آیا طب سوزنی به درمان مشکلات سینوسی کمک می‌کند؟

آیا طب سوزنی به درمان مشکلات سینوسی کمک می‌کند؟

30 شهریور 1399

گرفتگی بینی و فشار سینوس یا درد در سر و صورت می‌توانند مشکلاتی جدی برای کنار آمدن با آنها باشد. اگر شما به رویکر سنتی درمان چینی علاقه‌مند هستید، طب سوزنی را امتحان کنید! تحقیقاتی زیادی روی تاثیرات طب سوزنی بر مشکلات سینوسی انجام نشده است اما مطالعات نشان دادند که طب سوزنی می‌تواند مشکلات مربوط به آن مانند رینیت آلرژیک (همچنین به عنوان تب یونجه یا آلرژی فصلی شناخته می‌شود) را درمان کند. علاوه بر این، به عنوان درمان جایگزین یا تکمیلی، شما می‌توانید طب سوزنی را روی خودتان انجام دهید تا به از بین رفتن مشکلات سینوس کمک کنید. هرچند، اگر علائم شما بیشتر از 10 روز ادامه داشت یا اگر فکر می‌کنید ممکن سینوس‌های شما عفونی شده باشد که به درمان آنتی بیوتیک نیاز دارد، به پزشک مراجعه کنید.


بخش اول انجام طب سوزنی


در طب سوزنی سوزن‌های نازکی را وارد نقاط فشار خاص روی بدن می‌کنند تا انرژی بدن شما را متعادل کنند. این نوع درمان می‌تواند به تسکین درد و افزایش سلامتی کلی بدن کمک کند. مطالعات نشان دادند که طب سوزنی می‌تواند درمانی موثر برای آلرژی باشد که خود بدان معنی است که این درمان می‌تواند به تسکین علائم و مشکلات سینوسی نیز کمک کند اما تا الان این مسئله ثابت نشده است. امتحان کردن طب سوزنی بی‌خطر است بنابراین آن را امتحان کنید و ببینید که آیا برای شما مفید است یا نه.

1. به متخصص طب سوزنی معتبر مراجعه کنید

مهم است که شما طب سوزنی را توسط متخصصی ماهر و آموزش دیده انجام دهد. از دکتر خود بخواهید شما را به یک متخصص طب سوزنی معتبر معرفی کند.

  • طب سوزنی را برای درمان مشکلات سینوسی مزمن یا حاد امتحان کنید.

مراجعه به پزشک

2. علائم خود را برای متخصص طب سوزنی شرح دهید

در طول مراجعه خود، با متخصص طب سوزنی خود در مورد مشکلاتی که با آن درگیر هستید صحبت کنید تا او بتواند در مورد بهترین دوره درمان برای شما تصمیم بگیرد. سعی کنید با جزئیات بسیار در مورد تجربه خود صحبت کنید و مشکلاتی مانند آبریزش بینی، انسداد مجاری بینی، درد سینوس و فشار در سر و صورت را ذکر کنید. اجازه دهید متخصص طب سوزنی شما را نیز معاینه کند.

  • از متخصص طب سوزنی خود بپرسید که باید در طول درمان انتظار چه چیزهای را داشته باشید و هر سوال دیگری که دارید، از او بپرسید.
  • مراجعه اول شما ممکن تا یک ساعت طول بکشید اما مراجعه‌های بعدی کوتاه‌تر خواهد بود.

معاینه مریض توسط پزشک

3. هنگام انجام درمان توسط متخصص ریلکس کنید

متخصص طب سوزنی از شما می‌خواهد که دراز بکشید و سوزن‌ها کوچکی را در نقاط فشاری خاصی روی بدن فرو می‌کند. در حالی که اینکار ممکن است به نظر کمی ترسناک برسد اما مضطرب نشوید! طب سوزنی دردناک نیست و سوزن‌ها واقعاً کوچک هستند. انتظار داشته باشید که 20 دقیقه قبل از اینکه متخصص طب سوزنی سوزن‌ها را بیرون بیاورد، ریلکس کنید.

