش سن افزایش می‌یابد، به خصوص زمانی که به 40 سالگی رسیدید.
سابقه پزشکی: سابقه شخصی یا خانوادگی بیماری خودایمنی خطر ابتلاء را افزایش می‌دهد.
بارداری و یائسگی: به دلایل نامشخص، احتمال بروز مشکلات تیروئید در دوران بارداری و یائسگی بیشتر است.
برخی داروها: برخی از درمان‌های پزشکی، از جمله سرکوب‌کننده‌های سیستم ایمنی، داروهای ضدرتروویروس، داروی قلبی آمیودارون (کوردارون، پاسرون، و غیره) و داروی روان‌پزشکی لیتیوم (Lithobid، سایرین)، خطر ابتلاء را افزایش می‌دهند.
قرار گرفتن در معرض تابش: اگر تحت پرتودرمانی در ناحیه گردن یا قفسه سینه خود قرار گرفته باشید یا در یک مرکز هسته‌ای، آزمایش یا حادثه در معرض تشعشع قرار گرفته باشید، خطر افزایش می‌یابد.


علل


علل گواتر در سه نوع مختلف متفاوت است. با یک گواتر ساده، غده تیروئید به اندازه کافی هورمون مناسب برای رفع نیازهای بدن تولید نمی‌کند. به دلیل این کمبود هورمون، غده تیروئید سعی می کند این کمبود را با بزرگتر شدن جبران کند و در نتیجه گواتر ساده ایجاد می شود. گواتر بومی در اثر کمبود ید ایجاد می‌شود. هنگامی که مصرف ید به شدت کم می‌شود، تیروئید با ایجاد غده تیروئید متورم به نام گواتر، به منظور جذب ید موجود، سطوح کاهش یافته را جبران می‌کند. ید از سال 1924 به نمک خوراکی (به شکل یدید پتاسیم) اضافه شده است. در اصل، یدسازی نمک برای کاهش بروز گواتر اتخاذ شد.
طب رایج اغلب می گوید که گواتر پراکنده معمولاً علت شناخته شده‌ای ندارد. اما برای برخی از افراد، داروهای خاص می‌توانند منجر به گواتر پراکنده شوند. لیتیوم که برای درمان برخی از بیماری‌های روانی و سایر شرایط پزشکی استفاده می‌شود، نمونه‌ای از دارویی است که می‌تواند باعث ایجاد این نوع گواتر شود. همچنین اعتقاد بر این است که خوردن مقادیر بسیار زیاد غذاهای تقویت کننده گواتر می تواند باعث گواتر پراکنده شود. این غذاها شامل سویا، روتاباگا، کلم، هلو، بادام زمینی و اسفناج است. دلیل اینکه مقادیر زیاد این غذاها می تواند برای سلامت تیروئید مشکل ساز باشد، توانایی آن‌ها در سرکوب تولید هورمون تیروئید با تداخل در توانایی تیروئید برای پردازش یدید است. سایر بیماری‌ها و بیماری‌هایی که با ایجاد گواتر مرتبط هستند عبارتند از بیماری گریوز، تیروئیدیت هاشیموتو، سایر اشکال تیروئیدیت و بارداری. قرار گرفتن در معرض تابش همچنین می‌تواند به تشکیل گواتر کمک کند.


