6 راه طبیعی برای درمان لکه‌های قرمز روی پوست و نکات پیشگیری

6 راه طبیعی برای درمان لکه‌های قرمز روی پوست و نکات پیشگیری

01 مرداد 1401

لکه‌های قرمز روی صورت یکی از رایج‌ترین علائم روی پوست هستند. لکه‌های قرمز پر از چرک، خارش و دردناک می‌توانند آزاردهنده ‌باشند و در صورت عدم درمان می‌توانند مشکل ساز شوند. در حالی که موارد طولانی مدت لکه‌های قرمز نیاز به مداخله پزشکی دارند، می‌توانید از داروهای طبیعی برای خلاص شدن از شر لکه‌های قرمز روی پوست در موارد خفیف‌تر استفاده کنید. از آنجایی که لکه‌های قرمز می‌توانند در اثر نیش حشرات، لکه‌های خونی، روزاسه، آکنه یا نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای ایجاد شوند، دانستن علت به تعیین مسیر صحیح درمان کمک می‌کند. در این مقاله، شش درمان خانگی را که می‌توان برای از بین‌ بردن لکه‌های قرمز امتحان کرد، بررسی می‌کنیم.


1. آب لیمو


آب لیمو درمان لکه‌های قرمز پوست

آنچه شما نیاز خواهید داشت:

  • 1-2 قاشق غذاخوری آب لیمو
  • پد / توپ پنبه‌ای

آنچه شما باید انجام دهید: 
مقداری آب لیموی تازه را بگیرید و با استفاده از پد پنبه‌ای آن را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید. 
بگذارید حدود پنج دقیقه بماند و سپس با آب بشویید. 
خشک و رطوب کنید. 
هر روز دو بار این کار را تکرار کنید.

نکته: اگر پوست حساسی دارید، قبل از استفاده آب لیمو را با مقدار مساوی آب رقیق کنید. همچنین مطمئن شوید که پس از استفاده از این دارو از ضد آفتاب استفاده کنید زیرا آب لیمو می‌تواند پوست شما را به نور حساس کند.


2. سرکه سیب


سرکه سیبدرمان لکه‌های قرمز پوست

اسیدهای ملایم موجود در سرکه سیب پوست را رنگ می‌کند و تعادل pH را بازیابی می کند. ACV همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است که می‌تواند به مهار باکتری‌های ایجاد کننده لکه‌های قرمز کمک کند. این خواص می‌تواند باعث بهبود لکه‌های تحریک شده و ملتهب شود.

آنچه شما نیاز خواهید داشت:

  • 1/2 قاشق چایخوری سرکه سیب
  • 2 قاشق غذاخوری آب
  • توپ پنبه

آنچه شما باید انجام دهید:

سرکه را در آب رقیق کرده و آن را در تمام ناحیه آسیب دیده بمالید.
بگذارید به طور طبیعی خشک شود و سپس با آب معمولی بشویید.
پوست را خشک کنید و مرطوب کننده بزنید.
این کار را دو بار در روز انجام دهید.


3. آلوئه ورا


آلوئه ورادرمان لکه‌های قرمز پوست

خواص درمانی و تسکین دهنده ژل آلوئه ورا اغلب برای درمان تحریکات و بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. مواد مغذی ضروری، همراه با آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات شفابخش، می‌توانند لکه‌های قرمز را کاهش دهند و پوست شما را سالم و درخشان کنند.

آنچه شما نیاز خواهید داشت:

  • یک برگ آلوئه ورا

آنچه شما باید انجام دهید:

برگ آلوئه را از وسط نصف کنید و ژل آن را بردارید.
ژل را روی لکه‌های قرمز بمالید و یک یا دو دقیقه ماساژ دهید.
بگذارید 20-30 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.
ژل باقی مانده را در یک ظرف دربسته نگهداری کنید.
ژل آلوئه ورا را دو بار در روز بمالید.


4. روغن نارگیل


روغن نارگیل درمان لکه‌های قرمز پوست

روغن نارگیل مزایای ضد التهابی و محافظتی پوست را ارائه می‌دهد. این روغن نه تنها پوست را تسکین و تغذیه می‌کند، بلکه از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش و عفونت‌های باکتریایی محافظت می‌کند.

