11 غذا و رژیم غذایی شگفت انگیز برای افزایش قد

11 غذا و رژیم غذایی شگفت انگیز برای افزایش قد

09 شهریور 1401

قد نقش مهمی در ظاهر شما دارد. در حالی که بسیاری از مردم از قد خود راضی هستند، بسیاری از آنها نیز ناراضی هستند. اگر در اینجا به دنبال ایده‌ای در مورد تغذیه و رژیم غذایی مناسب برای افزایش قد هستید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. قد توسط چندین عامل تعیین می‌شود که نمی‌توانید کاری در مورد آن‌ها انجام دهید. با این حال، رژیم غذایی و تغذیه نقش مهمی در تعیین قد، وزن و رشد کلی بدن به ویژه در سال‌های اولیه‌ی زندگی شما ایفا می‌کنند. در حالی که ژن‌های شما بیشتر وضعیت قد شما را تعیین می‌کنند، یک رژیم غذایی مناسب برای تقویت رشد کامل بدن و حرکت کافی عضلات برای کشش بیشتر آن نیز مهم است. بدن شما باید تمام مواد مغذی ضروری را به مقدار کافی دریافت کند، به ویژه پروتئین‌ها، کلسیم، و مواد معدنی مهم مانند آهن، روی، پتاسیم، منیزیم و غیره. بنابراین، رژیم غذایی خوبی برای شما ضروری است. شما باید مراقب کمبود مواد مغذی، به خصوص در سنین رشد خود باشید.
اگر می‌خواهید با وجود ژن‌های خوبتان تفاوت قابل توجهی در قد خود مشاهده کنید، باید مطمئن شوید که یک رژیم غذایی متعادل و غنی از پروتئین مصرف می‌کنید. برای کمک به شما در مورد غذاهایی که ممکن است به شما کمک کند، در اینجا همه‌ی گزینه‌ها را برای شما فهرست کرده‌ایم. آن‌ها را بررسی کنید. قد توسط نوعی هورمون به نام هورمون رشد انسانی (HGH) تنظیم می‌شود. از غده‌ی هیپوفیز ترشح می‌شود که باعث افزایش قد انسان می‌شود. بنابراین، مصرف غذاهایی که به عملکرد HGH کمک می‌کنند توصیه می‌شود.


اگرچه قد بدن به صورت ژنتیکی تعیین می‌شود، اما این یک واقعیت شناخته شده‌است که رشد قد به عوامل خارجی خاصی بستگی دارد که تغذیه یکی از آن‌هاست. قد کوتاه می‌تواند در نتیجه‌ی رشد آهسته به دلیل تغذیه‌ی ناکافی باشد. بنابراین، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل برای بهبود چشم انداز رشد، به ویژه در سال‌های نوجوانی برای داشتن اندامی خوب، کاملا ضروری است. برای رسیدن به قد و وزن مطلوب به غذا و ورزش مناسب نیاز است. اطمینان حاصل کنید که بدن شما انواع مختلفی از مواد مغذی را دریافت می‌کند تا ماهیچه‌ها، رباط‌ها و تاندون‌های قوی بسازد. مقدار زیادی کلسیم، مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها باید در رژیم غذایی شما گنجانده شود. 


بدن برای رشد به موادی نیاز دارد؟


1. مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها

پروتئین برای رشد قد

الف- پروتئین‌ها:

پروتئین‌ها بلوک‌های سازنده‌ی بدن ما هستند و بنابراین می‌توانند با ساختن بافت‌های مختلف به افزایش قد کمک کنند. آن‌ها حاوی آمینو اسیدهایی هستند که برای هورمون‌های رشد طراحی شده‌اند و برای حفظ سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، بافت‌ها، اندام‌ها، پوست و دندان‌ها ضروری هستند. آن‌ها همچنین به عنوان آنزیم‌هایی عمل می‌کنند که واکنش‌های بیوشیمیایی بدن مانند هضم، تنفس و دفع را تحریک می‌کنند. کمبود پروتئین می‌تواند باعث مشکلات متعددی مانند کاهش توده‌ی عضلانی، رشد غیر طبیعی، سیستم ایمنی ضعیف و رشد ذهنی ناکافی شود.
بنابراین، کربوهیدرات‌ها را باید با غذاهای غنی از پروتئین مانند ماهی، تخم‌مرغ، شیر و حبوبات جایگزین کرد. پروتئین جزء ضروری یک غذا برای افزایش قد است.