درمان مرسوم


درمان مرسوم گواتر تیروئید به علائم، اندازه و علت اصلی گواتر بستگی دارد. گاهی اوقات اگر بیمار تیروئید معمولی دارد و اندازه گواتر کوچک است و مشکل دیگری ایجاد نمی‌کند، پزشک به سادگی مراقب گواتر است. این رویکرد "انتظار مراقب" است. درمان جایگزینی هورمون تیروئید یک درمان رایج برای گواتری است که ناشی از کم کاری تیروئید (کم کاری تیروئید) یا پرکاری تیروئید (پرکاری تیروئید) است. لووتیروکسین اغلب در موارد کم کاری تیروئید تجویز می‌شود در حالی که متیمازول و پروپیل تیوراسیل معمولاً برای پرکاری تیروئید استفاده می‌شود. اگر پزشک معتقد است که یک علت التهابی گواتر شما وجود دارد، آسپرین یا کورتیکواستروئید ممکن است توصیه شود.
ید رادیواکتیو یکی دیگر از راه‌های درمان گواتر است که برای گواتر در مواردی که غده تیروئید بیش از حد فعال باشد استفاده می‌شود. روش کار به این صورت است که شما در واقع ید رادیواکتیو را از طریق دهان می‌گیرید و وقتی از طریق جریان خون به غده تیروئید شما می‌رسد، سلول‌های تیروئید را از بین می‌برد که می‌تواند گواتر را کوچک‌تر کند. مشکل این خط درمانی این است که می تواند به طرف دیگر طیف منجر شود غده تیروئید کم کار و کم کاری تیروئید. برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید با جراحی (تیروئیدکتومی کامل یا جزئی) ممکن است درمان توصیه شده باشد اگر گواتر شما بسیار بزرگ باشد تا حدی که ناراحت کننده باشد یا باعث مشکل در تنفس یا بلع شود. همچنین ممکن است برای گواتر ندولار که باعث پرکاری تیروئید می‌شود، جراحی توصیه شود.


درمان‌های طبیعی


بسته به اینکه چه مقدار از تیروئید با جراحی برداشته می‌شود، داروهای جایگزین هورمون تیروئید مانند لووتیروکسین ممکن است بعد از جراحی و احتمالاً تا پایان عمر مورد نیاز باشد.
برای گواتر چند ندولار بزرگ، ممکن است نیاز به بیوپسی برای رد سرطان باشد.

1. ید

تقریباً 74 درصد از بزرگسالان عادی و «سالم» ممکن است ید کافی مصرف نکنند. گفته می‌شود در کشورهای توسعه یافته، کمبود ید چهار برابر بیشتر از 40 سال پیش است.
کمبود ید می‌تواند منجر به بزرگ شدن غده تیروئید یا گواتر شود زیرا تیروئید سعی می‌کند تا حد امکان مولکول‌های ید را به دام بیندازد. اگر علت گواتر شما کمبود ید باشد، افزایش مصرف غذاهای غنی از ید می‌تواند کمک‌کننده باشد. FDA در حال حاضر میزان توصیه شده روزانه برای ید را 150 میکروگرم تعیین کرده است که برای از بین بردن گواترهای شایع در مناطق دارای کمبود ید به اندازه کافی کارآمد است. غذاهای سرشار از ید عبارتند از جلبک دریایی، ماست، سیب زمینی پخته شده و کرن بری. همچنین می‌توانید مکمل‌های ید را بررسی کنید. مطالعات نشان می‌دهد که حتی مقادیر کمی ید مکمل (250 میکروگرم) باعث تغییرات جزئی اما قابل توجهی در عملکرد هورمون تیروئید در افراد مستعد می‌شود. از سوی دیگر، جذب نشدن ید اضافی توسط بدن نیز می‌تواند باعث ایجاد گواتر در تیروئید شود. این غیرمعمول است، اما اگر دریافت بیش از حد ید باعث گواتر شما می‌شود، می‌توانید رژیم غذایی خود را نیز تغییر دهید تا سطح ید خود را به یک مکان سالم بازگردانید. اگر صدف زیاد می‌خورید، ید اضافی ممکن است مشکل ساز باشد. همچنین باید از نمک غنی شده با ید، جلبک دریایی و مکمل های حاوی ید اجتناب کنید.

2. رفع کمبودهای تغذیه‌ای

علاوه بر ید، برخی از کمبودهای مواد مغذی دیگر با ایجاد گواتر مرتبط است. به طور خاص، کمبود روی، منگنز و ویتامین A، همراه با سوءتغذیه شدید پروتئین، ممکن است باعث ناتوانی بدن شما در استفاده مناسب از یدی شود که دریافت می‌کنید و بنابراین می‌تواند منجر به تشکیل گواتر شود.

