11 قدم تا رسیدن به پوستی بهتر

11 قدم تا رسیدن به پوستی بهتر

16 شهریور 1399

با استفاده از این نکات توصیه شده توسط متخصصان پوست صورت خود را بهبود دهید. ترک کردن چند عادت روزانه و آگاهی بیشتر به دیگر عوامل سبک زندگی می‌تواند در این امر تاثیرگذار باشد و به شما کمک کند تا بدانید که چگونه می‌توانید پوستی بهتر داشته باشد. فرقی نمی‌کند که نگرانی اصلی شما برطرف کردن چین و چروک صورت باشد یا درمان آکنه، این 11 مرحله پوست شما را به همان جایی می‌رساند که مورد نظر شما بوده است. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

1. نوع آب محل زندگی خود را در نظر بگیرید

و محصولات پوستی خود را براساس آن سازگار کنید. سوزان اچ وینکل، استادیار بالینی پوست در دانشگاه فلوریدا جنوبی در تامپا، می‌گوید: «آب نرم صابون را به خوبی از بین نمی‌برد، بنابراین کمی صابون می‌تواند روی پوست شما مانده و ته نشین شود.» اگر آب محل زندگی شما نرم است، از پاک کننده‌های صورت و بدن به میزان کم استفاده کنید (به ترتیب، نباید بیشتر از اندازه یک نخود و یک گردو باشد). از طرف دیگر، آب سخت اجازه نمی‌دهد که مواد شست و شو به راحتی کف کنند و باعث می‌شود که شما حتی بیشتر از پاک کننده استفاده کنید که می‌تواند باعث خشکی پوست شود. کارولین جیکوب، متخصص پوست در شیکاگو، می‌گوید: فرمول های ملایم و بدون صابون، که قرار نیست کف کنند، می‌توانند این مشکل را به حداقل برسانند. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند از لوسیون شست و شوی ملایم برند اون مدل Avene Extremely Gentle Cleanser استفاده کنید.

2. چای سبز بنوشید

آندره کامبیو، متخصص پوست در کیپ کورال فلوریدا، می‌گوید: «اگر رنگ پوست شما قرمز یا لکه‌دار شده باشد، خواص ضدالتهابی چای سبز می‌تواند آن را تسکین بدهند. چای سبز سرد بهترین گزینه است زیرا نوشیدنی‌های گرم باعث بدتر شدن قرمزی و سایر علائم روزاسه می‌شوند.» از دیگر مزایای آن می‌توان به گفته برخی از متخصصان به اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) موجود در چای سبز اشاره کرد که از تخریب کلاژن که منجر به چین و چروک و همچنین آسیب به DNA ناشی از قرار گرفتن پوست در آفتاب (خطوط نازک و تغییر رنگ) می‌شود، جلوگیری می‌کند. در نظر داشته باشید که چای سبز را جایگزین نوشیدن قهوه در صبح کنید.

3. استرس خود را کنترل کنید

استرس تقریباً به همه قسمت‌های بدن از جمله پوست شما آسیب می‌رساند. در تحقیقی که در دانشگاه استنفورد انجام شد، محققان دریافتند که در زمان امتحان، دانش آموزانی که احساس استرس می‌کنند، بیشتر از کسانی که تحت فشار کمتری هستند، دچار آکنه می‌شوند. لیزا دونوفریو، استادیار بالینی پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه ییل، می‌گوید: دلیل این قضیه افزایش تولید هورمون‌های بدن مانند کورتیزول به دلیل استرس است که می تواند پوست را چرب‌تر کند و توانایی آن را برای مقابله با باکتری‌های آکنه کاهش دهد. برای تحت کنترل نگه داشتن این احساس آشفتگی، مرتباً تکنیک‌های کنترل استرس، مانند یوگا، تنفس عمیق و مدیتیشن را تمرین کنید. دونوفریو می‌گوید: «این مشکل می‌تواند به بروز بیماری‌هایی مانند آکنه، پسوریازیس، روزاسه و سبوره کمک کند.»

