10 ترکیب غذایی خطرناک که باید از آن اجتناب کنید

10 ترکیب غذایی خطرناک که باید از آن اجتناب کنید

22 خرداد 384 بازدید

مخلوط کردن چندین نوع غذا مانند گوشت با پنیر و میوه‌ها با ماست یک عمل رایج است. اما طبق تحقیقات متخصص‌های تغذیه آیورودا، ترکیبات غذایی خاصی وجود دارد که کانال‌های گوارشی را مسدود کرده و بدن شما را از دستیابی به مواد مغذی ضروری باز می‌دارد. در این مقاله، 10 ترکیب غذایی که باید در رژیم غذایی خود از آن اجتناب کنید را بررسی می‌کنیم.


1. کربوهیدرات و پروتئین‌های حیوانی


کربوهیدرات و پروتئین‌های حیوانی

وقتی یک کربوهیدرات با پروتئین (مانند گوشت با سیب زمینی یا نان) می‌خورید، با پوسیدگی پروتئین و تخمیر کربوهیدرات روبرو می‌شوید. این امر منجر به تولید گاز و نفخ معده می‌شود. کسانی که مدت زیادی از این ترکیب استفاده می‌کنند ممکن است مصونیت داشته باشند، اما بهتر است ترکیب‌های مکمل مانند لوبیا و برنج که ترکیب خوبی است را در رژیم غذایی خود قرار دهند.


2. ترکیب دو خوراکی که منبع پروتئین بالایی دارند


ترکیب دو خوراکی که منبع پروتئین بالایی دارند

بیکن و تخم مرغ، ترکیبات محبوبی هستند که حاوی منبع پروتئین بالایی هستند. این امر به سیستم گوارشی آسیب وارد می‌کند و هضم آن زمان زیادی می‌برد. برای جلوگیری از این مسئله، وعده‌های غذایی خود را با فاصله میل کنید. ابتدا پروتئین‌های سبک و سپس گوشت را میل کنید و هرگز بین هر وعده بیش از 10 دقیقه صبر نکنید.


3. نوشیدن آب یا آبمیوه به همراه غذا


نوشیدن آب یا آبمیوه به همراه غذا

نوشیدن آب یا آبمیوه همراه با غذا یکی از سمی‌ترین ترکیبات غذایی است. آب اسیدهای معده شما را رقیق می‌کند و اثربخشی آن‌ها را در تجزیه پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها کاهش می‌دهد. بنابراین 10 دقیقه قبل از غذا آب بنوشید زیرا باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. این کار شما را از پرخوری یا رقیق کردن آنزیم‌های معده دور می‌کند.


4. خوردن میوه همراه با وعده‌های غذایی


خوردن میوه همراه با وعده‌های غذایی

چه کسی خوردن سالاد شیرازی در کنار نهار یا شام را دوست ندارد. اما این ترکیب مضری است. درغیر این صورت میوه به سرعت از دستگاه گوارش عبور می‌کند  و در سیستم گوارش نگه داشته می‌شود و قند موجود در آن شروع به تخمیر می‌کند.


5. ماست به همراه میوه


ماست به همراه میوه

ماست حاوی مقادیر زیادی باکتری است که روی قند موجود در میوه‌ها اثر می‌گذارد. این ترکیب منجر به سموم، سرماخوردگی و آلرژی می‌شود. می‌توانید به جای آن با مخلوط کردن ماست با عسل، دارچین یا کشمش به جای میوه تازه از این مشکل جلوگیری کنید.


6. غلات با شیر و آب پرتقال


غلات با شیر و آب پرتقال

شیر حاوی کازئین و آب پرتقال حاوی اسید است. آن‌ها با هم لبنیات را منعقد می‌کنند و همچنین آنزیم موجود درغلات نشاسته‌ای را از بین می‌برند. برای جلوگیری از این امر، حداقل یک ساعت قبل یا بعد از خوردن غلات، آبمیوه بنوشید.


7. ترکیب شیر و موز


ترکیب شیر و موز

آیا کسی هم هست که ترکیب شیر موز را دوست نداشته باشد؟ اما این یک ترکیب غذایی خطرناک را نیز ایجاد می‌کند، زیرا این میلک شیک دوست داشتنی معده را سنگین می‌کند. سعی کنید از این ترکیب اجتناب کنید. اگر نمی‌توانید در مقابل آن مقاومت کنید، کمی جوزهندی یا دارچین به آن اضافه کنید تا دستگاه گوارش خود را تحریک کند.

