همین حالا با موهای سفید صورتت خدافظی کن!

همین حالا با موهای سفید صورتت خدافظی کن!

05 آبان 1399

هیچکس علاقه ای بهدرگیری مداوم با موهای صورت ندارد. زمانی هم که موهای صورت سفید می شود، مشکل بدتر می شود.. درست مانند موهای سر، با افزایش سن موهای صورت نیز سفید می شود. این تغییر باعث چشمگیر شدن بیشتر این موها می شود یا برعکس؟ این گزینه در هر فردیف با توجه به رنگ پوست متفاوت است. هیچکس دوست ندارد نامرتب به نظر برسد و احتمالا ترجیح می دهد به سرعت با بهترین روش ممکن از شر موهای صورت رها شود.  قبلا از بررسی راه های مختلف برای از بین موهای سفید صورت، به بررسی دلیل سفید شدن موها می پردازیم.


علت سفید شدن موهای صورت چیست؟


تمام موهای سر، صورت و بدن حاوی سلول هایی به نام ملانوسیت هستند. ملانوسیت‌ها ملانین تولید می‌کنند که باعث رنگ موها است. با افزایش سن، ملانوسیت‌های موجود در مو پس از مدتی از بین می‌روند. این امر باعث کاهش ملانین مو شده و در نهایت منجر به خاکستری شدن مو می‌شود. زمانی که هیچ ملانینی در موهای شما باقی نمانده باشد، موها سفید می‌شود. چندین عامل باعث سفیدی مو می شد، از جمله:

  • افزایش سن
  • عوامل ژنتیکی
  • نوع خاصی از کم خونی
  • لک و پیس
  • اختلال عملکرد تیروئید

بهترین راه‌های از بین بردن موهای سفید صورت


چگونه موهای سفید را بدون خطر از بین ببریم؟ با توجه به انتخاب شما، راه های زیادی برای از بین بردن موهای سفید در خانه، آرایشگاه یا در مطب متخصص پوست وجود دارد. در ادامه چند روش موثر معرفی شده است.

1. استفاده از اپلیدی

اپلیدی یا اپیلاتور دستگاه موکن برقی است که موهای صورت(یا موهای بدن) را از ریشه می کند. این کار دردناک به نظر می رسد اما در واقع در مقایسه با وکس، روشی تا حدی بدون درد و آلودگی برای از بین بردن موهای زائد است. به دلیل کندن مو از ریشه از شیو کردن موثرتر است و با گذشت زمان و استفاده مداوم، رشد مو را کاهش می دهد. تنها نکته ای که باید توجه کنید این است که قبل از اپیلاسیون، طول موها حداقل باید یک چهارم اینچ باشد. قبل از اپیلاسیون صورت، نقطه ی مورد نظر روی پوست را با شستن با آب ولرم و استفاده از لایه ی نازکی مرطوب کننده نرم کنید. سپس اپلیدی را در جهت مخالف رویش مو بکشید تا موهای صورت کنده شود. بعد هم صورت خود را شسته و خشک کنید.

اپلیدی

2. استفاده از موچین

این روش نیز موهای صورت را از ریشه می کند. کندن موها با موچین استیل ضد زنگ و ضدعفونی شده می تواند برای چهار تا هشت هفته از رویش مجدد مو جلوگیری کند. ابتدا موچین را با ایزوپریل الکل یا اب گرم ضدعفونی کنید. سپس هربار یک دسته از موهای سفید صورت را بکنید. به دلیل وقت گیر بودن این روش، تنها برای کندن یک دسته مو در بین جلسات از بین بردن موهای زائد استفاده کنید.

 موچین

3. استفاده از موم

از بین بردن موهای سفید صورت با موم درست مانند از بین بردن موی بدن با موم است. موم داغ روی بخشی از  صورت مالیده می شود. پارچه مخصوص روی پوست گذاشته شده و با فشار کشیده می شود تا موهای سفید از ریشه کنده شود. اگرچه استفاده منظم از این روش در طی زمان باعث کاهش موی صورت می شود، روش دردناکی است که باعث حساس شدن پوست نیز می شود.

 موم

4. استفاده از کرم های موبر

این روش احتمالا جزو کم دردترین راه های از بین بردن موهای سفید صورت است. این کرم ها در اصل حاوی مواد شیمیایی موثری است که باعث نرم شدن کراتین مو می شود و موها بعد از مدتی به راحتی از روی پوست کنده می شود. قبل از استفاده از این کرم ها، صورت تان را با آب گرم بشویید تا فولیکول مو نرم شود. سپس لایه ای از کرم را روی بخش موردنظر بمالید، طبق زمانی که روی جعبه نوشته شده منتظر بمانید و بعد کرم و موهای کنده شده را با حوله ای مرطوب پاک کنید.  قبل از استفاده از این کرم، بهتر است روی بخشی از پوست تست کنید تا حساسیت نداشته باشید.

