استرس چگونه بر پوست تأثیر می‌گذارد؟ و 7 راه برای کاهش استرس

استرس چگونه بر پوست تأثیر می‌گذارد؟ و 7 راه برای کاهش استرس

22 تیر 1401

زندگی روزمره می‌تواند به اندازه کافی استرس‌زا باشد و زندگی مدرن و بار کاری اضافه شده بر آن نیز باعث شده‌است که همه‌ی ما حتی بیشتر از حد معمول استرس داشته‌باشیم. در حالی که همیشه تصور می‌شد استرس صرفاً یک موضوع روانی است، اکنون کارشناسان ثابت کرده‌اند که استرس می‌تواند عواقب جسمی نیز داشته‌ باشد. مشهورترین نشانه‌های استرس معمولاً روی پوست دیده می‌شود.

 هر چه بیشتر تحت استرس باشید، تأثیرات نامطلوب بیشتری روی شما می‌گذارد. تصور می‌شود استرس مزمن با ترشح کورتیزول، هورمونی که تولید چربی را تحریک می‌کند و منافذ شما را می‌بندد، به پوست شما آسیب می‌رساند. این در نهایت منجر به ترک‌های پوستی می‌شود.

در این مقاله، ما در مورد اینکه چگونه استرس بر پوست شما تأثیر متفاوتی می‌گذارد، نحوه‌ی درمان آن و رژیم مراقبت از پوست برای مبارزه با آن صحبت می‌کنیم.


استرس چگونه بر پوست تاثیر می‌گذارد؟


تاثیر استرس یر پوست

سطح استرس و وضعیت پوست شما با هم ارتباط دارند. موارد زیر برخی از رایج ترین راه‌هایی است که استرس بر پوست شما تأثیر می‌گذارد:

1. سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند

استرس باعث افزایش هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین می‌شود که سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند. این منجر به التهاب می‌شود که باعث واکنش‌هایی مانند تشدید اگزما یا راش استرس می‌شود. افرادی که سابقه‌ی بیماری‌های پوستی دارند به ویژه در برابر این پاسخ حساس هستند.

2. پوست را خشک می‌کند

هورمون اصلی مسئول شرایط پوستی ناشی از استرس، آدرنالین است. افزایش آدرنالین باعث می‌شود بدن با فعال کردن غدد اکرین عرق بیشتری تولید کند. این بیشتر منجر به کم آبی بدن می‌شود. پوست شما زمانی که هیدراته آن کم باشد خشک می‌شود.

3. ایجاد آکنه

یک مطالعه منتشر شده در Clinical, Cosmetic And Investigational Dermatology نشان داد که افزایش شدت استرس به طور مستقیم با افزایش شدت آکنه مرتبط است. ذهن و احساسات شما نقش مهمی در حفظ تعادل هورمونی در بدن شما دارند. استرس طولانی مدت واکنش شیمیایی را در بدن برمی‌انگیزد که پوست را حساس‌تر می‌کند و در نتیجه هورمون استرس کورتیزول ترشح می‌شود. کورتیزول غدد چربی را فعال می‌کند که ترشح چربی را در اطراف فولیکول‌های مو تحریک می‌کنند، که پوست شما را چرب می‌کند، منافذ شما را می‌بندد و باعث ایجاد جوش می‌شود. این اغلب به عنوان آکنه استرس نامیده می‌شود.

طبق مطالعه‌ای که در سال 2011 انجام شد، اکثر آکنه‌ها با استرس، مصرف بیش از حد الکل و قاعدگی تشدید می‌شوند. این‌ها معمولاً به عنوان برآمدگی‌های استرس شناخته می‌شوند.

4. تولید کلاژن را کاهش می‌دهد

استرس باعث افزایش سطح کورتیزول می‌شود. کورتیزول کلاژن موجود در پوست و ماتریکس سلولی را ضعیف می‌کند و منجر به علائم اولیه پیری و از دست دادن استحکام پوست می‌شود.

اکنون، بیایید در مورد عوامل شیمیایی در بدن، ارتباط بین استرس و پوست شما صحبت کنیم.


