3 نگرانی اصلی پوستی بعد از ورزش کردن

3 نگرانی اصلی پوستی بعد از ورزش کردن

16 مرداد 1399

ورزش کردن می‌تواند به ظاهر کلی پوست شما مزایایی برساند. هرچند، آن دسته از کسانی که به جلسات ورزش سنگین خود بسیار پایبند هستند، ممکن است به شما بگویند که تاثیرات منفی نیز وجود دارد، مخصوصاً اگر قبل و بعد از جلسات سنگین ورزش خود از پوستتان مراقبت نکنید. از آفتاب سوختگی گرفته تا بسته شدن منافذ پوست، ما سه مورد از نگرانی‌های رایج مراقبت پوستی که ممکن از بعد از ورزش کردن آنها را تجربه کنید، در ادامه مقاله با شما به اشتراک خواهیم گذاشت، همچنین نگاهی خواهیم داشت به این مسئله که چگونه می‌توانید هر کدام از آن مشکلات پوستی بعد از ورزش کردن را درمان کنید! پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.


مزایای ورزش کردن


قبل از اینکه به این سه نگرانی رایج در مورد مراقبت از پوست بپردازیم، فکر می‌کنم که مهم است به برخی از مزایایی که ورزش می‌تواند روی ظاهر پوست شما داشته باشد، اشاره کنیم. طبق آکادمی پوست آمریکا، یافته‌های چند مطالعه نشان می‌دهد که ورزش متوسط ​​می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند که به نوبه خود، ظاهری جوان و شاداب‌تر به پوست شما می‌دهد. همچنین، انجام ورزش روزمره و منظم می‌تواند به کاهش استرس و باکیفیت‌تر شدن خواب شبانه شما نیز کمک کند که هر دو اینها عامل داشتن چهره‌ای زیبا هستند. در حالی که ورزش منظم به این عنوان شناخته می‌شود که باید قسمتی از زندگی شما باشد اما اگر قبل و بعد از ورزش کردن و همچنین در طول آن به روش‌های مناسب از پوست خود مراقبت نکنید، ممکن است متوجه یکی از مشکلات رایجی شوید که در ادامه مقاله به آن پرداخته شده است.


مشکلات ناشی از ورزش کردن


1. آفتاب سوختگی ناشی از ورزش در هوای آزاد

پیاده‌روی، دویدن در فضای آزاد و دوچرخه سواری طولانی مدت، همه جزء آن دسته از فعالیت‌های در فضای باز هستند که می‌توانند در متناسب شدن اندام به شما کمک کنند. هرچند، یکی از ناراحتی‌های کسانی که در فضای آزاد ورزش می‌کنند، آفتاب سوختگی است. گذراندن ساعات زیاد در زیر نور خورشید، سطح پوست شما را در خطر آفتاب سوختگی و پدیدار شدن علائم پیری زودرس قرار می‌دهد، اما هنوز هم بعضی از ما از زدن ضدآفتاب برای گذراندن یک روز کامل کنار دریا یا استخر خودداری می‌کنیم. مهم است به یاد داشته باشید که اشعه‌های UVA و UVB آفتاب هر روز و همیشه در حال تابیدن هستند و فرقی نمی‌کند که هوا بارانی باشد یا صاف، زمستان باشد یا تابستان... شما همیشه به ضدآفتاب نیاز دارید. به همین دلیل مهم است که در رابطه با استفاده و تمدید ضدآفتاب هر روز جدی عمل کنید، مخصوصاً هنگامی که ورزش کردن در فضای آزاد را انتخاب می‌کنید. اگر آسیب پوستی ناشی از در معرض آفتاب بودن به دلیل انجام ورزش در فضای آزاد یکی از نگرانی‌های پوستی شما برای وزش کردن است، همیشه قبل از بیرون رفتن از محصول ضدآفتابی استفاده کنید که SPF طیف گسترده دارد و از آفتاب سوخته شدگی پوست شما جلوگیری می‌کند. بعلاوه، حتماً مطمئن شوید که ضدآفتاب خود را حداقل هر دو ساعت یکبار تمدید می‌کنید، هرچند اگر در هنگام ورزش کردن زیاد عرق می‌کنید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که فواصل تمدید آن را کمتر کنید. همچنین، سعی کنید کلاه و عینک آفتابی بپوشید و خریدن یک لباس ورزش سبک با محافظ اشعه UV را در نظر داشته باشد.

2. خشکی پوست ناشی از شستن زیاد

هنگامی که صحبت از شستن پوست می‌شود، در واقع مزایای آن بسیار بیشتر است. هرچند، شستن زیاد پوست می‌تواند روغن طبیعی که پوست برای هیدراته ماندن به آن احتیاج دارد را از بین ببرد. هنگامی که پوست شما خشک و بدون آب شد، در پوست خود احساس سفتی و ناراحتی می‌کنید و علائم پیری آشکار پوست ممکن است حتی آشکارتر هم بشوند. اما واقعیت این است که هنگام ورزش کردن پوست شما عرق می‌کند و هنگامی که عرق می‌کنید باید پوستتان را تمیز کنید تا روغن‌های اضافه و عرق را از سطح پوست پاک کنید، درست است؟ پس کسانی که ورزش می‌کنند باید چکار کنند؟ قبل از اینکه هر تصمیمی در مورد نشستن پوست خود بعد از ورزش بگیرید باید بدانید که اگر مدتی طولانی بعد از ورزش کردن بدن خود را بشویید یا بدتر از آن اصلاً بدن خود را نشورید، می‌توانید موجب به جمع شدن کثیفی‌ها، چربی اضافه و عرق روی سطح پوست خود و در نتیجه بیرون ریختن جوش شوید. دکتر لیزا جین، متخصص معتبر پوست، توضیح می‌دهد: «آنزیم عرق شما می‌توانند روی سطح پوستتان نشسته و منجر به بیرون ریختن جوش شود.» او توصیه می‌کند که حداکثر 10 دقیقه بعد از اتمام ورزشتان، پوست خود را بشویید. خب، پس شما نمی‌توانید پوست خود را بعد از ورزش نشویید اما چه اتفاقی می‌افتد هنگامی که شما پوست را بیش از حد می‌شورید و پوست شما شروع به خشک به نظر رسیدن می‌کند؟ چند روش وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

