چگونه از شر جای جوش خلاص شویم؟

چگونه از شر جای جوش خلاص شویم؟

13 تیر 1401

اگر به این فکر می‌کنید که چگونه از شر جوش‌های صورت خلاص شوید، به جای درستی آمده‌اید. در اینجا، ما به شما کمک می‌کنیم تا همه چیز را در مورد این اسکارها و راه‌های درمان آن‌ بدانید.

جوش‌های پوستی به دلیل آسیب ناشی از عفونت، آکنه التهابی و دلایل مختلف دیگر ممکن است ایجاد ‌شوند. آن‌ها پوست شما را ناهموار نشان می‌دهند. در حالی که ممکن است خلاص شدن از شر جوش صورت ممکن نباشد، چندین روش درمانی در دسترس هستند که به کاهش آن‌ها کمک می‌کنند. در این مقاله به توضیح، راه‌های از بین بردن جای جوش، نحوه بروز آن و سایر اطلاعات مرتبط پرداخته‌ایم. برای دانستن بیشتر به خواندن ادامه دهید.


اسکار چیست؟


اسکار چیست

جای جوش‌، زخم‌ها و فرورفتگی‌هایی هستند که پس از آسیب دیدن پوست شما به دلیل عفونت، آکنه التهابی یا کیستیک یا آبله مرغان ایجاد می‌شوند. این‌ها اغلب فرورفتگی‌های مقعر و کم عمق هستند که نشان دهنده آسیب عمیق‌تر لایه پوست است.

هنگامی که یک بیماری پوستی بر لایه‌های عمیق‌تر پوست تأثیر می‌گذارد، جوش‌های پوستی ایجاد می‌شوند. پوست شما با گذاشتن کلاژن شروع به التیام خود می‌کند. اگر بدن کلاژن بیش از حد یا خیلی کم تولید کند، این محل نسبت به بقیه پوست شما قابل متفاوت‌تر می‌شود و در نتیجه یک اسکار ایجاد می‌شود.

یکی از دلایل ایجاد جای زخم، کندن و بیرون آمدن جوش است. با این حال، این تنها دلیل نیست. چندین علت دیگر نیز می‌تواند باعث ایجاد جوش بر روی پوست شما شود، مانند:

بیماری‌های عفونی:

بیماری‌های عفونی مانند آبله مرغان و آبله باعث ایجاد تاول و برآمدگی بر روی پوست شما می‌شود. این برجستگی‌ها زمانی که شروع به بهبود می‌کنند  احساس خارش دارند. هنگامی که تاول‌ها را قبل از بهبود کامل می‌خراشید، دچار جوش می‌شوید.

سایر عفونت‌های پوستی:

عفونت‌های پوستی ناشی از باکتری‌هایی مانند استرپتوکوک یا استافیلوکوک (همچنین می‌توانند جای زخم یا جوش بر جای بگذارند).

هر بریدگی اخیر روی پوست شما نیز می‌تواند توسط این باکتری‌ها عفونی شود. این امر بر لایه‌های عمیق‌تر پوست تأثیر می‌گذارد و جای زخم یا جوش بر جای می‌گذارد.

خلاص شدن از شر جای جوش غیر ممکن است. با این حال، گزینه‌های درمانی برای به حداقل رساندن آن‌ها و صاف‌تر نشان دادن پوست شما نسبت به قبل وجود دارد.

به یاد داشته باشید، این درمان‌ها بسته به نوع پوست و عمق اسکار شما نتایج متفاوتی را ارائه می‌دهند. همچنین، همه پوست‌ها نمی‌توانند انواع درمان‌ها را تحمل کنند. از قبل با پزشک مشورت کنید تا تصمیم بگیرید چه نوع درمانی برای پوست شما مناسب است.


درمان اسکار و جای جوش و راه هایی برای به حداقل رساندن آن‌ها


درمان اسکار و جای جوش

 

1. لایه برداری شیمیایی

از به حداقل رساندن جای زخم گرفته تا کاهش ظاهر چین و چروک، لایه برداری شیمیایی برای اهداف مختلف مراقبت از پوست و زیبایی استفاده می‌شود. بسته به جای زخم و جوش‌های پوست شما، متخصص پوست ممکن است یک روش لایه برداری شیمیایی را پیشنهاد دهد.

در این روش لایه‌ای از اسید پوست روی ناحیه آسیب دیده اعمال می‌شود. اسیدهای مورد استفاده شامل اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک، اسید تری کلرواستیک یا TCA و اسید پیروویک است.

لایه برداری شیمیایی برای زخم‌ها بهترین کارایی را دارد. برای به دست آوردن بهترین نتیجه باید به طور منظم از روش‌ها استفاده کنید.

