10 روش طبیعی برای پاکسازی روده‌ی بزرگ

10 روش طبیعی برای پاکسازی روده‌ی بزرگ

09 آذر 1401

در حالی که ما هر روز غذا می‌خوریم، طبیعی است که مقداری غذا و مواد زائد در داخل دستگاه گوارش ما از جمله روده‌ی بزرگ جمع شوند. با این حال، این تجمع می‌تواند در دراز مدت سمی شود. از این رو، شما باید هر از گاهی از راه‌های پاکسازی روده‌ی بزرگ خود آگاه باشید. این فرآیند به سم زدایی بدن شما کمک می‌کند، سلامت گوارش شما را بهبود می‌بخشد و به جذب بهتر مواد مغذی کمک می‌کند.
فرآیند پاکسازی روده‌ی بزرگ به عنوان کولون درمانی یا آب درمانی نیز شناخته می‌شود. این شامل شستشوی مایعات به روده‌ی بزرگ برای شستن رسوبات زباله‌های سمی است. با این حال، شما همچنین می‌توانید این فرآیند را به طور طبیعی انجام دهید.
به عنوان جایگزینی برای آب درمانی یا روش معمول پاکسازی روده‌ی بزرگ، می‌توانید از مواد طبیعی خاصی برای دفع سموم از سیستم خود استفاده کنید. در حالی که بسیاری از این‌ها ممکن است مؤثر به نظر برسند، اثربخشی آن ها فقط بر اساس شواهد حکایتی است. از این رو هنگام استفاده از این روش‌ها احتیاط و نظارت پزشکی توصیه می‌شود.

پاکسازی کولون طبیعی چیست و چگونه کار می‌کند؟

پاکسازی کولون طبیعی روشی مؤثر برای سم زدایی طبیعی بدن است. هدف آن حذف هر گونه مدفوع انباشته شده از روده‌ی بزرگ و مجرای روده است. پاکسازی کولون به عنوان کولون درمانی نیز شناخته می‌شود.

سه راه برای پاکسازی روده‌ی بزرگ وجود دارد:

مکمل‌ها را مصرف کنید: می‌توانید آن‌ها را به صورت خوراکی یا از طریق راست روده مصرف کنید تا به دفع محتویات روده‌ی بزرگ کمک کنید. چنین مکمل‌هایی به راحتی در سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها در دسترس هستند.
آبیاری کولون: این فرآیندی است که در آن هیدروتراپیست‌های کولون، گالن‌های آب را از طریق یک لوله کوچک وارد شده به رکتوم پمپ می‌کنند.
تنقیه قهوه خودسرانه: این یک درمان جایگزین برای پاکسازی روده‌ی بزرگ است. با این حال، قبل از اجرای این روش، مطمئن شوید که با یک متخصص طبیعی مشورت کنید.
هر یک از این روش‌ها می تواند در پاکسازی روده‌ی بزرگ شما مؤثر باشد. با این حال، مطالعات حمایت کننده از این شیوه‌ها محدود است. اما یک پاکسازی طبیعی روده‌ی بزرگ می‌تواند مزایای خاصی داشته باشد.

مزایای پاکسازی طبیعی روده‌ی بزرگ چیست؟

اعتقاد بر این است که پاکسازی کولون طبیعی به دفع مواد هضم نشده از بدن شما کمک می‌‌کند. پاکسازی روده‌ی بزرگ نشاط شما را افزایش می‌دهد:
کمک به کاهش وزن
بهبود سلامت کلی روحی و جسمی شما
بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شما
کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ

گزینه‌های درمان پزشکی

کولون درمانی معمولی شامل پاکسازی روده‌ی بزرگ با استفاده از آب یا ملین‌ها است. آب درمانی کولون از آب برای حذف محتویات روده‌ی بزرگ استفاده می‌کند. روش‌های دیگر مورد استفاده عبارتند از تنقیه باریم، پیلوگرافی داخل وریدی و غیره، به ویژه در آماده سازی برای جراحی روده.
هیچ پشتوانه‌ی علمی برای اثربخشی این روش‌ها وجود ندارد. همچنین مشکوک است که درمان مکرر کولون عواقب جدی داشته باشد، از جمله کم آبی بدن و ناتوانی در اجابت مزاج طبیعی. بنابراین، احتیاط کنید و زیاده روی نکنید.
ما اکنون چند راه طبیعی برای پاکسازی روده‌ی بزرگ را بررسی خواهیم کرد.


درمان‌های خانگی برای پاکسازی روده‌ی بزرگ


1. گارسینیا کامبوجیا

مکمل گارسینیا کامبوجیا (تمر هندی مالابار) اشتهای شما را سرکوب می‌کند و متابولیسم شما را افزایش می‌دهد. این به دلیل وجود ترکیبی به نام اسید هیدروکسی سیتریک (HCA) است. گارسینیا کامبوجیا نه تنها به دفع تمام سموم از بدن شما کمک می‌کند، بلکه ممکن است به کنترل وزن بدن و درمان التهاب و تحمل گلوکز نیز کمک کند.
آنچه شما نیاز خواهید داشت:
مکمل‌های گارسینیا کامبوجیا (500-1000 میلی گرم)
آنچه شما باید انجام دهید:
مکمل‌های گارسینیا کامبوجیا را مصرف کنید.
همچنین می‌توانید گارسینیا کامبوجیا را به رژیم غذایی روزانه‌ی خود اضافه کنید.
مکمل‌های گارسینیا کامبوجیا را 1 تا 2 بار در روز مصرف کنید.