بیشتر بخوانید: بهترین راه جذب ویتامین A در بدن چیست؟

 

3. اگر کم کاری تیروئید باعث گواتر شده است، تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد کنید

کم کاری تیروئید یا کم کاری تیروئید زمانی است که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند. کم کاری تیروئید شایع‌تر از پرکاری تیروئید است. این بیماری در حدود 5 درصد از آمریکایی‌ها یافت می‌شود در حالی که تقریباً 1 درصد مبتلاء به پرکاری تیروئید هستند.
اگر کم کاری تیروئید ریشه گواتر شما باشد، کارهای زیادی می‌توانید از نظر رژیم غذایی و عادات خود برای درمان گواتر و تیروئید کم کار خود انجام دهید.
برخی از بهترین غذاها برای بهبود تیروئید کم کار عبارتند از:

  • ماهی‌های صید وحشی مانند سالمون و ساردین
  • روغن نارگیل
  • جلبک دریایی مانند کلپ، نوری و دولس
  • غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند کفیر
  • آب تمیز
  • غذاهای پر فیبر
  • آب قلم، آبگوشت استخوان
  • میوه‌ها و سبزیجات

غذاهایی که برای بهبود کم کاری تیروئید باید اجتناب کرد عبارتند از:

  • غذاهای گواتروژن
  • آب لوله کشی
  • لبنیات معمولی
  • گلوتن
  • قند
  • محصولات آرد تصفیه شده
  • محصولات سویای تخمیر نشده مانند توفو و سیتان

از نظر غذاهای گواتروژن، خوردن سبزیجات به طور کلی برای سلامتی بسیار مفید است، اما زمانی که مشکل تیروئید دارید، باید از مصرف مقادیر زیادی سبزیجات خام براسیکا مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و کلم بروکسل خودداری کنید.
چرا؟ زیرا به دلیل گواتروژن‌هایشان که مولکول‌هایی هستند که پراکسیداز تیروئید را مختل می‌کنند، می‌توانند بر عملکرد تیروئید تأثیر منفی بگذارند. هنگام مصرف این سبزیجات چلیپایی، بهتر است آن‌ها را قبل از مصرف به خوبی بخارپز کنید و آن‌ها را در اندازه متوسط نگه دارید. این نکته به ویژه برای افرادی که کمبود ید دارند مفید است.

4. اگر پرکاری تیرودیسم در ریشه گواتر شما باشد

اگر تیروئید پرکار در ریشه گواتر شما قرار دارد، راه‌های طبیعی درمان پرکاری تیروئید را در کنار رویکردهای رایج پزشکی بررسی کنید. شما باید یک رژیم غذایی کامل و بدون غذاهای فرآوری شده داشته باشید و از آلرژن‌های غذایی رایج مانند گلوتن و کازئین A1 اجتناب کنید (و اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید برای آلرژی غذایی آزمایش کنید).
 بین بایدها و نبایدهایی که برای تیروئید کم کار و پرکار انجام می‌شود، همپوشانی وجود دارد، اما لازم است بدانید که با کدام یک سر و کار دارید تا بتوانید از درمان طبیعی مناسب استفاده کنید.

