چگونه تاتوهای دائمی را پاک کنیم؟

چگونه تاتوهای دائمی را پاک کنیم؟

06 شهریور 1401

راه‌های زیادی برای خلاص شدن از شر تتوهایی که دیگر نمی‌خواهید روی پوست خود داشته باشید وجود دارد.
بسیاری از ما برای تتو زدن وسوسه شده‌ایم و بعد از مدتی از آن پشیمان شده‌ایم، اما پاک کردن تتو ممکن است دردسر زیادی داشته باشد. اگر به این فکر می‌کنید که چگونه تتوهای دائمی را پاک کنید، در صفحه درست قرار گرفته‌اید. برخی از تتوها می‌تواند یک تصمیم فوری باشد که نیاز به لغو دارد. خوشبختانه، با پیشرفت علمی، چندین راه مختلف برای پاک کردن تتوهای دائمی شما به روشی بدون خطر و آسان ارائه شده است. بنابراین، اکنون می‌توانید از شر هر نشانه شرم‌آور که روی پوست خود حک کرده‌اید خلاص شوید. برای فهمیدن بیشتر همچنان بخوانید.
آنچه باید قبل از اقدام به پاک کردن تتو از آن آگاه باشید
قبل از آن، در اینجا مواردی وجود دارد که باید قبل از اقدام به پاک کردن تتو به خاطر داشته باشید:

  • با خود صادق باشید، آیا ترجیح می‌دهید یک تتو کامل را پوشش دهید یا یک تتو جزئی باقی بماند زیرا هیچ روش پاک کردن تتو به طور کامل تضمین نمی‌شود. گاهی اوقات، آن‌ها فقط تا حدی محو می‌شوند و یک تصویر روح یا یک زخم برجسته دائمی باقی می‌گذارند.
  • یک جلسه درمان کاری انجام نمی‌دهد شما به چندین جلسه با میانگین زمان بین جلسات بین 4 تا 6 هفته نیاز خواهید داشت زیرا پوست شما باید بین این جلسات بهبود یابد. با این حال، این از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
  • میزان موفقیت عمل پاک کردن به عوامل مختلفی بستگی دارد مکان خالکوبی، سن شما و انجام آن توسط یک حرفه‌ای یا آماتور (تتو که توسط آماتور انجام می شود اغلب راحت‌تر پاک می‌شود زیرا با دست ناهموار انجام می‌شود. تفاوت بزرگ در اشباع، عمق و یکنواختی در مقایسه با تاتوکار حرفه‌ای).
  • خلاص شدن از تتوهای قدیمی نسبتاً راحت‌تر از کاری است که اخیراً انجام داده‌اید.
  • شما باید آموزش ببینید و از عوارض جانبی بالقوه آگاه باشید شایع‌ترین آن هاپرپیگمانتاسیون است که یا تیره شدن یا روشن شدن ناحیه است. این معمولاً در عرض 6 تا 12 ماه بهبود می‌یابد. سایر عوارض جانبی بالقوه عبارتند از: جای زخم، سوختگی، تغییر در بافت پوست و عفونت.
  • بهتر است هنگام پاک کردن تتو با لیزر از استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری کنید زیرا اکثر این داروها باعث ایجاد حساسیت به نور می‌شوند که ممکن است روند بهبودی شما را بدتر کند.

انجام تحقیق همیشه مهم است و اگر شک دارید، وارد این روند نشوید. با این حال، اگر از نظر ذهنی و جسمی آماده هستید تا با آن کنار بیایید، زمان آن رسیده است که مؤثرترین روش حذف را انتخاب کنید.
همانطور که علم در حال پیشرفت است و پاک کردن تتو محبوبیت زیادی پیدا کرده است، خطرات کمتری در این فرآیند وجود دارد. در زیر برخی از روش‌های مورد نیاز برای پاک کردن تاتوهای دائمی آورده شده است.


