6 فایده‌ی چای برگ کوکا برای سلامتی

6 فایده‌ی چای برگ کوکا برای سلامتی

22 تیر 1401

چای برگ کوکا یک معجون گیاهی است که از برگ‌های گیاه کوکا تهیه می‌شود. همچنین به نام مات کوکا نیز شناخته می‌شود و قرن هاست که در طب سنتی توسط مردم بومی آمریکای جنوبی استفاده می‌شود. فواید چای برگ کوکا را می‌توان به ترکیب غنی از فیتونوترینت، آلکالوئید و ویتامین (A، C، E، B2 و B6) و خواص آنتی اکسیدانی آن نسبت داد که در درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. نوشیدن این دمنوش گیاهی باعث کاهش وزن، افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی، کاهش بیماری ارتفاع زدگی و کاهش خطر دیابت می‌شود. در این مقاله به فواید سلامتی و عوارض جانبی احتمالی چای برگ کوکا پرداخته‌ایم.


فواید چای برگ کوکا برای سلامتی چیست؟


فواید چای برگ کوکا برای سلامتی

1. ممکن است باعث کاهش وزن شود

مطالعات روی موش‌ها بیان می‌کند که چای کوکا ممکن است اثر مفیدی بر کاهش وزن داشته باشد. آلکالوئیدهای موجود در چای ممکن است توانایی کاهش وزن را داشته باشند. این ترکیبات ممکن است در افزایش لیپولیز (تجزیه اسیدهای چرب در بدن برای انرژی) نقش داشته باشند.

مصرف چای کوکا اشتها را کم می‌کند که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. شواهد حکایتی نشان می‌دهد که نوشیدن منظم چای کوکا ممکن است توانایی طبیعی بدن برای سوزاندن چربی را افزایش دهد.

2. ممکن است انرژی را افزایش دهد

برخی از نظریه‌ها نشان می‌دهد که افراد اغلب از چای کوکا به دلیل خواص محرک ادعا شده در آن استفاده می‌کنند. برگ‌ها منبع خوبی از کربوهیدرات‌ها، کالری‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند که به افزایش سطح انرژی کمک می‌کند. اثر محرک این چای شبیه قهوه است. اما برگ‌های کوکا فاقد کافئین هستند، چای آن‌ها می‌تواند برای کسانی که نمی‌توانند کافئین مصرف کنند ایده آل است.

3. ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند

برگ‌های چای کوکا حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های مختلفی مانند ویتامین A، کلسیم، آهن و ریبوفلاوین است. اینها ممکن است در تقویت سیستم ایمنی شما نقش داشته باشند. اگرچه تحقیقات مستقیمی وجود ندارد، اما مواد مغذی غنی موجود در چای ممکن است در این زمینه کمک کند.

4. ممکن است بیماری ارتفاع زدگی را کاهش دهد

چای کوکا قرن هاست که برای تسکین علائم مختلف بیماری ارتفاع زدگی استفاده می‌شود. مطالعه‌ای که توسط دانشگاه پزشکی SUNY Upstate انجام شد نشان داد که مصرف محصولات برگ کوکا ممکن است بیماری ارتفاع زدگی بالا را کاهش دهد.

مطالعه دیگری که روی 136 مسافر انجام شد نشان داد که مصرف چای کوکا بیماری ارتفاع زدگی را کاهش می‌دهد. چای کوکا ممکن است به بهبود جذب اکسیژن و جریان خون در ارتفاعات کمک کند.

5. ممکن است خطر دیابت را کاهش دهد

برگ‌های کوکا پتانسیل درمانی در درمان دیابت نوع 2 دارند. آن‌ها حاوی مواد مغذی مانند ویتامین A، کلسیم، آهن و ریبوفلاوین هستند که ممکن است به مدیریت دیابت و عوارض مرتبط با آن کمک کند. این به نوبه خود متابولیسم را افزایش می‌دهد و ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

6. ممکن است سوء هاضمه را برطرف کند

وجود آلکالوئیدها و ویتامین‌ها در چای کوکا، آن را به یک درمان مؤثر برای سوء هاضمه تبدیل می‌کند. قرن‌هاست که از این گیاه برای درمان معده درد، تهوع، نفخ و استفراغ استفاده می‌شود. معمولا در آمریکای جنوبی به عنوان یک درمان طبیعی مؤثر برای بسیاری از مشکلات مرتبط با سوء هاضمه استفاده می‌شود.

