5 فایده نوشیدن آب سرد برای سلامتی و خطرات آن

5 فایده نوشیدن آب سرد برای سلامتی و خطرات آن

11 مرداد 1401

متخصصان پزشکی همیشه نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز را برای سلامت جسمی و روحی خود توصیه می‌کنند. اما آیا نوشیدن منظم آب سرد بر سلامتی شما تأثیر منفی می‌گذارد؟ درست مانند هر چیز دیگری در این دنیا، تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن آب سرد چند خطر و فواید دارد. ما در این مقاله نیز نگاهی عمیق‌تر به آن خواهیم داشت تا بفهمیم آن‌ها چه چیزهایی هستند. برای خواندن ادامه مطلب به پایین بروید!


چرا آب سرد می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد؟


چرا آب سرد برای سلامتی مضر است؟

بسیاری بر این باورند که نوشیدن آب سرد ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد، مضر باشد. گفته می‌شود که آب سرد ممکن است باعث انقباض معده شود و روند هضم را دشوار کند. برخی از افراد همچنین معتقدند که اگر آب در دمای 4 درجه سانتیگراد یا کمتر بنوشند، بدنشان برای حفظ دمای مطلوب داخلی (37 درجه سانتیگراد) باید سخت‌تر کار کند.
اما چقدر از این‌ها درست است؟ در بخش بعدی به آنچه که تحقیقات بیان می‌کند نگاه می‌کنیم.
در یک مطالعه‌ی کوچک منتشر شده در Chest، مشخص شد که مصرف آب سرد مخاط بینی را غلیظ‌تر می‌کند و عبور از دستگاه تنفسی را دشوار می‌کند. متناوباً، مصرف آب داغ (یا نوشیدنی‌های داغ مانند سوپ مرغ) برای آسان‌تر کردن تنفس مشاهده شد. همچنین مشخص شد که آب سرد باعث تشدید احتقان در افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌شود.
در مطالعه‌ی دیگری، نوشیدن آب سرد با میگرن در افراد با سابقه این بیماری مرتبط بود. مصرف آب سرد همچنین ممکن است درد مرتبط با آشالازی (وضعیتی که عبور غذا از مری را دشوار می‌کند) را تشدید کند.
طبق طب چینی، اعتقاد بر این است که نوشیدن آب سرد همراه با غذا باعث ایجاد عدم تعادل در بدن می‌شود. از این رو، غذاهای مربوط به فرهنگ چینی (و چندین فرهنگ دیگر) با آب گرم سرو می‌شود.
یکی دیگر از باورهای رایج این است که نوشیدن آب سرد لزوما به خنک کردن بدن در روزهای گرم تابستان کمک نمی‌کند. اما شواهد علمی کافی در این زمینه وجود ندارد.
اگرچه به نظر می‌رسد آب سرد مضرات بیشتری دارد، اما فواید خاصی دارد.


فواید نوشیدن آب سرد


فواید نوشیدن آب سرد

  1. دمای بدن بعد از تمرین را متعادل می‌کند.
    نوشیدن آب سرد می‌تواند از گرم شدن بیش از حد بدن بعد از یک جلسه‌ی تمرینی سخت جلوگیری کند. مصرف آب سرد باعث می‌شود که بدن شما بتواند دمای پایین‌تری را حفظ کند.
  2. ممکن است انرژی فراهم کند.
    همچنین آب سرد ممکن است انرژی بیشتری را در طول روز به بدن شما برساند. با این حال، تحقیقات مشخصی در این زمینه وجود ندارد.
  3. ممکن است باعث افزایش مصرف انرژی در کودکان دارای اضافه وزن شود.
    این دانش عمومی است که نوشیدن آب می‌تواند به هضم غذا کمک کند. همچنین ممکن است به حفظ وزن کمک کند. مشخص شده‌ است که نوشیدن آب سرد باعث افزایش مصرف انرژی در استراحت کودکان دارای اضافه وزن می‌شود.
    مصرف آب سرد به تنهایی ممکن است به کاهش وزن کمک نکند. با این حال، ممکن است فرآیند را به سرعت شروع کند.

این‌ها برخی از مزایای نوشیدن آب سرد است.


آب گرم (یا داغ) بهتر از آب سرد است؟


نوشیدن آب گرم مزایا و معایب خود را دارد. آب گرم می‌تواند به هضم کمک کند، گردش خون را بهبود بخشد و به بدن شما کمک کند تا سریع‌تر از شر سموم خلاص شود. اما نوشیدن آب سرد ممکن است شما را کمتر تشنه کند. این می‌تواند در دماهای گرم مشکل ایجاد کند زیرا بدن شما تمایل دارد آب بیشتری را از طریق تعریق از دست بدهد.
به طور کلی آب سرد می‌تواند شما را هیدراته نگه ‌دارد. با این حال، آب سرد ممکن است ایده‌ی خوبی در مواقع سرماخوردگی یا آنفولانزا نباشد زیرا ممکن است روند بهبودی را کاهش دهد. آب سرد همچنین ممکن است هضم را در بزرگسالان کُند کند.
بعد از یک تمرین سخت می‌توانید چند جرعه آب سرد بنوشید. اما بعد از یک وعده‌ی غذایی سنگین (یا زمانی که آنفولانزا دارید)، آب گرم می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.


اینفوگرافیک: جایگزینی برای نوشیدن آب سرد


جایگزینی برای نوشیدن آب سرد

در حالی که ممکن است بر اساس نیازهای سلامتی و ترجیح شخصی خود نوشیدن آب سرد را انتخاب کنید، گاهی اوقات ممکن است مصرف آن در طول روز خیلی کسل کننده به نظر برسد. می‌توانید با جایگزین کردن آب سرد با نوشیدنی‌های خانگی دیگر، برای حفظ سطح هیدراتاسیون خود، چیزها را طعم‌دار کنید. به اینفوگرافیک زیر نگاهی بیندازید و گزینه‌های خود را بدانید.
با مزایای بالا نوشیدن آب سرد، ممکن است بخواهید آن را به یک عادت برای خود تبدیل کنید. در حالی که به نظر می‌رسد به افزایش انرژی و تعادل دمای بدن کمک می‌کند، می‌تواند منجر به میگرن و مشکلات گوارشی نیز شود. از سوی دیگر، در حالی که نوشیدن آب گرم می‌تواند به تقویت هضم، بهبود گردش خون و سم‌زدایی از بدن کمک کند، ممکن است تشنگی شما را کاهش دهد و در مکان‌های گرم و مرطوب احتمال کم آبی بدن را افزایش دهد. بنابراین بسته به مکان، آب و هوا و شرایط سلامتی خود، ممکن است یکی را بر دیگری ترجیح دهید.
اگرچه آب سرد ذاتاً بد نیست، اما ممکن است در برخی افراد مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین، سلامتی خود و زمان روز (یا فصل) را بررسی کنید تا تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما بهتر است.

بیشتر بخوانید: 28 فواید شگفت انگیز آب آملا برای پوست، مو و سلامت

مطالب مرتبط