6  نوع آکنه و عواملی که باعث ایجاد آن‌ها می‌شوند

6 نوع آکنه و عواملی که باعث ایجاد آن‌ها می‌شوند

06 خرداد 1399

آکنه‌، به دو دسته التهابی و غیر التهابی تقسیم می‌شود. این موضوع بستگی به این دارد که آیا آکنه‌ها باعث ایجاد التهاب می‌شوند یا خیر، زیرا برخی از آن‌ها باعث بروز لک می‌شوند. آکنه‌های التهابی، در مقایسه با آکنه‌های غیر التهابی شدیدتر هستند و در اکثر مواقع، برای درمان باید به پزشک مراجعه شود. ما در استایلی می‌خواهیم علل شایع‌ترین انواع آکنه را توضیح دهیم. با استایلی همراه باشید.

1. سرسفیدها (Whiteheads)

این نوع از آکنه، برجستگی‌های بدون التهاب یا سفید رنگ و یا لکه‌هایی هستند که به طور معمول دارای یک مرکز سفید که توسط هاله‌ای قرمز رنگ احاطه شده است می‌باشد. در برخی موارد، ممکن است از مرکز آن مو بیرون بیاید و یا داخل آن گیر کرده باشد. 

  • علت: جوش‌های سر سفید به دلیل مسدود شدن منافذ توسط کثیفی، سبوم و سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شوند و در واقع درون منافذ به دام می‌افتند.   

آکنه سرسفید- Whiteheads- جوش

2. سرسیاه‌ها (Blackheads)

سرسیاه‌ها (غیرالتهابی) درست برعکس سر سفیدها، نقاط کوچکی است که به صورت برجستگی‌های تیره یا سیاه رنگی ظاهر می‌شوند. معمولاً پوست اطراف این نوع آکنه، طبیعی و مرکز آن تیره‌تر است. 

  • علت: رنگ تیره‌تر آن، به این دلیل نیست که این نوع آکنه‌ها کثیفی بیشتری در منافذشان دارند و فقط نشانه‌ آن است که منافذ بزرگ و توسط فولیکول‌های مو مسدود شده‌اند.

سرسیاه‌ها- Blackheads- جوش سرسیاه

3. پاپول‌ها (Papules)

پاپول‌ها، آکنه‌های التهابی هستند که در زیر سطح پوست قرار دارند. پوستی که این لکه‌ها را احاطه کرده است معمولاً قرمز رنگ و متورم است. پاپول‌ها، بزرگ، صورتی، سفت و متورم هستند. اما در مقایسه با 2 نوع دیگر از آکنه‌های غیر التهابی، مرکز قابل مشاهده ندارند و گسترش نمی‌یابند. 

علت:

  • عفونت پوستی یا مولوسکوم عفونی (Molluscum contagiosum)
  • ایجاد رگ‌های خونی کوچک (آنژیوم گیلاسی یا خال قرمز)
  • زگیل
  • اگزما
  • واکنش آلرژیک  

پاپول‌ها- Papules- آکنه

4. پوستول‌ها (Pustules) که در غیر این صورت به عنوان جوش شناخته می‌شوند

جوش‌ها، برجستگی‌های نرم و بزرگی هستند که یک مرکز مدور دارند. این مرکز، پر از چرک زرد یا سفید مایل به زرد روی پوستی قرمز رنگ قرار دارد. در واقع، آن‌ها بسیار شبیه به جوش‌های سرسفید هستند با این تفاوت که بزرگتر ولی ملتهب‌تر هستند. 

علت:

  • آلرژی به مواد غذایی یا حساسیت‌های محیطی
  • نیش حشرات (سمی)
  • هنگامی که پوست با سلول‌های مرده و چربی مسدود می‌شود.  

 پوستول‌ها- Pustules- آکنه- جوش

بیشتر بخوانید: چگونه به سرعت قرمزی آکنه را کاهش دهید 

5. ندول‌ها (Nodules)

توده‌های ملتهب، دردناک و سختی که در اعماق پوست قرار دارند و تحت عنوان ندول شناخته می‌شوند. این نوع از آکنه می‌تواند شدید شود و باعث عوارض پوستی مانند زخم و لکه‌های تیره شود. 

  • علت: ندول‌ها، آکنه‌های التهابی به حساب می‌آیند و هنگامی ایجاد می‌شوند که منافذ مسدود شده به سلول‌ها و بافت‌های عمیق زیر سطح پوست آسیب برساند.  

ندول‌ها- Nodules- آکنه- جوش

6. کیست‌ها (Cysts)

هنگامی که پوستول‌ها آلوده می‌شوند، دردناک می‌شوند و زمانی است که پوستول‌ها به کیست تبدیل می‌شوند. آکنه کیستیک شامل تکه‌های سفید یا قرمز رنگ، دردناک، بزرگ و در عین حال نرم است که در اعماق پوست قرار دارند - حتی عمیق‌تر از ندول‌ها. آن‌ها همچنین پر از چرک هستند. در حقیقت، این موارد باعث عوارض شدید پوستی مانند زخم شدن می‌شوند. 

  • علت: پوستول‌های آلوده

کیست- آکنه- جوش- cysts

بیشتر بخوانید: طب آیورودیک، موثر برای درمان جوش و آکنه

مطالب مرتبط