قبل از خواب این روتین‌های پوستی را فراموش نکنید

قبل از خواب این روتین‌های پوستی را فراموش نکنید

26 مرداد 1399

علی‌رغم این که ممکن است شما خلاف این باور را داشته باشید، اما عادات خواب به شدت بر روی ظاهر شما تاثیر دارند. تحقیقات نشان داده‌اند که نداشتن خواب کافی در شب‌‌های متوالی باعث می‌شود که ظاهر پوست افراد خشن شده و شادابی لازم را نداشته باشد؛ اما قضیه مهم‌تر از این است. کیفیت خواب و عادات شما در زمان خوابیدن درست به اندازه میزان ساعاتی که می‌خوابید اهمیت دارند. خواب ناآرام و غلت زدن در رختخواب باعث پایین آمدن کیفیت خواب شما شده و بر روی شادابی و ظاهر پوست تان تاثیر مستقیم دارند. متخصص پوست دارای بورد تخصصی و مشاور سایت skincare.com، دکتر تد لین می‌گوید: خواب ناکافی و بی‌کیفیت بر روی تمام عملکردهای بدن تاثیر می‌گذارد و روند بهبودی و کاهش التهابات را به تعویق می‌اندازد، مانند سوختگی‌‌های ناشی از اشعه آفتاب، التهاب‌‌ها و اثرات ناشی از آلودگی بر روی پوست. این اثرات در بلند مدت منجر به پیری زودرس پوست می‌شوند. از آنجایی که اصلی ترین پروسه‌ای که در آن، پوست خودش را ترمیم می‌کند، در طول دوره خواب عمیق اتفاق می‌افتد، نباید به هیچ عنوان این مرحله از خواب را از دست بدهید.


۱۲ ترفند برای داشتن خواب خوب و موثر در زیبایی پوست 


۱. قبل از خوابیدن پوستتان را کاملاً تمیز کنید               

درست است که خوابیدن زمانی است که بدنتان استراحت می‌کند، اما در طول همین زمان پوست شما به شدت مشغول به کار است و خودش را ترمیم و بازسازی می‌کند. از آنجایی که پروسه ترمیم پوست شما عمدتاً در زمان خواب شبانه اتفاق می‌افتد، مهم است که قبل از خوابیدن پوستتان را کاملاً تمیز کنید. قبل از رفتن به رختخواب وقت بگذارید و پوستتان را با استفاده از یک پاک‌کننده ملایم از هر آرایش و آلودگی پاک کنید. پیشنهاد می‌کنیم پاک‌کننده‌‌های مختلفی را امتحان کنید تا ببینید کدام یک بیشترین میزان سازگاری با نوع پوست شما را دارد.

۲. به پشت بخوابید           

آیا عادت دارید که رو به کنار یا به حالت دمر بخوابید؟ سعی کنید عادت خواب تان را تغییر دهید و بیشتر رو به پشتتان بخوابید تا از ایجاد چین و چروک‌‌های جدید جلوگیری کنید. دکتر لین در این مورد می‌گوید: خطوط ظریفی که در اثر تکرار حرکات ماهیچه‌‌های صورت به وجود می‌آیند (مانند خطوط اخم در پیشانی و بین ابروها) و یا خطوطی که در اثر تکرار فشار بر روی پوست صورت ایجاد می‌شوند (مانند خطوط ایجاد شده در اثر عادات خواب) به مرور زمان دایمی شده و دیگر از بین نمی‌روند.

۳. در اتاق خوابتان از مرطوب‌کننده استفاده کنید

صرف نظر از این که در چه فصلی از سال هستیم، استفاده از مرطوب‌کننده همیشه لازم است. دلیل این امر آن است که مرطوب‌کننده‌‌ها برای بازگرداندن رطوبت طبیعی پوست و کمک به ترمیم آن عالی هستند. به یاد داشته باشید که یک روش عالی برای از بین بردن اثرات باقی مانده پس از یک شب خوابیدن بر روی پوستتان، استفاده از یک مرطوب‌کننده و آبرسان مناسب است.

استفاده از مرطوب کننده در اتاق خواب

۴. از کرم‌‌های مخصوص شب استفاده کنید                

حالا که صحبت از مرطوب‌کننده‌ها شد، لازم است بدانید که مرطوب کردن پوست صورت و بدنتان قبل از خواب اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر عادت دارید شب‌‌ها قبل از خوابیدن دوش بگیرید، بهتر است بلافاصله پس از دوش گرفتن و زمانی که پوستتان به آرامی شروع به خشک شدن می‌کند، از کرم یا لوسیون مرطوب‌کننده بدن برای تمام پوست بدنتان استفاده کنید. برای مراقبت از پوست صورتتان بهتر است به دنبال یک کرم شبانه با فرمولاسیون ویژه‌ی همان موردی باشید که بیشترین نگرانی را در آن باره دارید، مثلا کرم شب مخصوص پوست‌‌های خشک و یا کرم شب  مخصوص ضدچروک.

