17 عارضه جانبی کافئین که درباره آن باید بدانید

17 عارضه جانبی کافئین که درباره آن باید بدانید

03 شهریور 1401

عوارض جانبی کافئین زمانی آشکار می‌شود که مصرف آن از کنترل خارج شده باشد. بله، خواص محرکی دارد، اما بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف بی‌رویه قهوه ممکن است باعث اختلال در خواب و ایجاد اضطراب در برخی افراد شود.
نگران‌کننده‌تر این است که کافئین اعتیادآور است و گاهی اوقات ممکن است عوارض جانبی داشته باشد، حتی اگر در دوزهای پایین مصرف شود. این مقاله 17 عارضه جانبی مصرف بیش از حد کافئین و تأثیر منفی آن بر بدن پرداخته است، علائم ترک آن و دوز توصیه شده داشته باشد. 
توضیحی مختصر درباره‌ی کافئین
کافئین به عنوان یک تقویت‌کننده فوری انرژی شناخته شده است. به افراد در مبارزه با خواب آلودگی کمک می‌کند. با این حال، بحث‌های زیادی پیرامون دوز و اثربخشی آن وجود دارد.

کافئین با نام علمی متیل تئوبرومین یک آلکالوئید است. این ماده طبیعی در بسیاری از گیاهان از جمله دانه‌های قهوه، چای، آجیل کولا و غلاف کاکائو یافت می‌شود. این آلکالوئید بخش مهمی از پلتفرم تجاری است و شکل دست ساز آن به طور گسترده در تولید داروهای داروسازی، نوشیدنی‌ها، شکلات‌ها و دمنوش‌های قهوه استفاده می‌شود.
طبق مطالعات انجام شده، کافئین پرمصرف‌ترین محرک روانی در جهان است. این نشان می‌دهد که چگونه ممکن است بیش از حد مصرف شود.


کافئین چگونه بر بدن ما تأثیر می‌گذارد؟


از آنجایی که کافئین محلول در آب است، به راحتی در سیستم ما جذب می‌شود. در کمترین زمان به جریان خون ما می‌رسد، از معده تا مغز شروع می‌شود. آیا عوارضی هم دارد؟ برای دانستن به ادامه مطلب بروید.
عوارض جانبی کافئین

  • ممکن است باعث ایجاد حملات اضطرابی شود
  • ممکن است باعث اختلالات معده شود
  • ممکن است باعث بی‌خوابی شود
  •  ممکن است باعث سقط جنین شود
  • ممکن است سطح فشار خون را افزایش دهد
  • ممکن است باعث مشکلات قاعدگی شود
  •  ممکن است خطر بی‌اختیاری ادرار را افزایش دهد
  •  ممکن است باعث افزایش وزن شود
  • ممکن است باعث توهم شود
  • ممکن است احتمال پوکی استخوان را افزایش دهد
  • ممکن است با تولید استروژن تداخل داشته باشد
  • می‌تواند احتمال کیست های بافت سینه را افزایش دهد
  • ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 خوب نباشد
  • می‌تواند تولید کلاژن در پوست را مهار کند
  • ممکن است بازیابی کم شنوایی را مختل کند
  • ممکن است آکنه را تحریک کند
  • ممکن است باعث آلرژی شود

ماهیت اعتیادآور آن باعث می‌شود کافئین یک خطر بزرگ به خصوص در میان نوجوانان و بزرگسالان باشد. عوارض جانبی کافئین به طور گسترده شامل کم آبی (تولید بیش از حد ادرار منجر به کم آبی بدن)، اختلالات معده، حالت تهوع، افزایش فشار خون، افسردگی، بی‌قراری، افزایش ضربان قلب منجر به مرگ، چاقی، افزایش وزن بدن و تب می‌شود.


عوارض جانبی استفاده از کافئین


1. ممکن است باعث ایجاد حملات اضطرابی شود

مصرف بیش از حد کافئین منجر به یک مورد جدی از اضطراب می‌شود. مطالعات انجام شده بر روی کودکان دبیرستانی نشان داد که مصرف زیاد کافئین می‌تواند با احساس اضطراب و استرس مرتبط باشد. 

فرد مبتلا به اضطراب، حتی در شرایط عادی، عصبی و بی‌قراری را تجربه می‌کند. کافئین چنین شرایطی را بدتر می‌کند. بنابراین، در صورت تجربه این علائم باید بسیار محتاط بود.
روش پیشگیری
افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی باید قبل از انتخاب کافئین با پزشک خود مشورت کنند. این ممکن است احتمال تداخلات دارویی را رد کند.

