آیا ویتامین D به درمان آکنه کمک می‌کند؟

آیا ویتامین D به درمان آکنه کمک می‌کند؟

08 شهریور 1401

مزایای استفاده از ویتامین D برای آکنه مدت زیادی است که مورد بحث قرار گرفته است. با این حال، این ریز مغذی (که از طریق نور خورشید جذب می‌شود) معمولاً در محصولات مراقبت از پوست و آکنه استفاده می‌شود. علم چه می‌گوید؟ اگر ویتامین D تشدید بیماری آکنه را کاهش می‌دهد، بهترین منابع غذایی آن کدامند؟ در این مقاله توضیح خواهیم داد که آیا ویتامین D به درمان آکنه کمک می‌کند، نحوه استفاده از آن و برخی از راه‌های طبیعی برای بهبود سطوح این ویتامین آفتاب را توضیح می‌دهیم. به خواندن ادامه دهید.
اگر فکر می کنید کمبود ویتامین D یک نگرانی جهانی نیست، دوباره فکر کنید. طبق تحقیقات، حدود 1 میلیارد نفر در سراسر جهان سطح ویتامین D پایینی دارند.


1. ویتامین D سیستم ایمنی را تنظیم می‌کند


ویتامین D نقش مهمی در سیستم ایمنی دارد و کمبود آن می‌تواند منجر به بیماری‌های پوستی مختلف از جمله درماتیت آتوپیک و پسوریازیس شود. طبق مطالعه‌ای که در کره جنوبی انجام شد، کمبود ویتامین D در افرادی که آکنه دارند بیشتر از افرادی است که آکنه ندارند.
اما، چه ارتباطی بین ویتامین D و آکنه وجود دارد؟ آیا کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به آکنه شود؟ این چیزی است که تحقیقات به ما می گوید:


2. کمبود ویتامین D و آکنه ندولوسیستیک


مطالعه دیگری که در ترکیه انجام شد به این نتیجه رسید که بین سطوح پایین ویتامین D و آکنه ندولوسیستیک ارتباط وجود دارد. این نشان داد که افراد مبتلا به آکنه سطح ویتامین D نسبتاً کمتری نسبت به گروه کنترل داشتند.


3. مصرف خوراکی ویتامین D به آکنه کمک می‌کند


با این حال مطالعه دیگری که در مصر انجام شد، نشان داد که افراد مبتلا به آکنه در مقایسه با افراد سالم بیشتر مستعد کمبود ویتامین D هستند. از این رو، تجویز ویتامین D می‌تواند نقش مؤثری در مدیریت آکنه داشته باشد بدون اینکه عوارض جانبی گزارش شده باشد.
شواهد کافی وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود ویتامین D می‌تواند باعث آکنه شود. به عبارت دیگر، استفاده از ویتامین D به طور مناسب و تحت راهنمایی متخصص از بروز آکنه جلوگیری می‌کند.
در ادامه، اجازه دهید به مزایای استفاده از ویتامین D برای آکنه نگاه کنیم.


3 مزیت برتر استفاده از ویتامین D برای آکنه


1. خواص ضدمیکروبی

تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین D دارای خواص ضد‌میکروبی قوی است. ویتامین D با تعدیل تولید پپتیدهای ضدمیکروبی، ایمنی ذاتی بدن را تقویت می‌کند. این نقش قدرتمندی در مدیریت درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، ویتیلیگو، آکنه و روزاسه دارد.
بنابراین اگر جوش‌های ناشی از باکتری دارید، استفاده از ویتامین D به صورت موضعی می‌تواند به شما در مدیریت آکنه کمک کند و اثر آرام بخشی روی پوست شما داشته باشد.

2. خواص ضدالتهابی

یک مطالعه اخیر همچنین ادعا می‌کند که ویتامین D به دلیل عملکرد تنظیم کننده سیستم ایمنی، اثر ضدالتهابی بر روی آکنه ایجاد می‌کند. بنابراین، مصرف دوز مناسب ویتامین D در قالب مکمل‌ها می‌تواند به مقابله با مشکلات التهابی همراه با آکنه، مانند بثورات، قرمزی، تحریک و غیره کمک کند.

3. خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدکومدوژنیک

ویتامین D دارای خواص آنتی‌‌اکسیدانی و غیر کومدوژنیک است. این بدان معنی است که می‌تواند رادیکال‌های آزاد را پاک کند و منافذ را باز کند، که ممکن است به خلاص شدن از شر آکنه کمک کند.

در بخش بعدی، اجازه دهید نحوه استفاده از ویتامین D برای آکنه را بررسی کنیم


نحوه استفاده از ویتامین D برای آکنه


راه‌های متعددی برای وارد کردن این ویتامین در زندگی روزمره وجود دارد که می‌توانید کمبود ویتامین D را جبران کنید.

1. غذاهای غنی از ویتامین D مصرف کنید

در مورد ارتباط بالقوه بین رژیم غذایی و آکنه مطالب زیادی گفته شده است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی با بار گلیسمی بالا ممکن است آکنه را تشدید کند. بنابراین، داشتن یک دفترچه غذایی و توجه به هر گونه الگوی در مصرف غذا و جلوگیری از عود شدن آکنه می‌تواند به شما در مقابله با آکنه کمک کند.
با این حال، تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا بفهمیم چگونه برخی از غذاها می‌توانند آکنه را بدتر کنند و باعث تشدید آن شوند.

