11 فایده شگفت انگیز رژیم موز و شیر

11 فایده شگفت انگیز رژیم موز و شیر

08 خرداد 1401

اگر بخواهید چربی کم کنید یا عضله‌ی بدون چربی به دست آورید، افزودن موز و شیر به رژیم غذایی می‌تواند کمک کننده باشد. مصرف موز با شیر فواید زیادی دارد. این مخلوط سرشار از پتاسیم، فیبر غذایی، کلسیم و پروتئین است. مصرف میلک شیک موز یک راه عالی برای سیر نگه‌داشتن خود است. پروتئین غنی شیر همچنین استخوان‌های شما را تقویت می‌کند. برای دانستن همه چیز در مورد رژیم غذایی موز و شیر به خواندن ادامه دهید.


11 فواید رژیم موز و شیر


فواید رژیم موز و شیر

فواید موز

موز سرشار از ویتامین‌ها، فیبر غذایی و مواد معدنی است. به خصوص سرشار از پتاسیم است (حدود 358 میلی گرم در یک موز)، که برای عملکرد طبیعی بدن حیاتی است.

آن‌ها همچنین حاوی فیبر (2.6 گرم در یک موز) هستند که به بدن کمک می‌کند تا از شر سموم انباشته شده خلاص شود.

نشاسته‌ی موجود در موز به کاهش اندازه ی وعده غذایی، بهبود متابولیسم گلوکز و کاهش وزن بدن کمک می‌کند.

مهمتر از همه، موز خوشمزه است و مصرف آن آسان است.

فواید شیر

شیر یک عنصر اساسی در رژیم غذایی روزانه ما است. سرشار از کلسیم و پروتئین است که به تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

علاوه‌بر حفظ استحکام استخوان، کلسیم به سیگنال دهی سلولی، متعادل کردن هورمون پاراتیروئید و تنظیم عملکرد پروتئین نیز کمک می‌کند.

شیر پرچرب به کاهش چاقی مرکزی کمک می‌کند .

شیر همچنین به کاهش فشار خون، تنظیم تولید انسولین و حذف گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) کمک می‌کند.

شیر باعث بهبود سرعت متابولیسم کمک می‌شود.

بیشتر بخوانید: غذا های انرژی زا پس از خواب


فواید ترکیبی موز و شیر


فواید رژیم موز و شیر

موز و شیر با هم دوزهای کافی پروتئین، ویتامین، فیبر غذایی و مواد معدنی را به بدن می‌رسانند.

شما می‌توانید میلک شیک موز را به عنوان یک نوشیدنی بعد از تمرین بنوشید. بادام خرد شده و پودر کاکائو را به میلک شیک موز خود اضافه کنید تا یک نوشیدنی سرشار از فیبر و پروتئین داشته ‌باشید.

می‌توانید از رژیم موز و شیر برای افزایش وزن یا کاهش وزن استفاده کنید. در زیر نحوه‌ی پیروی از رژیم غذایی موز و شیر مورد بحث قرار گرفته ‌است.

چگونه رژیم موز و شیر به افزایش وزن بدن کمک می‌کند؟

برای افزایش وزن، باید کالری دریافتی خود را افزایش دهید. موز و شیر تمام مواد مغذی مورد نیاز برای افزایش وزن را فراهم می‌کنند؛ پروتئین برای ساخت ماهیچه‌های بدون چربی، کربوهیدرات‌ها برای انرژی، و کلسیم و فسفر برای استخوان‌های قوی‌تر .

شما همچنین برای سنتز ویتامین D به نور خورشید نیاز دارید که به جذب کلسیم و فسفر کمک می‌کند.

دو بار در روز دو لیوان میلک شیک موز مصرف کنید (برای تهیه‌ی آن از یک موز بزرگ و یک فنجان شیر کامل استفاده کنید). برای ساخت ماهیچه‌های لاغر و تقویت استخوان‌های خود از یک جدول رژیم غذایی سالم پیروی کنید. همچنین می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید و مکمل‌های افزایش وزن مصرف کنید.

اگر رژیم موز و شیر برای افزایش وزن مفید است، چگونه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟

چگونه رژیم موز و شیر باعث کاهش وزن می‌شود ؟

رژیم غذایی موز و شیر برای کاهش وزن توسط دکتر جورج هاروپ در سال 1934 برای افراد مبتلا به دیابت ایجاد شد. شما باید این رژیم را به مدت 3 روز دنبال کنید. زمانی که از این رژیم استفاده می‌کنید، فقط می‌توانید 2 تا 3 موز و 2 تا 3 فنجان شیر پرچرب را 3 بار در روز مصرف کنید. شما باید کل کالری دریافتی خود را به 1000 کالری در روز محدود کنید. به یاد داشته ‌باشید، این یک رژیم غذایی مد روز است و برای کاهش وزن طولانی مدت نیست.

برای کاهش وزن، مصرف شیر پرچرب را توصیه می‌کنیم. تحقیقات ثابت می‌کند که شیر پرچرب بهتر از شیر کم چرب به کاهش وزن کمک می‌کند.

در کنار موز و شیر، سایر غذاهای غنی از پروتئین و فیبر را مصرف کنید که به شما کمک می‌کند بدون ایجاد احساس گرسنگی، چربی را به سرعت از بین ببرید. به اندازه کافی آب بنوشید تا خود را هیدراته نگه‌دارید و سموم را دفع کنید.