بیشتر بخوانید: 7 فایده‌ی شیر بادام هندی


8. ترکیب لوبیا و پنیر


ترکیب لوبیا و پنیر

این یک ترکیب بسیار رایج در بین غذاهای مکزیکی است. پنیر، لوبیا، سس تند و گواکامول این یک دستورالعمل مطمئن برای نفخ، گاز و سایر مشکلات مربوط به هضم غذا است. با این حال، برخلاف تصور رایج، لوبیا به خودی خود موجب گاز و نفخ نمی‌شود. بنابراین اگر سیستم گوارشی ضعیفی دارید سعی کنید پنیر را از لوبیا جدا کنید.


9. ترکیب گوجه فرنگی و پاستا


ترکیب گوجه فرنگی و پاستا

هیچ پاستایی بدون گوجه فرنگی، سس پنیر یا گوشت کامل نمی‌شود. با این حال، همه این‌ها به سیستم گوارش شما آسیب می‌زند. گوجه فرنگی دارای اسیدهایی است که آنزیم موجود در ماکارونی نشاسته‌ای را ضعیف می‌کند و لبنیات موجود در پنیر را خنثی می‌کند. گوشت و کربوهیدرات نیز یکی دیگر از ترکیبات بدی هستند که هضم این غذا را بسیار دشوار می‌کند. بنابراین سعی کنید از سس پستا استفاده کنید تا بعد از غذا دچار خستگی نشوید.


10. ترکیب پنیر و گوشت


ترکیب پنیر و گوشت

انواع ساندویچ گوشت و پنیر یا پیتزا رست بیف، همه این‌ها حاوی پروتئین بسیار بالایی هستند. طبیعتاً هضم آن بسیار دشوار است. بنابراین، به جای آن، از پیتزا سبزیجات استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: 10 دستور غذای سالم برای صبحانه‌ی رژیم مدیترانه‌ای که باید امتحان کنید


11. ترکیب شکر، چربی و نمک


ترکیب شکر، چربی و نمک

هر کدام از این سه ترکیب غذایی می‌تواند مضر باشد. شکر و چربی هر دو مواد غذایی پر کالری هستند. شکر ارزش غذایی ندارد و چربی حاوی چربی اشباع شده است که ممکن است سطح کلسترول را افزایش دهد. این ترکیب اگر بیش از حد مصرف شود می‌تواند خطر ابتلا به دیابت و چاقی را افزایش دهد. نمک و چربی نیز می‌توانند مضر باشند. دلیل اصلی آن این است که نمک باعث احتباس آب در بدن می‌شود و ممکن است فشار خون را افزایش دهد، در حالی که چربی ممکن است سطح کلسترول را افزایش دهد. درعوض می‌توانید اشکال سالم چربی مانند روغن زیتون را امتحان کنید. شکر و نمک ترکیب دیگری است که بسیاری از افراد از آن لذت می‌برند. اما منجر به افزایش وزن می‌شود.

ترکیب دو طعم و بافت مختلف می‌تواند یک تجربه آشپزی هیجان انگیز و عالی باشد. با این حال، متخصصان تغذیه و پزشکان با تجربه آیورودا برخی از ترکیبات غذایی را توصیه نمی‌کنند. این‌ها ممکن است باعث مشکلات گوارشی یا اختلال در جذب مواد مغذی شوند. برخی از این ترکیبات غذایی که باید از آن اجتناب کنید عبارتند از ماست با میوه، موز با شیر، گوجه فرنگی با ماکارونی و پنیر با گوشت و .... در غیر این صورت ممکن است مشکلات بعد از غذا مانند گاز معده، نفخ و خستگی ایجاد شود. اجتناب از چنین ترکیباتی ممکن است از سوء هاضمه و احساس سنگینی که پس از یک وعده غذایی بزرگ به وجود می‌آید جلوگیری کند. برای داشتن وعده‌های غذایی کامل‌تر و رضایت بخش‌ از این ترکیب‌ها دوری کنید.

بیشتر بخوانید: 6 فواید شگفت انگیز پرتقال خونی برای سلامتی

مطالب مرتبط