هایفو صورت چیست و آیا روش مؤثری است؟

هایفو صورت چیست و آیا روش مؤثری است؟

02 آذر 1401

آتراسوند صورت متمرکز با شدت بالا، یا به اختصار HIFU صورت، یک درمان غیرتهاجمی برای پیری صورت است. این روش بخشی از روند رو به رشد درمان‌های ضدپیری است که برخی از مزایای لیفت صورت را بدون نیاز به جراحی ارائه می‌دهد. طبق گزارش انجمن جراحی پلاستیک زیبایی آمریکا، محبوبیت روش‌های غیرجراحی در سال 2017 تا 4.2 درصد افزایش یافته است.
این درمان‌های کمتر تهاجمی دوره نقاهت کوتاه‌تری نسبت به گزینه‌های جراحی دارند، اما نتایجی که ارائه می‌دهند چندان چشمگیر نیستند و به همان اندازه دوام ندارند. به همین دلیل، متخصصان پوست، HIFU را فقط برای علائم خفیف تا متوسط یا اولیه پیری توصیه می‌کنند. در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به این که این روش شامل چه مواردی می‌شود. ما همچنین بررسی می‌کنیم که چقدر مؤثر است و آیا عوارض جانبی دارد یا خیر.


هایفو صورت چیست؟


هایفو از امواج فراصوت برای ایجاد گرما در سطح عمیق پوست استفاده می‌کند. این گرما به سلول‌های هدف پوست آسیب می‌رساند و باعث می‌شود بدن برای ترمیم آن‌ها تلاش کند. برای انجام این کار، بدن کلاژن تولید می‌کند تا به رشد مجدد سلول کمک کند. کلاژن ماده‌ای در پوست است که به آن ساختار و خاصیت ارتجاعی می‌بخشد.
طبق گفته هیئت جراحی زیبایی، درمان‌های اولتراسوند غیرجراحی مانند HIFU می‌توانند:

  • پوست گردن را سفت کنید
  • کاهش ظاهر جول‌ها
  • پلک یا ابروهای افتاده را بلند کنید
  • چین و چروک‌های صاف روی صورت
  • صاف و سفت کردن پوست سینه

نوع دستگاهی که در این روش استفاده می‌شود با دستگاه که پزشکان برای تصویربرداری پزشکی استفاده می‌کنند متفاوت است. هایفو از امواج با انرژی بالا برای هدف قرار دادن مناطق خاصی از بدن استفاده می‌کند. متخصصان همچنین از HIFU برای درمان تومورها در جلسات بسیار طولانی‌تر و شدیدتر استفاده می‌کنند که می‌تواند تا 3 ساعت در اسکنر MRI طول بکشد.

بیشتر بخوانید: 5 روش لیزر درمانی  برای صورت


روش انجام کار هایفو


پزشکان معمولا جوانسازی صورت هایفو را با تمیز کردن ناحیه انتخابی صورت و استفاده از ژل آغاز می‌کنند. سپس از یک دستگاه دستی استفاده می‌کنند که امواج اولتراسوند را در فواصل کوتاه منتشر می‌کند. هر جلسه معمولاً 30 تا 90 دقیقه طول می کشد. برخی از افراد ناراحتی خفیف در طول درمان را گزارش می‌کنند و برخی پس از آن درد دارند. پزشکان ممکن است قبل از عمل از بی‌حسی موضعی برای کمک به جلوگیری از این درد استفاده کنند. مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) نیز ممکن است کمک کنند.
برخلاف سایر روش های زیبایی، از جمله لیزر موهای زائد، انجام هایفو صورت نیازی به هیچ گونه آمادگی ندارد. هنگامی که یک جلسه تمام می‌شود، زمان بهبودی نیز وجود ندارد، به این معنی که افراد می‌توانند پس از دریافت درمان هایفو به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند. افراد بسته به نتایجی که می‌خواهند به آن دست یابند، ممکن است بین یک تا شش جلسه نیاز داشته باشند.