5. مصرف چای خود را در نظر بگیرید

اگر شما عاشق چای هستید، ممکن است بخواهید در صورت داشتن نگرانی از تیروئید، مصرف آن را کاهش دهید. مزایای سلامتی ثابت شده زیادی برای چای سیاه و سبز وجود دارد، اما اگر مشکلات تیروئیدی دارید، این دمنوش‌ها، به خصوص چای سبز و محتوای بالای کاتچین ممکن است در مقادیر بسیار زیاد برای شما مشکل ایجاد کنند.
بر اساس تحقیقات حیوانی، عصاره چای سبز ممکن است پتانسیل کاهش هورمون های تیروئید (T3 و T4) را داشته باشد اما هورمون محرک تیروئید را افزایش دهد. این‌ها اثرات هورمونی هستند که می‌توانند به کم کاری تیروئید کمک کنند یا آن را بدتر کنند. در حالی که مقادیر متوسط چای سبز ممکن است خوب باشد، مصرف مکمل‌های چای سبز با گواتر و کم کاری تیروئید ممکن است به ویژه نگران‌کننده باشد. با پزشک خود در مورد مصرف چای سبز خود صحبت کنید، به خصوص اگر از داروهای تیروئید استفاده می‌کنید.


عوارض و اقدامات احتیاطی


در برخی موارد، گواتر ندولر سمی می‌تواند از یک گواتر ساده ایجاد شود. این بیماری عمدتاً مربوط به افراد مسن است. عوامل خطر برای این گواتر سمی عبارتند از: جنسیت خانم و بالای 55 سال سن. اکثر افرادی که به این بیماری مبتلاء می‌شوند چندین سال است که گواتر همراه با ندول دارند.
گواتر همچنین می‌تواند به کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید منجر شود اگر قبلاً به دلیل یکی از این شرایط ایجاد نشده باشد. پرکاری تیروئید گاهی اوقات می تواند ناشی از گواتر ندولر باشد که باعث می‌شود تیروئید مقادیر زیادی هورمون تیروئید تولید کند. اگر تورم در جلوی گردن خود دارید یا علائم دیگری را تجربه می‌کنید، همیشه باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. بزرگ شدن ناگهانی غده تیروئید ممکن است نشان‌دهنده خونریزی داخلی یا وجود یک اختلال ایمنی باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. بزرگ شدن پیشرونده تیروئید یا ایجاد گره‌های سفت شده ممکن است نشان دهنده بدخیمی تیروئید (سرطان) باشد. اگر یک ندول منفرد و غالب وجود داشته باشد یا اگر یک ندول در حال بزرگ شدن باشد، برای رد سرطان باید بیوپسی با سوزن ظریف انجام شود. حتماً با یک متخصص غدد، یک پزشک متخصص در غدد درون‌ریز یا مطالعه سیستم غدد درون‌ریز مشورت کنید.


کلام آخر


  • اگر گواتر (یا گواتر) دارید، مهم است که سلامت تیروئید خود را ارزیابی کنید تا ریشه علت علائم شما را پیدا کنید.
  • مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد، وجود گواتر همیشه به این معنی است که شرایطی وجود دارد که منجر به بزرگ شدن غیر‌طبیعی غده تیروئید می‌شود.
  • گواتر می‌تواند یک نمایش بصری از یک مشکل زمینه‌ای تیروئید جدی‌تر، مانند کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید باشد.
  • ید ماده مغذی است که برای عملکرد سالم تیروئید کاملاً حیاتی است.
  • از طریق یک رژیم غذایی سالم و کامل که هرگونه کمبود تغذیه‌ای را برطرف می‌کند، می‌توانید به طور طبیعی به بهبود سلامت تیروئید خود کمک کنید.
  • از آنجایی که زنان بیشتر مستعد ابتلاء به بیماری‌های تیروئید هستند، بیشتر در معرض گواتر هستند.
  • گواتر ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما اگر شما بالای 40 سال سن دارید، حتی بیشتر در معرض خطر هستید.
  • متعادل کردن هورمون‌ها یک راه عالی برای جلوگیری از مشکلات تیروئید، از جمله گواتر است.
  • حتی اگر گواتر معمولاً بدون درد است، فقط یکی را نادیده نگیرید و فرصت را از دست ندهید که احتمالاً وضعیت جسمانی فعلی شما را آشکار کند و به شما فرصتی برای بهبود تیروئید و همچنین سلامت کلی خود بدهد.

 بیشتر بخوانید: 15 درمان خانگی آب مروارید (انواع، علل و پیشگیری)

مطالب مرتبط