ب- مواد معدنی:

مواد معدنی برای رشد قد

غذاهای حاوی مواد معدنی مانند منیزیم، فسفر، فلوراید، ید، آهن و منگنز نیز نقش مهمی در افزایش قد و رشد بدن دارند.
کلسیم یک ماده‌ی معدنی حیاتی است که برای رشد و حفظ استخوان‌های قوی ضروری است. نوشیدنی‌های گازدار، نمک زیاد، شکر، چربی و قهوه باید محدود شوند زیرا به عنوان مهارکننده‌های کلسیم عمل می‌کنند، بنابراین بر رشد قد شما تأثیر منفی می‌گذارند. داروهای غیرقانونی و سیگار کشیدن بیش از حد ممکن است رشد قد شما را متوقف کند و اثرات مضر دیگری بر سلامت شما داشته‌باشد.

پ. ویتامین‌ها:

ویتامین برای رشد قد

ویتامین D برای رشد استخوان‌های قوی و سالم حیاتی است و کمبود آن می‌تواند منجر به اختلال در رشد، استخوان‌های ضعیف و کوتاهی بدن شود. علاوه بر این، برای جذب کلسیم نیز مورد نیاز است. به غیر از ویتامین D، ویتامین‌های دیگری مانند ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2 یا ریبوفلاوین، ویتامین C یا اسید اسکوربیک و ویتامین F نیز برای رشد طبیعی مورد نیاز هستند. این‌ ویتامین‌ها بیشتر در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد.


لیست غذاهایی که به رشد قد کمک می‌کنند


1. شیر:

شیر برای رشد قد

کلسیم برای رشد و حفظ استخوان‌های قوی حیاتی است و به عنوان یک تقویت کننده‌ی قد عمل می‌کند. شیر منبع عالی کلسیم است. علاوه بر این، دارای ویتامین A است که کلسیم را در بدن حفظ می‌کند. همچنین حاوی پروتئین است که به ساخت سلول‌های ما کمک می‌کند. شیر را می‌توان به راحتی هضم کرد و حداکثر جذب پروتئین را تسهیل می‌کند. حداقل نوشیدن 2 تا 3 لیوان شیر در روز توصیه می‌شود.

2. غذاهای لبنی:

غذاهای لبنی برای رشد قد

علاوه بر شیر، لبنیات نیز باید برای تاثیر بر قد مصرف شود. غذاهای لبنی مانند پنیر، ماست، خامه‌ی فرم گرفته و بستنی سرشار از ویتامین‌های A، B، D و E هستند و همچنین حاوی پروتئین و کلسیم هستند. ویتامین D و کلسیم برای رشد قد ضروری هستند. کمبود ویتامین D می‌تواند باعث افزایش قد شود. دریافت کلسیم کافی نیز به ویژه در دوران بلوغ مهم است.

3. میوه‌ها و سبزیجات:

میوه ها و سبزیجات برای رشد قد

علاوه بر افزایش قد، میوه‌ها و سبزیجات نقش مهمی در حفظ یک سبک زندگی سالم دارند. آن‌ها منبع بسیار خوبی از ویتامین‌ها، فیبر، پتاسیم و فولات هستند. ویتامین A به رشد استخوان‌ها و بافت‌ها کمک می‌کند. میوه‌هایی مانند طالبی، گریپ فروت، پاپایا، انبه، میوه شور، هندوانه و زردآلو سرشار از ویتامین A هستند. ویتامین A همچنین در سبزیجاتی مانند هویج، نخود، کدو تنبل، کلم بروکلی، اسفناج، کلم، سیب زمینی شیرین و غیره یافت می‌شود. علاوه بر این، مرکبات، انواع توت‌ها، سیب زمینی و گوجه فرنگی نیز حاوی ویتامین C هستند که به رشد سالم استخوان‌ها و افزایش قد افراد کمک می‌کند. کمبود ویتامین C ممکن است منجر به اختلال در رشد شود.

