چگونه پروبیوتیک، به سالم ماندن روده شما کمک می‌کند؟

چگونه پروبیوتیک، به سالم ماندن روده شما کمک می‌کند؟

15 مرداد 1399

اکنون ما بیشتر از هر زمان دیگری، به دنبال راه‌هایی برای افزایش سیستم ایمنی بدن خودمان هستیم. میان زیاد کردن مصرف ویتامین C و خوردن مکمل‌های زینک، گزینه‌های بدون نسخه بسیاری برای انتخاب در داروخانه‌ها وجود دارد اما تنها یک انتخاب وجود دارد که خریدران بسیاری دارد که نه تنها برای روده‌های شما، بلکه برای سیستم ایمنی بدن شما بسیار مفید است و آن چیزی نیست جز پروبیوتیک‌ها. میکروارگانیسم زنده در واقع به باکتری‌های "خوب" اشاره دارد (مانند باکتری موجود در ماست پروبیوتیک) که باکتری "بد" موجود در روده شما را متعادل می‌کند، بنابراین سیستم ایمنی کل بدن شما را بهبود می بخشد. از آنجایی که بسیاری از میکروبیوم‌های ما (به طور کلی 38 تریلیون میکروارگانیسم که عمدتاً باکتری‌هایی هستند که در بدن شما و به همراه شما زندگی می‌کنند) در روده زندگی می‌کنند، محافظت از آن می‌تواند به عنوان یک مانع ایمنی فعال در مقابل مهاجمین خارجی به بدن ما کمک کند. جهت کسب اطلاعات کامل در مورد پروبیوتیک‌ها و اینکه چگونه در خانه از سیستم میکروبیوم بدن خود محافظ کنیم، سراغ آرا کاتز رفتیم. او معاون مدیر عامل و بنیان‌گذار سید است که یک شرکت بیوتکنولوژی به حساب می‌آید و با استفاده از باکتری‌ها به بهبود سلامت انسان و زمین می‌پردازد. به خواندن مقاله ادامه بدهید تا ببینید که چگونه می‌توانید روده و سیستم ایمنی بدن خود را در بهترین حالت خود نگهدارید.


پروبیوتیک چیست؟


پروبیوتیک‌ها باکتری‌های زنده‌ای هستند که هنگام مصرف به عنوان بازگرداننده سلامت روده و دستگاه گوارش عمل می‌کنند. در مورد این باکتری‌ها مانند سیلیکون‌هایی که در محصولات مراقبت از مو پیدا می‌شود، فکر کنید. هر دو باکتری و سیلیکون مضراتی نیز می‌توانند داشته باشند اما مانند سیلیکون‌های کوچک که موهایتان را براق می‌کنند و موجب تجمع مواد در تارهای موهایتان نمی‌شود، بعضی از باکتری‌های «خوب» نیز برای سلامت روده شما ضروری در نظر گرفته می‌شوند.


چگونه پروبیوتیک سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؟


کاتز می‌گوید: «بدن شما پیچیده و بهم پیوسته است و دستگاه گوارش در هسته همه آنها قرار دارد.» وی افزود:«این امر به همه چیز از عملکرد سیستم ایمنی متابولیک و روده گرفته تا سلامت قلب و عروق، پوست و دستگاه ادراری بدن مرتبط است و روی آن تاثیر می‌گذارد. بنابراین، در حالی که پیشرفت در سلامت روده اغلب نسبت به دیگر ارگان‌ها سریعترین، متمرکزترین و آشکارترین است، پروبیوتیک‌ها در واقع می‌توانند اثرات قدرتمندی روی کل بدن داشته باشند.» برای اینکه اثر پروبیوتیک را در بدن خود ببینید، باید نوع صحیح آن در مقادیر کافی مصرف کنید و آنها همچنین باید در بسیاری از مراحل هضم زنده بمانند (مانند اسید معده و صفرا) تا به روده بزرگ برسد. برای مثال سینبیوتیک روزانه سید شامل پروبیوتیک‌های مورد مطالعه برای: سلامت دستگاه گوارش (منظم کردن آن، درمان نفخ، تسکین یبوست گذرا)، یکپارچگی سیستم ایمنی روده، عملکرد ایمنی روده، عملکرد ریز مغذی‌ها (حمایت از فولات و ترکیب ویتامین B12) و سلامت پوست ( ایجاد پوست سالم) است. کاتز می‌گوید: «به طور خاص برای عملکرد سیستم ایمنی روده، پرو:بیوتیک روزانه سینبیوتیک شامل مواردی می‌شود که برای افزایش تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاهی مورد مطالعه قرار گرفته‌ است که توسط باکتری‌ها تولید می‌شوند و منبع اصلی مواد مغذی و انرژی سلول‌هایی هستند که روده شما را درگیر می‌کند.»


