9 دلیل قوی برای اینکه باید انگور سیاه بخورید

9 دلیل قوی برای اینکه باید انگور سیاه بخورید

20 مرداد 1401

فواید انگور سیاه شما را ترغیب می‌کند تا آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. آن‌ها یکی از پرطرفدارترین انواع انگور هستند. ظاهر براق غنی و طعم شیرین لذیذ آن‌ها را به محبوبیت مصرف‌کنندگان تبدیل کرده است.
انگور سیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است. در نتیجه، مزایای سلامتی آن‌ها از مدیریت دیابت تا کاهش خطر سرطان را شامل می‌شود.
در این مقاله مزایای انگور سیاه، مشخصات غذایی آن، نحوه استفاده از آن برای حداکثر فواید و هرگونه عوارض جانبی بالقوه را مورد بحث قرار می‌دهیم. 
انگور انواع مختلفی دارد، سبز، قرمز، آبی و سیاه؛ همه انواع حاوی ترکیبات مفید مشابه هستند. از این میان، به نظر می‌رسد که انواع تیره‌تر سودمندتر هستند.
انگور سیاه از نظر آنتی‌اکسیدان نسبتاً غنی‌تر است. آن‌ها همچنین حاوی فیبر هستند. پوست آن‌ها سرشار از اسیدهای فنولیک مانند اسید کافئیک است.
این ترکیبات مسئول خواص ضدالتهابی، ضد سرطانی، محافظت از قلب و ضد دیابت میوه هستند.
مهم‌ترین ترکیب موجود در انگور سیاه (و به طور کلی انگور) رسوراترول است. رسوراترول یک آنتی اکسیدان قوی است که به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات بیان می‌کند که می‌تواند با التهاب مبارزه کند، از بیماری قلبی جلوگیری کند و حتی با تومورها مبارزه کند.
بهترین راه برای لذت بردن از فواید انگور سیاه، خوردن آن به طور کامل (یا حتی با مصرف محصولات انگور کامل) است. ترکیبات مفید در چنین محصولات انگور کامل می‌تواند نتایج کلی را افزایش دهد.
در بخش بعدی به این خواهیم پرداخت که چگونه می‌توانید از ترکیبات مختلف انگور سیاه بهره‌مند شوید.
 


مزایای سلامتی انگور سیاه چیست؟


مزایای سلامتی انگور سیاه

انگور سیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند رسوراترول، فلاونوئیدها و کورستین است که دیابت را تنظیم می‌کند، سلامت قلب را تقویت می‌کند و حتی از سرطان جلوگیری می‌کند. این میوه‌ها همچنین با التهاب و سایر بیماری‌های مرتبط مبارزه می‌کنند.

1. ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند

رسوراترول موجود در انگور سیاه ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. این می‌تواند توانایی بدن شما را برای استفاده از گلوکز افزایش دهد و در نتیجه سطح قند خون را کاهش دهد.
این ترکیب همچنین تعداد گیرنده‌های گلوکز را در غشای سلولی افزایش می‌دهد. این همچنین ممکن است به تنظیم سطح قند خون شما کمک کند.
مهم‌تر از آن، انگور، دارای شاخص گلیسمی متوسط است. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی با GI کم علائم دیابت را بهبود می‌بخشد. رسوراترول موجود در انگور همچنین عملکرد سلول‌های بتای پانکراس (سلول‌هایی که انسولین می‌سازند، هورمونی که سطح گلوکز را کنترل می‌کند) را بهبود می‌بخشد.
Pterostilbene، ترکیب دیگر موجود در انگور نیز به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند.
انگور سیاه همچنین به از بین رفتن سلول‌های بتا که یک عارضه شایع در دیابت است جلوگیری می‌کند.

2. ممکن است سلامت قلب را ارتقا دهد

پلی فنول‌های موجود در انگور سیاه با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند که می‌تواند باعث بیماری قلبی شود. این ترکیبات به درمان فشار خون و التهاب کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین عملکرد اندوتلیال (رگ‌های خونی) را بهبود می‌بخشند.
انگور سیاه حاوی فلاونوئیدها، اسیدهای فنولیک و رسوراترول است که همگی می‌توانند مرگ و میر قلبی عروقی را کاهش دهند.
این ترکیبات اثرات ضد پلاکتی نیز دارند. آن‌ها از تجمع پلاکت‌ها (جمع شدن پلاکت‌ها، تشکیل لخته) جلوگیری می‌کنند، در نتیجه از سکته مغزی یا حملات قلبی جلوگیری می‌کنند.
پتاسیم موجود در انگور همچنین به سلامت قلب کمک می‌کند.