2. ممکن است باعث اختلالات معده شود

اسیدهای موجود در کافئین معده را برای تولید اسید بیشتر تحریک می‌کند. به نظر می‌رسد کافئین باعث افزایش رفلاکس معده به مری شود. بر طبق تحقیقات کافئین بیش از حد ممکن است منجر به اختلالات معده مانند حالت تهوع، گرفتگی عضلات، اسهال و نفخ شود.
روش پیشگیری
اگر معده ضعیفی دارید، دوز روزانه کافئین خود را به دو فنجان (حداکثر) محدود کنید.

3. باعث بی‌خوابی شود

بی‌خوابی یک اختلال است که در آن فرد به سختی به خواب می‌رود. این یک علامت ترک است که با سایر مشکلات فیزیکی مانند افزایش خستگی و سردرد همراه است. این یک علامت رایج در میان کسانی است که کافئین زیادی مصرف می‌کنند. خواب راحت در شب با عادت غذایی سالم امکان پذیر است البته چنین افرادی اگر بخواهند کافئین را کنار بگذارند دچار بی‌خوابی می‌شوند. اگرچه مطالعات خاصی اثرات عمده‌ای پیدا نکردند، اما مصرف کافئین درست قبل از خواب با بی‌خوابی مرتبط است.
روش پیشگیری
ساده‌ترین راه برای مقابله با بی‌خوابی، پرهیز از کافئین قبل از رفتن به رختخواب است. کاهش تعداد فنجان در روز نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

4. ممکن است باعث سقط جنین شود

زنان باردار باید در مصرف کافئین بسیار محتاط باشند زیرا مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به سقط جنین و سایر عوارض قبل از زایمان شود.
کافئین محلول در آب است و به راحتی از طریق جریان خون از جفت عبور کند. از آنجایی که یک محرک است، می‌تواند باعث افزایش سریع ضربان قلب و متابولیسم جنین شود. یکی از عوارض جانبی کافئین بیش از حد شامل تأخیر در رشد جنین است. 
مادران شیرده نباید بیش از دو فنجان قهوه در روز مصرف کنند زیرا به طور مستقیم روی کودک تأثیر می‌گذارد و باعث تحریک پذیری فیزیکی می‌شود. همچنین ممکن است بر وضعیت آهن در نوزاد تأثیر بگذارد. 
روش پیشگیری
قبل از اینکه تصمیم به مصرف منظم کافئین بگیرید، با پزشک خانواده خود مشورت کنید. تحت هیچ شرایطی، مادران شیرده نباید بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند.

5. ممکن است سطح فشار خون را افزایش دهد

افرادی که فشار خون بالا دارند باید مراقب میزان کافئین مصرفی روزانه خود باشند.
شناخته شده است که کافئین فشار خون شما را برای مدت کوتاهی افزایش می‌دهد. در حالی که هیچ اثر طولانی مدت کافئین وجود ندارد، برخی معتقدند ممکن است در افرادی که ریتم قلب نامنظم دارند، شرایط را بدتر کند. از سوی دیگر، برخی مطالعات بیان می‌کنند که مصرف قهوه با فشار خون بالا ارتباطی ندارد. از این رو، تحقیقات بیشتری برای ایجاد ارتباط مورد نیاز است.

6. ممکن است باعث مشکلات قاعدگی شود

در حالی که یک فنجان قهوه داغ در آن روزها احساس خوبی دارد، مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند چرخه قاعدگی شما را مختل کند و باعث تأخیر در پریود، جریان بیش از حد و گرفتگی طولانی مدت شود.
کافئین همچنین شانس وازوموتور را در زنان یائسه افزایش می‌دهد.
طبق مطالعه‌ای که در مجله انجمن یائسگی آمریکای شمالی منتشر شده است، زنان یائسه‌ای که به کافئین وابسته هستند، شانس بیشتری برای نشان دادن علائم وازوموتور دارند. 
روش پیشگیری
مقدار کلیدی است. شما همیشه باید آنچه را که مصرف می‌کنید اندازه بگیرید، چه کافئین باشد یا هر چیز دیگری. مشاوره با پزشک نیز گام مهمی است، به خصوص اگر مشکلات قاعدگی دارید.

7. ممکن است خطر بی‌‌اختیاری ادرار را افزایش دهد

کافئین احتمال بی‌اختیاری ادرار را در زنان افزایش می‌دهد. این یک اختلال مثانه است که در آن فرد کنترل مثانه را از دست می‌دهد. هنگامی که فرد می‌خندد، سرفه یا عطسه می‌کند، باعث نشت ناگهانی ادرار می‌شود.
روش پیشگیری
از مصرف بیش از دو فنجان کافئین در روز خودداری کنید.