برخی از عوارض لایه برداری شیمیایی عبارتند از:

  • احساس سوزش
  • خارش
  • قرمزی پوست

2. فیلرهای پوستی

این‌ها برای ‌جای جوش‌های عمیق بهترین کارایی را دارند. طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، این فیلر‌ها می‌توانند اسکارهای فرورفته را پر کنند. متخصصان پوست از چربی، کلاژن یا هر ماده دیگری برای پر کردن جای زخم استفاده می‌کنند.

برخی از فیلرها موقتی هستند و بین 6 تا 18 ماه ماندگاری دارند، در حالی که برخی از فیلرها دائمی هستند.

فیلر‌ها اغلب عوارض جانبی ایجاد می کنند، مانند:

  • واکنش‌های آلرژیک
  • تحریک پوست
  • عفونت پوستی

بیشتر بخوانید: پرکننده‌ (فیلر) پوستی برای جای آکنه: انواع، کارکرد و نحوه استفاده

3. درم ابریژن

درم ابریژن یک درمان لایه برداری پوست است و نتایجی مشابه با لایه برداری شیمیایی به شما می‌دهد. در این روش، متخصص پوست از یک ابزار چرخان سیمی مانند برس برای برداشتن آرام اپیدرم (لایه بالایی) و درم (لایه میانی) پوست شما استفاده می‌کند. خراش دادن لایه‌های بالایی باعث می‌شود پوست شما یکدست و صاف به نظر برسد. درم ابریژن برای جوش‌های عمیق‌تر ترجیح داده می‌شود.

با این حال، عوارض جانبی مانند:

  • عفونت پوست
  • پوست لکه دار
  • منافذ بزرگ
  • جای زخم تازه

4. میکرودرم ابریژن

در این روش، اپیدرم به آرامی با استفاده از مواد ساینده مانند اکسید آلومینیوم یا هندپیس نوک الماس پاک می‌شود.

اگر زخم‌های سطحی و کوچکی دارید، این بهترین گزینه برای شماست. با این حال، ممکن است برای به دست شدن و نتایج قابل توجه نیاز به انجام میکرودرم ابریژن داشته باشید.

عوارض جانبی احتمالی این درمان عبارتند از:

  • کبودی های جزئی
  • سرخی
  • خارش
  • سفتی پوست
  • هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب

5. میکرونیدلینگ

این فرآیند به عنوان درمان القای کلاژن نیز شناخته می‌شود. در اینجا، جای جوش با سوزن‌های ریز سوراخ می‌شوند. بدن شما تحریک شده و شروع به تولید کلاژن بیشتری در ناحیه آسیب دیده برای التیام زخم‌ها تولید می‌کند و در نهایت، جوش‌ها را پر می‌کند.

برای به دست آوردن حداکثر نتایج، ممکن است مجبور شوید برای درمان‌های بعدی که توسط متخصص پوست پیشنهاد شده است بروید. اگرچه میکرونیدلینگ یک روش بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، اما ممکن است برای چند روز قرمزی و سوزش را تجربه کنید.

6. لایه برداری با لیزر Ablative

در این درمان، متخصص مراقبت‌های پوستی از لیزر برای حذف لایه‌های نازک پوست شما استفاده می‌کند. ممکن است طبق توصیه متخصص پوست نیاز به درمان برای چندین جلسه داشته باشید. با این حال، نتایج می‌تواند برای مدت طولانی (چند سال) باقی بماند.

این درمان ممکن است عوارض جانبی و خطرات کمی داشته باشد، مانند:

  • سرخی
  • تورم
  • تغییر رنگ پوست

7. لیزر فرکشنال

در درمان لیزر فرکشنال، از لیزر برای سوزاندن لایه بیرونی بافت اسکار استفاده می‌شود و در نتیجه بازسازی سلولی را تقویت می‌کند. این کار در نهایت باعث بهبود و پوشاندن لک‌ها می‌شود.

این درمان با عوارض جانبی نیز همراه است، از جمله:

  • عفونت
  • تغییر رنگ پوست
  • سرخی
  • خارش
  • تورم

اگر نمی‌خواهید تحت این درمان‌ها قرار بگیرید، ممکن است راه‌های طبیعی را برای به حداقل رساندن جوش‌های پوستی امتحان کنید. انتظار نتایج یک شبه را نداشته باشید. درمان‌های طبیعی و درمان‌های خانگی نتایج را تضمین نمی‌کنند، اما کسانی که این روش‌ها را امتحان کرده‌اند، با استفاده طولانی ‌مدت و مداوم، نتایج قابل‌توجهی را مشاهده کردند.