4. کیفیت هوای استنشاقی خود را بهبود بخشد

دایان اس براون، استادیار بالینی پوست در کالج پزشکی ویل دانشگاه کورنل در شهر نیویورک می‌گوید: «خودداری از حضور در محیط‌های پردود اقدامی هوشمندانه است زیرا فقط در معرض دود بودن می‌تواند منجر به آزاد شدن رادیکال‌های آزادی شود که به پوست آسیب می‌رسانند و روند پیری پوست صورت را سریع می‌کنند.» سایر آلاینده‌های داخلی نیز می‌توانند بر روی پوست تأثیر منفی بگذارند. اگر با روغن غذاهای زیادی درست می‌کنید، فیلتر هوای داخل هود خود به طور مرتب عوض کرده و از هواکش‌های قوی استفاده کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که هوای خشک داخل خانه می‌تواند باعث کمبود آب در پوست شده و خطوط ظریف را بیشتر مشخص کند. از یک رطوبت ساز یا همان بخور سرد یا گرم در اتاق خواب خود استفاده کنید تا این مشکلات را به حداقل برسانید.

5. از خمیر دندان معمولی استفاده کنید

خمیر دندان‌های حاوی ترکیبات کنترل کننده تارتار یا طعم دهنده‌های اضافه شده مانند دارچین، ممکن است در یک بیماری پوستی به نام درماتیت اطراف دهان نقش داشته باشند. دونوفریو می‌گوید: به نظر می‌رسد که این مشکل پوستی شامل جوش، قرمزی و پوسته‌های ریز اطراف دهان باشد. به جای آن از خمیر دندان ساده استفاده کنید مانند خمیر دندان ضدپوسیدگی نعنایی کرست Crest Cavity Protection. توجه: اگر دارای مشکل پوستی درماتیت اطراف دهان هستید، جهت درمان آن به متخصص پوست برای دریاف آنتی بیوتیک‌ها مراجعه کنید.

6. مراقب قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در فضاهای سر بسته باشد

بله، درست خواندید: اشعه ماورا بنفش (به ویژه اشعه UVA) می‌تواند به پنجره‌های خانه و محل کار شما نفوذ کرده و باعث ایجاد چین و چروک و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای شود. در مورد شیشه اتومبیل نیز همین طور است: مطالعات نشان داده است که میزان سرطان‌های پوستی در سمت چپ صورت و بالاتنه بیشتر از سمت راست است، زیرا هنگام رانندگی آن طرف بیشتر در معرض تابش نور آفتاب است. جدا از بیماری سرطان، دونوفریو می‌گوید: «بسیاری از افراد در سمت چپ صورتشان نیز چین و چروک و آسیب‌های ناشی از آفتاب بیشتری دارند.» به سادگی با استفاده از مرطوب کننده‌های دارای SPF برای پوست خود محافظت کافی را فراهم کنید. کرم مرطوب کننده روزانه برند لاروشه پوزای مدل La Roche-Posay Anthelios SX را امتحان کنید.

7. لبنیات مصرفی خود را زیر نظر بگیرید (اگر آکنه دارید)

تحقیقات دانشکده بهداشت عمومی هاروارد نشان داد دختران نوجوانی که شیر زیادی مصرف می‌کنند تقریباً 30 درصد بیشتر از کسانی که کمتر شیر می‌نوشند، دچار آکنه می‌شوند و کارشناسان معتقدند همین امر در مورد زنان بزرگسالی که به صورت جدی مستعد بروز جوش هستند نیز صدق می‌کند. در کمال تعجب، به نظر می‌رسد شیر بدون چربی عامل بدتری نسبت به شیر ساده به حساب می‌آید. لسلی باومان، متخصص پوست در ساحل میامی فلوریدا، اظهار داشت: دانشمندان دقیقاً نمی‌دانند که چرا محصولات لبنی ​​منجر به آکنه می‌شود، اما برخی تصور می‌کنند که ممکن است هورمون‌های طبیعی موجود در لبنیات عامل آن باشند‌، او خاطر نشان می‌کند که حتی شیر ارگانیک نیز می‌تواند منجر به بروز جوش شود. پنیر چرب محلی، نوشیدنی‌های فوری صبحانه و شربت نیز با بروز آکنه ارتباط دارند. به گفته کارشناسان، اگرچه کاهش مصرف لبنیات مشکل جوش زدن را به تنهایی حل نمی‌کند اما ممکن است برای افراد به شدت مستعد جوش زدن شرایط را بهتر کند. (اگر می‌خواهید این عادت نخوردن لبنیات را در پیش بگیرید، باید مطمئن باشید که از سایر منابع غذایی مانند سبزیجات برگ‌دار کلسیم کافی دریافت می‌کنید یا اینکه مصرف مکمل را در نظر بگیرید.)