اگر می‌خواهید بدانید چگونه ویتامین D بیشتری دریافت کنید، بهتر است از غذاهای غنی از ویتامین دی که در زیر لیست شده بیشتر مصرف کنید:

  • ماهی‌هایی مانند سالمون، ساردین، شاه ماهی و ماهی خال خالی
  • •    گوشت قرمز
  • •    کبد
  • زرده تخم مرغ
  • پنیر
  • قارچ

اگر به فکر مصرف محصولات لبنی مانند شیر و پنیر هستید، احتیاط کنید زیرا می‌توانند علائم آکنه را بدتر کنند. 

2. مکمل‌های غذایی مصرف کنید

همچنین می‌توانید مکمل‌ها را برای مراقبت از دوز مورد نیاز روزانه ویتامین D مصرف کنید. طبق گفته سرویس بهداشت ملی بریتانیا، کودکان از سن یک سالگی و بزرگسالان به 10 میکروگرم ویتامین D در روز نیاز دارند. این شامل زنان باردار و شیرده و افرادی است که در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند. علاوه بر این، نوزادان تا سن یک سالگی به 8.5 تا 10 میکروگرم ویتامین D در روز نیاز دارند.
بهتر است با متخصص پوست خود صحبت کنید، تا دوز مناسب را بر اساس شدت آکنه، نوع پوست، انتخاب‌های رژیم غذایی و سبک زندگی و غیره تجویز کند.
علاوه بر این، مراقب مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید باشید، در غیر این صورت ممکن است از مقدار مصرف روزانه تجاوز کنید که منجر به تجمع ویتامین D در سیستم شما می‌شود. در نهایت، به خاطر داشته باشید که مکمل‌های ویتامین D را همراه با وعده غذایی خود برای بهترین نتیجه مصرف کنید.

3. ویتامین D3 را به صورت موضعی بمالید

همچنین می‌توانید ویتامین D3 را به صورت موضعی مصرف کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده موضعی از ویتامین D3 به طور ایمن به درمان کمبود ویتامین D کمک می‌کند. 

4. در معرض نور خورشید قرار بگیرید

دریافت نور خورشید کافی آکنه شما را درمان نمی‌کند، اما سطح ویتامین D شما را افزایش می‌دهد. با این حال، بدون استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 30 (یا بالاتر) زیر نور خورشید بیرون نروید. در غیر این صورت، شما در معرض خطر آفتاب سوختگی قرار خواهید گرفت.
در مرحله بعد، اجازه دهید نگاهی به عوارض جانبی و عوامل خطری که باید هنگام استفاده از ویتامین D به هر شکلی در نظر داشته باشید، بیاندازیم.
عوارض جانبی و خطراتی که باید در نظر داشت
یکی از مهم ترین نکاتی که باید هنگام مصرف ویتامین D به هر شکلی به خاطر بسپارید این است که بیش از حد مصرف روزانه می‌تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد. بنابراین اگر باردار یا شیرده نیستید، حد مجاز مصرف روزانه ویتامین D 100 میکروگرم در روز تعیین شده است. 
عوارض جانبی معمول سمیت ویتامین D عبارتند از:

  • گیجی
  • بی تفاوتی
  • استفراغ مکرر
  • درد شکم
  • پلی‌ یوری (ادرار بیش از حد طبیعی)
  • پولی دیپسی (تشنگی مفرط)
  • کم آبی بدن
  • هیپرکلسمی (بالاتر از سطح کلسیم طبیعی)
  • آریتمی قلبی
  • کلسیفیکاسیون بافت
  • سنگ کلیه
  • آسیب اندام
  • درد استخوان
  • ضعف

در نهایت، به یاد داشته باشید که اگر از داروهای کورتیکواستروئیدی استفاده می‌کنید، سطح ویتامین D شما نیز کاهش می‌یابد.

نکاتی برای ایمن ماندن در زیر نور خورشید

ویتامین D یک ماده مغذی پرقدرت است که نقش حیاتی در عملکردهای اصلی بدن دارد. خواص ضدمیکروبی و آنتی‌اکسیدانی آن ممکن است به کاهش آکنه کمک کند. دریافت نور خورشید کافی می تواند سطح ویتامین D شما را افزایش دهد. با این حال، هنگام بیرون رفتن در آفتاب باید چند نکته را در نظر داشته باشید.
ویتامین D نقش مهمی در حفظ سیستم ایمنی دارد. بنابراین، کمبود ویتامین D مشکلات پوستی متعددی به خصوص آکنه ایجاد می‌کند. ویتامین D یک آنتی‌اکسیدان قوی است و دارای خواص ضدمیکروبی، ضدالتهابی و ضدکومدوژنیک است. بنابراین، استفاده از ویتامین D برای آکنه یکی از راه‌های مؤثر برای کنترل آکنه است. مصرف غذاهای غنی از ویتامین D، استفاده موضعی، مکمل‌های غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است به رفع کمبود ویتامین کمک کند. با این حال، برای جلوگیری از عوارض جانبی، باید مراقب باشید که از مقدار مصرف روزانه تجاوز نکنید. قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین D با پزشک مشورت کنید.


سوالات متداول درباره مصرف ویتامین D


آیا مصرف ویتامین D می‌تواند باعث آکنه شود؟
نه. در واقع، کمبود ویتامین D ممکن است باعث آکنه شود، اما برای اثبات قطعی این موضوع باید تحقیقات بیشتری انجام شود.
آیا ویتامین D مشکلات پوستی ایجاد می‌کند؟
بله، کمبود ویتامین D ممکن است باعث مشکلات پوستی مانند قرمزی، خشکی و خارش پوست شود. مصرف روزانه ویتامین D تحت راهنمایی متخصص به شما در درمان این نوع مشکلات پوستی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: برای جذب ویتامین D به چه مقدار چربی نیاز داریم؟

مطالب مرتبط