10 نکته بسیار مؤثر برای افزایش قد نوجوانان

10 نکته بسیار مؤثر برای افزایش قد نوجوانان

03 شهریور 1401

زمان زیادی تا توقف رشد قد شما باقی نمانده است. این نکات مفید را امتحان کنید و شاهد نتایج آن باشید.
نوجوانی بهترین زمان برای ساختن فرم بدن است تا بلند قامت شوید و تناسب اندام داشته باشید. پیروی از این 10 نکته بسیار مؤثر برای افزایش قد، شما را در رسیدن به اندامی بلند و کشیده حمایت می‌کند. در حالی که برخی از این‌ها ورزش هستند، برخی تغییرات سبک زندگی هستند. بنابراین، اگر شما یک نوجوان هستید و می‌خواهید قد خود را افزایش دهید، این مقاله برای شما مناسب است. برای دانستن این نکات و افزایش طبیعی قد خود به پایین بروید.


نکات افزایش قد برای نوجوانان


برخی از بهترین نکات برای افزایش قد در نوجوانان را بررسی کنید.

1. صبحانه سالم

صبحانه مقوی

یک صبحانه سالم توسط همه متخصصان رژیم غذایی به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم توصیه می‌شود. نخوردن صبحانه منجر به مشکلات معده و زخم معده می‌گردد و محتوای اسید معده را افزایش می‌دهد و باعث فرسایش پوشش داخلی آن می‌شود. یک صبحانه سالم متابولیسم را افزایش می‌دهد و به جذب بیشتر مواد مغذی کمک می‌کند. این به نوبه خود بعث افزایش قد در نوجوانان می‌شود.

2. تغذیه مناسب

غذای سالم

تغذیه مناسب به افزایش قد در نوجوانان کمک می‌کند.
تغذیه مناسب الگوی رشد بدن و همچنین افزایش قد را تعیین می‌کند. سوءتغذیه منجر به توقف رشد می‌شود و بچه‌هایی که دچار سوءتغذیه هستند تا زمان بلوغ به قد واقعی خود نمی‌رسند. از این رو، یک رژیم غذایی متعادل برای تغذیه کافی بسیار ضروری است. یک وعده غذایی باید سرشار از روی، منگنز و فسفر باشد. جدای از آن، رژیم غذایی غنی از پروتئین باعث رشد قد می‌شوند زیرا پروتئین‌ها بلوک‌های سازنده بدن هستند.

3. داشتن خواب و استراحت کافی

خواب کافی

خواب و استراحت کافی به افزایش قد برای نوجوانان کمک می‌کند.
الگوهای خواب مناسب رشد بدن را تعیین می‌کند. تنها زمانی که می‌خوابیم، بدن بافت‌های خود را برای رشد و ترمیم بازسازی می‌کند. از این رو استراحت بسیار مهم است. زمان مناسب باید برای استراحت تعیین شود زیرا استراحت برای تولید هورمون رشد انسانی در بدن بسیار مهم است. لازم است هر روز هشت تا ده ساعت بخوابید. ترشح هورمونی مناسب با استراحت و زمان بندی مناسب خواب کمک می‌کند. از این رو، خواب کافی باعث دستیابی به افزایش قد و رشد می‌شود. 

4. وعده‌های غذایی مکرر و کوچکتر

میان وعده سالم

وعده‌های غذایی مکرر و کوچکتر می‌تواند به افزایش قد برای نوجوانان کمک کند
وعده‌های غذایی مکرر و کوچکتر به حفظ انرژی و شارژ مجدد بدن کمک می‌کند. بنابراین برای تنظیم متابولیسم بهتر است به جای سه وعده غذایی در روز شش وعده غذایی داشته باشید. وعده‌های غذایی کم حجم بیشتر است و به جذب سریع‌تر مواد مغذی توسط بدن کمک می‌کند. این مواد مغذی تنظیم هورمونی خوبی را تضمین می‌کنند، که به نوبه خود باعث ترشح هورمون رشد در بدن می‌شود تا رشد را تقویت کند و قد بلند شود.

