هورمون‌ها و افزایش وزن: علائم و راه‌های کنترل

هورمون‌ها و افزایش وزن: علائم و راه‌های کنترل

24 مهر 1401

ارتباط مستقیمی بین هورمون‌ها و افزایش وزن وجود دارد. افزایش وزن ناگهانی و مشکل در کاهش وزن می‌تواند از علائم افزایش وزن هورمونی باشد. یک رژیم غذایی متعادل و ورزش به تنهایی ممکن است در چنین مواردی مؤثر نباشد. شما همچنین باید سطح هورمون خود را بررسی کنید.
هورمون‌هایی که هموستاز را حفظ می‌کنند (فرایند خود تنظیمی که عملکردهای بدن را متعادل می‌کند) به مدیریت وزن کمک می‌کند، متابولیسم را تنظیم می‌کند و سلامت باروری فرد را حفظ می‌کند.
اکثر زنان به دلیل سن، ژنتیک، بارداری و یائسگی دچار عدم تعادل هورمونی می‌شوند که منجر به افزایش وزن می‌شود. اما کدام هورمون‌ها مهره‌های اصلی هستند؟
برای اطلاعات بیشتر در مورد هورمون‌های مرتبط با افزایش وزن و نحوه‌ی کنترل گرسنگی، سیری و متابولیسم به ادامه‌ی مطلب مراجعه کنید.


آیا عدم تعادل هورمونی باعث افزایش وزن می‌شود؟


هورمون‌ها همراه با سبک زندگی شما بر اشتها، سیری، متابولیسم و وزن شما تأثیر می‌گذارند.

  • استرس
  • سن
  • ژن‌ها
  • انتخاب‌های نامناسب سبک زندگی می‌تواند تعادل هورمونی شما را مختل کند و منجر به متابولیسم کند، سوء‌هاضمه و گرسنگی غیرقابل کنترل شود. این در نهایت منجر به افزایش وزن می‌شود.

بنابراین، بیایید دریابیم که کدام هورمون‌ها باعث افزایش وزن می‌شوند.


کدام عدم تعادل هورمونی باعث افزایش وزن می شود؟


1. غده تیروئید

غده‌ی تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل است که در قاعده‌ی گردن وجود دارد. این هورمون مسئول ترشح سه هورمون تری یدوتیرونین (T3)، تیروکسین (T4) و کلسی تونین (4) است.
T3 و T4 عمدتاً مسئول تنظیم دمای بدن و متابولیسم هستند. آن‌ها همچنین نقش مهمی در تنظیم متابولیسم چربی و گلوکز، مصرف غذا و اکسیداسیون چربی (فرآیند شکستن مولکول‌های چربی) دارند.
عدم تعادل در هورمون‌های تیروئید باعث یک وضعیت پزشکی به نام کم کاری تیروئید (غده‌ی تیروئید کم کار) می‌شود. کم کاری تیروئید با کاهش سرعت متابولیک و دمای بدن و BMI بالاتر همراه است.
اختلال عملکرد خفیف تیروئید می‌تواند منجر به افزایش وزن شود و یکی از عوامل خطر احتمالی چاقی است.

کم کاری تیروئید منجر به تجمع آب و نه چربی می شود که باعث می‌شود چاق به نظر برسید. کم کاری تیروئید شدید می‌تواند منجر به ادم (جمع شدن آب در صورت) شود. اگر افزایش وزن شما فقط به دلیل عدم تعادل هورمون تیروئید باشد، می‌توانید 5 تا 10 پوند یا بیشتر اضافه کنید.
یک سبک زندگی سالم می‌تواند منجر به کاهش وزن و بهبود وضعیت بدن و عملکرد تیروئید شما شود.

2. لپتین

لپتین عمدتاً توسط سلول‌های چربی (آدیپوسیت) ترشح می‌شود. مصرف انرژی، اشتها و مصرف غذا را تنظیم می‌کند.
سبک زندگی و رژیم غذایی شما نقش کلیدی در تنظیم سطح لپتین و وزن بدن شما دارد. مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد نشان داد که خوردن غذاهای فرآوری‌شده و فست‌فود، نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند و فروکتوز بیش از حد می‌تواند منجر به مقاومت به لپتین و در نتیجه چاقی شود.
با مصرف بیشتر غذاهای حاوی فروکتوز، چربی بیشتری انباشته شده و لپتین بیشتری ترشح می‌شود. این به نوبه‌ی خود، بدن شما را نسبت به لپتین حساس می‌کند و مغز شما سیگنال توقف غذا را دریافت نمی‌کند. این در نهایت منجر به افزایش وزن می‌شود.