3. ممکن است از سرطان جلوگیری کند

تأثیر انگور (به طور کلی) در پیشگیری از سرطان به طور گسترده‌ای مورد تحقیق قرار گرفته است. ترکیبات مفید موجود در انگور برای جلوگیری از انواع مختلف سرطان یافت شد.
یکی از این ترکیبات که شایسته توجه است رزوراترول است. در پوست انگور سیاه فراوان‌تر است. این ترکیب گونه‌های فعال اکسیژن را خنثی می‌کند. همچنین باعث ایجاد آپوپتوز (مرگ سلول‌های سرطانی) و جلوگیری از گسترش سرطان می‌شود.
رسوراترول خواص ضد سرطانی را در برابر سرطان‌های روده بزرگ، سینه، پروستات و ریه نشان داد. این ترکیب می‌تواند مکمل درمان‌های محافظه کارانه سرطان (مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی) باشد.
دانه‌های انگور سیاه حاوی پروآنتوسیانیدین‌ها، دیگر ترکیبات مفید شناخته شده برای مبارزه با سرطان است.
سایر ترکیبات ضدسرطانی قوی موجود در انگور شامل کورستین، کاتچین و آنتوسیانین می‌باشد.

4. ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد

رسوراترول موجود در انگور سیاه در اینجا نیز نقش دارد. مصرف رسوراترول می‌تواند اختلالات خلقی را بهبود بخشد و از کاهش حافظه مرتبط با افزایش سن جلوگیری کند. انگور همچنین حاوی ریبوفلاوین است که می‌تواند برای افراد مبتلا به میگرن مفید باشد.
برخی از مطالعات موش‌ها، اثربخشی رسوراترول را در پیشگیری از آلزایمر نشان می‌دهند. با این حال، برای تأیید این موضوع در انسان به مطالعات بیشتری نیاز داریم.

5. ارتقاء سلامت بینایی

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در حوضه مدیترانه زندگی می‌کنند نسبت به سایر جمعیت‌های سالخورده کمتر به آب مروارید مبتلا می‌شوند. رژیم غذایی این جمعیت‌ها شامل انگور و شراب است بنابراین ما می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم.
انگور سیاه (و به طور کلی انگور) با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و عدسی چشم را در برابر پیری مقاوم‌تر می‌کند.
یک رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان، که به خوبی از سنین پایین شروع شده است، می‌تواند به طور چشمگیری خطر مشکلات بینایی مرتبط با سن را کاهش دهد.
انگور سیاه حاوی لوتئین و زآگزانتین است که کاروتنوئیدهایی هستند که به حفظ بینایی کمک می‌کنند. براساس مطالعه موش منتشر شده در Nutrition، رژیم غذایی حاوی انگور با محافظت در برابر استرس اکسیداتیو، محافظت قابل توجهی از شبکیه را فراهم می‌کند. همچنین می‌تواند از نابینایی جلوگیری کند.
انگور این توانایی را دارد که از کاهش بینایی و دژنراسیون ماکولا ناشی از افزایش سن جلوگیری کند. مطالعات و تحقیقاتی در این زمینه انجام شد و آن‌ها به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه انگور شانس ابتلا به ARMD یا دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را تا بیش از 30 درصد کاهش می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انگور، به ویژه فلاونوئیدها، اثرات مضر رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند باعث اختلالات مرتبط با چشم مانند آب مروارید شوند.

9 دلیل قوی برای اینکه انگور بخورید

6. ممکن است استخوان‌ها را تقویت کند

رسوراترول موجود در انگور ممکن است تراکم مواد معدنی استخوان را بهبود بخشد. اگرچه این اثرات فقط در موش‌ها مشاهده شد. ما برای تأیید این واقعیت به مطالعات انسانی بیشتری نیاز داریم.

7. ممکن است با التهاب مبارزه کند

انگور سیاه حاوی ترکیبات مهم مختلفی است که با التهاب مبارزه می‌کند. اینها شامل فلاوان‌ها، آنتوسیانین‌ها، فلاونول‌ها و استیلبن‌ها می‌شوند.
انگور سیاه همچنین در درمان آرتریت التهابی مؤثر است. رسوراترول به خوبی NSAIDS (داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی) عمل می‌کند.
انگور سیاه همچنین ممکن است به درمان هموروئید کمک کند. که به این حالت انبوه نیز می‌گویند و زمانی رخ می‌دهد که سیاهرگ‌های اطراف مقعد ملتهب و متورم شوند.
فلاونول‌های موجود در انگور سیاه می‌توانند یکپارچگی رگه‌ها را حفظ کنند. آن‌ها همچنین رگ‌های شما را تقویت می‌کنند و در نتیجه علائم هموروئید را تسکین می‌دهند.

8. ممکن است به خواب کمک کند

تحقیقات بسیار کمی در این مورد وجود دارد. انگور، به طور کلی، منبع خوبی از ملاتونین (هورمون خواب) است. خوردن انگور سیاه درست قبل از خواب ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد.