استرس و عوامل شیمیایی در بدن


تاثیر استرس یر پوست

علت اصلی بیماری‌های پوستی مرتبط با استرس بسیار زیر سطح پوست پخش می‌شود، در انتقال‌دهنده‌های عصبی، هورمون‌ها و سایر عناصر در اعماق بدن نهفته است. به عنوان مثال، هنگامی که بدن شما با یک موقعیت استرس زا مواجه می‌شود، غدد فوق کلیوی پیام‌های ناراحتی را از مغز دریافت می‌کنند. در پاسخ، بدن شما هورمون‌های مختلفی مانند آدرنالین، کورتیزول و نوراپی نفرین را ترشح می‌کند که مسئول علائم فیزیکی استرس هستند.

1. آدرنالین

این هورمون به نام اپی نفرین نیز شناخته می‌شود و باعث واکنش جنگ یا گریز می‌شود. این پاسخ علائم فوری مرتبط با استرس مانند افزایش ضربان قلب، انقباضات عضلانی، تپش قلب و افکار تکرار شونده را ایجاد می‌کند. همچنین گفته می‌شود که باعث التهاب، اگزما و بثورات می‌شود.

2. کورتیزول

برخلاف آدرنالین، کورتیزول در عرض چند دقیقه بر بدن تأثیر می‌گذارد. این هورمونی است که تا حد زیادی در اکثر مشکلات و واکنش‌های پوستی نقش دارد. یک واکنش زنجیره‌ای در بدن ایجاد می‌شود؛ تعریق رخ می‌دهد، فشار خون افزایش می‌یابد و سیستم ایمنی خود را سرکوب می‌کند. این عوامل مداوم می‌توانند باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات پوستی شوند. مشکلات پوستی از بثورات شدید تا برآمدگی‌های استرس زا تا آکنه متغیر است.

3. نوراپی نفرین

این هورمون مسئول القای هوشیاری در بدن شما است. این کار را با هدایت جریان خون به جایی که بیشتر به آن نیاز است، مانند مغز انجام می‌دهد. متأسفانه، این بدان معنی است که جریان خون به سمت نواحی مانند پوست کاهش می‌یابد و باعث شعله‌ور شدن آن و ایجاد برجستگی‌های نامطلوب می‌شود. با این حال، شواهد علمی کافی برای اثبات همین موضوع وجود ندارد.

برخی از انتقال دهنده‌های عصبی به بدن شما کمک می‌کنند تا پس از یک موقعیت استرس زا آرام شود. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که مسئول کاهش پاسخ فیزیکی شما به استرس است. این به عنوان یک بافر در برابر استرس عمل می‌کند و به بدن شما استراحت لازم را می‌دهد، که به آرام کردن عوارض استرس مانند مشکلات پوستی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: استفاده از گلاب برای پوست‌های خشک


سایر اثرات استرس بر بدن


تاثیر استرس یر پوست

جدای از مشکلات ناشی از استرس بر روی پوست شما، مسئول به هم ریختگی مو، ناخن و دندان شما نیز می‌باشد. استرس مزمن می‌تواند باعث ویرانی بیرونی و درونی شود. در اینجا چند اندام دیگر، به جز پوست، که تحت تأثیر استرس قرار می گیرند، آورده شده است.

مو

استرس طولانی مدت می‌تواند باعث آسیب و اختلال قابل توجهی در چرخه موهای شما شود. به عنوان مثال، می‌تواند باعث تلوژن افلوویوم شود؛ وضعیتی که باعث ریزش حجم زیادی از موهای شما می‌شود.

ریزش موی ناشی از استرس نیز می‌تواند یک اقدام خود ساخته باشد، یعنی انتخاب موهای خود این وضعیت به عنوان تریکوتیلومانیا شناخته می‌شود.

ناخن

ثابت شده است که آزاد شدن کورتیزول یکی از علل شایع از دست دادن بیوتین است. وقتی این حالت با خستگی و استرس زیاد همراه شود،  ناخن‌ها را ضعیف می‌کند. ناخن‌های سالم به ویتامین‌هایی مانند بیوتین، روی، منیزیم و آهن نیاز دارند. متأسفانه، استرس جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن را سخت‌تر می‌کند.

افرادی که استرس دارند نیز عادت به جویدن ناخن دارند که باعث آسیب بیشتر به بستر ناخن می‌شود.

دندان‌ها

استرس می‌تواند باعث به هم فشردن یا ساییدن دندان‌ها شود که منجر به درد مفاصل و عضلانی می‌شود که به عنوان اختلال گیجگاهی فکی شناخته می‌شود. همچنین می‌تواند منجر به مشکلات دیگری مانند فروپاشی بافت دهان و بسته شدن راه هوایی بدن شود.