چگونه تاتوهای دائمی را از بین ببریم (روش های جراحی)


  • پاک کردن تاتو با لیزر
  • نور درمانی شدید پالس
  • کرایوسرجری
  • درم ابریژن

1. پاک کردن تاتو با لیزر

این روش ایمن‌ترین و محبوب‌ترین روش حذف خالکوبی با حداقل عوارض جانبی است. لیزر تاتو را با شکستن رنگدانه‌های جوهر با یک پرتو نور با شدت بالا پاک می‌کند.
اگر خوش شانس باشید جوهر تتو سیاه باشد زیرا رنگ سیاه تمام طول موج لیزر را جذب می‌کند و ساده‌ترین رنگ برای ریموو است. رنگ‌های دیگر را می‌توان با کمک لیزرهای انتخابی بسته به رنگ رنگدانه ریموو کرد.
دو نوع لیزر وجود دارد که می‌تواند برای این فرآیند استفاده شود سیستم حذف خالکوبی لیزری "غیرفعال" و "فعال"

 

درمان با لیزر غیرفعال

این یک راه ارزان‌تر برای خلاص شدن از شر تتو شما است، اما خیلی هیجان زده نشوید این تکنیک فقط تا حدی تاتو شما را محو می‌کند. این تکنیک را خواهید یافت که توسط سالن‌های تاتو یا کلینیک‌های زیبایی به شما ارائه می‌شود. بهترین کار این است که تفاوت بین این لیزرهای فعال با سوئیچ کیو درجه پزشکی را بدانید تا از مزایای آن استفاده نشوید و تنها با یک تتو تا حدی محو شده به نام «savings» مواجه شوید.

درمان با لیزر فعال

رسیدن به مؤثرترین و کارآمدترین راه برای پاک کردن تتو تقریباً هر رنگ لیزر فعال، روش حذف لیزر فعال Q-Switched (AQS) توسط متخصصان پوست ایده‌آل است. این نیاز به نشستن‌های مختلف دارد و همچنین حداقل خطر ایجاد اسکار را دارد. اگر مراقبت‌های بعدی مناسب انجام شود، طی 6 تا 12 ماه بهبود می‌یابند.
سه نوع لیزر اکتیو سوئیچ Q وجود دارد Nd:YAG، Ruby و Alexandrite. هر کدام محدوده متفاوتی از طیف رنگ را هدف قرار می‌دهند. در بیشتر موارد، بیش از یک لیزر Q-switch در طول درمان پاک کردن تتو استفاده می‌شود و همه آن‌ها نتایج چشمگیری را ایجاد می‌کنند.
تفاوت را دریافت کنید؟

2. نور درمانی شدید پالس

نور پالس شدید (IPL) از نور وسیع الطیف استفاده می‌کند که لایه بالایی پوست (اپیدرم) را از بین می‌برد. رنگدانه‌های تتو را به اجزای کوچک‌تری تجزیه می‌کند و سپس به جریان خون جذب می‌شود و از محل خارج می‌شود. با گذشت زمان، ناحیه آسیب دیده با بازسازی پوست بهبود می‌یابد.
با این حال، این روش برای افراد رنگین پوست توصیه نمی‌شود زیرا پوست آن‌ها مستعد از دست دادن دائمی رنگ پوست (هیپوپیگمانتاسیون) است. همچنین، این تکنیک برای تتوهای بزرگتر مناسب است زیرا پالس های نور بزرگی از خود ساطع می کند.

3. کرایوسرجری

این روش اغلب برای از بین بردن سرطان‌های پوست و زگیل استفاده می‌شود اما در پاک کردن تاتو نیز استفاده می‌شود. در طول فرآیند، ناحیه جوهرکاری شده با اسپری کردن یک عامل انجماد در معرض دمای بسیار سرد قرار می‌گیرد. برای این کار بیشتر از نیتروژن مایع استفاده می‌شود. سپس این ناحیه از طریق درم ابریژن سنباده می‌شود تا لایه‌های بالایی پوست برداشته شود. این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود زیرا بسیار دردناک است. بزرگترین اشکال این روش این است که نه تنها به ناحیه خالکوبی شده بلکه به بافت پوست نیز آسیب می‌رساند.

این روش کمترین تأثیر را روی رنگدانه‌های سبز و زرد دارد. همچنین این فرآیند برای افرادی که پوست بسیار حساسی دارند و یا تمایل به زخم شدن آسان دارند توصیه نمی‌شود. اگرچه کرایوسرجری نسبتاً ارزان‌تر از لیزر است، اما کارآمد نیست. همچنین به عنوان یک جراحی زیبایی در نظر گرفته می‌شود و به ندرت تحت پوشش بیمه نامه قرار می‌گیرد.