3. انسولین

انسولین، یک هورمون پپتیدی که توسط سلول‌های بتا پانکراس ترشح می‌شود، سطح گلوکز خون را تنظیم می‌کند.
عدم تعادل تغذیه‌ای، عدم تحرک بدنی و مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده، الکل و نوشیدنی‌های مصنوعی شیرین شده و مصرف میان وعده‌های غذایی ناسالم می‌تواند منجر به چاقی و مقاومت به انسولین شود.
مقاومت به انسولین باعث افزایش ترشح انسولین درون زا (انسولین ترشح شده از پانکراس) می‌شود که با تغییر متابولیسم گلوکز منجر به افزایش وزن می‌شود.
مدیریت سبک زندگی، نظارت بر سطوح هورمونی و ورزش برای جلوگیری از چاقی مقاوم به انسولین ضروری است.

4. گرلین

گرلین یک هورمون اورکسیژنیک (محرک گرسنگی) است که اشتها و دریافت غذا را تحریک می‌کند و رسوب چربی را افزایش می‌دهد.
عمدتاً در پاسخ به غذا توسط معده ترشح می‌شود. معده‌ی شما وقتی که خالی است گرلین ترشح می‌کند و تولید آن را مدت کوتاهی پس از غذا کاهش می‌دهد.
بعد از غذا، میزان سرکوب گرلین در افراد چاق در مقایسه با افراد با BMI طبیعی کمتر است. این منجر به پرخوری می‌شود که منجر به افزایش وزن بیشتر می‌شود.

5. استروژن

سطوح بالا و پایین استروژن می‌تواند منجر به افزایش وزن در زنان شود.
سطوح بالای استروژن باعث رسوب چربی می‌شود، در حالی که سطوح پایین (به ویژه در دوران یائسگی) منجر به تجمع چربی احشایی، به ویژه در ناحیه‌ی تحتانی می‌شود.
مطالعات نشان داده‌است که افزایش ترشح استرون، استرادیول و استرادیول آزاد همگی با افزایش BMI در زنان یائسه مرتبط است.
سطح استروژن با کل فعالیت بدنی ارتباط منفی دارد. هر چه در دوران یائسگی فعالیت بدنی بیشتری داشته‌باشید، بیشتر می‌توانید افزایش وزن خود را کنترل کنید.

6. کورتیزول

کورتیزول یک هورمون استروئیدی است که توسط غدد فوق کلیوی تولید می‌شود. عمدتاً زمانی ترشح می‌شود که استرس، افسرده، مضطرب، عصبی، عصبانی، آسیب جسمی و غیره دارید.
مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا، استرس مزمن و کمبود خواب منجر به افزایش تولید کورتیزول می‌شود. سطح بالای کورتیزول باعث تجمع چربی در ناحیه‌ی شکم می‌شود. این چرخه معیوب یکی از دلایل اصلی افزایش وزن است.

7. تستوسترون

تستوسترون یک هورمون جنسی مردانه است، اما در زنان نیز به مقدار کمی از تخمدان‌ها ترشح می‌شود.
تستوسترون به سوزاندن چربی کمک می‌کند، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند و میل جنسی را بهبود می‌بخشد. مقاومت به انسولین به دلیل افزایش بافت چربی منجر به گردش خون پایین گلوبولین متصل به هورمون جنسی (SHBG) (پروتئینی که به هورمون‌های جنسی متصل می‌شود) می‌شود. این باعث کاهش سطح تستوسترون و افزایش تجمع چربی می‌شود.
تغییرات سبک زندگی، تستوسترون درمانی و ورزش منظم می‌تواند به حفظ این هورمون کمک کرده و منجر به کاهش وزن شود.

8. پروژسترون

این هورمون تولید مثل زنانه به حفظ عملکردهای بدن و مدیریت سلامت باروری کمک می‌کند.
سطح هورمون پروژسترون در دوران یائسگی، استرس حاد و استفاده از قرص‌های ضد بارداری کاهش می‌یابد.
مطالعه‌ای که روی همستر انجام شد نشان داد که سطح طبیعی پروژسترون به کاهش توده‌ی چربی کمک می‌کند.
مطالعه‌ی دیگری که بر روی انسان انجام شد به این نتیجه رسید که درمان با استروژن و پروژسترون به کاهش تجمع چربی شکمی کمک می‌کند، حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و پیشرفت دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد.
ورزش منظم، مدیریت استرس و شیوه‌ی زندگی سالم می‌تواند به تنظیم سطح پروژسترون و افزایش وزن شما کمک کند.

