14 فواید شگفت انگیز چای بادرنجبویه برای سلامتی و طرز تهیه

14 فواید شگفت انگیز چای بادرنجبویه برای سلامتی و طرز تهیه

14 تیر 1401

فواید چای بادرنجبویه ممکن است باعث شود که یک یا دو فنجان بنوشید. برگ لیمو که سیترونلا نیز نامیده می‌شود، گیاهی است که خواب و ایمنی را تقویت می‌کند. این نوشیدنی سرشار از ترکیبات زیست فعال است و ممکن است باعث کاهش وزن، کنترل فشار خون و کمک به درمان علائم سرماخوردگی شود. این مقاله فواید چای بادرنجبویه، مشخصات غذایی آن و هر گونه عوارض جانبی احتمالی را مورد بحث قرار می دهد.


چای برگ لیمو برای چیست؟


چندین مطالعه ثابت کرده‌است که چگونه چای بادرنجبویه می‌تواند به تسکین مشکلات شکمی (مانند گرفتگی و درد معده)، فشار خون، سرفه، سرماخوردگی و حتی خستگی کمک کند.

اسانس برگ لیمو مخصوصاً برای درمان درد عضلانی هنگام استنشاق استفاده می‌شود. همچنین از این گیاه در غذاها و نوشیدنی‌ها به عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شود. چندین روش دیگر برای استفاده از این گیاه وجود دارد، اما در این پست، ما به فواید سلامتی که مهمترین آن‌هاست، پایبند هستیم.


مزایای سلامتی چای بادرنجبویه چیست؟


چای به کاهش وزن کمک می‌کند و با توجه به توانایی آن در کاهش قند خون، می‌تواند درمان مکمل خوبی برای دیابت باشد. مطالعات نشان داده‌اند که مزایای چای بادرنجبویه شامل ایمنی در برابر فشار خون بالا و سرطان نیز می‌شود. چای بادرنجبویه همچنین سلامت پوست و موی شما را افزایش می‌دهد.

1. به کاهش وزن کمک می‌کند

مزایای سلامتی چای بادرنجبویه

چای برگ لیمو کالری بسیار کمی دارد. این باعث می‌شود که آن را به یکی از موارد خوب در رژیم کاهش وزن شما تبدیل کنید. چای همچنین شما را سیر می‌کند و از پرخوری جلوگیری می‌کند. نوشیدن آن در طول روز نیز می‌تواند مانع از پرخوری شما شود.

چای حاوی پلی فنول‌هایی است که مصرف انرژی و اکسیداسیون چربی را افزایش می‌دهد و در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین می‌توان از آن برای سم‌زدایی استفاده کرد، و این کار متابولیسم شما را زیاد می‌کند و به کاهش وزن کمک می‌کند. و از آنجایی که چای بادرنجبویه یک ادرارآور طبیعی است، نوشیدن کافی از آن می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

2. ممکن است در درمان دیابت کمک کند

مزایای سلامتی چای بادرنجبویه

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که چای بادرنجبویه می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد و این می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. اما اگر قبلاً از داروهای دیابت استفاده می‌کردید با پزشک خود مشورت کنید. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که مصرف چای بادرنجبویه می‌تواند سطح گلوکز خون ناشتا را بهبود بخشد.

همچنین، از آنجایی که چای بادرنجبویه به عنوان سم‌زدایی عمل می‌کند، می‌تواند پانکراس شما را تصفیه کرده و عملکرد آن را بهبود بخشد.

3. فشار خون را تنظیم می‌کند

مزایای سلامتی چای بادرنجبویه

مطالعات برگ لیمو را به عنوان یک درمان سنتی برای فشار خون بالا نامیده‌اند. مطالعه‌ی دیگری که در سال 2012 انجام شد نشان داد که مصرف چای بادرنجبویه می‌تواند باعث کاهش متوسط در سطح فشار خون شود، نتایجی که در مقایسه با مصرف چای سبز بسیار بهتر است .

اما ما به افراد مبتلا به مشکلات قلبی پیشنهاد می‌کنیم که از چای بادرنجبویه با احتیاط استفاده کنند.

