علت توده‌های سخت زیر پوست چیست؟

علت توده‌های سخت زیر پوست چیست؟

05 دی 1401

یک توده سفت زیر پوست ممکن شما را نگران کند. زیرا اولین فکر به احتمال سرطان می‌رود. اما، نگران نباشید اگرچه احساس ترس طبیعی است، اما توده‌ها همیشه سرطانی نیستند. در بیشتر موارد، این توده‌ها طبیعی هستند. با این حال، بهتر است بدانیم ظاهر و احساس آن‌ها چگونه است. به شما کمک می‌کند تا اقدامات به موقع و مناسب انجام دهید. این مقاله به روشن شدن دلایل کمک می‌کند و در مورد توده سخت زیر پوست، علل آن، درمان موجود و زمان مراجعه به پزشک ایده بیشتری به شما بدهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر خواندن را ادامه دهید.

توده سخت زیر پوست چیست؟

چیزی که به عنوان توده‌های پوستی شناخته می‌شود، یک توده سخت زیر پوست یک تورم یا رشد غیرطبیعی روی یا زیر پوست شما است. اکثراً این‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند. آن‌ها هستند:

  • توده‌های خوش‌خیم پوست: این‌ها انواع توده‌هایی هستند که بی‌ضرر و غیرسرطانی هستند.
  • توده‌های التهابی پوست: این‌ها انواعی از توده‌های پوستی هستند که به دلیل واکنش به یک ماده ایجاد می‌شوند.
  • توده‌های بدخیم پوست: این‌ها انواع برآمدگی‌های پوستی هستند که سرطانی هستند و نیاز به درمان فوری دارند.

اکنون که می‌دانید توده های سخت چیست، اجازه دهید ده عاملی که باعث ایجاد توده‌های سخت می‌شوند را بررسی کنیم.


10 علت ایجاد توده‌های سخت زیر پوست


توده‌های سفت روی پوست به دلیل عوامل متعددی ایجاد می‌شوند، برخی خوش خیم و برخی بدخیم هستند. بیایید ببینیم برخی از این دلایل چیست:

1. کیست اپیدرموئید

کیست‌های اپیدرموئید برآمدگی‌های کوچک، گرد و با رشد آهسته‌ای هستند که زیر پوست شما ایجاد می‌شوند. این کیست‌ها که به عنوان کیست‌های چربی نیز شناخته می‌شوند، توده‌های سختی هستند که به دلیل پر شدن فولیکول‌های پوست با کراتین، پروتئینی که در پوست و موی ما وجود دارد، ایجاد می‌شوند. همچنین می‌تواند در اثر آسیب به فولیکول‌ها ایجاد شود. علائم کیست اپیدرموئید ترشحات قرمز، متورم یا زرد رنگ بدبو است که از برجستگی ها خارج می‌شود. این برجستگی‌ها که عمدتاً در مردان تشخیص داده می‌شوند، بعد از سی سالگی ایجاد می‌شوند و معمولاً در صورت، گردن یا بالاتنه شما دیده می‌شوند.

2. درماتوفیبروم

درماتوفیبروم‌ها ضایعات سلولی قهوه‌ای مایل به قرمز هستند که روی پوست ایجاد می‌شوند. این برآمدگی‌ها که معمولاً در زنان بیشتر از مردان یافت می‌شوند، در پشت، دست‌ها و پاهای ما دیده می‌شوند. در حالی که تحقیقات در مورد علت ایجاد این برجستگی‌ها کمیاب است، در بیشتر موارد، آن‌ها با نیش حشرات، جراحات یا زخم‌های ناشی از خرده‌های چوب مرتبط هستند.
آیا میدانستید؟
درماتوفیبروما هیستیوسیتوم فیبری خوش خیم نیز نامیده می‌شود. این یک ندول خوش خیم پوستی بدون درد است.

3. کراتوآکانتوما

این‌ها تومورهای پوستی کوچکی هستند که در زیر پوست شما رشد می‌کنند و در مرکز آن یک شاخ پر از کراتین قرار دارد. کراتوآکانتوما بیشتر در افراد بین 50 تا 69 سال دیده می‌شود و در دست‌ها و بازوهای شما دیده می‌شود. این کیست که "کیست چربی گیاهی" نامیده می‌شود، به آرامی تا 8 هفته رشد می‌کند، مدتی باقی می‌ماند و سپس به آرامی خود به خود پسرفت می‌کند. اگرچه کارشناسان از علت دقیق این برآمدگی‌ها مطمئن نیستند، اما پیشنهاد می‌کنند که این برجستگی‌ها می‌توانند به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه‌ماوراء بنفش خورشید، مواد شیمیایی یا آسیب ایجاد شوند.

