آیا طب سوزنی، پوست‌تان را بهتر می‌کند؟

آیا طب سوزنی، پوست‌تان را بهتر می‌کند؟

19 مرداد 1399

ما با هدف داشتن پوستی که جوان و درخشان به نظر برسد، محصولات مراقبت پوست خود را در یخچال نگه می‌داریم و غرور تلاش بیهوده خود را توجیه می‌کنیم. در حالی که ما همیشه به دنبال خریدن محصولات مراقبت پوستی به اسم خود مراقبتی از پوست بودیم، همیشه کنجکاو بودیم که بفهمیم آیا ممکن است درمان مقدسی مانند طب سوزنی درست در نزدیکی ما وجود داشته باشد یا نه. همانطور که مشخص شد، گویی چندین سوزن ریز می‌توانند روی ظاهر پوست ما تاثیری اعجاب انگیز داشته باشند و آنجایی که مری هِوِن که دارای گواهینامه تخصصی و معتبر در طب سوزنی و متخصص طب سورزنی صورت است، می‌گوید: «گردش خون باعث درخشنگی پوست می‌شود.»، این مسئله ما را شوکه نکرد. درمان درخشنده کردن پوست می‌تواند به بهتر کردن ظاهر پوست کمک کند. جهت گرفتن اطلاعات بیشتر در مورد قدرت نقاط فشار، ما با هِوِن و جیل بلیکوی، دکتر طب سوزنی و پزشک طب چینی، صحبت کردیم. در ادامه مقاله خواهید خواند که آنها در مورد طب سوزنی و پوست چه حرفی برای زدن دارند، پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.


طب سوزنی چیست؟


در اصل طب سوزنی یک عمل طبی مربوط به قرن‌ها پیش در آسیای شرقی است که به طور خاص مکانیسم خود درمانی طبیعی بدن را حمایت می‌کند. سوزن‌های کوچک و استریل یا همان سوزن‌های طب سوزنی به صورت هدفمند روی نقاط فشار قرار می‌گیرند. دکتر بلیکوی می‌گوید: «این نقاط بافت‌های تخصصی هستند که نسبت به بافت‌های اطراف خود رسانایی الکتریکی بیشتری دارند. هنگامی که سوزن را وارد می‌کنیم و به آرامی می‌پیچانیم، بافت متصل زیر آن سطح به دور سوزن پیچیده می‌شود، مانند ماکارونی و چنگال.» او توضیح می‌دهد که هنگام ضربه زدن سوزن به درون نقاط فشار، به بدن سیگنال‌هایی فرستاده می‌شود و واکنش خود درمانی آغاز می‌گردد. قبل از انجام درمان، پزشک طب سوزنی حتماً به طور کامل با مراجعه کننده خود صحبت خواهد کرد تا بتواند علائم فرعی و ریشه مشکل را درمان کند. دکتر بلیکوی می‌گوید: «به طور مثال، ورم صورت ممکن است ریشه در عملکرد ضعیف کلیه داشته باشد و منجر به تجمع مایعات در صورت شود، بنابراین ما نقاط طب سوزنی که مربوط به کلیه هستند را انتخاب می‌کنیم. ما همچنین با انتخاب نقاطی روی صورت که باعث می‌شود مایعات در آن منطقه حرکت کنند، از این فرایند پشتیبانی خواهیم کرد.» این رویکرد جامع برای احیای جریان خون، باز کردن کانال‌های انرژی و بهبود گردش کامل در بدن بسیار مهم است. هون توضیح می‌دهد که در یک سطح پایه، طب سوزنی برای تنظیم سیستم عصبی خودگردان کاربرد دارد. هون می‌گوید: «در حالت سمپاتیک بدن استرس دارد و حالت پاراسمپاتیک بدن استراحت می‌کند. طب سوزنی بدن را از حالت سمپاتیک و استرس دائمی خارج می‌کند و آن را در حالت پاراسمپاتیک قرار می‌دهد که بدن در آن حالت آرام باشد. اینجا تنها مکانی است که ما می‌توانیم درمان را از آنجا شروع کنیم.»


طب سوزنی و بهبود ظاهر پوست


هون، کسی که تمرکز معالجات خود را روی طب سوزنی پوست صورت گذاشته است، می‌گوید: «قطعاٌ، قطعاً، قطعاً.» در حالی که درمانی که او انجام می‌دهد می‌تواند به تقویت درخشش سالم پوست کمک کند اما هون تأکید می‌کند که مزایای طب سوزنی صورت در نتیجه برخورد با استرس ذاتی در بدن است. او می‌گوید: «ما تمام بدن را تحت درمان قرار می‌دهیم، زیرا قانون اصلی بدن باید حمایت شود و هر آنچه در صورت اتفاق می‌افتد، بازتابی از آن چیزی است که در بدن در حال اتفاق افتادن است.» به عنوان مثال، اگر بدن تحت تاثیر استرس مزمن قرار داشته باشد، سیستم عصبی باعث کاهش تولید فیبروبلاست‌ها را می‌شود، این درحالی است که فیبر مسئول ساخت کلاژن است. بنابراین، کاهش سطح استرس به نوبه خود می‌تواند سیستم عصبی بدن و در نتیجه تولید فیبروبلاست را مجددا تنظیم کند.