فواید رژیم موز و شیر

در اینجا یک نمونه رژیم غذایی موز و شیر آمده است:

دانه‌های شنبلیله

آب

چای سبز

بادام

این رژیم غذایی چگونه کار می‌کند؟

دانه‌های شنبلیله به بهبود متابولیسم گلوکز کمک می‌کنند. آب بدن شما را هیدراته می‌کند و تجمع سموم را کاهش می‌دهد. چای سبز دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به از بین بردن رادیکال‌های آزاد اکسیژن و افزایش گرمازایی کمک می‌کند .بادام سرشار از چربی‌های سالم است که به کاهش کلسترول کمک می‌کند .

برای ناهار، یک موز و یک فنجان شیر بخورید تا کالری شما کم باشد. آب تازه فشرده ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر رژیمی را برای بدن شما فراهم می‌کند.

اگر نوشیدن آب نارگیل را انتخاب کنید، الکترولیت‌های طبیعی بدن شما را تامین می‌کند و شما را هیدراته نگه‌می‌دارد .

برای شام یک فنجان کوچک سبزیجات تفت داده ‌شده همراه با موز و شیر میل کنید تا زود گرسنه نشوید و به هوس غذایی آخر شب خود تسلیم شوید.

بیشتر بخوانید: 10 دستور غذای سالم برای صبحانه‌ی رژیم مدیترانه‌ای که باید امتحان کنید


نکاتی برای اینکه رژیم موز و شیر برای شما مفید باشد


فواید رژیم موز و شیر

 

1. اگر می‌خواهید با رژیم موز و شیر لاغر شوید، باید چند ورزش سبک نیز انجام دهید. HIIT یا وزنه برداری را انتخاب نکنید زیرا در رژیم غذایی بسیار کم کالری خواهید بود. می‌توانید یوگا و مدیتیشن انجام دهید.

2. از شکر تصفیه شده، نوشیدنی‌های گازدار، غذاها و نوشیدنی‌های بسته‌بندی‌ شده، غذاهای سرخ شده و تنقلات ناسالم خودداری کنید.

3. می‌توانید اسموتی موز و شیر درست کنید و دانه‌های چیا، دانه‌های کتان آسیاب شده، آجیل، پودر پروتئین، پودر کاکائو یا شربت شکلات را اضافه کنید (اگر می‌خواهید وزن اضافه کنید).

4. حداقل 3 لیتر آب در روز بنوشید.

5. 7-8 ساعت بخوابید.

6. استرس را با نگرانی زیاد در مورد وزن خود دور نگه‌دارید.

7. در صورت احساس ضعف فورا این رژیم را قطع کنید و برای مشاوره بیشتر با پزشک مشورت کنید.

8. برای حفظ وزن و تناسب اندام و فعال ماندن از یک رژیم غذایی سالم و ورزش پیروی کنید.

اگر می‌خواهید از رژیم موز و شیر برای کاهش وزن در شرایط اضطراری استفاده کنید، این نکات را در نظر داشته باشید:

9. در ابتدا، ممکن است فرد کمی احساس ضعف کند زیرا کالری دریافتی در طول این رژیم به شدت کاهش می‌یابد. کنترل این ضعف خیلی سخت نیست، اما اگر سخت شد، می‌توانید یک وعده غذایی مناسب در روز مصرف کنید.

10. زنان در زمان قاعدگی نباید از رژیم غذایی شیر موز پیروی کنند. این رژیم فاقد مواد معدنی مانند آهن، روی، مس و برخی ویتامین‌ها است که در این دوره بسیار مهم هستند. اما اگر رعایت رژیم غذایی در این مدت ضروری است، حتماً مقداری مکمل ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید.

11. رژیم غذایی شیر موز نباید بیش از 3 روز دنبال شود زیرا برخی از عناصر حیاتی مورد نیاز بدن در آن وجود ندارد. پیروی از این رژیم به مدت 3 روز به شما کمک می‌کند تا حدود 2 کیلوگرم از وزن بدن خود را کاهش دهید. اگر می‌خواهید وزن بیشتری کم کنید، قبل از انجام یک دور دیگر از این برنامه غذایی، حدود یک هفته فاصله بیندازید.

مصرف موز با شیر به طرق مختلف برای سلامتی شما مفید است و راهی ایده آل برای افزایش وزن است. این ترکیبی قوی از پروتئین، پتاسیم، کلسیم، فیبر و فسفر و همچنین سرشار از کالری است. در حالی که پروتئین به ساخت ماهیچه‌های بدون چربی کمک می‌کند، پتاسیم و فسفر باعث تقویت استخوان‌های شما می‌شود. با کمال تعجب، می‌توانید با پیروی از رژیم غذایی موز و شیر پرچرب به تنهایی به مدت سه روز، وزن خود را به طور موقت کاهش دهید. با این حال، این یک رژیم غذایی مد روز است. انجام برخی تمرینات سبک، مدیتیشن یا یوگا در حین رژیم کاهش وزن و اجتناب از نوشیدنی‌های شیرین، گازدار و بسته بندی شده و غذاهای ناسالم بسیار مهم است. قبل از شروع این رژیم با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: 6 فواید شگفت انگیز پرتقال خونی برای سلامتی

 

مطالب مرتبط