4. آبسه پوستی

آیا تا به حال آن توده سفت قرمز رنگ روی پوست را دیده‌اید که لمس آن دردناک است؟ این همان چیزی است که شما آن را آبسه پوستی یا در اصطلاح رایج، جوش می‌نامید. اگر برآمدگی قرمز رنگ و پر از چرک را مشاهده کردید که با لمس آن درد می‌کند، به احتمال زیاد دچار جوش شده‌اید. آبسه‌های پوستی زمانی ایجاد می‌شوند که باکتری‌ها از طریق فولیکول یا بریدگی مو وارد پوست شما می‌شوند. این به نوبه خود به سیستم ایمنی بدن شما هشدار می‌دهد که گلبول‌های سفید خون را به ناحیه آلوده می‌فرستد. وقتی گلبول‌های سفید به باکتری حمله می‌کنند، بافت‌های مجاور را می‌کشد. این یک سوراخ ایجاد می‌کند و به چرک اجازه می‌دهد تا آبسه را پر کند.

5. برچسب‌های پوستی

اگر توده‌ای به رنگ پوست و برجسته‌ای روی گردن می‌بینید، ممکن است چیزی داشته باشید که به آن برچسب‌های پوستی می‌گویند. این تگ‌های پوستی که از نظر پزشکی آکروکوردون نامیده می‌شوند، خوش خیم هستند و به سرطان پوست تبدیل نمی‌شوند. تخمین زده می‌شود که 50 تا 60 درصد افراد حداقل یک بار در طول زندگی خود به برچسب‌های پوستی مبتلاء می‌شوند. در حالی که تحقیقات بیشتری باید انجام شود، مطالعات محدود نشان می‌دهد که افرادی که دیابت، چاقی و ژنتیک تشخیص داده می‌شوند، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد برچسب‌های پوستی هستند.

6. لیپوم

لیپوم‌ها توده‌های بی‌رنگ ساخته شده از چربی هستند که در لایه چربی پوست ایجاد می‌شوند. در حالی که علل دقیق لیپوم‌ها هنوز در حال بررسی است، تحقیقات تشکیل لیپوم‌ها را به ترومای بافت نرم مرتبط می‌کند. جهش ژنتیکی پروتئین HMGA2-LPP به عنوان علت لیپوم پیشنهاد شده است. این توده‌ها اغلب در مردان بیشتر از زنان یافت می‌شوند، غیرسرطانی هستند و روی گردن و شانه‌های شما ظاهر می‌شوند.

7. غدد لنفاوی متورم

غدد لنفاوی غدد کوچک لوبیایی شکلی هستند که در گردن و زیر بغل ما قرار دارند و نقش اساسی در فیلتر کردن مواد خطرناک از مایع لنفاوی دارند. هنگامی که غدد لنفاوی شما متورم می‌شوند، به توده‌های کوچک و سفت روی گردن تبدیل می‌شوند. که به عنوان لنفادنوپاتی نیز شناخته می‌شود، غدد لنفاوی شما هنگامی که به عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی پاسخ می دهند متورم می‌شوند. غدد لنفاوی متورم که هم در کودکان و هم در بزرگسالان یافت می‌شوند، می‌توانند سرطانی و غیرسرطانی باشند. تورم غدد لنفاوی نیز می‌تواند نتیجه سرماخوردگی باشد و لزوما خطرناک نیست.

8. فیبروآدنوما

فیبروآدنوم که معمولاً در زنان 14 تا 35 ساله تشخیص داده می‌شود، توده‌های سفت، خوش‌خیم و بدون درد هستند که در زیر پوست سینه یافت می‌شوند. در حالی که جامعه پزشکی هنوز در مورد علل آن بحث می‌کند، با افزایش حساسیت پستان به استروژن مرتبط است و ممکن است در دوران بارداری ایجاد شود. همچنین در زنان زیر 20 سال که از داروهای ضدبارداری خوراکی استفاده می‌کنند، دیده شده است، حتی اگر تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا انجام شود.

9. زگیل

آیا آن توده‌های سخت سیاه یا قهوه‌ای را روی دست‌ها، انگشتان یا زیر پاهایتان دیده‌اید؟ آن‌ها به عنوان زگیل شناخته می‌شوند. آن‌ها ممکن است غیرسرطانی باشند، اما دردناک هستند و خارش زیادی دارند، بنابراین سعی کنید آن‌ها را خارش ندهید. بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود، زگیل به دلیل ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود که از طریق بریدگی وارد پوست شده و زگیل برجسته و سفت ایجاد می‌کند. زگیل‌ها عفونی هستند و می‌توانند از طریق تماس مستقیم یا از طریق لمس اشیاء مانند حوله یا تیغ خیس پخش شوند، توصیه می‌شود از تماس با فردی که زگیل دارد خودداری کنید.

