لیزر ترک‌های پوستی

لیزر ترک‌های پوستی

13 شهریور 1401

وقت آن است که در مورد گزینه‌های درمانی پیشرفته برای خلاص شدن از شر آن رگه‌های سرسخت روی پوست خود بیاموزید.
اگر به دلیل ترک‌های پوستی (‌ استرچ مارک) روی بدنتان از پوشیدن لباس‌های کوتاه در جشن‌ها و میهمانی‌ها واهمه دارید، این مشکل تنها مختص به شما نیست. خوب، وقت آن رسیده است که به حذف استرچ مارک با لیزر فکر کنید. این روش می‌تواند به کاهش اسکارها و ترک‌های پوستی کمک کند، 
اگر می‌پرسید چگونه ترک‌های پوستی پا، دست و آرنج را برطرف کنید یا اینکه هزینه لیزر درمانی چقدر است و چقدر ایمن است، به جای درستی آمده‌اید. در این مقاله، اطلاعات مهمی در مورد این درمان جمع آوری کرده‌ایم که همه نگرانی‌های شما را از بین می‌برد و به شما کمک می‌کند تا انتخابی آگاهانه و هوشمندانه داشته باشید. به خواندن ادامه دهید!


آیا لیزر درمانی در کاهش ترک‌های پوستی مؤثر است؟


لیزر درمانی به بهبود ترک‌ها کمک می‌کند. با این حال، نتایج متناقض هستند.
این به این دلیل است که نتایج بیشتر به شدت ترک‌های پوستی، نوع پوست و سابقه پزشکی بستگی دارد. لیزر درمانی روی دو نوع پوست مختلف ممکن است نتایج یکسانی نداشته باشد. با این حال، نوید بخشی از بهبود را می‌دهد.
لیزرها نورهای تک رنگ شدید با طول موج‌های مختلف هستند. این‌ها روی پوست شما برای تحریک فیبروبلاست‌ها (سلول‌های تولید کننده کلاژن و الاستین) هدف قرار می‌گیرند. این کار تولید کلاژن و الاستین را برای پوشاندن علائم کشش یا اسکار افزایش می‌دهد.
کلاژن و الاستین بخش‌های مهمی از ساختار اصلی پوست شما هستند. آن‌ها به پوست استحکام، ساختار و خاصیت ارتجاعی می‌بخشند. اکثر گزینه‌های درمانی برای ترک‌های پوستی، از جمله لیزر درمانی، بر تولید کلاژن و الاستین تمرکز دارند. در بخش بعدی، بیایید بفهمیم که چگونه انواع مختلف لیزر می‌توانند به کاهش ترک‌های پوستی کمک کنند.

 


انواع لیزرهای مورد استفاده برای رفع ترک‌های پوستی چیست؟


از دو نوع لیزر برای درمان ترک‌های پوستی استفاده می‌شود:
لیزرهای ابلیتیو: این لیزرها دارای طول موج بالای 1000 نانومتر هستند. آب موجود در بافت‌های پوست شما می‌تواند لیزرهای فرسایشی را به راحتی جذب کند. در نتیجه، بافت‌ها گرم شده و بازسازی می‌شوند. رایج‌ترین لیزرهای فرسایشی که برای درمان ترک‌ها و اسکارها استفاده می‌شود، لیزرهای CO2 (10600 نانومتر) و Er.YAG (2940 نانومتر) هستند.
لیزرهای غیرابلیاتیو: این لیزرها به اندازه لیزرهای فرسایشی مؤثر هستند. با این حال، در مقایسه با لیزرهای ابلیاتیو، لیزرهای غیرآبلاتیو به خوبی تحمل می‌شوند و بیمار پسند هستند. لیزرهای متداول غیرسایشی که برای درمان ترک‌های پوستی استفاده می‌شوند عبارتند از: شیشه اربیوم (Er glass 1540 نانومتر)، لیزر رنگی پالسی، Nd: YAG 1064 نانومتر و لیزر اکسایمر 308 نانومتر.
در اینجا آنچه تحقیقات باید در مورد اثربخشی لیزر برای ترک‌های پوستی بیان کند آمده است:

1. لیزر CO2 فرکشنال

شش خانم (بین سنین 20 تا 35 سال) که ترک‌های پوستی روی بدنشان داشتند با لیزر 1550 نانومتر FP تحت درمان قرار گرفتند.
پس از هشت هفته، نتایج مورد ارزیابی قرار گرفت و مطالعه به بهبود قابل توجهی در استرچ مارک آن‌ها اشاره کرد. این مطالعه همچنین به افزایش ضخامت اپیدرم، سطح کلاژن و الاستین اشاره کرد.

