4 عارضه‌ی جانبی خوردن توت که باید بدانید!

4 عارضه‌ی جانبی خوردن توت که باید بدانید!

14 تیر 1401

توت به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و فواید بسیاری برای سلامتی شناخته‌ شده ‌است. با این حال، باید از عوارض جانبی احتمالی توت نیز آگاه باشید. توت‌ها که معمولا به صورت تازه چیده شده یا نگهداری شده و به صورت آب میوه، مربا و ژله تهیه می‌شوند، شما را با بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی غنی می‌کنند. علاوه‌بر این، عصاره‌ی برگ توت نیز در بسیاری از طب سنتی و درمانی استفاده می‌شود. با این حال، اگر دوست دارید زیاد توت مصرف کنید، موارد خاصی وجود دارد که باید به خاطر داشته‌باشید! برای اینکه بیشتر بدانید، ما خطرات و عوارض احتمالی توت را برای شما فهرست کرده‌ایم.


4 عارضه جانبی توت که باید بدانید


1. ممکن است منجر به هیپوگلیسمی شود

توت برای کاهش قند خون شناخته شده‌است. در مطالعات، عصاره‌ی توت می‌تواند سطح قند خون را در موش‌های سالم و دیابتی کاهش دهد. در انسان، چای توت افزایش سطح گلوکز خون را 90 دقیقه پس از غذاخوردن سرکوب می کند. عصاره‌ی برگ توت، ممکن است به تأخیر در هضم کربوهیدرات کمک کند. این می‌تواند منجر به کاهش ناگهانی سطح گلوکز خون شود، به ویژه در افرادی که قبلاً داروهای دیابت مصرف می‌کردند. طبق شواهد حکایتی، علائم ممکن است شامل گرسنگی، سردرد، تاری دید، تعریق بیش از حد، سرگیجه، گیجی و لرزش باشد. از این رو توت باید با احتیاط خورده شود. اگر قصد مصرف مکمل‌های عصاره توت را برای درمان دیابت یا چاقی دارید، مهم است که با یک متخصص پزشکی مجاز مشورت کنید.

2. ممکن است باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود

عوارض جانبی خوردن توت

توت و مشتقات آن ممکن است باعث سوء هاضمه، حالت تهوع، اسهال و نفخ شوند. در یک مطالعه، بیمارانی که قرص برگ توت را برای درمان دیس لیپیدمی استفاده می‌کردند، اسهال خفیف (26٪)، سرگیجه (8.7٪)، یا یبوست و نفخ (4.3٪) را تجربه کردند . علاوه‌بر این، لاتکس (شیره سفید شیری) از توت سمی است، به ویژه برای حشرات و کرم‌ها این لاتکس می‌تواند باعث تحریک پوستی خفیف در انسان شود. مصرف آن توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث ناراحتی معده، نفخ و اسهال شود.

3. ممکن است مانع جذب کربوهیدرات شود

عوارض جانبی خوردن توت

توت مانع جذب کربوهیدرات می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مهار جذب کربوهیدرات ممکن است به کنترل وزن و درمان دیابت کمک کند. یک مطالعه‌ی منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی گزارش می‌دهد که عصاره چای (از جمله توت) منجر به سوء جذب کربوهیدرات می‌شود. این خاصیت توت می‌تواند در جذب بهینه مواد مغذی اختلال ایجاد کند و اثرات مضری را در بدن به دنبال داشته ‌باشد.

بیشتر بخوانید: آیا غذای ادویه‌دار برای دستگاه گوارش ضرر دارد؟

4. ممکن است اثر مضر بر کلیه‌ها داشته ‌باشد

عوارض جانبی خوردن توت

برگ‌های توت ممکن است با کاهش سطح اسید اوریک به تسکین علائم نقرس کمک کند. بنابراین، اگر قبلاً برای کاهش سطح اسید اوریک دارو مصرف می‌کنید، از مصرف برگ‌های توت خودداری کنید. توت همچنین سرشار از پتاسیم است که برای عملکرد مناسب بدن ضروری است. شواهد نشان می‌دهند که سطوح بالای پتاسیم ممکن است منجر به کم آبی و خونریزی داخلی شود. سطوح بالای پتاسیم همچنین ممکن است باعث خستگی، بی حسی، حالت تهوع، درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم و تپش قلب شود. از این رو، افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی باید مصرف توت را محدود کنند یا حتی از آن اجتناب کنند.

عوارض جانبی توت معمولاً با مصرف بیش از حد آن مرتبط است. اگر توت بیش از حد مصرف شود، ممکن است باعث کاهش قند خون شود. آن‌ها همچنین باعث ناراحتی دستگاه گوارش می‌شوند و باعث تهوع، نفخ و اسهال می‌شوند. این توت‌ها همچنین ممکن است با سوء جذب کربوهیدرات‌ها تداخل داشته‌ باشند. افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه باید مراقب توت باشند. با این حال، کسانی که هیچ عارضه‌ای برای سلامتی ندارند می‌توانند به مصرف متوسط توت پایبند باشند.

بیشتر بخوانید: با گیاهان دارویی سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید

مطالب مرتبط