آنچه شما نیاز خواهید داشت:

  • روغن نارگیل

آنچه شما باید انجام دهید:

پوست خود را با آب و صابون ملایم تمیز کنید.
خشک کنید و با چند قطره روغن نارگیل ماساژ دهید.
روغن را در طول شب نگه‌دارید.
این کار را هر شب قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید.

نکته: اگر پوست مستعد آکنه دارید از این دارو خودداری کنید.


5. کره کاکائو


کره کاکائو درمان لکه‌های قرمز پوست

فیتوکمیکال‌های موجود در کره کاکائو لکه‌های قرمز را روشن می‌کند و التهاب مرتبط را کاهش می‌دهد. این کره همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به جبران آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. کره کاکائو نیز برای پوست بسیار مرطوب کننده‌ است.

آنچه شما نیاز خواهید داشت:

کره کاکائو ارگانیک

آنچه شما باید انجام دهید:

ناحیه‌ی آسیب دیده را با مقدار کمی کره کاکائو به آرامی ماساژ دهید.
کره را یک شبه بگذارید.
صبح صورت خود را بشویید.

هر شب این کار را تکرار کنید.

نکته: اگر پوست چرب دارید، ابتدا کره کاکائو را روی یک ناحیه کوچک آزمایش کنید. از آنجایی که محتوای چربی بالایی دارد، ممکن است باعث آکنه شود. از این رو، قبل از استفاده از آن تست پچ برای از بین بردن لکه‌های قرمز روی پوست توصیه می‌شود.


6. ریشه قاصدک


ریشه قاصدک درمان لکه‌های قرمز پوست

عصاره‌ی ریشه قاصدک می‌تواند از پوست در برابر اشعه UVB محافظت کند و از پیری زودرس جلوگیری کند. همچنین خواص ضد التهابی را نشان می‌دهد. این خواص می‌تواند به کاهش لکه‌های قرمز روی پوست، به خصوص لکه‌های ناشی از آکنه و اگزما کمک کند.

آنچه شما نیاز خواهید داشت:

  • 1 قاشق چایخوری پودر ریشه قاصدک
  • یک فنجان آب گرم

آنچه شما باید انجام دهید:

چای تازه ریشه قاصدک را با قرار دادن گیاه در آب داغ به مدت چند دقیقه دم کنید.
چای را صاف کرده و در حالی که گرم است بنوشید.
برای چند روز 1 تا 2 فنجان چای ریشه قاصدک میل کنید.

داروهای ذکر شده در بالا به عنوان تونر، نرم کننده و عوامل سم زدایی عالی عمل می‌کنند. آن‌ها نشان داده‌اند که در روشن کردن و محو شدن لکه‌های قرمز و تسکین پوست مفید هستند. به طور منظم از آن‌ها استفاده کنید، و تفاوت را خواهید دید. جدای از این درمان‌ها، مهم است که یک روال مراقبت از پوست را به همراه یک رژیم غذایی سالم دنبال کنید. برخی از نکات ضروری در زیر ذکر شده است.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید


نکاتی برای از بین بردن لکه‌های قرمز روی پوست


1. از لوازم آرایشی خوب و محصولات بهداشت شخصی استفاده کنید.

استفاده بیش از حد و طولانی مدت از لوازم آرایشی مصنوعی و محصولات بهداشتی شخصی مبتنی‌بر مواد شیمیایی مانند رژ لب، پودر، صابون، لوسیون و غیره، به ویژه آن‌هایی که کیفیت پایین‌تری دارند، می‌تواند برای پوست مضر باشد.

آن‌ها می‌توانند حاوی مواد خورنده و ناسالم باشند. از لوازم آرایشی غنی از مواد مغذی و عصاره‌ی طبیعی به جای لوازم آرایشی حاوی مواد شیمیایی استفاده کنید تا از عوارض جانبی مانند بثورات، آلرژی، آکنه، لکه‌های قرمز و غیره جلوگیری کنید.

فراموش نکنید که تاریخ انقضای این محصولات را قبل از استفاده بررسی کنید تا از واکنش‌های شیمیایی مضر جلوگیری کنید.

