10 راه برای تمیز و سالم نگه داشتن واژن

10 راه برای تمیز و سالم نگه داشتن واژن

27 آذر 1401

واژن یک اندام خود تمیز شونده است که محل نگهداری باکتری‌های ضروری است که از چندین عفونت جلوگیری می‌کند. اما این بدان معنا نیست که شما به بهداشت شخصی اهمیت دهید. رعایت چند نکته‌ی ساده برای بهداشت واژن می‌تواند آن را سالم و خوشبو نگه دارد. اگر واژن شما بوی خوبی ندارد و باعث درد شما می‌شود، ممکن است نشانه‌های عفونت باشد و نیاز فوری به مداخله‌ی پزشکی داشته باشد. در این مقاله، برخی از نکات سالمی را که می‌توانید انجام دهید تا همه چیز شگفت‌انگیز را در آنجا نگه دارید و از بیماری‌های مرتبط جلوگیری کنید، به شما معرفی می‌کنیم. برای شناختن آن‌ها به خواندن ادامه دهید.


چه چیزی باعث عفونت واژن می‌شود؟


توجه: اصطلاح "واژینیت" برای توصیف شرایطی استفاده می‌شود که ممکن است باعث التهاب یا عفونت واژن شما شود. اصطلاح "ولووواژینیت" برای توصیف التهاب هر دو واژن و فرج شما (بخش خارجی اندام تناسلی) استفاده می‌شود.


علل شایع عفونت واژن


  • عفونت‌های باکتریایی: رشد بیش از حد باکتری‌های خاصی که قبلاً در واژن شما یافت می‌شوند می‌تواند باعث واژینوز باکتریایی شود.
  • عفونت‌های مخمری: عفونت‌های ناشی از قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس.
  • انگل تک یاخته‌ای: ممکن است باعث عفونت واژن به نام تریکومونیازیس شود.
  • یائسگی: می‌تواند باعث آتروفی واژن شود که ممکن است منجر به نازک شدن و خشکی واژن شود.
  • محرک ها: برخی از صابون‌ها، شوینده‌های بدن، عطرها و داروهای ضد بارداری واژینال می‌توانند باعث تحریک واژن شوند. لباس‌های تنگ نیز می‌توانند باعث ایجاد جوش و التهاب واژن شوند. 

این‌ها برخی از محرک‌های اصلی عفونت و تحریک واژن هستند. قبل از اینکه در مورد روش‌های طبیعی برای سالم نگه داشتن واژن صحبت کنیم، بیایید بفهمیم که pH زنانه چیست.


PH زنانه چیست؟


PH طبیعی واژن یا زنانه قرار است بین 3.8 تا 4.5 باشد. pH اندازه گیری اسیدی یا بازی بودن یک ماده است. مقیاس pH از 0 تا 14 است. pH کمتر از 7 اسیدی است، در حالی که PH بالاتر از 7 بازی است.
PH واژن شما در حالت ایده آل باید اسیدی باشد. با این حال، این مقدار ممکن است تغییراتی را قبل از قاعدگی و بعد از یائسگی نشان دهد.
سطح بالای PH واژن، مثلاً 4.5، بستر مناسبی را برای عفونت‌های واژن فراهم می‌کند. علل شایع pH نامتعادل زنانه عبارتند از:

  • رابطه جنسی محافظت نشده
  • آنتی بیوتیک‌ها
  • دوش گرفتن بیش از حد
  • جریان قاعدگی

از آنجایی که PH نامتعادل واژن می‌تواند باعث عفونت و تحریک واژن شود، مهم است که واژن خود را سالم نگه دارید.


چگونه واژن خود را سالم نگه داریم؟


1. از کاندوم استفاده کنید

استفاده از کاندوم در زمان رابطه‌ی جنسی بسیار مهم است. برای جلوگیری از عفونت‌های مقاربتی نامرئی مانند HIV، تبخال تناسلی، سوزاک، زگیل تناسلی و کلامیدیا از محافظت استفاده کنید.

2. پروبیوتیک‌های خوراکی مصرف کنید

مصرف پروبیوتیک‌ها به بازیابی باکتری‌های خوب از دست رفته در واژن کمک می‌کند. می‌توانید غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست و کفیر مصرف کنید یا از مکمل‌ها استفاده کنید.

3. از دوش گرفتن بیش از حد خودداری کنید

واژن شما مانند اجاقی است که خود تمیز شونده است. دوش گرفتن بیش از حد آن می‌تواند PH آن را مختل کند و این ممکن است منجر به عفونت‌های واژن، حاملگی لوله‌ها، زایمان زودرس و سایر عوارض شود. از این رو از دوش گرفتن خودداری کنید. در عوض، قسمت بیرونی واژن را با آب و صابون ملایم بشویید. همچنین می‌توانید از هر پاک‌کننده‌ای با pH متعادل که مخصوص افراد خصوصی شما است، استفاده کنید. اما مطمئن شوید که مواد نگهدارنده تحریک کننده نداشته باشد.

