آب لوله‌کشی چقدر می‌تواند به پوست آسیب بزند؟

آب لوله‌کشی چقدر می‌تواند به پوست آسیب بزند؟

31 تیر 1399

شستن صورت بخش مهمی از هر روتین مراقبت از پوست است و به همین ترتیب، ما همیشه در جستجوی محصولاتی هستیم که منافذ پوست ما را تمیز و پوست ما را لطیف می‌کنند. اما چیز دیگری که هنگام شستن صورت با پوست صورت ما در تماس است، چیست؟ بله، آب شیر. ما اغلب از تصفیه آب استفاده می‌کنیم تا آب را تا حد امکان برای نوشیدن مناسب کنیم، بنابراین آیا این بدان معنی است که آب لوله‌کشی می‌تواند اثرات مضر روی پوست ما داشته باشد؟ در پاریس، بسیاری از خانم‌های فرانسوی از شستن صورتشان با آب لوله‌کشی خودداری می‌کنند، زیرا آب شهری به صورت آشکار، آب سخت است که مملو از مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است که می‌تواند مو و پوست شما را خشک کنند و به آنها آسیب برساند. به جای آن، میسلا واترها جایگزین بهتری برای تمیز کردن پوست به نظر می‌رسند. بنابراین، آیا ما باید به دنبال این باشیم که ببنیم آب شهر ما چه موادی را درون خود دارد و سپس شستن صورت خود را با آب لوله‌کشی متوقف کنیم؟ ما با میشل گرین، متخصص پوست، مو و زیبایی مستقر در شهر نیویورک در مورد آب شیر و همه کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا مطمئن باشیم که پوست ما تا حد ممکن در طی رویتن روزانه با مواد درستی تغذیه می‌شود، صحبت کردیم. لازم به ذکر است که میشل گرین، متخصص پوست، پزشکی معتبر و مستقر در کمپانی ان وای سی و همچنین بنیانگذار محصولات آرایشی برای انواع پوست‌ها است.


آیا آب لوله‌کشی برای پوست شما مضر است؟


بر اساس یافته‌های دکتر گرین آب لوله‌کشی می‌تواند به میزان زیادی روی پوست شما تاثیر بد بگذارد اما اینکه این تاثیرها دقیقاً چقدر هستند، بستگی به نوع پوست شما دارد. او می‌گوید: «بله، آب لوله‌کشی قطعاً می‌تواند به پوست شما آسیب برساند، مخصوصاً اگر پوستتان حساس باشد. هرچند، ممکن روی بعضی پوست‌ها تاثیر نگذارد، پس این آسیب از شخصی به شخص دیگر کاملاً می‌تواند متغیر باشد.» این مسئله همچنین به نوع آب شهری شما نیز بستگی دارد. همه آب‌های شیر مواد معدنی دارند اما میزان مواد معدنی موجود در آب مشخص خواهد کرد که پوست شما چقدر می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد. دکتر گرین به ما گفت: «این مواد معدنی موجود در آب لوله‌کشی است که می‌تواند باعث آسیب رساندن به پوست شود. به صورت عادی آب لوله‌کشی حاوی مقادیر زیادی از فلزات سنگین مانند کلسیم، منیزیم، مس، زینک و آهن است.» این مقادیر می‌توانند در آب سخت به مراتب بالاتر باشند که دکتر گرین می‌گوید برای پوست شما بدترین مواد موجود هستند. او می‌گوید: «آب سخت حاوی مقادیر زیادی از کلسیم و منیزیم است. این دسته از مواد معدنی آب را برای درست کردن محلول با صابون بسیار سخت می‌کنند. با وجود تمام ناخالصی‌ها در آب سخت مانند آهن و منیزیم، آنها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را تشکیل دهند که به سادگی می‌توانند به سلول‌های سالم پوست شما آسیب برسانند. پس آب نرم قطعاً برای پوست شما بهتر است زیرا از آنجایی که آب نرم حاوی مقادیر کم یا گاهاً هیچ از مواد معدنی کلسیوم یا منیزیم یا دیگر فلزات سنگین می‌باشد، بسیار ملایم‌تر است.»


آب لوله‌کشی می‌تواند باعث چه نوع آسیبی به پوست شما شود؟


دکتر گرین تذکر می‌دهد که اگر پوست شما حساس است و به طور مكرر در معرض آب سخت قرار دارد، می‌تواند دچار آسیب‌های متعدد از خشكی سطح پوست گرفته تا حتی بروز آكنه یا سرعت بخشیدن به روند ایجاد چین و چروك شود. او به ما می‌گوید: «آب شیر می‌تواند باعث خشکی، سوزش و حتی بیرون ریختن جوش شود زیرا می‌تواند منافذ شما را مسدود کند. این مسئله همچنین می‌تواند پسوریازیس شما یا هر بیماری دیگر پوستی شما را تشدید کند.» به گفته وی، مواد معدنی موجود در آب برای اکثر افراد بسیار سنگین است، بنابراین می‌تواند مانع طبیعی موجود در سطح پوست ما را ضعیف کرده و آن را بدون محافظ کند. او می‌گوید: «این مسئله باعث می‌شود تا پوست در معرض سایر مواد مضر موجود قرار گیرد و همچنین رطوبت داخل پوست را از بین ببرد.» علاوه بر این، می‌تواند باعث از بین رفتن کلاژن در پوست شما شود: «این فلزات سنگین می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های اکسیداتیو و ایجاد رادیکال‌های آزاد بیشتری شوند که در نهایت می‌توانند منجر به مختل شدن بافت کشسانی و کلاژن پوست شوند که دو عامل مهم در سالم، محکم و جوان نگه داشتن پوست شما هستند.»


چگونه می‌توانیم آسیب‌های بالقوه آب سخت را به حداقل برسانیم؟


اگر می‌خواهید آب را کاملاً از روتن روزانه خود حذف کنید، میسلا واترها گزینه‌ای بسیار عالی هستند، در فرانسه برند بیودرما مدل Sensibio بسیار محبوب است که خوشبختانه در دیگر کشورها هم موجود است، راه‌هایی وجود دارند که می‌توانید با رعایت آنها آب شیر را برای پوست خود مناسب‌تر کنید. ابتدا، کمی تحقیق در این مورد انجام دهید که آب شهر شما حاوی چه موادی است. اگر آب شیر شما آب نرم است پس جای نگرانی زیادی نیست. دکتر گرین می‌گوید اما اگر آب شهر شما، آب سخت است، یک سیستم نرم کننده آب می‌تواند کاملاً موثر باشد. او می‌گوید: « نرم کننده‌های آب به طور خاص برای از بین بردن مواد معدنی سخت موجود در آب شیر مانند کلسیم، منیزیم و آهن طراحی شده‌اند. این امر باعث می‌شود که آب زیاد روی پوست شما خشن نباشد و استفاده از آن برای اهداف روزمره آسان تر خواهد شد.» البته آب شیر هنوز هم برای استفاده کم روی پوست شما، مانند وقتی که به حمام می‌روید، مشکلی ایجاد نمی‌کند. فقط حتماً بلافاصله بعد از تماس آب شیر با صورت رطوبت را با محصولاتی مانند یک سرم خوب یا مرطوب کننده به پوست خود برگردانید.

بیشتر بخوانید: 6 حرکت عالی یوگا برای مبارزه با مشکلات پوستی

مطالب مرتبط