8. ممکن است باعث افزایش وزن شود

کافئین ممکن است باعث استرس شود. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که استرس منجر به چاقی می‌شود. با این حال، هیچ تحقیق مستقیمی مبنی بر اینکه کافئین منجر به افزایش وزن و چاقی طولانی مدت شود، وجود ندارد.
برخی بر این باورند که کافئین سطح هورمون‌های استرس را افزایش می‌دهد که منجر به افزایش گرسنگی می‌شود. اگرچه این با تحقیقات ثابت نشده است.
روش پیشگیری
قهوه عالیه اما تبدیل آن به یک عادت می‌تواند به بدن شما اضافه کند. به این نکته توجه کنید که بیش از دو یا سه فنجان کافئین در روز مصرف نکنید که شامل قهوه، کولا، شکلات و چای شود.

9. ممکن است باعث توهم شود

درست است که کافئین انرژی شما را بالا می‌برد اما اگر زیاده روی کنید، ممکن است دچار سردرگمی و توهم شوید. این اثرات در کسانی که بیش از هفت فنجان قهوه (بیش از 300 میلی گرم کافئین در روز) مصرف می‌کردند، بارزتر بود. این امر در برخی موارد حتی منجر به مرگ بر اثر تشنج شده است.
روش پیشگیری
اگر احساس می‌کنید به کافئین معتاد شده‌اید، مصرف روزانه خود را به آرامی کاهش دهید.

10.  احتمال پوکی استخوان را افزایش می‌دهند

مصرف کافئین در مقادیر زیاد نیز ممکن است خطر پوکی استخوان را افزایش دهد. این اثر در زنان مسن که عملکرد کلسیم آن‌ها قبلاً مختل شده بود صادق است. این در جذب کلسیم اختلال ایجاد می‌کند و در نتیجه نازک شدن استخوان (پوکی استخوان) به خصوص در زنان مسن‌تر که دریافت کلسیم آن‌ها کمتر از مقدار توصیه شده است.
مصرف بیش از حد کافئین همچنین ممکن است باعث درد عضلات و انقباضات شود، اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک این جنبه مورد نیاز است.
روش پیشگیری
اگر کمبود کلسیم دارید از کافئین خودداری کنید، زیرا ممکن است وضعیت را بدتر کند.

11. ممکن است با تولید استروژن تداخل داشته باشد

شناخته شده است که کافئین با تولید استروژن و متابولیسم تداخل دارد. در حالی که تولید استروژن را در آسیایی‌ها افزایش داد، در زنان سفیدپوست سطح آن را کاهش داد. 
برخی بر این باورند که کافئین شانس باردار شدن زنان را کاهش می‌دهد (هرچه وابستگی به کافئین بیشتر باشد، خطر بیشتر است)، اگرچه این موضوع ثابت نشده است.
همچنین اعتقاد بر این است که کافئین می‌تواند اثرات قوی داشته باشد که ممکن است بارداری را پیچیده کند. از آنجایی که تحقیقات انجام نشده است، پیشنهاد می‌کنیم زنانی که مشتاق باردار شدن هستند قبل از مصرف کافئین با پزشک خود مشورت کنند.
روش پیشگیری
برای دوز توصیه شده ایمن کافئین با پزشک خود مشورت کنید.

12.  احتمال کیست‌های بافت سینه را افزایش می‌دهد

بر اساس یک مطالعه منتشر شده، زنانی که بیش از 500 میلی‌گرم کافئین در روز مصرف می‌کنند، دو برابر بیشتر از زنانی که 31 تا 250 میلی‌گرم کافئین مصرف می‌کنند، شانس ابتلا به کیست‌های بافت سینه را دارند. 
روش پیشگیری
مصرف کافئین خود را محدود کنید.

13. ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 خوب نباشد

اگر دیابت نوع 2 دارید، ممکن است بخواهید مصرف کافئین خود را محدود کنید. ممکن است متابولیسم گلوکز را مختل کند و خطر عوارض دیابت را افزایش دهد. 
روش پیشگیری
با پزشک خود مشورت کنید و محدودیت روزانه کافئین خود را تعیین کنید.

14. ممکن است تولید کلاژن در پوست را مهار کند

مشخص شد که کافئین تولید کلاژن را در پوست انسان کاهش می‌دهد.
روش پیشگیری
با محدود کردن دوز کافئین خود به راحتی می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.