  • یک متخصص طب سوزنی معتبر از سوزن‌های استریل استفاده می‌کند تا از ایجاد عفونت جلوگیری کند.
  • نقاط درمان رایج که می‌تواند مشکلات سینوسی را درمان کند شامل سه نقطه است. کانال کیسه صفرا به نقطه‌ای در پایین جمجمه شما، کانال روده بزرگ به نقطه‌ای در پشت دست و کانال معده به نقطه‌ای در زیر جلوی زانوی شما مرتبط است.

طب سوزنی

4. تا زمان نیاز برای جلسات اضافه مراجعه کنید

متاسفانه، یک جلسه درمان نمی‌تواند همه علائم سینوسی شما را حل کند. شما شاید به 6-8 جلسه درمان نیاز داشته باشید که معمولاً یک یا دو بار در هفته انجام می‌شوند. از متخصص طب سوزنی خود بپرسید چند جلسه طب سوزنی نیاز دارید و همه جلسات را کامل کنید تا بتوانید از مشکلات سینوسی خود رهایی پیدا کنید.

  • برخی از شرکت‌های بیمه درمانی هزینه طب سوزنی را پوشش می‌دهند، بنابراین حتماً این نکته را در رابطه با بیمه درمان خود بررسی کنید!

طب سوزنی


بخش دوم انجام طب فشاری


طب فشاری، مانند طب سوزنی، یک درمان جامع است که بر نقاط فشار بدن تمرکز می‌کند. این درمان همچنین براساس طب سنتی چینی بنا شده و در تسکین علائم سینوس موفقیت نشان داده است. از همه بهتر و مهم‌تر، طب فشاری رایگان و آسان است و شما می‌توانید آن را در هر مکان و زمانی انجام دهید!

1. به پایین بینی خود با انگشت‌ها اشاره فشار وارد کنید

به این نقطه فشار مجرای بزرگ گفته می‌شود. یک انگشت اشاره را در یک طرف بینی خود قرار دهید، درست در جایی که سوراخ‌های بینی شما شروع به باز و بزرگ شدن می‌کند. آن قسمت را به آرامی اما محکم فشار دهید.

فشار دادن پایین بینی با انگشت‌

2. فشار را به مدت 3 دقیقه نگه دارید

اگر به مدت چند دقیقه بدون وقفه فشار وارد کنید، بهترین نتیجه را خواهید گرفت. انگشتان خود را روی این نقطه ثابت نگه دارید تا فشار درون سینوس‌های شما کاهش یابد.

فشار دادن پایین بینی به مدت 3 دقیق

3. انگشتان خود را به سمت بالا و داخل ابروها حرکت دهید

انگشت‌ها خود را به سمت ابروها حرکت دهید و انگشت شست و اشاره خود در حالی بگیرید که گویی می‌خواهید چیزی را میان آنها نگهدارید. با شست خود را به داخل ابروها فشارد وارد کنید. انگشتان اشاره خود را پایین آورده و دقیقاً بالای استخوان ابرو را فشار دهید پس باید چند میلی‌متر فاصله بین اشست و انگشتان شما وجود داشته باشد.

کشدن انگشت ها روی ابرو

4. به این نقطه به مدت 3 دقیقه فشار وارد کنید

اگر در پیشانی خود احساس فشار می‌کنید، فشار به این نقطه می‌تواند به تسکین مشکل شما کمک کند. جهت گرفتن بیشترین نتیجه، فشار روی آن نقطه را به مدت 3 دقیقه نگه دارید.

  • می‌توانید به دفعات دلخواه این درمان را انجام دهید.

فشار دادن ابروها به مدت 3 دقیقه


نکات


  • اگر طب سوزنی و طب فشاری برای شما موثر نبود، درمان طبیعی دیگری مانند شست و شوی بینی را امتحان کنید.
  • متناوباً، می‌توانید یک روش درمانی متداول را در پیش گرفته و از داروهای آنتی هیستامین یا دکونژستانت استفاده کنید.

هشدار


  • اگر در سینوس‌های خود عفونت باکتریایی دارید، به پزشک مراجعه کنید زیرا برای درمان آن به نسخه برای گرفتن آنتی بیوتیک نیاز دارید.
  • اگر سیستم ایمنی بدنی ضعیفی دارید، احتمال بیشتری وجود دارد تا مبتلا به عفونت سینوسی شوید.

بیشتر بخوانید: جریان خون به مغزتان را افزایش دهید

مطالب مرتبط