2. لیزر رنگی پالسی

یک مطالعه اثر لیزر رنگی پالس فلاش 585 نانومتری را برای درمان ترک‌های پوستی بر روی بیماران بین 23 تا 52 سال ارزیابی کرد. در این مطالعه از لیزرهایی با چگالی انرژی مختلف استفاده شد.
آن‌ها دریافتند که درمان ترک‌های پوستی (10 میلی‌متری) با استفاده از جریان 3.0 J/cm2 تأثیر بیشتری از فرکانس‌های پایین لیزر دارند. 

3. لیزر اگزایمر

در حالی که لیزرهای دیگر بر تقویت تولید کلاژن و الاستین برای درمان ترک‌های پوستی تمرکز دارند، این لیزر بر روی رنگدانه مجدد تمرکز دارد.
چندین مطالعه نشان داد که لیزر اکسایمر می‌تواند ظاهر ترک‌ها را با رنگ‌دانه مجدد این ناحیه بهبود بخشد. با این حال، برای نشان دادن نتایج به جلسات متعدد نیاز دارد. 

4. لیزر اربیوم (1550 نانومتر)

این لیزر فرکشنال غیرسایشی (NAFL) به بهبود ترک‌های پوستی در 16 بیمار که پس از بارداری دچار استرچ مارک شکمی شده بودند، کمک کرد.
عرض ترک‌ها از 6.94 میلی‌متر به 3.25 میلی‌متر در اولین نوبت لیزر و به 3.13 میلی‌متر در دومین ویزیت لیزر کاهش یافت. طول ترک‌ها از 6.06 سانتی‌متر به 2.88 سانتی‌متر در اولین نوبت لیزر و 2.75 سانتی‌متر در نوبت لیزر دوم کاهش یافت.

5. Nd: لیزر YAG

یک مطالعه از لیزر Nd: YAG در دو شدت مختلف برای استریا آلبا (علامت کشش سفید) و استریا روبرا (علامت کشش قرمز) استفاده کرد. این مطالعه بهبود استرچ مارک سفید را با انرژی بالاتر 100 J/cm2 و استرچ مارک قرمز با شدت کمتر 75 J/cm2 گزارش کرد.
نتایج پس از چهار جلسه و بر روی 45 بیمار بین 11 تا 36 سال با انواع پوست Fitzpatrick III-IV مورد ارزیابی قرار گرفت.

6. Er: لیزر YAG

Er: لیزر YAG (nm 2940) هنگامی که با rb-bFGF (فاکتور رشد فیبروبلاست پایه گاوی نوترکیب) ترکیب شد، بهبود بالینی را در درمان ترک‌های پوستی نشان داد.
30 نفر با استرچ مارک سفید شش بار با لیزر Er: YAG با فواصل چهار هفته‌ای تحت درمان قرار گرفتند و سپس با اسپری rd-bFGF به مدت یک هفته در خانه درمان را ادامه دادند. پس از آن، هر هفت روز یک بار (سه جلسه) تحت درمان با دیود ساطع کننده نور قرمز (LED-RL) قرار گرفتند.
در پایان مطالعه، محققان بهبودی در ترک‌های پوستی، ضخامت اپیدرم و پوست، و تراکم کلاژن و الاستین پیدا کردند.
پزشکان اغلب از یک لیزر منفرد یا ترکیبی از لیزر یا ترکیبی از لیزر و سایر روش‌های درمانی برای درمان ترک‌های پوستی استفاده می‌کنند. روش بکار گرفته شده بستگی به درجه شدت ترک‌های پوستی و نوع پوست شما دارد. اگر نمی‌دانید لیزر درمانی برای ترک‌های پوستی چقدر ممکن است هزینه داشته باشد، بخش بعدی را بررسی کنید.