9. ممکن است باعث افزایش طول عمر شود

در گونه‌های مختلف جانوری، رسوراترول نشان‌داده بود که طول عمر را افزایش می‌دهد. این ترکیب در انگور سیاه باعث تحریک خانواده‌ای از پروتئین‌ها به نام سیرتوئین‌ها می‌شود. سیرتوئین‌ها با طول عمر مرتبط هستند.
رسوراترول همچنین اثرات مفید محدودیت کالری را تقلید می‌کند و این به نوبه خود ممکن است باعث افزایش طول عمر شود.
اگرچه آن‌ها میوه‌های کوچکی هستند، اما فواید آن‌ها بسیار زیاد است. تحقیقات زیادی در مورد آنتی‌اکسیدان‌ها و چگونگی سودمندی آن‌ها برای سلامت انسان در حال انجام است. انگور سیاه یکی از غنی‌ترین منابع آنتی‌اکسیدان است.
برخی از ترکیبات مهم انگور سیاه را دیدیم. در بخش بعدی، نگاهی خواهیم داشت به سایر ترکیبات موجود در انگور سیاه که باعث می‌شود آن را در آشپزخانه شما داشته باشید.


چگونه انگور سیاه را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟


چگونه انگور سیاه را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

بهترین راه برای خوردن انگور سیاه تازه است. سعی کنید از ژله یا مربای انگور پرهیز کنید زیرا قندهای اضافه دارند و ممکن است چندان مفید نباشند.
نکات زیر باید چند ایده به شما بدهد:

  • انگور را فریز کرده و به عنوان دسر/میان وعده در یک روز گرم میل کنید.
  • انگور سیاه کامل را به اسموتی صبحانه خود اضافه کنید.
  • انگور سیاه را خلال کنید و به سالاد مرغ خود اضافه کنید.
  • انگور سیاه کامل را به سالاد میوه اضافه کنید.
  • آب انگور 100% (همراه با فیبر) بنوشید.

خوردن انگور سیاه آسان است. دلیلی وجود ندارد که آن‌ها را در رژیم غذایی خود قرار ندهید.


آیا انگور سیاه عوارض جانبی دارد؟


آیا انگور سیاه عوارض جانبی دارد؟

انگور سیاه به طور کلی برای اکثر مردم بی‌خطر است. اما برخی از افراد باید احتیاط کنند.
مشکلات دوران بارداری و شیردهی
این بیشتر به مکمل‌ها مربوط می‌شود. ایمنی مکمل‌های حاوی رسوراترول در دوران بارداری و شیردهی ثابت نشده است. با این حال، بهتر است در مورد انگور سیاه نیز احتیاط کنید زیرا این انگور یکی از غنی‌ترین منابع رسوراترول است. لطفا با پزشک خود مشورت کنید.
ممکن است باعث مشکلات خونریزی شود
ما دیده‌ایم که ترکیبات موجود در انگور سیاه می‌تواند اثرات ضدپلاکتی داشته باشد. آن‌ها در برابر تشکیل لخته‌های خون عمل می‌کنند. این می‌تواند خونریزی را در افراد مستعد افزایش دهد.
اگرچه گزارشی مبنی‌بر خونریزی شدید در انسان وجود ندارد، لطفا مراقب باشید. اگر مشکل خاصی در خونریزی دارید با پزشک خود صحبت کنید.
همچنین مصرف انگور را حداقل دو هفته قبل از جراحی برنامه‌ریزی شده متوقف کنید.


سوالات متداول


خواص انگور سیاه

چگونه انگور سیاه مناسب بخریم؟
اطمینان حاصل کنید که انگوری که می‌چینید سفت و پر است. آن‌ها نباید چین و چروک داشته باشند. از انگورهای خیس، چروکیده یا کپک زده خودداری کنید.
آیا می‌توانیم شب انگور سیاه بخوریم؟
بله آن‌ها حاوی ملاتونین هستند و ممکن است کیفیت خواب را افزایش دهند.
انگور سیاه میوه‌ای خوشمزه با ارزش آنتی اکسیدانی و مغذی بالاست. از آن‌ها در تهیه شراب، مربا، ژله و سس استفاده می‌شود. مصرف انگور سیاه ممکن است به مدیریت دیابت، ارتقای سلامت قلب، کاهش خطر سرطان، بهبود عملکرد مغز و تقویت بینایی کمک کند. شما می‌توانید انگور سیاه را به طرق مختلف در رژیم غذایی خود بگنجانید.
در حالی که آن‌ها به طور کلی برای مصرف بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند، برخی از افراد برای جلوگیری از عوارض جانبی باید احتیاط کنند. اگر هرگونه اختلال خونریزی دارید یا یک جراحی برنامه‌ریزی شده دارید، قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: 28 فواید شگفت انگیز آب آملا برای پوست، مو و سلامت

مطالب مرتبط