5 روش لیزر درمانی  برای صورت

5 روش لیزر درمانی  برای صورت

10 مرداد 1401

لیزر درمانی پوست یکی از انواع بسیاری از درمان‌های صورت است که می‌تواند به کاهش خطوط ریز، چین و چروک، لکه‌های پیری و آکنه کمک کند. لیزر رنگ پوست را روشن و بافت پوست را صاف می‌کند همینطور حالت ارتجاعی پوست را به صورت شما باز می‌گرداند.

این مقاله نحوه عملکرد لیزرها برای مراقبت از پوست، انواع لیزر درمانی برای صورت و بهترین راه برای افزایش اثرات هر لیزر درمانی را پوشش می‌دهد.

روش‌های لیزر درمانی چگونه کار می‌کنند؟

اگر می‌خواهید بدانید کدام لیزر درمانی برای شما مناسب‌تر است، افزایش اطلاعات درباره آن کمک زیادی می‌کند.

لیزر دقیقا چیست؟

پاسخ این سوال در خود کلمه نهفته است. “Laser”مخفف:

Light  (سبک )

Amplification by (تقویت )

Stimulated (تحریک شده)

Emission of  (انتشار )

Radiation  (تابش – تشعشع)

برای درک بهتر اینکه لیزر  واقعاً چه می‌کند، اجازه دهید به کلاس علوم برگردیم و مفهوم نور را درک کنیم.

نور به صورت موج حرکت می‌کند و فاصله بین دو موج در هر موج را طول موج می‌نامند. نوری که از لامپ‌ ساطع می‌شود و هنگام استراحت در کنار استخر به پوستمان می‌تابند حاوی ترکیبی از رنگ‌های مختلف نور است و هر رنگ طول موج خاص خودش را دارد. به عنوان مثال، نور قرمز طول موج بیشتری نسبت به نور آبی دارد. و  در مجموع همه‌ی طول موج‌های در کنار هم نور "سفید" یا خنثی ایجاد می‌کنند. این نوری است که ما از خورشید و لامپ‌های خود می‌بینیم.

لیزر از نظر فنی یک نور است، اما کمی با منابع نور روزانه ما متفاوت است. لیزرها نورهایی با طول موج‌های مشابه تولید می‌کنند و یک پرتو باریک از نور متمرکز ایجاد می‌کنند. این نورهایی که به طور مصنوعی ایجاد شده‌اند مانند یک گروه هستند که یک آهنگ را با سرعت یکسان، متمرکز، دقیق و قدرتمند می‌نوازند.


روش لیزر صورت چیست؟


روش لیزر درمانی  برای صورت

لیزر از طریق لایه‌های پوست نفوذ می‌کند تا به رشد کلاژن و الاستین کمک کند. آیا می‌دانستید که تولید کلاژن در حدود 25 سالگی شروع به کاهش می‌کند و به این روند نزولی ادامه می‌دهد؟ به همین دلیل است که بسیاری از زنان به لیزر درمانی روی آورده‌اند.

هر چه سلول‌ها کلاژن بیشتری تولید کنند، پوست شما بهتر به نظر می‌رسد.

درمان‌های لیزری چگونه کار می‌کنند؟

لیزرهای مختلف کارهای متفاوتی انجام می‌دهند، اما همه آن‌ها به روشی مشابه عمل می‌کنند. نور با تمرکز شدید از پوست قدیمی و آسیب دیده در سطح سلولی پشتیبانی می‌کند. لیزر لایه‌های عمیق‌تر پوست را گرم می‌کند و به آن آسیب می‌رساند. اما نگران نباشید، این آسیب در واقع یک چیز خارق‌العاده است. لیزرها سیستم‌های پوست بدن شما را مجبور می‌کنند تا حالت فوق التیام بخش به خود بگیرند. هنگامی که سلول‌های پوست توسط لیزر آسیب می‌بینند، بدن شما با تولید کلاژن جوان‌کننده پاسخ می‌دهد. بنابراین، این لیزر درمانی برای بهبود بافت پوست کار می‌کند.

پس از اتمام زمان بهبودی، پوست شما صاف‌تر، روشن‌تر، یکنواخت‌تر و سفت‌تر از قبل می‌شود، به‌ویژه اگر با استفاده از کرم بازسازی‌کننده پوست با فناوری TriHex، پوست خود را آماده کرده و از آن مراقبت می‌کنید. این فرمول باورنکردنی که توسط متخصصان پوست در همه جا توصیه می‌شود، به طور مستقیم از تولید کلاژن و الاستین سلولی شما پشتیبانی می‌کند، زمان بهبودی را سرعت می‌بخشد و باعث می‌شود نتایج لیزر درمانی شما طولانی‌تر باقی بماند.

لیزرهای فرسایشی، غیرسایشی و فرکشنال

دو کلمه‌ای که هنگام یادگیری بیشتر در مورد درمان‌های لیزر درمانی می‌شنوید عبارتند از: "Ablative" و "non-Ablative". درک تفاوت به شما کمک می‌کند متوجه شوید کدام لیزر پوست برای شما مناسب است.