10. کیست گانگلیون

کیست‌های گانگلیون توده‌هایی حاوی مایعی هستند که روی دست‌ها و مچ شما رشد می‌کند. در حالی که عوامل دقیقی که باعث ایجاد کیست گانگلیون می‌شوند به طور قابل توجهی مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند، محققان پیشنهاد می‌کنند که کیست‌های گانگلیونی ممکن است به دلیل انحطاط بافت همبند ناشی از آسیب مکرر ایجاد شوند. زنان و ژیمناست‌ها به دلیل آسیب‌دیدگی و آسیب‌های مکرر در معرض خطر بیشتری برای ابتلاء به آن‌ها هستند. در حالی که آن‌ها معمولاً روی مچ دست دیده می‌شوند، این برجستگی‌ها در جمعیت بالینی روی زانوها نیز دیده شده است. اگر می‌بینید که این کیست‌ها باعث ناراحتی شدید شما می‌شوند، مشورت با پزشک انتخاب درستی خواهد بود. توده‌های سخت زیر پوست به دلیل عوامل مختلفی ایجاد می‌شوند، از کیست و زگیل گرفته تا تگ‌های پوستی و غدد لنفاوی متورم. با این گفته، اجازه دهید به گزینه‌های درمانی برای این برآمدگی‌ها بپردازیم.

نحوه درمان توده سفت زیر پوست

وقتی توده‌ای سفت در هر نقطه‌ای از بدنتان ایجاد می‌شود، تعیین اینکه آیا این توده سرطانی است یا خیر، ضروری است. قبل از اینکه یک درمان مناسب برای شما توصیه کند، پزشک شما باید آزمایشات و معایناتی را برای تعیین علت دقیق توده انجام دهد. پس از مشخص شدن علت دقیق، پزشک مؤثرترین برنامه درمانی را برای شما ارائه می‌کند.

  • برداشتن جراحی

در مورد کیست‌های اپیدرموئید، درماتوفیبروما، لیپوم‌ها و کیست‌های گانگلیونی، درمان با بیشترین اثربخشی برداشتن جراحی است. این یک روش جراحی است که در آن جراح به طور کامل کیست را با استفاده از تیغ برمی‌دارد. این روش در جلوگیری از رشد این توده‌ها بسیار موفق بوده است.

  • الکترودسیکیشن و کورتاژ

وقتی صحبت از کراتوآکانتوما می‌شود، اگرچه طبیعت خوش خیم دارد، پزشکان درمان تجویز شده برای کارسینوم سلول سنگفرشی، نوعی سرطان پوست را توصیه می‌کنند. در حالی که در بیشتر موارد مداخله جراحی مانند الکترودیکاسیون و کورتاژ مؤثرترین بوده است. این روش برای از بین بردن سلول‌های سرطانی پوست با خراش دادن سلول‌های سرطانی با کورت، ابزاری شبیه قاشق، انجام می‌شود و سپس محل جراحی با جریان الکتریکی سوزانده می‌شود. مداخلات غیرجراحی مانند کرم‌های موضعی و تزریق موفقیت محدودی داشته‌اند و نیاز به بررسی دقیق‌تر دارند.

  • داروها

از آنجایی که آبسه‌های پوستی پر از چرک هستند و درد زیادی ایجاد می‌کنند، پزشکان توصیه می‌کنند در صورت بروز آبسه‌های کوچک، از کمپرس گرم روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید تا به تخلیه چرک کمک کند. اما اگر متوجه شدید که یک آبسه بزرگ‌تر باعث تب شدید شده است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کند و چرک را تخلیه کند تا از عود مجدد جلوگیری شود. اگر عفونت علت تورم باشد، درمان ضدویروسی، ضدباکتریایی یا ضدقارچی برای کمک به کاهش تورم تجویز می‌شود.

  • کرایوسرجری

اگر نگاه کردن به زگیل‌ها و تگ‌های پوستی شما را ناراحت می‌کند و می‌خواهید آن‌ها را بردارید، لطفاً برای تعیین مسیر درمانی مناسب به پزشک مراجعه کنید. در هر دو مورد، کرایوسرجری به عنوان یک درمان بسیار موفق دیده می‌شود. در این روش، پزشک نیتروژن مایع را برای منجمد کردن زگیل یا برچسب پوستی ترکیب می‌کند که برجستگی‌های سخت را از بین می‌برد.