9. ملاتونین

ملاتونین هورمونی است که از غده‌ی صنوبری ترشح می‌شود. ریتم شبانه روزی، یعنی الگوی خواب و بلند شدن را تنظیم می‌کند. سطح ملاتونین در بدن از عصر تا اواخر شب و در اوایل صبح افزایش می‌یابد.
کیفیت پایین خواب سطح ملاتونین را کاهش می‌دهد که منجر به کاهش فعالیت بدنی، القاء استرس و تحریک تولید کورتیزول (هورمون استرس) می‌شود. این باعث افزایش متابولیسم گلوکز و کاهش سطح آدیپونکتین (هورمون پروتئینی که باعث تجزیه چربی می‌شود) می‌شود که باعث افزایش وزن می‌شود.
سطوح پایین ملاتونین و کیفیت پایین خواب باعث افزایش دریافت کالری در شب می‌شود که باز هم با افزایش وزن و افزایش BMI مرتبط است.

10. گلوکوکورتیکوئیدها

گلوکوکورتیکوئیدها هورمون‌های استروئیدی هستند که حساسیت به انسولین و سنتز اسیدهای چرب را تنظیم می‌کنند. عدم تعادل در سطوح گلوکوکورتیکوئید باعث افزایش وزن و مقاومت به انسولین می‌شود.
مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد نشان داد که تجویز مرکزی گلوکوکورتیکوئیدها باعث افزایش مصرف غذا و افزایش وزن بدن می‌شود.
اکنون که می‌دانید کدام هورمون‌ها باعث افزایش وزن می‌شوند، بیایید علائمی را که باید به آنها توجه کنید بررسی کنیم.


علائم افزایش وزن هورمونی


شایع ترین علامت عدم تعادل هورمونی افزایش وزن است که ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • بی حالی
  • خستگی
  • مشکل در خوابیدن
  • سردرد
  • افسردگی
  • سوء‌هاضمه
  • تغییر در اشتها
  • پوست خشک
  • صورت پف کرده
  • اضطراب
  • اختلال عملکرد جنسی

بنابراین، در صورت مواجهه با هر یک از علائم بالا با پزشک مشورت کنید و برای مدیریت صحیح به معاینه‌ی هورمونی روتین بروید.
بیایید به سؤال رایج دیگری که مردم در مورد افزایش وزن هورمونی دارند پاسخ دهیم.


آیا درمان جایگزین هورمونی (HRT) باعث افزایش وزن می‌شود؟


تمام درمان‌های هورمونی منجر به افزایش وزن نمی‌شود. هورمون‌هایی که ماهیت استروئیدی دارند ممکن است باعث تجمع چربی مرکزی شوند، اما شواهدی که این موضوع را تأیید می‌کند متغیر است و قطعی نیست.
یک مطالعه‌ی منتشر شده در باروری و عقیمی نشان داد که زنان یائسه که تحت درمان با استروژن و پروژسترون بودند، افزایش وزن بدن و توده‌ی چربی را تا حد کمی تجربه کردند.
برخی مطالعات نیز بیان می‌کنند که درمان مداوم هورمونی هیچ تغییر قابل توجهی در وزن ایجاد نمی‌کند.
بنابراین، در صورت افزایش وزن، با پزشک مشورت کنید. انجام یک آزمایش هورمونی با مشخصات کامل به صورت دوره‌ای می‌تواند به شما در کنترل وزن کمک کند.

در اینجا آنچه می‌توانید برای کاهش وزن ناشی از عدم تعادل هورمونی انجام دهید، آورده شده‌است.


نحوه‌ی کاهش وزن هورمونی


بهترین راه برای کنترل عدم تعادل هورمونی از طریق معاینات منظم، مدیریت سبک زندگی و مصرف دارو برای همین موارد است. در اینجا چیزی است که می توانید برای کنترل وزن خود در این زمان انجام دهید.
در صورت افزایش وزن ناخواسته آزمایش خون انجام دهید.
از خوردن غذاهای فرآوری شده، الکل، تنقلات آخر شب، نوشیدنی‌های گازدار و شیرین شده‌ی مصنوعی و غیره خودداری کنید.
درست و آرام بخوابید. مطالعات نشان داده‌اند که مدت زمان کوتاه خواب باعث افزایش گرلین و کاهش لپتین در بدن می‌شود که منجر به افزایش وزن می‌شود.
بدن خود را هیدراته نگه‌دارید تا سالم بمانید.
بشقاب خود را با مقدار زیادی سبزیجات تازه، غلات کامل و میوه‌ها پر کنید.
به طور منظم ورزش کنید و کالری بیشتری بسوزانید.
هر روز یک ساعت را به تمرین تنفس عمیق، یوگا و مدیتیشن برای کاهش استرس اختصاص دهید.

 بیشتر بخوانید: 15 درمان خانگی برای تسکین کمردرد به طور طبیعی