4. درم ابریژن

درم ابریژن برای پاک کردن تاتوهای دائمی

در این تکنیک، پوست با استفاده از یک برس با سرعت بالا یا یک چرخ ساییده می‌شود. در اصل، پوست به معنای واقعی کلمه سمباده می‌شود تا به پوست آغشته به جوهر برسد و استخراج شود. این ناحیه توسط یک بیهوشی عمومی بی حس می‌شود. مانند بسیاری از روش‌های پاک کردن تتو، این کار به چندین جلسه برای درمان نیاز دارد. وقتی صحبت از این روش به میان می آید، خطر عفونت و جای زخم زیاد است.

این‌ها برخی از راه‌های قانونی و تأیید شده علمی برای پاک کردن تتو دائمی هستند.
روش‌های عمومی که افراد در خانه برای پاک کردن تتو‌های دائمی امتحان می‌کنند
روش‌های خانگی خاصی وجود دارد که افراد در خانه آن‌ها را امتحان می‌کنند، مانند استفاده از لیمو و عسل، پوست‌های شیمیایی، اسکراب نمک، اسکراب زردآلو و با کنار هم قرار دادن انواع مواد عجیب و غریب، اما باید به خاطر داشته باشید که تتو دائمی یک کار نسبتاً جدی است (در کل ایده در ماندگاری آن نهفته است، درست است؟) و حذف آن باید توسط یک متخصص با استفاده از ایمن‌ترین تکنیک ممکن انجام شود.
با این حال، اگر مخالف علم هستید و متقاعد شده اید که "راه طبیعی" بهترین راه برای رفتن است و می‌خواهید در مورد این روش‌های پاک کردن تتو خانگی بیشتر بدانید، این‌ها برخی از تکنیک‌های قدیمی هستند که مردم اغلب از آن‌ها استفاده می‌کنند.
توجه: برخی از این روش‌ها دردناک‌تر از روش‌های پاک کردن تاتو هستند. اگر آستانه درد پایینی دارید، حتی آن‌ها را در نظر نگیرید.

 


روشهای خانگی برای پاک کردن تتو دائمی


 

1) لیمو و عسل

مخلوط لیمو و عسل یک روش خانگی برای پاک کردن تتوهای دائمی است
از آنجایی که لیمو یک عامل سفید کننده طبیعی است و عسل به دلیل خواص بازسازی کننده و مغذی پوست شناخته شده است، این روش برای اکثر افراد استفاده می‌شود. یک قاشق چایخوری لیمو را با یک قاشق عسل مخلوط کنید و هر روز این مخلوط را روی تتو خود بمالید. مردم ادعا کرده‌اند که این تتو آن‌ها را تا حدی محو کرده است.

2) Salabrasion

سالابریشن تتوهای دائمی را پاک می‌کند
Salabrasion از نمک برای پاک کردن جوهر تتو استفاده می‌کند. برای مشاهده نتایج به چندین درمان نیاز است.

3) نمک و آب لیمو

مخلوط نمک و آب لیمو یک روش خانگی برای پاک کردن تتوهای دائمی است
100 گرم نمک را با آب لیمو مخلوط کنید. یک پد پنبه‌ای را در این محلول خیس کنید و آن را روی تتو خود بمالید تا محلول عمیقاً جذب پوست شود. این روند را هر روز تکرار کنید تا به نتایج دلخواه برسید. فرآیند استفاده از نمک برای پاک کردن خالکوبی شبیه به روش Salabrasion است.

4) پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن تتوهای دائمی را پاک می‌کند
پراکسید هیدروژن یکی دیگر از لوازم خانگی رایج است که برای پاک کردن تتوهای دائمی استفاده می‌شود. مردم بر این باورند که جوهر یا رنگدانه های تاتو را تا حدی روشن می‌کند. بعد از اینکه محل تتو شده را با نمک بشویید، می‌توانید از این محلول روی ناحیه خالکوبی شده استفاده کنید. به دلیل خواص ضدعفونی‌کننده آن محبوب است و همچنین به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.