  • Ablative: لیزر سایشی تهاجمی‌تر از لیزر غیر‌ساینده است. این لیزر با از بین بردن لایه بیرونی پوست و اپیدرم  پوست را زخمی می‌کند و در عین حال به لایه‌های عمیق‌تر پوست آسیب می‌رساند. این امر باعث تولید بالای کلاژن و الاستین بدن شما می‌شود و پوست را صاف‌تر و سفت‌تر می‌کند.
  • Non-Ablative: لیزر غیرسایشی خیلی کمتر از لیزر سایشی تهاجمی است و به جای آسیب رساندن به سطح پوست، سطوح میانی و پایینی پوست را گرم می‌کند. با این حال، هر دو روش منجر به افزایش تولید کلاژن و جوان‌سازی پوست می‌شوند.

تفاوت اصلی بین این دو لیزر سایشی و غیرسایشی چیست؟ تهاجمی، بهبودی و نتایج

لیزر فرسایشی تهاجمی‌تر است، به این معنی که زمان بهبودی  طولانی‌تر می‌شود. لیزرهای غیرآبلاتیو کمتر تهاجمی هستند، به این معنی که زمان بهبودی آن‌ها به طور معمول کوتاهتر است. در حالی که روش‌های غیرسایشی کمتر تهاجمی هستند، نتایج به اندازه Ablative عالی نیستند. برای دستیابی به حداکثر نتایج، روش‌های Ablative تنها به یک یا دو جلسه نیاز دارند. در همین حال، ممکن است برای دریافت همان اثرات به بین چهار تا شش درمان Non-Ablative نیاز داشته باشید.

اما لیزرهای سایشی و غیرسایشی یک ویژگی مشترک دارند، هر دو نوع لیزر می‌توانند لیزرهای فرکشنال نیز باشند.

Fractional Lasers: لیزرهای فرکشنال را مانند نرم کننده گوشت در نظر بگیرید. منطقه ضربه‌ای که در آن گوشت خود را نرم می‌کنید، سطح صافی مانند سر چکش نیست. در واقع شبیه یک شبکه است. حالا تصور کنید که نرم‌کننده را روی تکه‌ای از گوشت فشار دهید، در جایی که گوشت با نرم‌کننده تماس پیدا می‌کند، فرورفتگی‌هایی ایجاد می‌کند، و جاهایی که گوشت از فضاهای روی سطح توری‌شده نرم‌کننده دست نخورده است.

حالا تصور کنید نرم کننده گوشت شما از نور و بوم مصنوعی متمرکز ساخته شده است. لیزرهای فرکشنال گرما و انرژی را به صورت شبکه‌ای به بخش‌هایی از ساختارهای پوست هدایت می‌کنند. لیزرهای فرکشنال به جای تولید یک پرتو متمرکز از نور لایه‌برداری پوست، بخش‌های میکروسکوپی را هدف قرار می‌دهند و بسیاری از ساختارهای پوست را دست نخورده باقی می‌گذارند.

لیزر فرکشنال به کاهش زمان بهبودی کمک می‌کند و به متخصص پوست کنترل بیشتری بر درمان می‌دهد. خبر خوب این است که روش‌های زیبایی انواع فرکشنال لیزرهای سایشی و غیر سایشی را ارائه می‌دهد.


5 روش برتر لیزر درمانی برای رفع نگرانی‌های صورت


روش لیزر درمانی  برای صورت

اکنون که با تفاوت‌های ظریف لیزر را متوجه شده‌اید دیگر  به یک اپراتور مراقبت از پوست واقعی تبدیل شده‌اید، در اینجا 5 مورد از بهترین لیزر درمانی برای صورت شما آورده شده است.

شماره 1: لیزرهای CO2 فرکشنال ابلیتیو

لایه‌برداری لیزر فرکشنال CO2 با برداشتن ستون‌هایی از سلول‌های پوست در سراسر لایه‌های صورت، گردن و قفسه سینه باعث تولید کلاژن و پوست سفت‌تر، محکم‌تر و صاف‌تر می‌شود. این لیزر درمانی قدرتمند اهداف درمان موارد زیر را دارد:

  • پوست کدر
  • خطوط ریز و چین و چروک‌های متوسط تا عمیق
  • لکه‌های سنی
  • اسکارهای آکنه و سایر اسکارهای کم عمق
  • شلی پوست

لیزرهای فرکشنال C02 ابلیتیو بسیار مؤثر و در عین حال تهاجمی هستند. این بدان معناست که این درمان لیزر فرکشنال تا دو هفته زمان بهبودی طولانی‌تری دارد.