15. ممکن است بازیابی کم شنوایی را مختل کند

بر اساس مطالعه‌ای که بر روی خوکچه هندی انجام شد، کافئین ممکن است سرعت بهبودی کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا را نیز به تأخیر بیندازد. اعتقاد بر این است که همین ارتباط در انسان نیز مشاهده می‌شود.
روش پیشگیری
راه حل ایده‌آل این است که بیش از 400 میلی‌گرم کافئین در روز مصرف نکنید.
شواهد کافی برای موارد زیر وجود ندارد

16. ممکن است آکنه را تحریک کند

نوشیدن چندین فنجان قهوه در روز نیز می‌تواند باعث آکنه شود. کافئین با افزایش هورمون‌های استرس، که یکی از دلایل اصلی جوش‌هاست، سطح استرس بدن را افزایش می‌دهد. کافئین همچنین بدن شما را از تعادل خارج می‌کند و باعث ایجاد استرس و در نهایت ایجاد جوش شود.
روش پیشگیری
اگر پوست خود را دوست دارید و نسبت به جوش‌های آکنه کاملاً آسیب پذیر هستید، مصرف کافئین خود را محدود کنید.

17. ممکن است باعث آلرژی شود

آلرژی به کافئین بسیار نادر است، اما برخی از افراد ممکن است به آن حساسیت بیش از حد داشته باشند. این ممکن است علائم آلرژیک مانند بثورات، کهیر و درد ایجاد کند.
روش پیشگیری
اگر چنین واکنش‌هایی را تجربه کردید، بهتر است کافئین را ترک کنید. در صورت تداوم مشکل از پزشک مشورت بگیرید.
برخی از عوارض جانبی می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. اما آیا این بدان معناست که شما باید کاملاً از کافئین پرهیز کنید؟ خوب، انجام این کار خیلی زود ممکن است منجر به ترک کافئین شود، به خصوص اگر به مصرف منظم کافئین عادت دارید.
علائم ترک کافئین
طبق تحقیقات، بیش از 68 میلیون آمریکایی وابسته به کافئین هستند.
 


چرا ما به کافئین معتاد می‌شویم؟


کافئین یک داروی هوشمند است. این ماده آدنوزین را سرکوب می‌کند، یک ماده شیمیایی که توسط مغز تولید می شود و بدن ما را آرام می کند. این منجر به افزایش شدید انرژی در سیستم ما می‌شود. این به نوبه خود، مغز ما را مجبور می‌کند که برای تحریک همان واکنش، سطوح بیشتری از کافئین را درخواست کند. بنابراین، وابستگی به کافئین ایجاد می شود. این‌ها عوارض جانبی کافئین بر روی مغز است.
افرادی که سعی می‌کنند کافئین را ترک کنند، علائم ترک زیادی را تجربه می‌کنند. این علائم عموماً خفیف هستند اما برای کسانی که به شدت به کافئین عادت دارند نیز می تواند کشنده باشد.
علائم عمومی ترک کوتاه مدت عبارتند از:

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • تحریک پذیری
  • استفراغ
  • گیجی
  • بی حالی
  • درد عضلانی
  • افسردگی
  • عدم تمرکز
  • دوز توصیه شده کافئین

کافئین با طعم و اثرات عصب روانپزشکی، جایگاه برجسته‌ای در زندگی ما به خود اختصاص داده است. چه در شکلات باشد و چه در نوشیدنی صبحگاهی شما، اجتناب از آن تقریبا غیرممکن است. اما یک سوال مهم وجود دارد که باید در نظر بگیریم چه مقدار کافئین بیش از حد است؟
کافئین یک دارو است. درست مانند سایر داروهای آلوپاتیک، کافئین نیز می‌تواند تأثیر متفاوتی بر افراد بگذارد. همیشه به یاد داشته باشید که هر شرایط پزشکی از قبل موجود بر اثرات منفی کافئین می‌افزاید. بنابراین، دانستن وضعیت بدن، تاریخچه پزشکی و میزان مصرف روزانه مهم است. در واقع، نیمی از مشکلات مربوط به این دارو را می توان با توجه به مقدار مصرف روزانه کاهش داد.
 