2. آب سیب

پکتین (فیبر) موجود در سیب دارای خواص نامحلول و محلول است. به حجیم شدن مدفوع کمک می‌کند و دفع آن را آسان می‌کند. این ممکن است به تلاش‌های کاهش وزن شما کمک کند. علاوه بر این، سیب همچنین ممکن است از رشد سلول‌های سرطانی روده‌ی بزرگ جلوگیری کرده و آن را مهار کند.
آنچه شما نیاز خواهید داشت:
1 سیب
1 فنجان آب
آنچه شما باید انجام دهید:
یک سیب را بردارید و آن را تکه تکه کنید.
قطعات را با یک فنجان آب مخلوط کنید.
آب سیب را مصرف کنید.
بعد از 30 دقیقه یک لیوان آب بنوشید.
این کار را چند بار در روز به مدت حداقل 3 روز انجام دهید.

3. نوشیدنی سم زدایی لیمو

لیمو سرشار از ویتامین C است که متابولیسم را افزایش می‌دهد و ممکن است به سم زدایی کمک کند. این ماده‌ی مغذی همچنین یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است که از بدن شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. طبق یک مطالعه، رژیم سم زدایی لیمو (عمدتاً شامل آب لیمو) می‌تواند چربی بدن را کاهش دهد.
آنچه شما نیاز خواهید داشت:
1/2 لیمو
1-2 قاشق چای‌خوری عسل
یک کم نمک
1 لیوان آب ولرم
آنچه شما باید انجام دهید:
نصف لیمو را فشار داده و آب آن را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید.
نمک و عسل را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
این نوشیدنی سم زدایی لیمو را مصرف کنید.
این را هر روز صبح با معده خالی بنوشید.
توجه: از آنجایی که لیمو اسیدی است، پس از مصرف آن را با آب معمولی بشویید تا از فرسایش مینای دندان جلوگیری شود.

4. ماست

ماست یک پروبیوتیک طبیعی است که ممکن است به بازیابی فلور مفید روده کمک کند. روده حاوی مقدار زیادی باکتری خوب است که عدم وجود آن‌ها ممکن است باعث ایجاد یک سری مشکلات گوارشی و سلامتی شود. ماست همچنین منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. مصرف روزانه‌ی ماست به حفظ سطح پروبیوتیک در بدن شما کمک می‌کند، که به نوبه‌ی خود می‌تواند به پاکسازی روده‌ی بزرگ کمک کند (اگرچه تحقیقات مستقیم در این زمینه وجود ندارد).
آنچه شما نیاز خواهید داشت:
یک کاسه ماست ساده
آنچه شما باید انجام دهید:
یک کاسه ماست ساده مصرف کنید.
ماست ساده را 1 تا 2 بار در روز بدون شکر یا میوه اضافه میل کنید.

5. سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و آنتی بیوتیکی است که می‌تواند برای روده سالم مفید باشد. خاصیت آنتی بیوتیکی سرکه سیب به دلیل وجود باکتری به نام استوباکتر است که به هضم غذا و عملکرد صحیح روده‌ی شما کمک می‌کند. ماهیت اسیدی سرکه سیب به اسید معده‌ی شما می‌افزاید، سموم را از بین می‌برد و می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.
آنچه شما نیاز خواهید داشت:
1-2 قاشق غذاخوری سرکه سیب ارگانیک
1-2 قاشق غذاخوری عسل
1 لیوان آب گرم
آنچه شما باید انجام دهید:
سرکه سیب را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید.
عسل را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
این معجون را هر روز صبح بنوشید.
این کار را یک بار در روز انجام دهید.
توجه: پس از مصرف این نوشیدنی، دهان خود را با آب معمولی بشویید زیرا حاوی عسل است و بیش از حد آن روی دندان‌ها می‌تواند باعث ایجاد حفره‌های دندانی شود.

6. آب سبزیجات خام

نوشیدن آب‌های استخراج شده از سبزیجات خام برای پاکسازی روده‌ی بزرگ و سم زدایی بدن شما بسیار مفید است. همچنین می‌تواند به مدیریت وزن کمک کند.
آنچه شما نیاز خواهید داشت:
هر یک از سبزیجات زیر: اسفناج، چغندر، هویج، گوجه فرنگی، خیار
آنچه شما باید انجام دهید:
یک یا ترکیبی از سبزیجات ذکر شده در بالا را با هم مخلوط کنید.
چندین بار در طول روز.
توجه: از مصرف آب میوه‌های کنسرو شده یا آماده خودداری کنید زیرا فاقد مواد مغذی و مواد معدنی موجود در آبمیوه‌های واقعی هستند. همچنین سعی کنید از آب سبزیجات ارگانیک استفاده کنید.

