روش‌های آسان برای تشخیص نوع پوست‌ و مراقبت از آن‌

روش‌های آسان برای تشخیص نوع پوست‌ و مراقبت از آن‌

19 فروردین 1399

اگر می‌خواهید پوست سالم و بی عیب و نقصی داشته باشید، شناختن نوع پوست‌تان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تشخیص نوع پوست،‌ به شما این امکان را می‌دهد که محصولات مناسب را انتخاب کنید و یک روتین مراقبت از پوست داشته باشید. انواع پوست‌ها‌ را که بایستی در نظر داشته باشید شامل: خشک، چرب، ترکیبی، نرمال، مستعد آکنه و حساس است. شاید تعجب کنید که چگونه می‌توانید در بین این همه نوع پوست، تمایز قائل شوید! اما نگران نباشید روش‌های ساده‌ای برای تعیین نوع پوست شما وجود دارد.


بخش اول آماده سازی پوست


1. آرایش خود را پاک کنید

از پاک کننده آرایش استفاده کنید تا به راحتی بتوانید آرایش را از صورت خود پاک کنید. این کار همچنین، به از بین بردن کثیفی و چربی پوست کمک می‌کند.  

پاک کردن آرایش با پد

2. صورت خود را بشویید

 صورت خود را با آب گرم مرطوب کنید، سپس مقدار کمی تمیز کننده ملایم را کف دست خود بریزید. به آرامی صورت خود را با نوک انگشتان خود ماساژ دهید تا مطمئن شوید که کل صورت‌تان را با آب و صابون پوشانده‌اید. صورت خود را با آب خنک یا گرم بشویید، سپس آن را با حوله یا دستمال تمیز خشک کنید.

  • از شستن بیش از حد صورت خود اجتناب کنید، چرا که باعث می‌شود پوست شما خشک، تحریک و یا حتی منجر به افزایش تولید چربی شود.

شستن صورت

3. یک ساعت صبر کنید

به مدت یک ساعت از هیچ محصولی مانند مرطوب کننده یا محلول آکنه استفاده نکنید. همچنین از لمس کردن صورت خود بپرهیزید.

پرهیز از دست زدن به صورت و استفاده از محصولات پوستی


بخش دوم بررسی نوع پوست


1. صورت خود را با یک دستمال کاغذی لمس کنید

 یک ساعت پس از شستن صورت خود صبر کنید و سپس ناحیه T را با یک دستمال کاغذی لمس کنید. به دستمال کاغذی نگاه کنید تا مشخص شود که آیا چربی روی آن دیده می‌شود یا خیر. در صورت مشاهده، یعنی پوست شما چرب یا ترکیبی است.

  • ناحیه T شامل پیشانی و بینی شماست. به این ناحیه T می‌گویند، زیرا پل بینی شما پایه "T" را تشکیل می‌دهد و بخشی از پیشانی شما (بالای ابروها) قسمت بالای "T" را تشکیل می‌دهد.

گذاشتن دستمال کاغذی روی بینی

2. به احساسی که پوست شما دارد توجه کنید

 اگر پوست خشکی دارید، صورت شما پس از شستن احساس خشکی می‌کند. در حالی که پوست چرب، درست پس از شستن احساس تمیزتری می‌کند. در صورت داشتن پوست ترکیبی، در ناحیه T احساس تمیزی می‌کنید، اما گونه‌های شما احساس خشکی می‌کنند. پوست حساس، به برخی از پاک کننده‌ها واکنش نشان می‌دهد و ممکن است باعث خارش پوست شود.

  • اگر پوست حساسی دارید، پس از استفاده از محصولات خاص ممکن است پوست شما قرمز یا دچار خارش شود.
  • پوست چرب در طول روز، دوباره شروع به چرب شدن می‌کند.
  •  اگر متوجه شدید که پوست شما در هیچ یک از این دسته‌ها قرار ندارد، یعنی شما پوستی نرمال (معمولی) دارید که به نگهداری کمتری نیاز دارد.
  • در هر سنی می‌توانید جوش یا آکنه بزنید، به خصوص اگر نوع پوست شما چرب است.

شادابی پوست

3. به آینه نگاه کنید

 اگر متوجه لکه‌های قرمز، پوسته پوسته در صورت خود شدید، به احتمال زیاد پوستی خشک و یا حساس دارید. اگر صورت شما براق است، پوست چرب دارید. ترکیبی از هر دو، به این معنی است که شما پوست ترکیبی دارید.