کرم‌های موبر

5. استفاده از موکن های دستی فنری

موکن دستی فلزی  در اصل یک فنر فلزی است که میان دو دسته ی پلاستیکی به حالت حلقه ای پیچیده شده است. این موکن به طور موثری ریزترین و نازک ترین موهای چانه، بالای لب، پیشانی، گونه و زیر گردن را بکند. برای جلوگیری از جوش زدن، ابتدا صورت خود را کامل پاک کنید. سپس موکن فرنی را به شکل حرف u برعکس خم کنید. اکنون آن را روی بخشی از صورت بکشید. این فنر به رشته های مو گیر کرده و آن ها را از ریشه می کند. سوزش و دردی که هنگام استفاده از وسیله حس می کنید، مانند درد بند زدن است و بعد از مدتی به آن عادت می کنید. بهترین نکته درمورد استفاده از موکن دستی راحتی، ارزانی و موثر بودن در از بین بردن موهای باقی مانده است.

موکن‌های دستی فنری

6. استفاده از نخ

بند انداختن احتمالا رایج ترین راه برای از بین بردن موهای صورت است. در این روش، نخ بلندی بین انگشت شصت و انگشت اشاره پیچیده می شود و روی پوست صورت کشیده می شود تا موهای صورت را بکند. به دلیل اینکه در این روش موها از ریشه کنده نمی شود، اثر آن موقت است و موهی سفید بعد از چند هفته دوباره رشد می کنند. ان روش از جمله روش های درناک نیز هست.

نخ

7. استفاده از تیغ

درماپلنینگ یا استفاده از تیغ روشی برای لایه برداری پوست و از بین بردن موی پوست است که برای از بردن لایه های مرده پوست، کندن کرک و موهای پوست استفاده می شود.  در این روش فرد متخصص  از تیغ جراحی ده اینچی استفاده می کند و برای از بین بردن موهای روی پوست، لبه ی تیز آن را به سمت بالا روی پوست می کشد. این روش نه تنها بدون درد است که باعث نرمی و درخشش بیشتر پوست می شود.

 تیغ

8. روش درمانی الکترولیز

بهترین روش دائمی از بین بردن موهای زائد به ویژه برای خانم هایی که موهای سفید کلفت دارند، الکترولیز است. متخصص پوست یا متخصص زیبایی آموزش دیده می تواند این روش درمانی را انجام دهد. در این روش لوله ی باریک از طریق اتصال به دستگاه الکترولیز، به فولیکول مو می چسبد و جریان انرژی شیمیایی یا گرمایی را به فولیکول می فرستد تا آن را از بین ببرد. سپس موهای زائد با کمک موچین کنده می شود. برای از بین بردن کامل موهای سفید، باید چندین جلسه این روش را انجام دهید  و البته ممکن است کمی گران باشد ولی نتیجه‌ی طولانی مدت ان ارزش انجامش را دارد.

الکترولیز

9. لیزر موهای زائد

استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد یکی از رایج ترین اقدامات زیبایی در سراسر دنیا است. در این روش، پرتوهایی با نور غلیظ و متمرکز به سمت فولیکول های مو فرستاده می شود که توسط رنگدانه های آن ها جذب می شود و در نتیجه باعث از بین رفتن موها می شود. اگرچه این روش برای موهای بلوند، قرمز، خاکستری و سفید چندان موثر نیست، پیشرفت هایی در این فناوری برای تامین نیاز موهای روشن صورت گرفته است. قبل از انجام این روش درمانی می توانید با متخصص پوست مشورت کنید.

 لیزر موهای زائد


نکاتی که باید هنگام از بین بردن موهای سفید صورت رعایت شود


- قبل از انجام هر روش، برای درد لازم است پوست خود را تمیز و مرطوب کنید.
- قبل و بعد از هر روش، پوست خود را تمیز کنید تا مانع از جوش و عفونت شود.
- هر روش را در فواصل منظم انجام دهید تا مطمئن باشید رشد موها در زمان کم می‌شود.   

بیشتر بخوانید: آیا لیزر موهای زائد، ارزش وقت و هزینه را دارد؟

مطالب مرتبط