اگر می‌خواهید طرز تهیه چای کوکا را بیاموزید، ما به شما کمک می‌کنیم. در قسمت بعدی دستور پخت را مورد بحث قرار داده‌ایم.


طرز تهیه چای برگ کوکا


فواید چای برگ کوکا برای سلامتی

عناصر:

  • 1 فنجان آب
  • 1 قاشق چایخوری برگ کوکا
  • 1 قاشق چایخوری عسل (یا شکر)

روش تهیه:

یک فنجان آب را به جوش بیاورید. حرارت را کم کنید و بگذارید بجوشد.

برگ‌های کوکا را به آب داغ اضافه کنید (195 درجه فارنهایت).

اجازه دهید مخلوط به مدت 4-5 دقیقه دم بکشد. هرچه مدت طولانی‌تری دم بکشد، چای پر رنگ‌تر می‌شود.

مخلوط را در یک فنجان صاف کنید و برگ‌ها را از آن جدا کنید.

در صورت تمایل عسل یا شکر را اضافه کنید.

تهیه چای کوکا می‌تواند ساده باشد. این حاوی کافئین نیست، که می‌تواند یک مزیت اضافی برای افراد حساس به کافئین باشد. با این حال، چای ممکن است عوارض جانبی خاصی نیز داشته باشد.

بیشتر بخوانید: 23 فواید برگ نعناع برای پوست، مو و سلامتی


عوارض جانبی چای برگ کوکا


چای کوکای دکوکائین شده یا چایی که از برگ‌های بدون کوکائین درست می‌شود، زمانی که در مقادیر معمولی مصرف شود برای اکثر افراد بی‌خطر است. مصرف زیاد چای کوکا ممکن است منجر به تحریک پذیری، سردرد و برخی مسائل در دوران بارداری شود.

ممکن است باعث تحریک پذیری شود

مصرف بیش از حد این نوشیدنی محرک می‌تواند به دلیل غلظت کوکائین که یک داروی محرک بسیار قوی است، تحریک پذیری ایجاد کند. در حالی که فقط محصولات کوکای دکوکائین شده در ایالات متحده قانونی هستند، آن‌ها حاوی مقادیر کمی کوکائین هستند.

ممکن است باعث مشکلات قلبی شود

مقدار کمی کوکائین موجود در چای کوکا ممکن است سیستم قلبی عروقی را تحت فشار قرار دهد. از این رو، بیماران مبتلا به بیماری قلبی باید از مصرف چای کوکا خودداری کنند.

ممکن است در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد کند

کوکائین موجود در برگ‌های کوکا ممکن است باعث زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و برخی نقص‌های مادرزادی شود. بنابراین، زنان باردار باید از مصرف چای کوکا خودداری کنند. همچنین ممکن است باعث سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) شود. مادران شیرده نیز باید از چای کوکا دوری کنند زیرا ممکن است اثرات نامطلوبی بر نوزادان داشته باشد.

ممکن است منجر به اعتیاد شود

کوکا گیاه اعتیاد آور طبیعت است. اگر بیش از حد چای کوکا مصرف کنید، ممکن است معتاد شوید. در حالی که برای استخراج کوکائین در غلظت‌های بالا از همان برگ‌ها یک فرآیند شیمیایی لازم است، نوشیدن هر روز این چای ممکن است منجر به اعتیاد شود.

ممکن است آسم را بدتر کند

کوکائین موجود در برگ‌های کوکا، حتی به مقدار کم، ممکن است آسم را بدتر کند. افرادی که آسم دارند باید از مصرف چای کوکا خودداری کنند.

فواید چای برگ کوکو را می توان به مواد مغذی مفید آن نسبت داد. می تواند باعث کاهش وزن، افزایش انرژی، کاهش بیماری ارتفاع و تقویت سیستم ایمنی بدن شود. علاوه‌بر این، این چای می‌تواند خطر دیابت را کاهش داده و سوء هاضمه را تسکین دهد. این چای را می‌توان به راحتی در خانه با مواد ساده تهیه کرد. با این حال، مصرف بیش از حد می‌تواند باعث تحریک پذیری، اعتیاد و مشکلاتی در دوران بارداری شود. از این رو، احتیاط توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: 14 فواید شگفت انگیز چای بادرنجبویه برای سلامتی و طرز تهیه

مطالب مرتبط