10 عارضه‌ی جانبی کافور

10 عارضه‌ی جانبی کافور

18 مرداد 1401

کافور برای بسیاری از فواید سلامتی‌اش شناخته شده‌است و در خانه‌های ما کاربردهای متعددی دارد. با این حال آیا از عوارض کافور نیز مطلع هستید؟ روغن کافور و کافور چه برای درمان سرفه خشک و احتقان باشد و چه به عنوان دارویی برای تحریک و پوسته پوسته شدن پوست، به روش‌های مفیدی در تمام فصول سال استفاده می‌شود. اما، نکات خاصی وجود دارد که باید هنگام استفاده از کافور به خاطر داشته‌باشید. همچنین، برای جلوگیری از هر گونه عارضه‌ی مضر، باید در مقادیر خاص استفاده شود. برای کمک به شما در آگاهی از همین موضوع، ما عوارض جانبی احتمالی کافور را برای شما فهرست کرده‌ایم!


عوارض جانبی کافور


1. خشکی لب

کافور ممکن است باعث خشکی بیش از حد لب شود. در غیر این صورت برای درمان التهابات مختلف پوست استفاده می‌شود، اما می‌تواند به خشکی حاد لب نیز منجر شود. پوست لب شروع به لایه برداری و پوسته پوسته شدن می‌کند. برای درمان خشکی لب که به عنوان یک واکنش آلرژیک به کافور ایجاد می‌شود، به راهنمایی پزشکی نیاز دارد.

2. بثورات

کافور در صورت استفاده بیش از حد منجر به قرمزی و بثورات پوستی می‌شود. بثورات قرمز در سراسر پوست ایجاد می‌شود. این بثورات ممکن است گاهی دردناک و خارش‌دار باشند. مقابله با خارش و درد ناشی از چنین بثورات در خانه می‌تواند بسیار سخت باشد پس در صورت بروز این بیماری حتما با به پزشک خود مراجعه کنید.

3. اگزما

اگزما یکی دیگر از بیماری‌های پوستی است که می‌تواند ناشی از عوارض جانبی کافور باشد. اگزما با خشکی بیش از حد پوست، تورم ناحیه‌ی چشم و سایر بافت‌های نرم صورت، درد، سوزش و پوسته پوسته شدن مشخص می‌شود. این یک بیماری پوستی شدید است که در خانه قابل درمان نیست. برای تسکین فوری و طولانی مدت نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. تنها چیزی که باید بدانید این است که کافور خوراکی نیست بلکه کاملاً برای کاربردهای خارجی در نظر گرفته شده‌است. بنابراین، استفاده از کافور روی پوست شکسته و کنده شده بسیار خطرناک است و اگر با هر وسیله‌ی مستقیم یا غیر مستقیم بلعیده شود بسیار سمی می‌شود.

4. مسمومیت

کافور برای انسان بسیار سمی است. مقادیر کم آن نیز می‌تواند منجر به مرگ در کودکان و مسمومیت در بزرگسالان شود. سمیت کبدی کافور یک عارضه‌ی جانبی جدی مصرف کافور است. منجر به آسیب کبدی (کبدی) و مرگ ناگهانی می‌شود.

عوارض جانبی کافور

5. تشنج

کافور می‌تواند باعث عدم تعادل شیمیایی در مغز شود. این منجر به تشنج می‌شود. این یک عارضه‌ی جانبی بسیار جدی به علت مصرف کافور است. به همین دلیل است که در صورت ابتلا به صرع باید مراقب مصرف کافور به هر شکلی باشید.

6. مشکلات تنفسی

کافور همچنین می‌تواند باعث اختلال در تنفس شود. این یک وضعیت پزشکی حاد برای کودکان و نوزادانی است که از اختلالات تنفسی رنج می‌برند. از مصرف کافور در کودکانی که از برونشیت یا آسم رنج می‌برند به طور کامل خودداری کنید. کافور برای چنین کودکانی بسیار خطرناک است، زیرا باعث احتقان قفسه سینه و ایست تنفسی ناگهانی می‌شود.

7. مادران باردار و شیرده

کافور برای مادران شیرده و زنان باردار بسیار خطرناک است. این ماده توسط جفت جذب می‌شود و می‌تواند باعث آسیب عصبی و فیزیکی به جنین شود. به راحتی می‌تواند از طریق ترک‌های پوستی جذب شود و در مادران شیرده به شیر برسد. همانطور که قبلا ذکر شد منجر به سمیت کبدی کافور در کودکان و نوزادان می‌شود.

بیشتر بخوانید: فواید شاه توت، تغذیه، عوارض جانبی و دستور العمل‌ها

8. بیماری پارکینسون

کافور برای مبتلایان به بیماری پارکینسون بسیار خطرناک است. ممکن است باعث آسیب بیشتر به سیستم عصبی این بیماران شود.

عوارض جانبی کافور

9. مشکلات پوست سر

استفاده از کافور به شکل روغن کافور یک درمان شگفت انگیز محسوب می‌شود. با این حال، یک خطر شایع نیز دارد. استفاده از کافور روی پوست سر/پوست با خارش، شکستگی و لایه برداری بسیار خطرناک است. به راحتی از طریق ترک‌های روی پوست سر جذب می‌شود. این یکی از خطرناک‌ترین عوارض جانبی روغن کافور است که منجر به خارش بیشتر پوست سر و پوست و مسمومیت با کافور می‌شود.

10. مشکلات قفسه سینه

کافور می‌تواند منجر به ناراحتی یا احساس سوزش در قفسه سینه شود. باعث ایجاد احساس سفتی و پری در ناحیه‌ی قفسه سینه و اطراف آن می‌شود. همچنین ممکن است منجر به تورم ناحیه‌ی آسیب دیده شود.

عوارض جانبی کافور

کافور به طور معمول یک گیاه شفابخش نامیده می‌شود. اما مردم از عوارض جانبی شدید کافور بی‌خبر مانده‌اند. به اندازه‌ی موارد مصرف آن عوارض جانبی دارد. ممکن است استفاده از کافور را در مقادیر کم در نظر بگیرید، اما دوزهای بیشتر آن کشنده است.

آیا هنوز احساس می‌کنید کافور یک گیاه بی‌خطر برای استفاده انسان است؟ هنوز چند سوال در مورد عوارض جانبی کافور دارید؟ در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید!

باید به عوارض جانبی کافور اشاره کرد. می‌تواند باعث خشکی لب، بثورات، اگزما شود و برای افراد حساس سمی باشد. همچنین مشکلات تنفسی را تشدید می‌کند و ممکن است بر سلامت زنان باردار و شیرده تأثیر منفی بگذارد. افراد مبتلا به بیماری پارکینسون باید از مصرف کافور خودداری کنند زیرا ممکن است با داروهای مرتبط تداخل داشته‌باشد. هنگام استفاده از کافور احتیاط می‌شود.

بیشتر بخوانید: 17 مورد از فواید مارچوبه برای سلامت بدن