7. آب نمک دریا

مصرف آب نمک حرکات روده‌ی شما را افزایش می‌دهد و به دفع سموم مختلف، باکتری‌ها و مدفوع انباشته شده از روده‌ی بزرگ کمک می‌کند. سدیم موجود در نمک آب را از بافت‌های شما به داخل روده می‌کشد. پاکسازی کولون با آب نمک نیز نسبتاً ایمن است و تضمین می‌کند که بدن شما الکترولیت‌های زیادی را از دست نمی‌دهد.
آنچه شما نیاز خواهید داشت:
1 قاشق غذاخوری نمک دریا تصفیه نشده
1 لیوان آب
آنچه شما باید انجام دهید:
یک قاشق غذاخوری نمک دریایی تصفیه نشده را به یک لیوان آب اضافه کنید و آن را به جوش آورید.
این محلول را سرد کنید و صبح بنوشید.
پس از مصرف آب نمک، معده‌ی خود را به آرامی در جهت پایین و به سمت روده بزرگ ماساژ دهید.
این محلول را هر روز یک بار با معده‌ی خالی بنوشید.
توجه: برای یک عمل گرگرفتگی احتمالی روی روده‌‌‌‌‌‌‌ی خود با چند بار اجابت مزاج آماده باشید.

8. زنجبیل

زنجبیل حاوی یک ترکیب فعال زیستی به نام جینجرول است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. اغلب برای درمان مشکلات گوارشی و کاهش وزن استفاده می‌شود. احتمالاً نام آن را برای درمان حالت تهوع دریازدگی یا بیماری ماشین شنیده‌اید. زنجبیل همچنین سلامت روده‌ی بزرگ را بهبود می‌بخشد و به هضم غذا کمک می‌کند. همچنین ممکن است در پاکسازی روده‌ی بزرگ شما نقش داشته باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک مکانیسم مورد نیاز است.
آنچه شما نیاز خواهید داشت:
1-2 اینچ زنجبیل
1/4 فنجان آب لیمو
2 فنجان آب گرم
آنچه شما باید انجام دهید:
دو قاشق چای‌خوری آب زنجبیل را با استفاده از یک آب پرس کوچک استخراج کنید.
این را به دو فنجان آب داغ اضافه کنید.
آب لیمو را اضافه کنید و خوب هم بزنید.
می‌توانید این محلول را به دو یا چند قسمت تقسیم کرده و در طول روز مصرف کنید.
این محلول را در طول روز بنوشید.
توجه: لیموها اسیدی هستند، بنابراین بهتر است پس از مصرف نوشیدنی، دهان خود را با آب ساده بشویید.

9. سیترات منیزیم

سیترات منیزیم یک ملین اسمزی است. مدفوع را نرم می‌کند و باعث اجابت مزاج مکرر می‌شود. این زمانی که با سدیم پیکوسولفات استفاده شود مؤثرتر است. همچنین ممکن است به کاهش وزن و ارتقای سلامت کلی کمک کند.
آنچه شما نیاز خواهید داشت:
2-4 قاشق چای‌خوری پودر سیترات منیزیم
1 لیوان آب گرم
آنچه شما باید انجام دهید:
سیترات منیزیم را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
این محلول را هر روز صبح بنوشید.
این کار را یک بار در روز انجام دهید.
توجه: این مقدار سیترات منیزیم را فقط به مدت یک هفته مصرف کنید زیرا افزایش حرکات روده ممکن است باعث از دست رفتن مواد معدنی شود.

10. دانه کتان

دانه‌های کتان منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. مصرف روزانه‌ی بذر کتان به دلیل ترکیب اثر حجیم کننده و اثر ملین ترکیبات آن، راه مطمئنی برای پاکسازی روده‌ی بزرگ است. در حالی که امگا 3 برای سلامت کلی شما فوق العاده است، دانه‌ها همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌ها و فیبر هستند که می‌تواند به افزایش حرکات روده‌ی شما کمک کند. به این ترتیب، ممکن است به دفع سموم از بدن شما کمک کند.
آنچه شما نیاز خواهید داشت:
1 قاشق غذاخوری دانه کتان پودر شده
1 لیوان آب گرم
آنچه شما باید انجام دهید:
یک قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده بردارید و با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید.
این مخلوط را 30 دقیقه قبل از صبحانه و قبل از خواب مصرف کنید.
برای طعم دادن می‌توانید مقداری عسل نیز اضافه کنید.
این مخلوط را دو بار در روز بنوشید.
توجه: دانه‌های کتان آسیاب شده را در فریزر نگهداری کنید زیرا ممکن است خیلی زود گندیده شوند. اگر عسل اضافه می کنید، پس از نوشیدن دهان خود را بشویید.

بیشتر بخوانید: بهترین درمان برای کاهش وزن، پاکسازی روده بزرگ است؟

مطالب مرتبط