به دنبال محصول شستشوی ملایم‌تری باشید. اگر شوینده‌های پوستی معمولی و شامپوهای بدن رطوبت پوست شما را از بین می‌برند، چیز دیگری مانند میسلار واتر را جایگزین آن کنید. این پاک کننده‌های بدون نیاز به شستشو در فرانسه طرفداران بسیار زیادی دارند، زیرا مولکول‌های کوچک میسلار در یک محلول آب نرم به حالت معلق در می‌آیند و برای کمک به جذب، به دام انداختن و از بین بردن ناخالصی‌های سطح پوست بدون ایجاد اصطحکاک شدید، صدمه زدن به پوست یا بدون نیاز به آب شیر عالی هستند! یک پد پنبه‌ای بردارید و آن را در میسلار واتر بزنید سپس آن را به صورت و یک پنبه حاوی مسلار واتر دیگر را روی قفسه سینه و کمر خود بکشید تا به شما کمک کند که هرگونه عرق و چربی اضافی از روی پوستتان پاک شود. بعد از شستن پوست آن را مرطوب کنید. آیا فکر کردید که مراقبت پوستی بعد از ورزش کردن با شستن پوست تمام می‌شود؟ پس باید دوباره فکر کنید. هرزمانی که پوست خود را می‌شورید باید هر چه سریع‌تر بعد از آن بدن خود را مرطوب کنید تا پوست شما دوباره هیدراته شود. به دنبال مرطوب کننده‌های سبکی باشید که حاوی هیارولونیک اسید هستند تا به پوست شما به میزان کافی رطوبت بدهند. به این روش فکر کنید که هرگز دلتان نمی‌خواهد که از نوشیدن یک بطری آب بعد از ورزش برای آب رسانی به بدنتان خودداری کنید، پس نباید هیدراته کردن پوست خود را نیز بعد از تمیز کردن آن حذف کنید! قبل از روتین مراقبت پوستی خود، صبح‌ها یا شب‌ها ورزش کنید. اگر ورزش کردن در وسط روز باعث شستشوی بیش از حد پوستتان می‌شود، زمان ورزش کردن خود را به صبح زود یا آخر شب تغییر دهید. اینگونه، هنگامی که می‌خواهید کثیفی‌های پوست خود را بعد از ورزش کردن بشویید، همزمان می‌شود با حمام کردن هر روز صبح شما یا هنگامی که ورزش خود را در شب تمام کنید، مصادف می‌شود با مراقبت پوستی شبانه شما.

3. بسته شدن منافذ پوست به دلیل پاک نکردن آرایش

یادتان می‌آید که پیش‌تر در مورد چگونگی ماندن آنزیم‌های عرق روی سطح پوست بعد از ورزش و اینکه می‌تواند باعث بیرون ریختن جوش شود چه گفتیم؟ خب اگر قبل از عرق کردن هنگام ورزش آرایشتان را پاک نکنید، این مشکل پوستی را افزایش خواهید داد. شما ممکن است از آن دسته دخترهایی باشید که هرگز حتی خواب این را هم نمی‌بینید که کسی صورتی شما را بدون آرایش ببیند و می‌خواهید به دیگران نشان دهید که از آن دسته دخترها هستید اما اگر قبل از ورزش کردن آرایش صورت خود را پا نکنید، ممکن است شاهد از ریخت افتادن پوست خود باشید. پاک کردن میکاپ قبل از انجام ورزش باید اولین قدمی باشد که برای آماده شدن جهت ورزش با ورزش‌های کششی و نوشیدن آب انجام می‌دهید. هنگامی که اجازه می‌دهید چیزهایی مانند فاندیشن، رژگونه ، هایلایتر و کانسیلر قبل از شروع به عرق کردن روی پوست شما بمانند، ممکن است پوست خود را در معرض این خطر قرار دهید که مواد آرایشی با عرق و روغن‌های اضافی روی سطح پوست مخلوط شوند که متعاقباً می توانند باعث تجمع مواد روی پوست شما شوند. آرایش روی پوست خود را با دستمال مرطوب مخصوص آرایش یا میسلار واتر و تعداد پدهای پنبه‌ای موجود در کیف ورزشی خود قبل از ورزش کردن پاک کنید. اگر پیش از این هم بسته بودن منافذ پوست مشکل شما بوده است، هر دو هفته یکبار ماسک خاک رس را به روتین مراقبتی پوست خود اضافه کنید. بعضی از ماسک‌های خاک رس، همچنین کمک می‌کنند تا کثیفی‌های باقی مانده روی پوست از بین بروند، آنها یکی از بایدها برای علاقه‌مندان به ورزش هستند.

بیشتر بخوانید: واقعا پوست خشک باعث ایجاد چین و چروک میشه؟

مطالب مرتبط