هزینه برداشتن ترک‌های پوستی با لیزر چقدر است؟


طبق آمار بانک داده ملی جراحی زیبایی 2016 توسط انجمن جراحی پلاستیک زیبایی آمریکا، یک پزشک یا جراح ممکن است 2681 دلار برای درمان لایه‌برداری پوست با لیزر دریافت کند. این میانگین ملی است. با این حال، بسته به شدت ترک‌های پوستی و تعداد جلساتی که ممکن است نیاز داشته باشید، هزینه‌ها ممکن است متفاوت باشد. همچنین ممکن است به این بستگی داشته باشد که آیا به ترکیبی از درمان ها نیاز دارید یا خیر. 
معمولاً استرچ مارک‌های اولیه و تازه به خوبی به درمان پاسخ می‌دهند و ممکن است در مقایسه با استریا آلبا یا استرچ مارک‌های سفید (قدیمی‌ها) به جلسات کمتری نیاز داشته باشند. علاوه بر این، همه لیزرها روی همه انواع پوست اثر یکسانی ندارند. پزشک باید قبل از شروع درمان شما همه جنبه‌ها را ارزیابی کند و تنها در این صورت ممکن است متوجه شوید که هزینه آن چقدر برای شما خواهد بود. برای دریافت ایده کامل بهتر است با پزشک مشورت کنید.
آیا نتایج ممکن است ماندگار باشند یا خیر؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.


چقدر طول می‌کشد اثر کند؟


نتایج لیزر درمانی برای ترک‌های پوستی ممکن است دائمی نباشد و ممکن است برای حفظ نتایج به درمان‌های بعدی نیاز داشته باشید.
با توجه به انجمن آکادمی پوست آمریکا، ممکن است برای نتایج پایدار نیاز به انجام یک سری درمان‌های بعدی داشته باشید. در حالی که لیزر درمانی برای رفع ترک‌های پوستی امیدوارکننده به نظر می‌رسد، عوارض جانبی وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید.


آیا استفاده از لیزر برای از بین بردن ترک‌های پوستی عوارض جانبی دارد؟


ممکن است بلافاصله پس از انجام لیزر درمانی برای ترمیم پوست، عوارض جانبی کمی را تجربه کنید. آن‌ها عبارتند از:

  • اریتم پس از درمان (قرمزی ناشی از التهاب) 
  • ادم (احتباس آب در بافت‌ها) 
  • دیسکرومی یا تغییر رنگ پوست
  • هایپرپیگمانتاسیون (به ویژه در افرادی که به راحتی برنزه می‌شوند) 

بلافاصله پس از درمان، ممکن است متوجه قرمزی و درد شوید. اما این شایع است و در عرض چند روز از بین می‌رود البته راه کارهایی هست که می‌توان درد پس از لیزر را کاهش داد. در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا، با پزشک خود مشورت کنید.
به غیر از لیزر درمانی، گزینه‌های درمانی دیگری برای ترک‌های پوستی وجود دارد که ممکن است بخواهید آن‌ها را بررسی کنید.


سایر گزینه‌های درمانی چیست؟


پزشک ممکن است پس از ارزیابی پوست، استرچ مارک و سابقه پزشکی شما، چندین گزینه درمانی (به غیر از لیزر درمانی) را پیشنهاد کند. روش های درمانی رایج عبارتند از:

  • میکرودرم ابریژن
  • میکرونیدلینگ
  • لایه برداری شیمیایی
  • رتینوئیدها و پمادها

آن‌ها همچنین ممکن است پس از ارزیابی وضعیت پوست شما، لیزر درمانی را با سایر گزینه‌های درمانی ترکیب کنند.
از بین بردن ترک‌های پوستی با لیزر یک گزینه درمانی مؤثر برای محو کردن ترک‌ها در نظر گرفته می‌شود. اگر استرچ مارک شدید یا قدیمی دارید، ممکن است لیزر درمانی را انتخاب کنید. با این حال، برای تعیین مناسب بودن شما برای درمان و درک مزایا و معایب آن، با پزشک مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند شما را در مورد نتایج مورد انتظار، روش‌های مراقبت پس از آن و کارهای دیگری که می‌توان برای بهبود ظاهر آن‌ها انجام داد (درمان ترکیبی) راهنمایی کنند. این به جلوگیری از عوارض جانبی ناخواسته و سایر عوارض کمک می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که بهترین نتایج را دریافت کنید.


سوالات متداول


آیا لیزر درمانی برای ترک‌های پوستی بی‌خطر است؟
بله، لیزر درمانی یک درمان غیرتهاجمی، طولانی مدت و ایمن برای بهبود ظاهر ترک‌ها با حداقل خطر آسیب است.
میکرونیدلینگ یا لیزر برای ترک‌های پوست بهتر است؟
هم میکرونیدلینگ و هم لیزر درمانی ایمن و مؤثر برای ترک‌های پوستی هستند. برای درک بهترین درمان مناسب برای شما با متخصص پوست خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: 5 روش لیزر درمانی  برای صورت

مطالب مرتبط