4. به مبارزه با سرطان کمک می‌کند

مزایای سلامتی چای بادرنجبویه

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که عصاره بادرنجبویه می‌تواند مراحل اولیه سرطان، به ویژه سرطان کبد را مهار کند. یک ترکیب موجود در برگ لیمو به نام سیترال، باعث مرگ سلولی در مورد سرطان سینه می‌شود.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که چگونه عصاره علف لیمو می‌تواند جایگزین غیر سمی برای درمان سرطان باشد. برخی منابع می‌گویند که علف لیمو به درمان سرطان پروستات نیز کمک می‌کند ؛ اگرچه تحقیقات خاصی وجود ندارد.

5. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد

مزایای سلامتی چای بادرنجبویه

چای بادرنجبویه به خوبی به عنوان یک درمان جایگزین برای گرفتگی معده، ناراحتی معده و سایر مشکلات گوارشی عمل می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که علف لیمو می‌تواند در درمان زخم معده موثر باشد.

اسانس بادرنجبویه همچنین می‌تواند به محافظت از پوشش معده در برابر آسپرین کمک کند (استفاده منظم از آسپرین اغلب می‌تواند باعث زخم معده شود) از روغن برای بهبود هضم نیز استفاده می‌شود.

6. عملکرد کلیه را تقویت می‌کند

مزایای سلامتی چای بادرنجبویه

چای برگ لیمو به عنوان سم زدایی خوب عمل می‌کند و می‌تواند به پاکسازی کلیه‌ها نیز کمک کند. این ممکن است همیشه عملکرد آن‌ها را بهبود بخشد.

7. خواب را عمیق می‌کند

مزایای سلامتی چای بادرنجبویه

چای بادرنجبویه اثر آرام بخشی دارد که می‌تواند به خواب عمیق کمک کند. همچنین می‌تواند به تسکین بی‌خوابی و تحریک پذیری کمک کند و این به ویژه در مورد روغن بادرنجبویه صادق است.

8. عفونت‌های مخمری را درمان می‌کند

روغن علف لیمو حاوی سیترال و لیمونن است، دو ترکیب مهم که از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کنند. این روغن دارای اثرات مشابه آنتی بیوتیک است که می‌تواند به درمان عفونت‌های قارچی کمک کند.

بیشتر بخوانید: چای نعناع اکسیری شفابخش: ۱۲ مزیت + طرز تهیه

9. اضطراب را کاهش می‌دهد

مزایای سلامتی چای بادرنجبویه

همان اثرات آرام بخش بادرنجبویه در اینجا نیز نقش دارد. در واقع، یک مطالعه‌ی برزیلی در مورد چگونگی استفاده از عطر بادرنجبویه برای کاهش اضطراب صحبت کرد.

10. می‌تواند سردرد را درمان کند

مزایای سلامتی چای بادرنجبویه

در آزمایش‌ها مشخص شد که چای بادرنجبویه می‌تواند سردرد را به روش‌هایی مشابه آسپرین درمان کند. این چای از تجمع پلاکت‌های خون انسان جلوگیری می‌کند و در نتیجه سردرد را درمان می‌کند. این خاصیت را می‌توان به اوژنول، عصاره خاصی که در برگ لیمو یافت می‌شود، نسبت داد. چای بادرنجبویه همچنین می‌تواند با کم آبی بدن مقابله کند و این می‌تواند به مبارزه با سردرد نیز کمک کند (کم آبی می‌تواند باعث سردرد شود). قرار دادن چای بادرنجبویه بخشی از مصرف کلی مایعات می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد.

11. گلودرد را درمان می‌کند

مزایای سلامتی چای بادرنجبویه

خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی چای بادرنجبویه می‌تواند سیستم تنفسی شما را رفع کند و در نتیجه گلودرد را تسکین دهد. این چای همچنین توانایی پاکسازی سموم بدن و تحریک تخلیه لنفاوی را دارد.

12. سرماخوردگی، سرفه و آلرژی را درمان می‌کند

مزایای سلامتی چای بادرنجبویه

عمدتاً فقط شواهد حکایتی برای این وجود دارد. چای ممکن است ایمنی بدن را تقویت کند و این می‌تواند به مبارزه با سرماخوردگی و سرفه و آلرژی‌های مرتبط کمک کند.