2. لایه برداری

لایه برداری منظم و مناسب ناحیه‌ی آسیب دیده می‌تواند به تغییر رنگ و محو شدن لکه‌های قرمز کمک کند. این به خلاص شدن از شر کثیفی، چربی ناخواسته و سلول‌های مرده و خشک پوست که روی اپیدرم تجمع می‌یابند و مانع روشن شدن این لکه‌های قرمز می‌شود، کمک می‌کند. لایه‌برداری به ظاهر شدن پوست جدید و سالم به سطح کمک می‌کند و در نتیجه پوست شما را بدون لک و بی‌عیب می‌کند.

لایه برداری و اسکراب را می‌توان با محصولات طبیعی و ارگانیک، سنگ پا، پارچه شستشو و اسکراب انجام داد. آن‌ها سلول‌های ناخواسته را از سطح پوست حذف می‌کنند و آن را شاداب و احیا می‌کنند.

3. اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید

لکه‌های قرمز روی پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضر خورشید می‌توانند عمیق‌تر و تشدید شوند. آن‌ها می‌توانند به سلول‌های پوست آسیب برسانند، سنتز ملانین اضافی را در ناحیه‌ی آسیب دیده افزایش دهند، باعث سوختگی پوست و غیره شوند. این آسیب به پوست روند محو شدن و روشن شدن لکه‌های قرمز را کاهش می‌دهد. بنابراین، بهتر است از خود در برابر این اشعه‌های مضر UV محافظت کنید و از کرم‌های ضد آفتاب و محصولات مراقبت از پوست حاوی SPF استفاده کنید.

4. رژیم غذایی مناسب و سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل شرط لازم برای داشتن پوستی شفاف، بدون لک و سالم است. رژیم غذایی ناسالم می‌تواند باعث آلرژی، مشکلات گوارشی، آکنه، جوش، خشکی پوست و غیره شود که می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های قرمز نامطلوب در صورت و بدن شود. برای جلوگیری از این امر، باید از رژیم غذایی سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی پیروی کرد که می‌تواند با افزایش سطح ایمنی بدن در مبارزه با بیماری‌ها کمک کند.

5. با یک متخصص پوست مشورت کنید

علاوه‌بر پیروی از یک روال خوب مراقبت از پوست و استفاده از این درمان‌ها، درمان‌های حرفه‌ای پوست مانند لایه برداری شیمیایی AHA یا BHA را که توسط متخصص پوست انجام می‌شود، انتخاب کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا به سرعت از شر لکه‌های قرمز خلاص شوید.

جدا از علل عمومی، برخی از افراد در بدو تولد دارای علائم قرمز روی پوست خود هستند، به عنوان مثال، خال‌های مادرزادی این‌ها نتیجه‌ی عوامل ژنتیکی است. در چنین مواقعی محو یا کمرنگ شدن طبیعی این لکه‌های قرمز بسیار مشکل است. روش‌های زیبایی تنها راه برای از بین بردن این لکه‌ها هستند.

استفاده از داروها، پمادها، کرم‌های پوستی مانند کالامین، درمان‌های لیزری، گزینه‌های جراحی و سایر جایگزین‌های پزشکی و بالینی برای درمان، روشن‌کردن و از بین بردن این لکه‌های قرمز ناخواسته از بدن مفید هستند.

لکه‌های قرمز روی پوست می‌تواند ناشی از نیش حشرات، روزاسه، لکه‌های خونی، آکنه یا یک بیماری زمینه‌ای باشد. برای از بین بردن لکه‌های قرمز روی پوست در موارد خفیف تا متوسط ​​می‌توانید از درمان‌های خانگی ساده و موثر استفاده کنید. لیمو، سرکه سیب، آلوئه ورا، کره کاکائو، روغن نارگیل و چای ریشه قاصدک از رایج‌ترین موادی هستند که در درمان خانگی لکه‌های قرمز مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه‌بر این، می‌توانید اقدامات پیشگیرانه را برای دور نگه‌داشتن لکه‌های قرمز دنبال کنید، از جمله به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اجتناب از مواد شیمیایی خشن در محصولات، استفاده منظم از کرم‌های ضد آفتاب، لایه‌برداری هر از چندگاهی صورت و خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل.

بیشتر بخوانید: چگونه از شر جای جوش خلاص شویم؟

مطالب مرتبط