5) آلوئه‌ورا

اگر پوست فوق‌العاده حساسی دارید و نمی‌توانید گزینه‌های دیگر را انتخاب کنید، آلوئه‌ورا یکی از راه‌های محو کردن تتو شما است. می توانید ژل‌ آلوئه‌ورا تازه را با ماست مخلوط کنید و هر روز این مخلوط را روی تتو بمالید تا زمانی که تغییری مشاهده کنید. این ممکن است برای تتوهای بسیار کوچک کار کند.

6) سرکه سیب

اگر تتو کوچکی دارید، می‌توانید هر روز به یک گلوله پنبه آغشته به ACV ضربه بزنید تا زمانی که شروع به محو شدن کند. با این حال، شما باید تتو خود را با کاغذ ماسه بمالید تا ACV به طور مؤثر در ناحیه جذب شود. اگرچه این یک روش خسته‌کننده و دردناک است، برخی از افراد ادعا کرده‌اند که با این روش به نتایجی دست یافته‌اند. افراد اغلب از کرم‌های پاک‌کننده تتو برای محو کردن تتو استفاده می کنند بدون اینکه بدانند آن‌ها بی‌اثر هستند. محتوای شیمیایی آن‌ها فقط لایه بالایی پوست شما را هدف قرار می‌دهد و نه لایه داخلی که جوهر در آن قرار دارد. کرم‌های پاک‌کننده تتو می‌توانند ظاهری محو شده به خالکوبی شما بدهند، اما حتی این نیز خوب نیست زیرا طرح‌ها فرسوده به نظر می‌رسند. همیشه مهم است که تاتو را زیر نظر یک متخصص پاک کنید. روش‌های ابتدایی مانند مالیدن نمک روی خالکوبی یا تراشیدن طرح با کاغذ سنباده ایمن نیستند. بنابراین از استفاده از این روش‌ها در خانه خودداری کنید تا از آسیب پوستی و خطر ایجاد اسکار جلوگیری کنید. اما اکنون که روش‌های ایمن برای پاک کردن تتو‌های دائمی را می‌دانید، می‌توانید جلوی خود را بگیرید و روی پوستتان تتو نزنید و دردسرهای پاک کردن آن را به خود ندهید. 


سوالات متداول درباره‌ی پاک کردن تتو دائمی


 

آیا وازلین تتو را محو می‌کند؟
خیر. هنرمندان حرفه‌ای تاتو توصیه می‌کنند از استفاده از وازلین در زمانی که یک تتو جدید در حال بهبود است استفاده نکنید، زیرا رطوبت و باکتری‌ها را مسدود می‌کند و از تنفس و بهبود پوست تازه تتو شده شما و ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند. پس از بهبود کامل تاتو، استفاده از وازلین هیچ تأثیری روی جوهر ندارد.
پاک کردن تتو با لیمو و نمک چقدر طول می‌کشد؟
لیمو و نمک نمی توانند تاتوی دائمی را به طور کامل پاک کنند. بسیاری از مردم به این روش خانگی برای محو کردن تتو‌ها اعتقاد دارند که چندین هفته طول می‌کشد تا حتی بهبود جزئی در محو شدن آن‌ها نشان داده شود.
آیا سفید کننده تاتو را محو می‌کند؟
خیر. سفید کننده نمی تواند به اندازه‌ای عمیق به پوست نفوذ کند که روی تاتو تأثیر بگذارد، اما می‌تواند به پوست شما آسیب برساند.
آیا مالیدن الکل تتو را محو می‌کند؟
خیر. مالیدن الکل خالکوبی را محو نمی‌کند، با این حال، از مالیدن الکل روی تاتوهای تازه و شفابخش استفاده نکنید زیرا منجر به عفونت می‌شود.
آیا ویتامین C تاتو را محو می‌کند؟
خیر. ویتامین C خالکوبی را محو نمی‌کند. با گذشت زمان، تتوهای قدیمی به دلیل سلول‌های ماکروفاژی که جوهر را جذب کرده و آن را پراکنده می‌کنند، به طور طبیعی شروع به محو شدن می‌کنند.

بیشتر بخوانید: 9 روش موثر برای پاک کردن خالکوبی‌های دائمی

مطالب مرتبط