بیشتر بخوانید: آیا ضد آفتاب باعث آکنه و جوش می‌شود؟ چگونه بهترین ضد آفتاب را برای پوست مستعد آکنه انتخاب کنیم؟


آیا راه طبیعی برای خلاص شدن از جای جوش وجود دارد؟


درمان اسکار و جای جوش

1. محصولات بدون نسخه

این اولین گزینه‌ای است که بیشتر افراد قبل از اینکه به سراغ درمان‌های دیگر بروند، به آن متوسل می‌شوند. از ورقه‌های ژل سیلیکونی گرفته تا کرم‌ها، گزینه‌های متعددی در دسترس هستند. این‌ها عمدتاً ناحیه را هیدراته می‌کنند و به حداقل رساندن جای زخم کمک می‌کنند.

این محصولات به کاهش ناراحتی پوست کمک می‌کنند. با این حال، شما باید در استفاده از محصولات OTC صبور و مداوم باشید زیرا ماه‌ها طول می‌کشد تا نتایج را نشان دهند.

به غیر از کرم‌ها، می‌توانید لایه برداری‌های شیمیایی کم مقاومت را امتحان کنید. این لایه برداری‌ها نتایجی مشابه لایه برداری شیمیایی انجام شده در کلینیک به شما نمی‌دهند، اما با استفاده مداوم ممکن است نتایجی را به همراه داشته باشند.

2.  روغن‌ها مرطوب کننده

مرطوب کردن ناحیه آسیب دیده با روغن‌ها اغلب به کاهش جوش و جای زخم کمک می‌کند. با این حال، همه نتایج یکسانی دریافت نمی‌کنند. برخی ممکن است بهبود قابل توجهی را در ظاهر اسکار مشاهده کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است این طور نباشد.

علاوه بر این، ممکن است به برخی از روغن‌ها حساسیت داشته باشید و اثرات نامطلوب دیگری بر روی پوست شما ایجاد کند. بنابراین، قبل از استفاده از آن‌ها یک تست پچ انجام دهید. برخی از گزینه‌هایی که ممکن است امتحان کنید عبارتند از:

  • روغن جوجوبا
  • روغن کاکائو
  • روغن زیتون
  • روغن دانه گل رز
  • روغن شاهدانه
  • روغن شیا

مطالعات نشان داده‌اند که مرطوب کردن در مدیریت اسکار مفید است.

3.  ماساژ صورت

این کار کمکی به کاهش جوش‌های پوستی شما نمی‌کند، اما می‌توانید ماساژ صورت را همراه با سایر روش‌های درمانی امتحان کنید. ماساژ صورت ماهیچه‌ها را تحریک کرده و گردش خون را تقویت می‌کند و پوستی جوان به شما هدیه می‌دهد.

4.  اسانس

اسانس‌های اسطوخودوس و کندر به بهبود زخم و به حداقل رساندن جای زخم کمک می‌کنند. اسانس‌های اسطوخودوس و کندر هر دو از تولید کلاژن 3 جلوگیری می‌کنند و ترمیم مناسب زخم‌ها اطمینان می‌دهند.

سعی کنید از روغن‌ها در طول دوره درمان استفاده کنید تا جای زخم یا جوش‌های پوستی را کاهش دهید.

زمان همه زخم‌ها را التیام می‌بخشد، اما همیشه جای زخم‌ها را پاک نمی‌شوند. اسکار به خودی خود محو نمی‌شوند و هیچ راه اثبات شده یا روش درمانی استانداردی وجود ندارد که بتواند پاک کردن آن‌ها را تضمین کند. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به خوبی از پوست خود مراقبت کنید و با یک متخصص پوست مشورت کنید و آن‌ها را درمان کنید و جای جوش تا حد امکان بهبود یابد.

جای جوش‌ها به راحتی محو نمی‌شوند و گزینه‌های درمانی استانداردی وجود ندارد که بتواند آن‌ها را به طور کامل پاک کرد. با این حال، شما می‌توانید تا حدی آن‌ها را محو کنید. از پوست خود به خوبی مراقبت کنید. توصیه‌های مطرح شده در مقاله را دنبال کنید، با یک پزشک صحبت کنید تا بفهمید کدام روش درمانی ممکن است برای پوست شما موثرتر است. ممکن است برای فیلر، لایه برداری شیمیایی یا لیزر درمانی بروید. با این حال، تنها پس از در نظر گرفتن تمام جوانب مثبت و منفی درمان، تصمیم بگیرید و اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: 10 ماده‌ی غذایی که می‌توانند باعث آکنه شوند

مطالب مرتبط