9 فواید سلامتی آناناس، تغذیه و عوارض جانبی

9 فواید سلامتی آناناس، تغذیه و عوارض جانبی

29 شهریور 1401

این میوه‌ی استوایی منبعی غنی از برخی آنزیم‌های کلیدی است، بنابراین لازم است شما همه‌ی فواید آناناس را بدانید. علاوه بر این، آناناس با القای کاهش وزن و درمان التهاب نیز همراه است.
آناناس همچنین با بهبود وضعیت تغذیه‌ی کودکان به لطف مشخصات غذایی غنی آن‌ مرتبط است. ویتامین‌های A و C به ویژه در آناناس فراوان هستند.
در این مقاله به فواید این میوه‌ی خوشمزه، عوارض احتمالی آن، نحوه‌ی افزودن آن به رژیم غذایی و موارد دیگر می‌پردازیم. 


مشخصات تغذیه‌ای آناناس چیست؟


یک فنجان (165 گرم) تکه‌های آناناس تازه حاوی 82 کالری است. 22 گرم کربوهیدرات و 2.3 گرم فیبر دارد. در لیست زیر سایر مواد مغذی موجود آمده‌است:

  • 79 میلی‌گرم ویتامین C
  • 95 واحد بین المللی ویتامین A
  • 21 میلی‌گرم کلسیم
  • 19 میلی‌گرم منیزیم
  • 12 میلی‌گرم فسفر
  • 180 میلی‌گرم پتاسیم
  • 29 میکروگرم فولات

در طول سال‌ها، علم به شدت در مورد آناناس و فواید سلامتی آن‌ها تحقیق کرده‌‌است. بخش بعدی به تفصیل در مورد فواید آناناس صحبت می‌کند.


مزایای سلامتی آناناس چیست؟


آناناس حاوی بروملین است، یک آنزیم گوارشی که بیشتر فواید آن را دارد. بروملین برای مبارزه با سرطان و مبارزه با التهاب و بیماری‌های مرتبط با آن مشخص شده‌است. این میوه همچنین ایمنی شما را تقویت می‌کند و استخوان‌ها را تقویت می‌کند.

1.ممکن است به کاهش وزن کمک کند

فواید آناناس برای سلامتی بدن

مطالعات اثرات احتمالی آناناس بر ضد چاقی را نشان می‌دهد. موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب پس از مصرف آب آناناس کاهش وزن بدن، شاخص توده‌ی بدن، تجمع چربی در بدن و تجمع چربی کبد را نشان دادند.
مشاهده شد که آب آناناس باعث کاهش لیپوژنز (تشکیل چربی) و افزایش لیپولیز (تجزیه‌ی چربی‌ها برای آزادسازی اسیدهای چرب) می‌شود.
به نظر می‌رسد که آناناس غذای ایده آلی برای سوزاندن چربی‌های شکم باشد، اگرچه ما به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز داریم.

2.ممکن است به هضم کمک کند

فواید آناناس برای سلانتی بدن

مهمترین جزء آناناس بروملین است که یک آنزیم گوارشی قوی است. مطالعات نشان می‌دهد که مکمل بروملین (آنزیم گوارشی) ممکن است به تجزیه‌ی پروتئین‌ها کمک کند.
این می‌تواند به درمان نارسایی لوزالمعده کمک کند، یک اختلال گوارشی که در آن لوزالمعده به اندازه‌ی کافی آنزیم‌های خاصی را که بدن برای هضم غذا در روده‌ی کوچک استفاده می‌کند، تولید نمی‌کند.
فرمول حاوی بروملین به عنوان یک مواد اولیه می‌تواند نفخ اضافی و اسهال را بهبود بخشد.

3.ممکن است به کاهش خطر سرطان کمک کند

فواید آناناس برای سلانتی بدن

مطالعات نشان داده‌اند که بروملین موجود در آناناس ممکن است فعالیت ضد سرطانی داشته‌باشد. این آنزیم ممکن است تأثیر مستقیمی بر سلول‌های سرطانی و محیط آن‌ها داشته‌باشد.
بروملین اثرات ضد سرطانی بر روی سلول‌های سرطانی روده‌ی بزرگ نشان می‌دهد. غذاهای حاوی بروملین کاندیدهای خوبی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال هستند.
بروملین همچنین می‌تواند با مبارزه با التهاب، که عامل اصلی سرطان است، از پیشرفت سرطان جلوگیری کند. با قرار دادن آن‌ها در معرض سیستم ایمنی از تولید بیشتر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. گزارش‌های سنتی و بالینی مختلف نشان دهنده‌ی خواص ضد سرطانی بروملین آناناس است. مطالعات بیشتر ممکن است نتایج امیدوارکننده‌تری در این زمینه ارائه دهد.
در مطالعات روی موش‌ها، بروملین نیز مانع رشد و گسترش سلول‌های سرطان سینه شد. بروملین همچنین می‌تواند بقای این سلول‌ها را کاهش دهد.

