بعد از خوردن مقدار زیادی غذای چرب چه باید کرد؟

بعد از خوردن مقدار زیادی غذای چرب چه باید کرد؟

29 مرداد 1401

نکات هوشمندانه برای اطمینان از اینکه همیشه مجبور نیستید در مقابل غذاهای خوشمزه، هرچند روغنی و چرب مقاومت کنید.
گاهی همه‌ی ما تسلیم هوس غذایی می‌شویم و غذاهای چرب مصرف می‌کنیم. در حالی که انجام این کار لذت بخش است، باید روی کارهایی که بعد از خوردن غذای چرب انجام دهیم نیز تمرکز کنیم. به یاد داشته‌باشید که غذاهای چرب دارای کالری، چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع هستند. این‌ها خطر چاقی و افزایش سطح کلسترول را افزایش می‌دهند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را نیز زیاد می‌کنند و فشار خون را بالا می‌برند.
خوشبختانه هنوز دیر نشده‌است. شما می‌توانید اقدامات خاصی را برای از بین بردن اثرات مصرف بیش از حد غذاهای چرب انجام دهید. به خواندن ادامه دهید تا بدانید بعد از خوردن غذای چرب چه کاری باید انجام دهید و به سبک زندگی سالم خود بازگردید.


بعد از خوردن غذای چرب چه باید کرد؟


1. آب ولرم بنوشید

نوشیدن آب ولرم بعد از مصرف غذای چرب به تسکین و فعال شدن سیستم گوارش شما کمک می‌کند. آب به عنوان یک حامل برای مواد مغذی و مواد زائد عمل می‌کند. نوشیدن آب ولرم به تجزیه‌ی مواد مغذی به شکل قابل هضم آن‌ها کمک می‌کند. اگر به اندازه‌ی کافی آب ننوشید، روده‌ی کوچک آب را از غذاها برای هضم جذب می‌کند و منجر به کم آبی بدن و یبوست می‌شود.

2. نوشیدنی سم زدایی بنوشید

نوشیدنی‌های سم‌زدا به دفع سمومی که پس از مصرف غذاهای چرب در بدن شما انباشته می‌شوند، کمک می‌کند. برخی از محققان پیشنهاد می‌کنند که برنامه‌های سم‌زدایی یا نوشیدنی‌های سم‌زدایی به ترشح سموم و کاهش وزن کمک می‌کنند. با این حال، این مطالعات قطعی نیستند. یک مطالعه بر روی زنان کره‌ای نشان داد که نوشیدن آب لیمو یا پیروی از رژیم سم زدایی لیمو باعث کاهش چربی بدن و بهبود مقاومت به انسولین می‌شود. شما می‌توانید این دستور‌العمل‌های نوشیدنی سم زدایی DIY را امتحان کنید تا به شما کمک کند بعد از مصرف غذاهای روغنی احساس بهتری داشته‌باشید.

3. پیاده روی کنید

پیاده روی به مدت 30 دقیقه بعد از یک وعده‌ی غذایی سنگین به بهبود هضم کمک می‌کند. این کار باعث حرکت بهتر معده، کمک به هضم غذا می‌شود و همچنین ممکن است به کاهش وزن کمک کند. از این رو پس از خوردن غذای چرب به مدت 30 دقیقه به پیاده روی آهسته بروید تا بدنتان آرام شود.

4. برای وعده غذایی بعدی خود برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی وعده‌های غذایی خود از قبل به شما کمک می‌کند تا از مصرف بی‌رویه غذاهای ناسالم و روغنی اجتناب کنید. صبحانه را حذف نکنید. یک صبحانه سالم و مقوی بخورید تا در طول روز شارژدهی داشته‌باشید. سبزیجات و غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید، با نوشیدن آب و آب میوه کافی هیدراته خود را حفظ کنید و یک شام سبک بخورید.

5. پروبیوتیک مصرف کنید

مصرف منظم پروبیوتیک‌ها به تعادل سلامت گوارش و بهبود فلور روده و ایمنی کمک می‌کند. می‌توانید یک فنجان ماست یا کشک میل کنید. تمپه یا ناتو را به برنامه‌ی غذایی خود اضافه کنید تا پس از مصرف غذای چرب روده خود را تقویت کنید.

6. میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید

مصرف میوه‌ها و سبزیجات به تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر کافی برای انجام فرآیندهای مختلف در بدن شما کمک می‌کند. خوردن غذاهای چرب که فاقد فیبر و ریزمغذی‌های ضروری و سرشار از چربی‌های اشباع و ترانس هستند ممکن است منجر به یبوست شود. یک کاسه میوه با آجیل و دانه‌ها به عنوان یک میان وعده با طراوت در اواسط صبح میل کنید. وعده‌ی غذایی خود را با یک کاسه سالاد و سبزیجات تازه شروع کنید تا به تامین مواد مغذی ضروری بدنتان کمک کنید.

7. خوب بخوابید

خوابیدن به تقویت خلق و خوی شما کمک می‌کند، از خماری خلاص می‌شود و ذهن، جسم و روح شما را آرام می‌کند. از این رو استراحت کنید و خوب بخوابید.


کارهایی که نباید بعد از خوردن غذاهای روغنی انجام دهید


  1. از خوردن غذاهای سرد خودداری کنید
    خوردن غذاهای سرد مانند بستنی پس از مصرف غذاهای چرب و روغنی اثرات نامطلوبی بر کبد، معده و روده دارد. غذای چرب به سختی هضم می‌شود. دنبال کردن آن با غذای سرد هضم غذا را دشوار می کند و ممکن است دچار نفخ و سوء هاضمه شوید. بنابراین از مصرف غذاهای سرد بعد از وعده‌های غذایی سنگین خودداری کنید.
  2. بلافاصله بعد از غذا به رخت‌خواب نروید
    هرگز بعد از یک وعده‌ی غذایی سنگین مستقیم به رختخواب نروید. همیشه بین شام و زمان خواب 2 تا 3 ساعت فاصله بگذارید. خوابیدن بلافاصله بعد از غذا هضم غذا را سخت می‌کند و باعث نفخ و افزایش رسوب چربی می‌شود.

اکنون که می‌دانید پس از خوردن غذای چرب چه کاری انجام دهید، می‌توانید اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از عوارض احتمالی آن انجام دهید. با دقت و با کنترل وعده‌ی غذا بخورید و رعایت نکات اساسی ذکر شده در بالا کلید تناسب اندام و سالم ماندن بعد از خوردن غذای چرب است. در حالی که می‌توانید هر چند وقت یک‌بار میل به غذای چرب و تنقلات خود را برطرف کنید، بهترین کار این است که بقبه‌ی روزها یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته‌باشید.

بیشتر  بخوانید: 10 غذای سرشار از چربی‌های اشباع که باید مصرف آن‌ها را محدود کنید.

مطالب مرتبط