8. به تمیز کننده‌های پوست خود دقت کنید

شاید به نظر غیرمنطقی برسد اما اگر پوست خشکی دارید، انتخاب تمیز کننده پوست صورت حتی از مرطوب کننده نیز مهم‌تر است. دونوفریو می‌گوید: «یک تمیز کننده بدون صابون انتخاب خوبی است زیرا می‌تواند به جایگزینی سد رطوبت در پوست کمک می‌کند.» برسون می‌افزاید: «این کار را به عنوان رویکردی پیشگیرانه در نظر بگیرید. شما می‌توانید از تمیز کننده خود برای جلوگیری از خشکی، اگزما و پسوریازیس استفاده کنید نه اینکه فقط در هنگام بروز این موارد به درمان آنها بپردازید.» یک شست و شو دهنده پوست نوع خوب و طبیعی که دونوفریو آن دوست دارد: تمیز کننده صورت برند برت مدل Burt’s Bees Orange Essence است. همانطور که گفته شد، استفاده از مرطوب کننده پس از شستن پوست هنوز هم هوشمندانه است و اگر از داروی آکنه استفاده می‌کنید، 10 دقیقه پس از شستن صورت صبر کنید تا تحریک پوست شما به حداقل برسد.

9. محصولات مراقبت از مو بر پایه آب انتخاب کنید

برخی از نرم کننده‌ها، همچنین پمادها، حجم دهنده‌ها و کرم‌های حالت دهنده، حاوی روغن یا موم هستند که می‌توانند منافذ پوست را مسدود کرده و آکنه ایجاد کنند، به خصوص در پیشانی، پشت سر و خط مو. حتی اگر مراقب باشید که از برخورد آنها با پوست خود جلوگیری کنید، هنگام دوش گرفتن و هنگام تعریق این مواد می‌توانند از موهای شما پایین آمده و روی صورت و بدن شما بریزند یا هنگام خواب توسط رو بالشتی به پوست شما منتقل شوند. به جای استفاده از این محصولات، به دنبال محصولات بر پایه آب باشید و از مصرف ترکیبات حاوی روغن معدنی، موم یا موم‌های ریز بلور خودداری کنید. محصولات مراقبت از مو برند سین (SEEN) یعنی مجموعه‌ای از شامپوها، نرم کننده‌ها و محصولات حالت دهنده مو را برای کمک به حداقل رساندن بروز جوش‌ها در نظر داشته باشید.

10. کمد داروهای خود را چک کنید

جروم لیت، متخصص پوست در بیچ وود اوهایو، می‌گوید: برخی از داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی، آنتی بیوتیک‌ها، داروهای باروری و داروهای ضد صرع می‌توانند باعث بروز جوش شوند. آنتی هیستامین‌ها، داروهای ادرار آور و برخی از داروهای ضد افسردگی می‌توانند باعث خشکی پوست شوند. همچنین برخی از آنتی بیوتیک‌ها ، دیورتیک‌ها و درمان‌های دیابت می‌توانند پوست شما را در برابر تابش نور آفتاب آسیب پذیر کنند. لیت می‌گوید: «اگر متوجه شدید که پوست شما در هنگام مصرف داروی خاصی واکنش بیشتری نشان می‌دهد، با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است بتواند دوز دارو را کاهش داده یا داروی دیگری برای شما تجویز کند.»

11. شب‌ها را کامل بخوابید

مک برنی می‌گوید: هنگامی که شما در حال چرت زدن هستید، مکانیسم‌های ترمیم کننده پوست شروع به فعالیت می‌کنند. باربارا آر رید، استاد بالینی پوست در دانشگاه کلرادو دنور، می‌گوید: برخلاف آن، کمبود خواب باعث فشار بر بدن و ترشح بیشتر آدرنالین و کورتیزول می‌شود که می‌تواند باعث بروز جوش و سایر مشکلات پوستی شود. (همچنین تحقیقی در چین نشان داد که خواب ناکافی یکی از عوامل خطرناک آکنه در نوجوانان است.) خوابیدن به مدت هفت تا هشت ساعت در شب را به عنوان آخرین حرکت خوب برای پوست خود در هر روز انجام دهید.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از آب نارگیل برای مراقبت از پوست

مطالب مرتبط