برخی از راه‌های دیگری که استرس بر روی شما تأثیر می‌گذارد عبارتند از: درد لب (زیرا بسیاری از افراد هنگام استرس، داخل لب‌های خود را می‌جوند) و گرگرفتگی صورت که به دلیل تغییر در عادات تنفسی شما ایجاد می‌شود.

بخش بعدی را بررسی کنید تا یاد بگیرید چگونه با اثرات استرس بر پوست خود مقابله کنید.

بیشتر بخوانید: 13 نکته طلایی برای داشتن پوست صاف


راه هایی برای کاهش اثرات استرس بر روی پوست


تاثیر استرس یر پوست

احتمالاً هرگز نمی‌توانید از استرس دوری کنید، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید آن را به گونه‌ای مدیریت کنید که عواقب آن را محدود کند. مدیریت استرس به شیوه‌ای جامع می‌تواند به شما کمک کند اثرات آن بر روی پوست خود را کاهش دهید. در اینجا چند تکنیک مقابله‌ای برای کنترل شرایط پوستی ناشی از استرس آورده شده ‌است:

چرخه خواب خود را اصلاح کنید: خوب بخوابید، به طور ایده آل هفت تا هشت ساعت در شب باید بخوابید.

"نه" گفتن را بیاموزید: اگر می‌دانید مسئله‌ای بر سلامت روان شما تأثیر می‌گذارد، خوب است که مرزهای خود را تعیین کنید و به وظایف و تعهدات خاصی "نه" بگویید. این کار می‌تواند به شما کمک کند آکنه و اگزمای مرتبط با استرس را به صورت داخلی کنترل کنید.

نفس عمیق بکشید: مدیتیشن، یوگا و تمرینات تنفسی برخی از تکنیک‌های اثبات شده مدیریت استرس هستند.

صحبت کردن: صحبت کردن و اعتماد به دیگران می‌تواند کمک زیادی به شما کند. از یک دوست یا یک درمانگر حرفه‌ای کمک بگیرید. گفتن افکار خود به کسی می‌تواند به شما کمک کند سطح استرس خود را مدیریت کنید.

کارهای مورد علاقه‌‌ی‌تان را انجام دهید: حتماً زمانی را برای انجام کارهایی که دوست دارید اختصاص دهید، حتی اگر ده دقیقه باشد. مثلاً حمام کنید، کتاب بخوانید یا قدم بزنید.

فعال بمانید: به طور منظم ورزش کنید؛ برای ذهن، بدن و پوست مفید است. همچنین به کاهش سطح هورمون استرس کمک می‌کند و ذهن شما را از علت استرس دور می‌کند.

اجتناب از مواد مخدر و الکل: مصرف مداوم مواد مخدر و الکل می‌تواند استرس شما را افزایش دهد. از مصرف آن‌ها برای کاهش استرس خود خودداری کنید.

اکنون، بیایید یک رژیم مراقبت از پوست را بررسی کنیم که می‌توانید برای جلوگیری از مشکلات پوستی مرتبط با استرس دنبال کنید.

رژیم مراقبت از پوست برای مشکلات پوستی مرتبط با استرس

یک روتین خوب مراقبت از پوست می‌تواند با اثرات بد استرس مقابله کند. آنچه روی پوست خود قرار می‌دهید مهم است و باید قبل از آن با کمک تست پچ آزمایش شود. آنتی اکسیدان‌ها، مرطوب کننده‌ها و پپتیدها بهترین‌ها برای رفع استرس پوست شما هستند.

آنتی اکسیدان‌ها: آن‌ها به بازیابی سلول‌های از دست رفته در پوست شما کمک می‌کنند. ویتامین‌های A، C و E ویتامین‌های پیشرو هستند که با آسیب رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند.

مرطوب کننده‌ها: نیاسینامید و اسید هیالورونیک (HA) به بهبود عملکرد سد پوست و بازگرداندن رطوبت از دست رفته در پوست شما کمک می‌کنند.

پپتیدها: آن‌ها به تسکین پوست شما کمک می‌کنند. همچنین با علائم پیری مانند خطوط ریز و چین و چروک نیز مبارزه می‌کنند.

هنگام تهیه یک رژیم مراقبت از پوست ضد استرس، باید به خاطر داشته ‌باشید که یک ضد آفتاب روزانه (ترجیحا SPF 30 یا بالاتر) و رتینول شبانه را در کنار مواد ذکر شده اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: زیبایی و شفافیت پوست

مطالب مرتبط