اکه های قرمز روی پوست

4. به اندازه منافذ خود نگاه کنید

 اگر پوست معمولی دارید، منافذ شما قابل مشاهده است ولی بزرگ نیستند. چند قدم از آینه فاصله بگیرید اگر هنوز منافذ خود را می‌بینید، یعنی پوست چربی دارید. اگر منافذ شما به هیچ وجه قابل مشاهده نبود، یعنی پوست خشکی دارید.

  • پوست ترکیبی هنگامی رخ می‌دهد که بیش از یک اندازه منافذ، روی صورت خود داشته باشید که منجر به ترکیبی از پوست خشک، چرب و نرمال می‌شود.

 اندازه منافذ در انواع پوست

5. پوست خود را نیشگون بگیرید

 اگر پس از نیشگون گرفتن، پوست شما به راحتی چین و چروک شد، یعنی پوست خشک یا ترکیبی دارید ولی در پوست چرب احساس صافی خواهید داشت.

 نیشگون گرفتن پوست

6. از متخصص پوست سوال کنید

 اگر هنوز برای تعیین نوع پوست خود دچار شک و تردید هستید، می‌توانید از متخصص پوست و مو سوال کنید. برخی از داروهای بدون نسخه وجود دارد که می‌توانند برای درمان پوست خشک، چرب، حساس، ترکیبی یا مستعد آکنه استفاده شوند. در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

صحبت کردن با پزشک


بخش سوم درمان پوست


1. مرطوب کننده را روی پوست خشک بمالید

 یک کرم فاقد عطر را روی نواحی خشک پوست بمالید. هنگام دوش گرفتن، سعی کنید از مصرف بیش از حد صابون و آب داغ اجتناب کنید. بهتر است از آب گرم استفاده کنید.

  • خشکی پوست همچنین می‌تواند منجر به درماتیت (التهاب پوست) شود. در این حالت، می‌توانید نواحی مشکل‌دار را با پماد هیدروکورتیزون درمان کنید.

زدن مرطوب کننده روی پوست بدن

2. اگر پوست چربی دارید، صبح و شب آن را پاکسازی کنید

 از یک پاک کننده ملایم صورت با آب گرم استفاده کنید و صورت خود را به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه بشویید. نواحی مشکل‌دار را با محصولات پوستی که حاوی بنزوئیل پروکساید، گلیکولیک اسید یا سالیسیلیک اسید هستند درمان کنید. قبل از خرید این داروها، تسترهای آن را خریداری کنید تا آزمایش کنید که کدام یک بهترین عملکرد را روی پوست شما دارند.

  • همچنین می‌توانید برای از بین بردن چربی اضافی از پوست خود، از کاغذهای بلاتینگ (کنترل چربی) استفاده کنید. حدود 15 ثانیه آن را در روی ناحیه چرب فشار دهید. این کار باعث جذب چربی شده و باعث می‌شود که چهره شما کمتر براق شود.
  • از مرطوب کننده اجتناب نکنید. حتی پوست چرب نیز باید مرطوب شود، فقط از مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید.

شستن صورت

3. یک درمان متعادل برای پوست ترکیبی پیدا کنید

 برای شستن صورت خود از یک پاک کننده ملایم فاقد عطر استفاده کنید و از صابون‌های شیمیایی خشن استفاده نکنید. غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب ضروری هستند از جمله ماهی سالمون، تخم کتان و گردو را مصرف کنید و یا از مکمل روغن ماهی استفاده کنید. این به مرطوب کردن پوست شما، بدون افزودن چربی کمک می‌کند.

خوردن ماهی - استفاده از پاک کننده های فاقد عطر

4. از یک پَن (شوینده غیر صابونی) برای پوست‌های حساس یا حاوی آکنه استفاده کنید

برای جلوگیری از تحریک پوست، از یک پاک کننده ملایم صورت فاقد عطر یا مواد شیمیایی استفاده کنید. برای جلوگیری از شدت لکه‌های خشک، پوست خود را مرطوب کنید. مقدار کمی از محصولات پوستی را قبل از استفاده، پشت گوش و کنار چشم خود امتحان کنید تا ببینید که کدامیک برای شما مناسب است.

استفاده از پَن یا شوینده غیر صابونی پشت گوش و کنار چشم

5. هیدراته بمانید

 اگر می‌خواهید پوستی سالم داشته باشید، آب بنوشید. در صورت کمبود آب، پوست شما سبوم (روغن) بیشتری تولید می‌کند. اگر هیدراته بمانید پوست شما شاداب و با طراوت خواهد ماند.

نوشیدن آب

بیشتر بخوانید: پوست‌تان را سفت و اتو کشیده شده کنید!

مطالب مرتبط