قبل و بعد هایفو


آیا بر اساس تحقیقات هایفو مؤثر واقع می‌شود؟

بسیاری از گزارش‌ها می‌گویند که فیشال‌های هایفو کار می‌کند. یک بررسی در سال 2018 به بررسی 231 مطالعه در مورد استفاده از فناوری اولتراسوند پرداخت. پس از تجزیه و تحلیل مطالعاتی که شامل اولتراسوند برای درمان سفت شدن پوست، سفت کردن بدن و کاهش سلولیت بود، محققان به این نتیجه رسیدند که این روش ایمن و مؤثر است.
هیئت جراحی زیبایی آمریکا می‌گویند که سفت کردن پوست با اولتراسوند معمولاً در 2 تا 3 ماه نتایج مثبت ایجاد می‌کند و مراقبت خوب از پوست می‌تواند به حفظ این نتایج تا 1 سال کمک کند. یک منبع مورد اعتماد در مورد اثربخشی فیشال‌های هایفو در افراد کره‌ای نشان داد که این روش برای بهبود ظاهر چین و چروک‌های اطراف فک‌ها، گونه‌ها و دهان بهترین کار را دارد. محققان عکس های استاندارد شده شرکت‌کنندگان را از قبل از درمان با عکس‌های 3 و 6 ماه پس از دوره مقایسه کردند.
مطالعه دیگری با منبع معتبر اثربخشی صورت هایفو را پس از 7 روز، 4 هفته و 12 هفته ارزیابی کرد. پس از 12 هفته، خاصیت ارتجاعی پوست شرکت‌کنندگان در تمام نواحی تحت درمان به طور قابل توجهی بهبود یافته بود. سایر محققین، منبع مورد اعتماد تجربه 73 زن و دو مرد را که تحت عمل هایفو HIFU قرار گرفتند، مورد مطالعه قرار دادند. پزشکانی که نتایج را ارزیابی کردند، بهبود 80 درصدی در پوست صورت و گردن را گزارش کردند، در حالی که میزان رضایت در میان شرکت کنندگان 78 درصد بود.
دستگاه‌های هایفو مختلفی در بازار وجود دارد. یک مطالعه نتایج دو دستگاه مختلف را با درخواست از پزشکان و افرادی که تحت عمل هایفوشن HIFU قرار داده بودند، مقایسه کرد تا اثرات آن را ارزیابی کنند. اگرچه شرکت‌کنندگان تفاوت‌هایی را در سطح درد و رضایت کلی گزارش کردند، محققان به این نتیجه رسیدند که هر دو دستگاه می‌توانند به طور مؤثر پوست را سفت کنند. شایان ذکر است که هر یک از مطالعات فوق فقط تعداد نسبتاً کمی از شرکت‌کنندگان را شامل می‌شود.


اثرات جانبی هایفو


به طور کلی، شواهد نشان می‌دهد که صورت هایفو عوارض جانبی کمی دارد، اگرچه برخی از افراد ممکن است بلافاصله پس از عمل درد و ناراحتی را تجربه کنند.
مطالعه کره جنوبی به این نتیجه رسید که هیچ عارضه جانبی جدی از درمان وجود ندارد، اگرچه برخی از شرکت‌کنندگان گزارش دادند:

  • ورم
  • بی‌حسی
  • سرخی
  • کبودی

در مطالعه دیگری، محققان دریافتند در حالی که برخی از افرادی که درمان هایفو روی صورت یا بدن خود داشتند، بلافاصله پس از درمان درد را گزارش کردند، اما پس از 4 هفته، هیچ دردی را گزارش نکردند. یک مطالعه متفاوت نشان داد که 25.3٪ از شرکت‌کنندگان به‌عنوان منبع قابل اعتماد پس از عمل درد داشتند، اما بدون هیچ مداخله‌ای بهبود یافت.


خلاصه


آتراسوند صورت متمرکز با شدت بالا، یا HIFU صورت، می‌تواند راهی مؤثر برای به حداقل رساندن علائم پیری باشد. HIFU به عنوان یک تکنیک غیرجراحی، زمان بهبودی کمتری نسبت به لیفت صورت جراحی دارد، اما نتایج آن چنان مشخص نخواهد بود. با این حال، محققان دریافته‌اند که این روش می‌تواند پوست افتاده را محکم کند، چین و چروک‌ها را صاف کند و بافت پوست را بهبود بخشد. با مراقبت‌های بعد از آن، مزایای استفاده از هایفو صورت می‌تواند حدود 1 سال باقی بماند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره جراحی V-Line بدانید

مطالب مرتبط