4. ممکن است به مبارزه با التهاب کمک کند

فواید آناناس برای سلانتی بدن

در مطالعات حیوانی، بروملین اثرات درمانی بر بیماری‌های التهابی مختلف، از جمله سندرم روده‌ی التهابی، گزارش شده‌است. قرار گرفتن در معرض بروملین می‌تواند تعدادی از مولکول‌های سطح سلولی را که به التهاب کمک می‌کنند، حذف کند.
بروملین موجود در آناناس نیز با کاهش تولید سیتوکین‌ها و کموکاین‌های پیش التهابی به این امر دست می‌یابد. این‌ها ترکیباتی در سیستم انسان هستند که بیشتر در مورد بیماری التهابی روده، التهاب را افزایش می‌دهند.
عصاره‌ی آناناس همچنین برای درمان سایر مشکلات مربوط به التهاب، از جمله بیماری آلرژیک راه هوایی، نیز مشخص شد. آنزیم میوه می‌تواند فعال شدن و گسترش سلول‌های خاص سیستم ایمنی را تغییر دهد. این مطالعه بر روی سلول‌های موش‌ها انجام شد.

5. ممکن است به درمان آرتریت و ارتقای سلامت استخوان کمک کند

فواید آناناس برای سلانتی بدن

بروملین همچنین ممکن است به درمان آرتروز کمک کند. این آنزیم خواص ضددردی به ویژه در دردهای التهابی در انسان از خود نشان می‌دهد. این امر با تأثیر مستقیم بر برادی کینین، یک واسطه‌ی درد که باعث انقباض ماهیچه‌های صاف و گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود، به دست می‌آید.
آناناس همچنین حاوی منگنز است که یک ماده‌ی معدنی مهم در تشکیل استخوان است. آن‌ها همچنین حاوی ویتامین C هستند که از تشکیل کلاژن در استخوان‌ها پشتیبانی می‌کند. آناناس می‌تواند باعث رشد استخوان‌ها در جوانان و تقویت استخوان‌ها در افراد مسن شود.
خواص ضد التهابی بروملین آناناس نیز ممکن است به درمان درد آرتریت روماتوئید کمک کند.

6. ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

فواید آناناس برای سلانتی بدن

بروملین موجود در آناناس باعث کاهش تجمع پلاکت‌های خون می‌شود. این ممکن است به درمان ترومبوفلبیت حاد (شرایطی که با لخته شدن خون مشخص می‌شود) کمک کند. با این حال، مطالعات بیشتری بر روی جمعیت‌های انسانی برای نتیجه گیری از اثرات مفید بروملین بر بیماری‌های قلبی عروقی مورد نیاز است.
بروملین همچنین ممکن است پلاک‌های کلسترول را بشکند و سلامت قلب را بیشتر ارتقا دهد. اثربخشی آن در درمان سایر بیماری‌های قلبی، از جمله بیماری عروق کرونر قلب، بیماری روماتیسمی قلبی، بیماری مادرزادی قلبی و حمله‌ی قلبی هنوز به اثبات نرسیده‌است.

7. ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کند

فواید آناناس برای سلانتی بدن

بروملین موجود در آناناس می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تعدیل کند و به طور بالقوه بهبود زخم را تسریع کند.
کودکانی که آب آناناس مصرف می‌کردند، خطر کمتری برای ابتلا به عفونت‌های میکروبی داشتند. مشخص شد که این میوه غلظت گلبول‌های سفید خونی که با بیماری مبارزه می‌کنند را چهار برابر افزایش می‌دهد.
در مطالعه دیگری، کودکان مبتلا به سینوزیت با مکمل بروملین بهبودی سریع‌تری نشان دادند.
مطالعه‌ی دیگری به پتانسیل بروملین برای درمان علائم آسم می‌پردازد. ممکن است اثر درمانی بر روی بیماری‌های آلرژیک راه هوایی مختلف، از جمله آسم آلرژیک داشته‌باشد.

8. ممکن است بهبودی زخم‌ها را افزایش دهد

فواید آناناس برای سلانتی بدن

خواص ضد التهابی بروملین آناناس می‌تواند به بهبودی زخم‌ها کمک کند. این امر به ویژه در مورد بهبودی بسیار مورد نیاز پس از جراحی صادق است. مطالعات بیشتری برای اثبات اثربخشی بروملین در بهبودی پس از جراحی مورد نیاز است.
در یک مطالعه، مصرف بروملین به طور قابل توجهی درد بیماران تحت عمل جراحی دندان را کاهش داد. این آنزیم تسکین مشابهی با سایر داروهای ضد التهابی ارائه کرد.
بروملین همچنین احساس خستگی را کاهش می دهد. این آسیب عضلانی را کاهش داد و ریکاوری را در روزهای متوالی دوچرخه سواری بهبود بخشید.

9. ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد

تحقیقات محدودی در این زمینه وجود دارد. ویتامین C موجود در آناناس ممکن است برای پوست مفید باشد. این ویتامین باعث تولید کلاژن می‌شود و ممکن است از پوست در برابر آسیب محافظت کند.
آناناس میوه‌ای با ظاهری شگفت‌انگیز با فواید به همان اندازه شگفت‌انگیز است. دلیلی وجود ندارد که آن‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه نکنید. اما شما چهطور این را انجام میدهید؟


چگونه آناناس را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؟


آناناس مقرون به صرفه است و خوردن آن آسان است. آناناس علاوه بر فواید تغذیه‌ای که دارند طعم لذیذی نیز دارند. می‌توانید آناناس را به روش‌های زیر میل کنید:
یک آناناس ورقه شده را به اسموتی‌های صبحگاهی خود اضافه کنید.
آناناس را خرد کرده و به سالاد عصرانه خود اضافه کنید.
آناناس میوه‌ای همه کاره است و به راحتی می‌توان آن را در بیشتر غذاها گنجاند.
خوردن آناناس ممکن است تنها راه برای لذت بردن از اثرات مفید بروملین نباشد. همچنین می‌توانید مکمل‌ها را بررسی کنید.
نکته‌ای در مورد مکمل‌های بروملین:
ارائه دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی شما بسته به نیاز و وضعیت سلامتی شما ممکن است مکمل‌های بروملین را توصیه کند. دوز استاندارد بروملین هنوز ایجاد نشده‌است. توصیه می‌کنیم قبل از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید. آن‌ها همچنین پیشنهادات مناسب را در مورد دوز مورد نیاز ارائه می‌دهند.
می توانید مکمل بروملین را از نزدیکترین فروشگاه مواد غذایی بهداشتی خود یا آنلاین دریافت کنید.
آناناس یک میوه‌ی استوایی با فواید بی‌شمار است. اما مانند هر غذایی که وجود دارد، سهم خود را از عوارض جانبی بالقوه دارد.


عوارض جانبی آناناس چیست؟


1.ممکن است باعث آلرژی شود
در برخی موارد، آناناس ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک و اسهال شود. آلرژی‌ها شامل خارش شدید، بثورات، درد شکم و استفراغ است.

2.ممکن است علائم آسم را تشدید کند
اگرچه برخی تحقیقات نشان می‌دهد که آناناس ممکن است علائم آسم را درمان کند، اما در برخی افراد، این میوه ممکن است اثر معکوس داشته‌باشد.

3.ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد
بروملین ممکن است از تجمع پلاکت‌ها جلوگیری کرده و از لخته شدن خون جلوگیری کند. این می‌تواند خطر خونریزی را در افراد خاص افزایش دهد. همچنین ممکن است خونریزی قاعدگی را افزایش دهد. بلافاصله پس از جراحی از مصرف آناناس خودداری کنید. (آناناس ممکن است بهبودی پس از جراحی را افزایش دهد، اما مصرف آن باید تحت نظارت پزشک باشد.)
همچنین از مصرف بروملین همراه با داروهای رقیق کننده خون با نسخه خودداری کنید.

4.ممکن است باعث سقط جنین در دوران بارداری شود
شواهد حکایتی نشان می‌دهد که آناناس ممکن است باعث سقط جنین شود. از این رو، مراقب باشید و از مصرف آناناس در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید. لطفا با پزشک خود مشورت کنید.
آناناس به طرق مختلف برای شما مفید است. آن‌ها می‌توانند به طور مؤثر به کاهش وزن و هضم کمک کنند و سلامت استخوان، قلب و پوست را بهبود بخشند. آن‌ها همچنین ایمنی را بهبود می‌بخشند، با التهاب مبارزه می‌کنند و خطر سرطان را کاهش می‌دهند. اما اگر به آناناس حساسیت دارید، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید. همچنین ممکن است علائم آسم را تشدید کند و خطر خونریزی و سقط جنین را در برخی افراد افزایش دهد. اگر باردار هستید یا شرایط سلامت خاصی دارید، قبل از گنجاندن آناناس در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

 بیشتر بخوانید: دستورالعمل‌های رژیم غذایی گوشتخوار برای صبحانه، ناهار و شام

مطالب مرتبط