استفاده از روغن ویتامین E برای جوانسازی پوست

استفاده از روغن ویتامین E برای جوانسازی پوست

23 فروردین 1399

ویتامین E یک ماده مغذی است که فواید زیادی برای پوست و بدن دارد. هنگامی که از روغن ویتامین E به طور مستقیم روی پوست‌تان استفاده می‌کنید، باعث می‌شود تا جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسید. برای اضافه کردن این روغن به روتین مراقبت از پوست خود، بهتر است هر هفته مقدار کمی از آن را روی پوست خود ماساژ دهید. همچنین می‌توانید از روغن ویتامین E به عنوان درمانی برای جلوگیری از چروک، خلاص شدن از لک‌های تیره و کاهش التهاب پوست استفاده کنید. اگر می‌خواهید از نظر اقتصادی صرفه‌جویی کنید، می‌توانید آن را با مواد مختلف ترکیب و از آن استفاده کنید.  


بخش اول استفاده از روغن ویتامین E خالص


1. صورت خود را به مدت 3 دقیقه با یک حوله گرم بپوشانید

 یک حوله را درون یک کاسه آب گرم قرار دهید. حوله را از آب خارج کرده و آب آن را کامل بگیرید. هنگامی که پارچه گرم است و داغ نیست، حوله را برای چند دقیقه روی صورت خود قرار دهید تا منافذ پوست شما باز شود.

  • با باز شدن منافذ، روغن می‌تواند به صورت موثرتری جذب پوست شود.

پوشاندن صورت با حوله گرم

2. مقدار کمی از ویتامین E را روی انگشت خود فشار دهید

مقدار کمی از ویتامین) E به اندازه یک نخود) را روی انگشت خود فشار دهید. قبل از استفاده از محصول، انگشتان خود را به هم مالش دهید، این کار باعث می‌شود تا پوست‌تان یکدست‌تر شود.

  • روغن ویتامین E در اشکال مختلفی وجود دارد. این روغن بسته به مارک آن، می‌تواند به صورت کپسول، سرم و کرم قابل دسترس باشد.

استفاده از ویتامین E به اندازه یک نخود

3. روغن را با نوک انگشتان خود به پوست‌تان بمالید

روغن را با حرکات دایره‌ای روی صورت خود بمالید. بگذارید انگشتان شما روی صورت‌تان حرکت کند و آن را ماساژ دهد، قسمت گونه‌ها، پیشانی و چانه‌ی خود را به روغن آغشته کنید. به مالیدن روغن، تا زمانی که کل صورت‌تان را بپوشاند ادامه دهید.

  • هنگام زدن روغن به دور چشم خود احتیاط کنید. از آنجا که پوست دور چشم حساس‌تر است، ممکن است واکنش منفی به روغن نشان دهد.

زدن روغن ویتامین E روی پوست

4. اجازه دهید روغن یک شب روی پوست‌تان بماند یا بعد از 15 دقیقه آن را بشویید

اگر اجازه دهید روغن یک شب روی پوست‌تان بماند بهتر است، اما این کار برای همه نوع پوستی توصیه نمی‌شود. در برخی از افراد، اگر روغن به مدت طولانی روی پوست بماند باعث خارش، سوزش و سایر عوارض جانبی می‌شود. اگر نگران عوارض جانبی هستید، ویتامین E را بعد از 15 دقیقه بشویید.

  • به خاطر داشته باشید که روغن ویتامین E می‌تواند چسبناک باشد و روی بالش و ملافه شما را کثیف کند.
  •  مواد آرایشی و سایر محصولات مراقبت از پوست، از روغن ویتامین E کمتری ساخته شده‌اند، به همین دلیل توصیه می‌شود که در روتین مراقبت از پوست خود، از آن استفاده کنید.

شستن صورت

5. هر 2 شب یک بار، قبل از خواب صورت خود را با روغن ویتامین E ماساژ دهید

 روتین معمول مراقبت از پوست خود را حفظ کنید. هر دو شب یک بار قبل از خواب، پوست خود را با روغن ویتامین E  بپوشانید. اگر می‌خواهید از این روش برای درمان مشکلات پوستی استفاده کنید، توصیه می‌شود 3 الی 4 بار در هفته ویتامین E را مصرف کنید. گرچه ویتامین E برای تغذیه پوست شما فوق العاده است، اما استفاده بیش از حد آن توصیه نمی‌شود.

  • اگر عوارض جانبی مانند تحریک، خارش یا بر افروختگی را تجربه کرده‌اید، مصرف روغن ویتامین E  را قطع کنید یا آن را کمتر استفاده کنید.

استفاده از روغن ویتامین E هر شب قبل از خواب

6. از اعمال روغن ویتامین E خالص بر روی پوست‌های چرب یا مستعد آکنه خودداری کنید

روغن خالص ویتامین E بسیار سنگین است و به انسداد منافذ و آسیب وارد کردن به آن شناخته شده است. اگر پوست شما چرب یا مستعد آکنه است، از مصرف روغن ویتامین E خالص اجتناب کنید. در عوض، به دنبال سرم‌ها و محصولاتی مناسب برای پوست‌های چرب باشید که حاوی یک ماده تشکیل دهنده از ویتامین E باشد.