چرا باید از میکروبیوم بدن خود محافظت کنیم؟


میکروبیوم ما عملکردهای مهمی مانند هضم غذا، مدیریت التهاب و ترکیب ویتامین‌های اساسی، متابولیت‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی را انجام می‌دهد. کاتز توضیح می‌دهد: «در حالی که اکثر میکروب‌ها در روده ما زندگی می‌کنند، «بیوم»های مختلفی در بدن خود یعنی در بینی، دهان، مهبل، پوست و حتی چشم خود داریم. آنچه ما در مورد میکروبیوم یاد می‌گیریم در رابطه با تعریف مجدد سلامتی و تغییر بنیادی رویکرد ما در مورد دارو، بهداشت، رژیم غذایی، زندگی و انتخاب‌هایی است که ما برای خودمان، فرزندانمان و سیاره خود انجام می‌دهیم.» دقیقاً مانند میکروبیوم‌های ما که دائماً به دلیل چیزهایی مانند رژیم غذایی، دارو و خواب در حال تغییر هستند، سیستم ایمنی بدن هر شخص بسیار پیچیده و مختص به خودش است. کاتز تذکر می‌دهد: «سیستم ایمنی بدن ما به طور کامل با سیستم بدن در هم تنیده است و می‌تواند تحت تأثیر همه چیز از سطح هورمون گرفته تا خوابیدن و این میکروب ها قرار بگیرد که در بدن ما و به همراه ما زندگی می‌کنند و نقش مهمی در آموزش سیستم ایمنی بدن ما از بدو تولد دارند.» چیزهایی مانند الکل، شکر، تنباکو، کمبود خواب، استرس و رژیم غذایی ناسالم می‌توانند به طور کامل تعادل میکروبیوم‌های را مختل کنند. کاتز می‌گوید: «این عوامل تنوع و غنای میکروبیوم‌ها را کاهش داده و بر سلامتی ما تأثیر می‌گذارد. روده ناسالم ممکن است از فرد به فرد دیگر متفاوت باشد، که شامل هر چیزی از جمله علائم خفیف دستگاه گوارش گرفته تا انواع بیماری های مزمن می‌شود.»


چگونه از میکروبیوم بدن خود مراقبت کنیم؟


در ادامه، به توضیح در رابطه با هفت راهی می‌پردازیم که کاتز در هنگام خانه نشینی برای مراقبت از میکروبیوم‌های شما توصیه می‌کند.

  1. فیبر بخورید: کاتز می‌گوید: «میکروب‌های موجود در روده شما از فیبر و ترکیبات آن به عنوان یک منبع مغذی برای تولید متابولیت‌های مهم مربوط به سلامت بدن شما استفاده می‌کنند.»
  2. پروبیوتیک مصرف کنید: رژیم غذایی و ورزش می‌تواند به بهبود سلامت روده شما کمک کنند اما مصرف پروبیوتیک روشی مطمئن برای حفظ تعادل سلامت بدن شماست.
  3. باغچه خودتان را داشته باشید: فقط یک سانتی متر مربع از خاک حاوی میکروب‌های زیادی در بدن انسان است، بنابراین اگر بلندپرواز هستید، باغچه خودتان و گیاهان ارگانیک خودتان را داشته باشید.
  4. وقت خود را با حیوانات خانگی خود سپری کنید: معلوم است که حیوانات خانگی با ما چیزی بیش از عشق به اشتراک می‌گذارند، آنها همچنین از خارج خانه میکروب‌ها را حمل می‌کنند و به تنوع میکروبی خانه و بدن شما می‌افزایند. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است کودکانی که با سگ بزرگ می‌شوند، در خطر ابتلا به بیماری‌های آلرژیک کمتری خواهند بود.
  5. ساعات نگاه کردن به صفحات نمایشگر را کاهش دهید: کاتز می گوید: «حالت عادی و جدید زندگی ما به معنای نگاه کردن بیشتر به صفحه نمایش و در نتیجه نور آبی بیشتر است که می‌تواند باعث اختلال در ساعات خواب و بیداری شما شود. «ساعت» میکروبی بدن شما برای انجام وظایف اساسی خود از جمله تعدیل پاسخ ایمنی و تنظیم سوخت و ساز بدن، متکی به منظم بودن است.» هنگامی که می‌توانید صفحات نمایشگرها را خاموش کنید، اینگونه حتی ممکن است خوابی باکیفیت‌تر داشته باشد.
  6. زیاد به دنبال گرفتن اخبار جدید نباشید: آگاهی بالا بسیار مهم است، اما گرفتن اخبار اضافی شاید همیشه بهترین انتخاب نباشد. کاتز با توصیه برای تعیین «ساعت اخبار» به منظور محدود کردن اطلاعات دریافتی، می‌گوید: «در حالی که تحقیقات پیرامون محور روده و مغز هنوز نوپا است اما دانشمندان می‌دانند که عوامل استرس‌زا خارجی می‌توانند ترکیب میکروبیوم را که یک واسطه بسیار مهم برای سلامتی است، تغییر دهند.»

بیشتر بخوانید: بهترین درمان برای کاهش وزن، پاکسازی روده بزرگ است؟

مطالب مرتبط