شماره2: لیزرهای رنگی پالسی

این روش لیزر غیرسایشی لایه‌های پوست زیر اپیدرم ( بالاترین لایه‌های پوست) را گرم می‌کند و تا حدی به آن آسیب می‌رساند. در نتیجه، پوست ترمیم می‌شود و رنگ و بافت یکنواخت پوست را پشت سر می‌گذارد. لیزرهای رنگی پالسی به ویژه در مبارزه با مشکلات رنگدانه عملکرد خوبی دارد. لیزرهای رنگی پالسی برای انجام کارهای زیر شناخته شده اند:

  • کاهش قرمزی
  • کاهش هیپرپیگمانتاسیون
  • مویرگ‌های شکسته را کاهش دهید.

از آنجایی که این یک روش غیرسایشی است، زمان بهبودی از چند روز تا حدود یک هفته طول می‌کشد. این لیزر درمانی همچنان به پوست آسیب دیده ظاهری جوان می‌بخشد و مزیت افزوده زمان بهبودی کمتری نسبت به همتای تهاجمی خود، یک لیزر سایشی دارد.

روش لیزر درمانی  برای صورت

شماره3: لیزرهای فرکشنال غیرسایشی

تمام قدرت یک لیزر فرکشنال با "لطافت" یک لیزر غیرساینده را دارد، لیزرهای فرکشنال غیرسایشی راه‌حل‌های زیبایی برای مراقبت از پوست هستند. با حرارت دادن و آسیب جزئی به لایه‌های عمیق‌تر پوست، رشد کلاژن بدن شما افزایش می‌یابد و سلول‌های پیرتر، خشک‌تر و جذاب‌تر پوست پاک می‌شوند.

لیزرهای فرکشنال غیرآبلاتیو می‌توانند:

  • رنگ پوست را روشن کنند.
  • خطوط ریز و چین و چروک را صاف کنند.
  • لکه‌های تیره را روشن کنند.
  • کاهش ظاهر اسکار

زمان نقاهت این لیزر درمانی کوتاه و شیرین است، حدود یک تا سه روز طول می‌کشد. با این حال، برای نتایج بهتر، باید برای درمان‌های اضافی پوست را دنبال کنید.

شماره4: درمان با لیزر اربیوم

لیزر اربیوم باعث رشد کلاژن و بازسازی طبیعی پوست می‌شود. آن‌ها می‌توانند سایشی یا غیرسایشی باشند، که آن‌ها را به انتخابی عالی برای اولین درمان شما تبدیل می‌کند. اگر نگرانی‌های پوستی یا وضعیت پوست شما شامل موارد زیر باشد، ممکن است درمان‌های لیزر اربیوم را در نظر بگیرید:

  • خطوط ظریف
  • چین و چروک
  • پوست شل
  • نقاط تاریک

بسته به اینکه متخصص شما لیزر سایشی یا غیرسایشی را توصیه کند زمان نقاهت درمان متفاوت است. درمان با لیزر اربیوم ابلیاتیو زمان بیشتری طول می‌کشد تا پوست شما بهبود یابد، درمان با لیزر اربیوم غیرآبلاتیو زمان کمتری خواهد برد.

بیشتر بخوانید: آیا دستگاه‌های لیزر خانگی موثر هستند؟

شماره5: نور پالس شدید (IPL)

اگرچه از نظر فنی لیزر نیست، اما درمان IPL از قدرت نور برای جوانسازی پوست شما استفاده می‌کند. در فرآیندی که به آن "جوانسازی عکس" گفته می‌شود، متخصصان IPL از طیف گسترده‌ای از طول موج‌های نور برای هدف قرار دادن مناطق مشکل‌دار پوست شما استفاده می‌کنند. این غیر‌تهاجمی (و غیرساشی) به ویژه برای درمان شرایط زیر خوب است:

  • سرخی
  • رگ‌های عنکبوتی
  • هایپرپیگمانتاسیون
  • رنگ پوست ناهموار
  • خطوط ظریف

از آنجایی که پوست در طول این فرآیند آسیب نمی‌بیند، طول دوره‌ی نقاهت IPL تقریباً صفر است.

حرف آخر

هر لیزر درمانی برای رفع نگرانی‌های صورت کمک می‌کند و شما را به دستیابیبه زیباترین و درخشان‌ترین حالت پوست خود نزدیک می‌کند. مهم نیست کدام روش را انتخاب می‌کنید، شما در مسیر جوانسازی پوست خود قرار دارید. درک نحوه مراقبت از صورت خود پس از لیزر درمانی و همچنین قبل از درمان تفاوت بین پوست عالی و پوست زیبا را ایجاد می‌کند.

آماده سازی پوست قبل از عمل مشابه پاکسازی زمین کشاورزی از علف‌های هرز، کوددهی و آماده‌سازی خاک، قبل از کاشت است. کمک به پوست شما برای پاکسازی کلاژن و الاستین آسیب دیده قبل از لیزر، راه را برای کلاژن و الاستین جدید سالمی که می‌خواهید بعد از لیزر ایجاد کنید، باز می‌کند.

بیشتر بخوانید: عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

مطالب مرتبط