4. سالم بخورید

یک رژیم غذایی سالم و متعادل نیز نقش حیاتی در حفظ سلامت واژن شما دارد. برخی از غذاها مانند ماست و عسل می‌توانند به پیشگیری از عفونت‌های قارچی کمک کنند. آب زغال اخته به پیشگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری کمک می‌کند.

5. در هنگام مقاربت از روان کننده استفاده کنید

روغن کاری در حین رابطه‌ی جنسی برای جلوگیری از ترک خوردن و تحریک پوست واژن مهم است. روانکاری واژن قرار است در هنگام برانگیختگی اتفاق بیفتد، اما برخی از زنان به اندازه‌ی کافی آن را تولید نمی‌کنند. در چنین مواردی باید از روان کننده‌های طبیعی و خارجی مانند ژل آلوئه ورا استفاده شود. با این حال، از وازلین یا روغن بچه استفاده نکنید زیرا می‌توانند باعث التهاب واژن شوند.

6. لباس خود را با دقت انتخاب کنید

پوشیدن لباس‌های تنگ می‌تواند باعث تحریک و التهاب واژن شود. اگر لباس‌های خیس مانند لباس شنا را برای مدت طولانی بپوشید، ممکن است شرایطی گرم/مرطوب برای رشد عفونت‌های قارچی ایجاد کند. بنابراین، لباس‌های زیر را بپوشید که به خوبی به شما می‌آید. همچنین، مطمئن شوید که در اسرع وقت لباس‌های خیس/عرق کرده را عوض کنید.

7. بهداشت خوب را رعایت کنید

رعایت نکردن شیوه‌های بهداشتی مناسب ممکن است محیط مساعدی برای رشد عفونت‌های واژن ایجاد کند. اطمینان حاصل کنید که هر بار که از سرویس بهداشتی استفاده می کنید، وسایل شخصی خود را تمیز کنید. از پوشیدن نوار بهداشتی/تامپون به مدت طولانی خودداری کنید و برای جلوگیری از تحریک واژن، مرتباً آن‌ها را تعویض کنید. اگر "فراموش کنید" که یک تامپون در واژن خود دارید و یک تامپون دیگر را قرار دهید، ترشحات واژن غیرمعمول ممکن است رخ دهد!

8. عفونت‌ها را درمان کنید

عفونت واژن را بدون درمان رها نکنید و منتظر بمانید تا خود به خود برطرف شود. اگر مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی هستید، می‌توانید از داروهای بدون نسخه برای درمان آن استفاده کنید. اما اگر علائم بهبود نیافت، در مشورت با پزشک تردید نکنید.

9. از مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها خودداری کنید

همانطور که قبلاً بحث کردیم، آنتی بیوتیک‌ها یکی از دلایل اصلی عدم تعادل در pH واژن هستند. آن‌ها می‌توانند باکتری‌های خوب را همراه با باکتری‌های بد بدن شما از بین ببرند. از این رو، روی داروهایی که مصرف می‌کنید دقت کنید. مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها را متوقف کنید. در صورت نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک‌های تجویزی با پزشک خود صحبت کنید. قبل از پذیرش آنتی بیوتیک مطمئن شوید که عفونت واژن شما واقعاً ناشی از باکتری است و سعی کنید از دوش ضد باکتریایی یا قبل از مصرف داروی خوراکی استفاده کنید.

10. آزمایشات زنان را به طور منظم انجام دهید

به طور منظم به متخصص زنان یا ارائه دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی خود مراجعه کنید تا از سلامت واژن خود مراقبت کنید. برای تشخیص هر گونه ناهنجاری یا عفونت در اولین فرصت، معاینات زنان و زایمان یا تست پاپ را به طور منظم انجام دهید.

این نکات ممکن است کاملاً ابتدایی به نظر برسند، اما نقش مهمی در حفظ سلامت واژن شما دارند. آن‌ها همچنین به شما در تسریع بهبودی هر گونه عفونت واژن موجود کمک می‌کنند.
برای تمیز و سالم نگه داشتن واژن نیاز به نگهداری دقیق دارد. در حالی که واژن خود تمیز شونده است و نیازی به شستشو ندارد، شستن فرج (قسمت بیرونی اندام تناسلی) و ناحیه‌ی اطراف مقعد برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است. 
حفظ pH مناسب واژن برای سالم نگه داشتن و عاری از عفونت مهم است. تغییر در رنگ و بافت ترشحات یا خارش و بوی بد ممکن است به عفونت احتمالی اشاره کند. اطمینان از جریان مناسب هوا، خشک نگه داشتن آن، محافظت در حین مقاربت و مصرف آنتی بیوتیک در صورت لزوم به جلوگیری از بدتر شدن اوضاع کمک می‌کند. اگر به نظر می‌رسد اوضاع در چند روز بهتر نشد، با پزشک مشورت کنید.

 بیشتر بخوانید: 10 روش طبیعی برای پاکسازی روده‌ی بزرگ

مطالب مرتبط