استفاده از روغن ویتامین E روی آکنه ممنوع است


بخش دوم پرداختن به مسائل مختلف پوست


1. پوست خشک را با روغن ویتامین E مرطوب کنید

روغن ویتامین E می‌تواند یک مرطوب کننده طبیعی عالی برای درمان خشکی پوست باشد. بهتر است روغن را یک شب در هفته استفاده کنید تا ببینید که آیا برای شما مفید است یا خیر. اگر احساس می‌کنید روغن به تنهایی روی پوست‌تان سنگین است، توصیه می‌شود چند قطره از آن را با مرطوب کننده مورد علاقه خود مخلوط کنید و طبق معمول از آن استفاده کنید.

مرطوب کردن پوست خشک با روغن ویتامین E

2. از روغن ویتامین E برای جلوگیری از التهاب پوست و آسیب دیدگی با اشعه ماوراء بنفش استفاده کنید

اگر پوست‌تان دچار آفتاب سوختگی شده است، توصیه می‌شود قبل از بیرون رفتن از منزل علاوه بر ضد آفتاب، از روغن ویتامین E روی پوست خود استفاده کنید. اگر پوست شما ملتهب است، علاوه بر استفاده از ویتامین E به صورت موضعی، از مکمل‌های ویتامین C و D استفاده کنید.

  • روغن ویتامین E همچنین می‌تواند به کاهش ضخامت پوست، ورم و اریتما (Erythema) کمک کند.

استفاده از روغن ویتامین E برای رفع التهاب پوستی

3. لک‌های تیره را با روغن ویتامین E برطرف کنید

استفاده از روغن ویتامین E به طور مستقیم بر روی لک‌های تیره پوست، باعث محو شدن آن‌ها می‌شود. روغن را به جای اینکه روی کل صورت خود بمالید، از آن فقط روی نواحی آسیب دیده استفاده کنید. سعی کنید این کار را بطور روزانه، به مدت 4 الی 6 هفته انجام دهید تا ببینید که آیا لک‌های تیره پوست‌تان به این روش درمانی پاسخ می‌دهد یا خیر.

رفع لک‌های تیره پوست با روغن ویتامین E

4. با استفاده از مکرر روغن ویتامین E، از چین و چروک و علائم پیری جلوگیری کنید

 ماساژ ویتامین E، هر 3 الی 4 هفته یکبار قبل از خواب می‌تواند به جوان نگه داشتن پوست و محکم ماندن آن کمک کند. در حالی که روغن ویتامین E چروک‌ها را به طور کامل از بین نمی‌برد، اما می‌تواند به حفظ کلاژن پوست و نرم‌تر شدن ظاهر خطوط کمک کند.

  • ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان، کمک بزرگی به پوست می‌کند زیرا از آن در برابر رادیکال‌های آزاد که باعث پیری زودرس می‌شوند، محافظت می‌کند.

جلوگیری از چین و چروک با روغن ویتامین E


بخش سوم مخلوط کردن ویتامین E با سایر محصولات


1. در صورت پیری پوست، ژل آلوئه ورا را با روغن ویتامین E مخلوط کنید

3 الی 4 قاشق چایخوری (15 تا 20 میلی لیتر) آلوئه ورا را درون یک کاسه کوچک بریزید. سپس، یک کپسول روغن ویتامین E را با یک سوزن سوراخ کنید و آن را به آلوئه ورا اضافه کنید. مواد را با استفاده از یک قاشق مخلوط کنید تا یک ترکیب سبز روشن درست کنید. نوک انگشتان خود را به این مخلوط آغشته کنید و آن را با حرکات کوچک و دایره‌ای شکل روی صورت خود ماساژ دهید.

  • اگر می‌خواهید پوست‌تان جوان‌تر به نظر برسد، این روش درمانی بسیار مناسب است.
  • ژل آلوئه ورا را می‌توانید در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی پیدا کنید.
  • اگر می‌خواهید یک مخلوط بیشتری درست کنید، این دستور العمل را دو برابر، سه برابر یا چند برابر کنید.

تریکیب ژل آلوئه ورا با روغن ویتامین E

2. اگر پوست شما خشک است، روغن ویتامین E و وازلین را با هم ترکیب کنید

 نصف قاشق چایخوری (2.5 میلی‌لیتر) وازلین را درون یک کاسه کوچک بریزید. یک کپسول روغن ویتامین E را درون کاسه حاوی وازلین سوراخ کنید و فشار دهید و به خوبی آن را مخلوط کنید. هنگامی که هر دو ماده کاملاً مخلوط شدند، از نوک انگشتان استفاده کنید و سرم را با حرکات دایره‌ای روی صورت خود بمالید.

مخلوط روغن ویتامین E و وازلین

3. روغن ویتامین E را با سایر مواد طبیعی مخلوط کنید تا ماسک صورت درست کنید

1 قاشق چایخوری (4.9 میلی‌لیتر) ماست ساده و 1 قاشق چایخوری (4.9 میلیلیتر) عسل را درون یک کاسه کوچک اضافه کنید. سپس 1 قاشق چایخوری (4.9 میلی لیتر) آب لیمو و همچنین 4 الی 5 قطره روغن ویتامین E را به آن اضافه کنید. این مواد را با هم مخلوط کنید تا زمانی که خمیر درست شود. این مواد را با یک براش آرایشی روی صورت خود بمالید و بعد از 10 دقیقه آن را با آب خنک بشویید.

  • توصیه می‌شود این ماسک را به مدت طولانی روی پوست‌تان نگذارید، چرا که باعث می‌شود پوست‌تان تحریک شود.

ماسک صورت با روغن ویتامین E

بیشتر بخوانید: چگونه ویتامین E بیشتری استفاده کنیم 

مطالب مرتبط