طب سوزنی و جلوگیری از پیر شدن پوست


در حالی که استری عامل درونی مورد معالجه است اما سوزن‌های طب سوزنی همچنین می‌توانند خطوط و چین و چروکی خاصی را هدف بگیرند که باعث نگرانی مراجعه کننده هستند. هون توضیح می‌دهد که سوزن‌های طب سوزنی می‌توانند آسیب های ریز روی پوست ایجاد کنند. سپس این آسیب‌های ریز به لایه پوست سیگنال می‌دهند که زمان ترمیم پوست فرا رسیده است. هون می‌گوید: «دلیل اینکه طب سوزنی در هنگام داشتن چین و چروک بسیار مؤثر است، این است که چین و چروک درنتیجه انقباض عضله است. هنگامی که شما طب سوزنی انجام می دهید، عضله را شل می‌شود و آن را از حالت منقبض خارج می‌کند، این در حالی است که چیزی مانند بوتاکس باعث فلج شدن عضله می‌شود.» هون هنگام کار روی صورت، سوزن‌های خود را روی نقاط حرکتی متمرکز می‌کند، این نقاط حرکتی نواحی مشخصی هستند که در آنجا عضله به عصب می‌رسد. هون می‌گوید: «با استفاده از این نقاط روی صورت، سوزن بلافاصله عضله را از خواب بیدار می‌کند و باعث ایجاد کشیدگی و لیفت می‌شود.»


طب سوزنی و رفع آکنه


طب سوزنی فواید ملموسی برای جلوگیری از پیر شدن پوست دارد، اما ممکن است برای کسانی نیز مفید باشد که با آکنه هورمونی درگیر هستند. با توجه به رویکرد سیستمیک، قانون اصلی در طب سوزنی، این است که این درمان بر روی رفع التهاب تمرکز دارد که در واقع در نتیجه بالا بودن گرمای بدن است. هون می‌گوید: «ما می‌خواهیم از پروتکل‌های طب سوزنی استفاده کنیم که هدف آنها خارج کردن گرما از بدن و رفع موانع و انسدادهای ناشی از گرما است.» هون هنگام ارزیابی علل آکنه و تصمیم گیری در مورد برنامه درمانی، به سیستم پزشکی چین رجوع می‌کند. تصور این است كه علائم یا آكنه‌ای که در صورت ظاهر می‌شود، نتیجه انسداد در جای دیگری مانند روده است.


طب سوزنی و درخشندگی پوست


درخشش پوست مربوط به خونرسانی است که از گردن ما می‌آید و از خونرسانی شریانی ناشی می‌شود. هون می‌گوید: «ما در جامعه‌ای استرس‌زا زندگی می‌کنیم و وقتی ماهیچه‌های گردن و شانه‌های ما سفت می‌شوند، مانع از رسیدن خونه به پوست صورت ما می‌شود» به گفته وی، این انسداد می‌تواند به دلیل سیستم لنفافی موجود در خون رسانی مشکل ایجاد کند و باعث کدر و زرد شدن رنگ پوست، گونه‌های پف کرده و ایجاد آکنه شود. برای بهبود جریان و در نتیجه درخشندگی صورت، هون ​​طب سوزنی و همچنین گوآشا، که نوعی ماساژ چینی برای نرم کردن عضلات اطراف فک است‌، را با یکدیگر روی پوست صورت انجام می‌دهد. در حالی که بعد از یکبار انجام طب سوزنی پوستی براق و سالم‌تری خواهید داشت اما تأثیر کامل طب سوزنی نیاز به چندین جلسه درمان دارد. هون توضیح می‌دهد که شلی گلدشتاین، معلم طب سوزنی او، دوست دارد طب سوزنی را با ورزش کردن مقایسه کند. هون می‌گوید: «طب سوزنی مثل این است که دوست داشته باشید صورت خود را به باشگاه ببرید... هر بار ماهیچه‌های صورت شما قوی‌تر می‌شود و همانطور که می‌دانید شما تنها با یکبار باشگاه رفتن نمی‌توانید ماهیچه‌های بدن خود را بسازید و عضلات صورت شما نیز از این قاعده مستثنا نیستند.»

بیشتر بخوانید: پوست‌تان را سفت و اتو کشیده شده کنید!

مطالب مرتبط