13. سلامت پوست را بهبود می‌بخشد

مزایای سلامتی چای بادرنجبویه

خواص ضد عفونی کنندگی و قابض چای بادرنجبویه می‌تواند سلامت پوست را تقویت کند. اسانس پوست شما را رنگ می‌کند و آن را درخشان می‌کند. می‌توانید چای را بنوشید یا اسانس آن را به شامپوها و صابون‌های خود اضافه کنید. چای همچنین می‌تواند منافذ شما را عقیم کرده و بافت‌های شما را تقویت کند. سیترال موجود در برگ لیمو نیز می‌تواند به پیشگیری از سرطان پوست کمک کند.

برگ لیمو همچنین می‌تواند عفونت‌هایی مانند فولیکولیت و سلولیت را که توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شوند، درمان کند. و به دلیل ضد قارچ بودن این چای می‌تواند به درمان عفونت‌های قارچی روی پوست نیز کمک کند.

14. سلامت مو را تقویت می‌کند

مزایای سلامتی چای بادرنجبویه

نوشیدن چای بادرنجبویه ممکن است فولیکول‌های موی شما را تقویت کند و در نتیجه از ریزش مو جلوگیری کند. در مورد شوره سر، اسانس روغنی می‌تواند معجزه کند. مطالعات نشان داده‌اند که چگونه استفاده از روغن روی مو می‌تواند شوره سر را در عرض 7 روز کاهش دهد.

این روغن زمانی موثرتر است که روزانه استفاده شود. چند قطره از روغن را به شامپو و نرم کننده خود اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه سنتز پروتئین را بالا ببریم؟

این‌ها فواید چای بادرنجبویه است. اما آنچه به این فواید کمک می‌کند، مواد مغذی موجود در برگ لیمو است که اکنون خواهیم دید.


طرز تهیه چای بادرنجبویه


روند کار بسیار ساده است.

آنچه شما نیاز دارید:

  • 4 لیوان آب
  • 2 فنجان ساقه برگ لیمو خرد شده
  • ¼ فنجان شکر

روش تهیه:

در یک قابلمه متوسط، آب را روی حرارت زیاد بجوشانید.

ساقه‌های علف لیمو را اضافه کرده و به مدت 5 دقیقه بجوشانید.

حرارت را کم کنید و 5 دقیقه دیگر بجوشانید.

مایع را صاف کنید تا ساقه‌ها جدا شوند.

شکر را هم بزنید.

گرم یا سرد سرو کنید.


چه مقدار چای بادرنجبویه می‌توانید در روز بنوشید؟


یک یا دو فنجان چای بادرنجبویه در روز بی خطر است. اگر از هر نوع بیماری رنج می‌برید، در مورد دوز مصرفی با پزشک خود مشورت کنید.

اگرچه چای کاملاً سالم است، اما نوشیدن بیش از حد آن ضرر دارد.


عوارض جانبی چای بادرنجبویه چیست؟


مشکلات ریوی

برخی از افراد گزارش کرده‌اند که پس از استنشاق علف لیمو دچار مشکلات ریوی شده‌اند. اگرچه این فقط مربوط به استنشاق اسانس علف لیمو است، توصیه می‌کنیم قبل از مصرف چای نیز با پزشک خود مشورت کنید.

مشکلات دوران بارداری و شیردهی

علف لیمو ممکن است جریان قاعدگی را تحریک کند و منجر به سقط جنین شود. از مصرف چای بادرنجبویه در دوران بارداری خودداری کنید. و ما اطلاعات کافی در مورد مصرف چای بادرنجبویه در دوران شیردهی نداریم  از این رو از مصرف آن خودداری کنید.

فواید چای بادرنجبویه بسیار زیاد است. این چای سرشار از بسیاری از مواد مغذی مفید است که می‌تواند سلامت کلی را ارتقا دهد. این چای ممکن است به کاهش وزن، کمک به مدیریت دیابت و تنظیم موثر فشار خون کمک کند. همچنین خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد و به سلامت دستگاه گوارش، کلیه، پوست و مو کمک می‌کند. علاوه‌بر این، چای بادرنجبویه به بهبود گلودرد کمک می‌کند و به مبارزه با اضطراب، سردرد، سرفه، آلرژی و سرماخوردگی کمک می‌کند. با این حال، مصرف بیش از حد ممکن است باعث مشکلات ریوی شود و در دوران بارداری و شیردهی خطرناک باشد. از این رو احتیاط توصیه می‌شود. با این حال، مصرف متوسط ​​می‌تواند بی خطر و مفید باشد.

بیشتر بخوانید: 23 فواید برگ نعناع برای پوست، مو و سلامتی

مطالب مرتبط