۵. از ماسک‌‌های شبانه استفاده کنید               

برای کمک به شادابی و طراوت پوست تان بهتر است چند شب در هفته از ماسک‌‌های شبانه استفاده کنید. این ماسک‌‌ها که برای آن طراحی شده‌اند تا در زمان خواب بر روی پوست صورت قرار بگیرند، کمک می‌کنند که در زمان بیدار شدن از خواب، پوستی شاداب و زیبا داشته باشید. می‌توانید یک جستجوی آنلاین داشته باشید تا با ویژگی‌‌های هر یک از ماسک‌‌های شبانه به طور کامل آشنا شوید.                

۶. روبالشی‌تان را تمیز نگه دارید               

آخرین باری که روبالشی‌تان را عوض کردید و یا آن را شستید، چه زمانی بوده است؟ اگر آن تاریخ را به یاد نمی‌آورید مطمئن باشید که از زمان شسته شدن روبالشی تان مدت خیلی زیادی گذشته است. از آنجایی که به مرور زمان روی روبالشی شما ذرات گرد و خاک، آلودگی‌‌های ناشی از آرایش و سلول‌‌های مرده پوست انباشته می‌شود، این محل می‌تواند بستر مناسبی برای رشد باکتری‌‌های مختلف باشد؛ به عبارت دیگر، تمیز کردن صورتتان وقتی که روی یک روبالشی کثیف بخوابید عملاً ارزشی نداشته و بر روی سلامتی پوستتان تاثیری ندارد.

۷. موهایتان را پشت سرتان ببندید                

موهای شما حاوی مواد شیمیایی مختلفی از قبیل شامپو، نرم‌کننده، حالت‌دهنده و مواد دیگر است. از آنجایی که بسیاری از این مواد شیمیایی می‌توانند برای پوست صورتتان مضر باشند، بهتر است در زمان خواب موهایتان را پشت سرتان جمع کنید و یا با یک دم اسبی ساده آن‌‌ها را ببندید.

۸. عوامل حواس پرتی را از بین ببرید              

به دنبال راهی می‌گردید تا خواب شبانه بهتری داشته باشید؟ یک روش عالی برای مطمئن شدن از یک خواب خوب، حذف کردن عوامل حواس پرتی است که باعث می‌شوند شب‌ها دیرتر و با ذهنی ناآرام‌تر بخوابید. پیش از خوابیدن دمای هوای اتاق خواب را جوری تنظیم کنید که خنک باشد اما در آن احساس راحتی کنید. اگر به دنبال عدد مناسبی برای تنظیم هوای اتاق خوابتان می‌گردید، توصیه متخصصان آن است که دمای هوای بین ۲۲ تا ۲۴ درجه، دمای ایده‌آل برای داشتن خوابی عمیق است.

۹. زودتر به رختخواب بروید               

یکی از دلایل عمده برای نداشتن خواب کافی آن است که دیرتر از زمانی که باید به رختخواب می‌روید. سعی کنید زمان خوابیدنتان را جوری تنظیم کنید که حداقل ۷ ساعت پیش از ساعت بیداری‌تان در صبح به رختخواب بروید؛ که این میزان حداقل خواب شبانه لازم برای داشتن سلامت و پوستی شاداب است، اما از سوی دیگر، زیاد خوابیدن هم اثر معکوس دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که بیشتر از ۹ تا ۱۰ ساعت خوابیدن در هر شب، باعث کاهش کیفیت خواب می‌شود.

خوابیدن

۱۰. یاد بگیرید که استرس‌تان را کنترل کنید                

اگر هر شب قبل از خواب ذهن آشفته‌ای دارید، روشی برای کسب آرامش پیدا کنید. می‌توانید قبل از خواب کتاب بخوانید تا ذهنتان را از چرخه افکار استرس‌زا بیرون بکشید و یا در یک حمام پر از آب داغ و حباب دراز بکشید تا هم ذهن و هم عضلاتتان آرام بگیرند.

۱۱. یک روتین خواب ثابت ایجاد کنید              

داشتن یک روتین خواب ثابت نه تنها کمک می‌کند که سریع‌تر به خواب بروید، بلکه به افزایش کیفیت خواب شما هم کمک می‌کند. مطابق با تحقیقات انجام شده، تکرار یک روتین ثابت به بدن ما کمک می‌کند که برای خوابیدن و آرام گرفتن آماده شود.

۱۲. لوازم الکترونیکی را از خود دور کنید                

تلفن همراه نه فقط بستر مناسبی برای انواع باکتری‌‌های مختلف است، بلکه نور ساطع شده از آن قبل از خواب چشم‌‌ها را آزار می‌دهد. عادت کنید که حداقل یک ساعت قبل از به رختخواب رفتن، گوشی تلفن همراهتان را خاموش کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که نور ایجاد شده توسط صفحه نمایش کامپیوتر، گوشی تلفن همراه هوشمند و تلویزیون می‌تواند در روند خواب افراد اختلال ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: شستن صورت، ساده‌ ولی مهمترین مرحله روتین پوستی

مطالب مرتبط