  • لامپکتومی

فیبروآدنوم خوش خیم است و در بیشتر موارد خود به خود از بین می‌رود. در صورتی که اندازه توده روی سینه همچنان به رشد خود ادامه دهد، پزشک ممکن است لامپکتومی را به عنوان یک اقدام احتیاطی توصیه کند. در لامپکتومی یا بیوپسی اکسیزیونال، پزشک با رضایت شما، توده را برمی‌دارد و برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه می‌فرستد.

  • شیمی درمانی

در نهایت، اما نه کم‌اهمیت، در مورد غدد لنفاوی متورم، اگر خود به خود از بین نرود، بسیار توصیه می‌شود که به پزشک مراجعه کنید. بسته به منبع تورم، اگر ماهیت سرطانی داشته باشد، بهترین درمان اغلب جراحی یا شیمی درمانی است.
از بحث بالا می‌بینید که برای هر توده سفت روی پوست، درمان با توجه به منبع متفاوت است. در بیشتر موارد، برداشتن کامل توده به عنوان بهترین گزینه درمانی تلقی می‌شود، زیرا خطر ایجاد مجدد آن را کاهش می‌دهد و در برخی موارد، خود به خود از بین می‌روند. بیایید در ادامه در مورد زمان مناسب برای ملاقات با پزشک بخوانیم.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد
در حالی که همه توده‌های سخت ممکن است سرطانی نباشند، اگر باعث ناراحتی شما می‌شوند و زندگی شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، باید به پزشک مراجعه کنید. مواردی که به شما در تعیین زمان مناسب برای مراجعه به پزشک کمک می‌کند به شرح زیر است.

  • اگر توده قرمز و متورم است.
  • توده سخت با چرک یا مایع دیگری پر شده و به بیرون نشت می‌کند.
  • اگر اندازه و رنگ توده در طول رشد خود تغییر کند.
  • فوق‌العاده دردناک است.
  • اگر تب و لرز شدید دارید.
  • اگر توده به طور ناگهانی و بدون هیچ دلیلی ظاهر شود.

 

علائم رایج توده سرطانی

همه توده‌های سخت سرطانی نیستند، اما برخی ممکن است سرطانی باشند. مهم است که از علائم یک توده بدخیم آگاه باشید و فوراً با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود تماس بگیرید. تشخیص توده سرطانی و تشخیص آن از یک تومور یا کیست خوش خیم ممکن است دشوار باشد. با این حال، برخی از شاخص های رایج می توانند به شما کمک کنند.
توده‌های سخت زیر پوست شما همیشه نمی‌توانند سرطانی باشند. توده‌های التهابی، خوش خیم و غیرخیم پوستی به دلایل متعدد ایجاد می‌شوند. تگ‌های پوستی، زگیل، فیبروآدنوم، درماتوفیبروما و غیره، توده‌های پوستی بی‌ضرر هستند. روش‌های مختلفی برای درمان توده‌های سخت وجود دارد که شامل داروها، برش‌های جراحی یا شیمی‌درمانی می‌شود. با این حال، اولین قدم باید این باشد که با پزشک خود صحبت کنید، توده را تشخیص دهید، آزمایش‌هایی انجام دهید و آن را برای شناسایی علت بررسی کنید. دانستن علت دقیق به برنامه‌ریزی درمان کمک می‌کند. اگر توده باعث ناراحتی بیشتر شود، باید فوراً با پزشک خود مشورت کنید.


سوالات متداول


توده سخت به اندازه نخود چیست؟
یک توده سخت به اندازه نخود ممکن است کیست باشد. کیست‌ها کوچک و گرد مانند نخود هستند. اگر متوجه چنین توده‌ای شدید، برای تشخیص و درمان مناسب با پزشک مشورت کنید.
توده سارکوم چه احساسی دارد؟
سارکوم تورم بافت نرم است. ممکن است در لگن، پاها، بازوها یا دست‌ها مشاهده شود. به طور کلی بدون درد است.
توده لنفوم چه احساسی دارد؟
معمولاً بدون درد است و تمایل به احساس لاستیک دارد. می‌تواند در یک قسمت از بدن یا در چندین قسمت به طور همزمان یافت شود.
آیا می‌توانید سال‌ها توده سرطانی داشته باشید؟
بله، ممکن است برخی از افراد ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد تا یک توده سرطانی را تشخیص دهند.
آیا توده‌های سرطانی حرکت می‌کنند؟
خیر. توده‌های سرطانی معمولاً سفت هستند و تمایل دارند که متحرک باشند.

بیشتر بخوانید: کاهش سرطان با فلاونوئیدها | گنجاندن آن در رژیم غذایی

مطالب مرتبط