حد ایمن برای کافئین چقدر است؟


یک بزرگسال سالم می‌تواند روزانه تا 400 میلی‌گرم (حدود 4 فنجان قهوه یا 10 قوطی نوشیدنی کافئین‌دار گازدار) کافئین مصرف کند بدون اینکه نگران عوارض جانبی آن باشد. با این حال، این حد بالا به شدت به وضعیت سلامت فعلی شما و سایر داروهایی که مصرف می‌کنید بستگی دارد.
کودکان زیر پنج سال باید از مصرف کافئین خودداری کنند. نوجوانان و جوانان نباید روزانه بیش از 100 میلی گرم کافئین مصرف کنند.
کافئین یک عنصر رایج در چای، قهوه و شکلات است. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که مصرف مقادیر زیاد کافئین می‌تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد. کافئین بیش از حد ممکن است باعث ایجاد اضطراب، مشکلات قاعدگی و مانع از تولید استروژن شود. افراد مبتلا به مشکلات قلبی، استخوان‌های ضعیف و دیابت باید از مصرف کافئین خودداری کنند. برخی نیز ممکن است توهم، بی‌خوابی یا افزایش وزن را تجربه کنند. کافئین ممکن است باعث آلرژی یا آکنه در دیگران شود. محدود کردن یا اجتناب از مصرف آن می تواند از این عوارض ناخواسته جلوگیری کند.


سوالات متداول


آیا کافئین باعث کم آبی و خشکی دهان می‌شود؟
کافئین یک ادرارآور طبیعی است. برخی از تئوری ها نشان می‌دهند که کافئین باعث خروج مایعات بیش از حد از سیستم می‌شود و در نتیجه باعث کم آبی و خشکی دهان می‌شود. برخی همچنین معتقدند که مصرف کافئین در حین ورزش ایده خوبی نیست زیرا می‌تواند باعث کم آبی بیش از حد شود. با این حال، تحقیقات محدود است.
در واقع، یک مطالعه بیان می‌کند که هیچ ارتباطی بین مصرف کافئین و کم آبی یا خشکی دهان وجود ندارد.
آیا کافئین خطر ابتلا به نقرس را افزایش می‌دهد؟
تحقیقات در اینجا محدود است. برعکس، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف طولانی مدت کافئین ممکن است خطر ابتلا به نقرس را کاهش دهد. برای ایمن بودن، اگر نقرس دارید، لطفاً قبل از مصرف کافئین با پزشک خود مشورت کنید.
راه‌های مختلف برای کاهش مصرف کافئین چیست؟
هرگز نباید کافئین را ناگهانی ترک کرد. ممکن است منجر به علائم شدید ترک شود، به خصوص اگر به کافئین عادت دارید.
راه حل بهتر این است که به روش کاهش گام به گام بروید. با کاهش تعداد فنجان هایی که در روز مصرف می کنید شروع کنید. این کار را چند ماه ادامه دهید تا مطمئن شوید که تقلب نمی‌کنید. سپس، جایگزینی این نوشیدنی پر کافئین را با چیزی سالم‌تر، مانند چای سبز یا سفید و آب میوه ارگانیک شروع کنید. پزشک خود را همیشه در جریان نگه دارید.
آیا می‌توانیم مکمل‌ها را همراه با کافئین مصرف کنیم؟
شما مجاز به مصرف مکمل های خاص همراه با کافئین هستید، به خصوص مکمل‌هایی که به پاکسازی روده بزرگ، تحریک آنزیم‌های گوارشی و آبرسانی به سلول ها کمک می‌کنند. با این حال، باید از گیاهان و مکمل‌هایی که خطر خونریزی را افزایش می‌دهند اجتناب کرد. قبل از مصرف داروها و مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید زیرا سابقه پزشکی شما ممکن است مشکل را تشدید کند.
چه مقدار کافئین در شکلات‌ها و نوشیدنی ها یافت می‌شود؟
قهوه حاوی بیشترین مقدار کافئین است. با این حال، مقدار کافئین به شدت به روش دم کردن، قدرت دم کردن، نوع دانه قهوه و اندازه فنجان بستگی دارد. یک فنجان معمولی 250 میلی‌لیتری قهوه سیاه حاوی حدود 85 میلی گرم کافئین است. یک شات اسپرسو حدود 63 میلی گرم کافئین دارد، در حالی که یک فنجان قهوه بدون کافئین حاوی حدود 3 میلی‌گرم کافئین است.
از سوی دیگر، یک قوطی ردبول حاوی حدود 78-80 میلی‌گرم کافئین است. یک فنجان چای سبز حاوی 20 تا 45 میلی‌گرم کافئین است. کولا حاوی حدود 30-48 میلی‌گرم کافئین در هر قوطی است.
مانند قهوه، محتوای کافئین موجود در شکلات نیز به شدت به نوع آن بستگی دارد. یک تخته شکلات شیری حاوی حدود 1.4 میلی‌گرم کافئین است که می‌تواند تا 70 میلی‌گرم برای یک تخته شکلات تلخ معمولی برسد.

مطالب مرتبط