 

5. ورزش و رژیم و یوگا

ورزش

ورزش و رژیم یوگا به افزایش قد برای نوجوانان کمک می‌کند.
ورزش نقش بسیار مهمی در افزایش قد دارد. تمرینات افزایش قد برای نوجوانان بهترین راه برای پذیرش است. ورزش‌ها به کشش اندام‌ها و بافت‌های بدن کمک می‌کنند و برخی ورزش‌های خاص مانند پرش یا بالا رفتن به افزایش قد کمک می‌کنند. ورزش‌هایی مانند بسکتبال، شنا، تنیس و فوتبال برای افزایش قد شناخته شده‌اند. جدای از آن، برخی آساناهای یوگا برای افزایش قد بسیار مؤثر هستند.

6. وزن ایده‌آل بدن را حفظ کنید

حفظ وزن ایده‌آل به افزایش قد در نوجوانان کمک می‌کند
چاقی باعث توقف رشد می‌شود. برای افزایش قد، حفظ وزن ایده‌آل ضروری است.

بیشتر بخوانید: چگونه تناسب اندام داشته باشیم؟

7. آب فراوان بنوشید

آب

یکی از ساده‌ترین نکات افزایش قد برای نوجوانان نوشیدن آب فراوان است. آب بدن را سم‌زدایی کرده و آن را پاکسازی می‌کند و به جذب مواد مغذی کمک می‌کند که همین موضوع باعث افزایش قد می‌شود.

بیشتر بخوانید: 5 فایده نوشیدن آب سرد برای سلامتی و خطرات آن

8. از بازدارنده‌های رشد اجتناب کنید

بازدارنده رشد

مهارکننده‌های رشد مانند سیگار کشیدن باعث کاهش رشد می‌شوند. باید از اینها پرهیز کرد. استفاده از مواد مخدر یا حتی آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان مهارکننده‌های رشد عمل می‌کند و به توقف رشد بدن می‌انجامد.

9. وضعیت بدنی خوب را تمرین کنید

فرم صحیح بدن

وضعیت بدنی خوب به تراز کردن ساختار بدن کمک می‌کند تا بلندتر شود. 

10. از سیگار کشیدن خودداری کنید

برای افزایش قد در نوجوانی از استعمال دخانیات خودداری کنید
استعمال دخانیات و مشروبات الکلی در سنین قبل از بلوغ، رشد طبیعی بدن را متوقف می‌کند. اگر کسی می‌خواهد قد بلندتر شود باید از این موارد اجتناب کرد.
ما در این مقاله به راه‌های افزایش قد در 17 سالگی پرداختیم نکاتی که احتمالاً والدین و خود فرزندانشان در مورد آن صحبت می‌کنند. اگرچه قد یک فرد بیشتر به ژنتیک آن‌ها بستگی دارد، اما تغذیه مناسب، ورزش منظم و چند تغییر سبک زندگی دیگر می‌تواند نقش مهمی در کمک به رشد چند سانتی‌متری داشته باشد. سعی کنید همیشه یک صبحانه سالم بخورید، بدن خود را هیدراته نگه دارید و خواب کافی داشته باشید. از غذاهای غنی از روی، فسفر، منگنز و پروتئین استفاده کنید که باعث رشد بدن می‌شود. احتمال توقف رشد در میان افرادی که چاق یا دارای اضافه وزن هستند زیاد است. بنابراین، سعی کنید وزن بدن ایده‌آل را حفظ کنید. همچنین نوشیدن الکل، سیگار کشیدن و مواد مخدر که از عوامل بازدارنده رشد محسوب می‌شوند باید به هر قیمتی حذف شوند تا نتایج مؤثری داشته باشند.

 


سوالات متداول درباره افزایش قد در نوجوانی


آیا قد 170 برای یک نوجوان 17 ساله خوب است؟

بله، قد متوسط برای یک نوجوان 17 ساله است. با این حال، این به ژنتیک و فیزیک کلی فرد نیز بستگی دارد.

آیا شیر شما را قد بلندتر می‌کند؟

مصرف شیر عاملی نیست که تعیین کننده بلندی یا کوتاهی قد باشد. با این حال، شیر سرشار از کلسیم، مواد معدنی و ویتامین‌های مهم است که به رشد مناسب عضلانی و رشد کلی کمک می‌کند.

آیا بعد از اولین قاعدگی افزایش  قد داریم؟

بله، اوج رشد قد معمولاً 1-2 سال پس از بلوغ است.
 

Lorem initius...

مطالب مرتبط