4. مرغ:

مرغ برای رشد قد

مرغ یکی از بالاترین منابع پروتئین در بین غذاهای حیوانی را دارد. در واقع مقدار بیشتری پروتئین برای ساختن بافت‌ها و ماهیچه‌ها را در اختیار بدن قرار می‌دهد.

5. گوشت گاو:

گوشت گاو برای رشد قد

به غیر از مرغ، گوشت گاو نیز منبع مهمی از پروتئین است اما حاوی چربی است که سطح کلسترول را افزایش می‌دهد.

6. نشاسته و غلات:

نشاسته و غلات برای رشد قد

نشاسته و غلات منابع اصلی انرژی در بدن ما هستند. علاوه بر این، آن‌ها ویتامین B، فیبر، آهن، منیزیم و سلنیوم بدن را فراهم می‌کنند. از آنجایی که آن‌ها کالری مورد نیاز را تامین می‌کنند، باید مصرف آن‌ها را افزایش داد، به خصوص در دوران بلوغ که کودکان در مرحله‌ی رشد سریع قرار می‌گیرند. برنج قهوه‌ای، ذرت بو داده، گندم کامل و ماکارونی سبوس‌دار برای رشد مناسب مفید هستند.

7. تخم مرغ:

تخم مرغ برای رشد قد

تخم مرغ همچنین منبع خوبی از پروتئین است. آلبومین سفید 100% پروتئین دارد، اما باید از مصرف زیاد زرده خودداری کنید زیرا حاوی چربی بالایی است. تخم مرغ همچنین حاوی ویتامین B2 است که به نام ریبوفلاوین نیز شناخته می‌شود. برای افزایش قد باید روزانه 3 تا 6 عدد تخم مرغ مصرف شود.

8. سویا:

سویا برای رشد قد

سویا حاوی بالاترین پروتئین در بین تمام غذاهای گیاهی است. پروتئین خالص موجود در سویا توده‌ی استخوان و بافت را بهبود می‌بخشد. برای افزایش قد روزانه 50 گرم دانه‌ی سویا توصیه می‌شود. گیاهخواران می‌توانند پروتئین مورد نیاز خود را از سویا که بسیار مغذی است برآورده کنند.

9. بلغور جو دوسر:

بلغور جو دو سر برای رشد قد

بلغور جو دوسر نیز منبع فوق‌العاده‌ای از پروتئین گیاهی است. به افزایش توده‌ی عضلانی و کاهش چربی کمک می‌کند. توصیه می‌شود هر روز 50 گرم بلغور جو دوسر را برای صبحانه مصرف کنید.

10. کلسیم مرجانی:

کلسیم مرجانی برای رشد قد

همانطور که از نام آن پیداست، کلسیم مرجانی از مرجان‌های دریایی به دست می‌آید. به افزایش توده‌ی استخوانی کمک می‌کند و در نتیجه باعث رشد طول استخوان‌ها می‌شود. این کلسیم باید در سنین پایین مصرف شود تا حداکثر نتیجه را بدست آورید.


قد یک فرد تا حد زیادی به ژن‌های او بستگی دارد، که ما نمی‌توانیم در مورد آن کاری انجام دهیم. با این حال، رژیم غذایی و تغذیه شما نیز در طول قد شما نقش دارد، به خصوص در مراحل اولیه‌ی زندگی. هورمون رشد انسانی که توسط غده‌ی هیپوفیز ترشح می‌شود، قد فرد را تعیین می‌کند.


خبر خوب این است که برخی غذاها می‌توانند به تقویت عملکرد این هورمون کمک کنند. این غذاهای افزایش قد شامل میوه‌ها و سبزیجات غنی از مواد معدنی (پتاسیم، کلسیم، آهن، ید و غیره)، ویتامین‌ها (A، B، C، F) و پروتئین، لبنیات، مرغ، گوشت گاو، تخم‌مرغ، سویا و بلغور جو دوسر و ... بنابراین، آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا شانس خود را برای افزایش قد خود افزایش دهید.

 بیشتر بخوانید: ویتامین‌های لازم برای کاهش وزن، اقدامات احتیاطی و نکات

مطالب مرتبط