عسل و دارچین: فواید سلامتی و ارزش غذایی

عسل و دارچین: فواید سلامتی و ارزش غذایی

15 تیر 1401

فواید فراوان دارچین و عسل برای سلامتی آن‌ها را در رژیم غذایی شما ضروری می‌کند.

در فرهنگ‌های مختلف از دارچین و عسل برای درمان بیماری‌های رایج مختلف استفاده می‌شود.

عسل یک ماده غذایی غنی از اسید آمینه با خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. برای درمان زخم‌ها و جلوگیری از عفونت مفید است و سطح انرژی را افزایش می‌دهد.

دارچین حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی از جمله ترکیبات فنلی و فلاونوئیدها است. این ترکیبات دارای خواص ضد التهابی، ضد دیابت، ضد سرطان و محافظت از قلب هستند.

این مقاله در مورد فواید عسل و دارچین، مشخصات تغذیه‌ای و خطرات احتمالی آن‌ها صحبت می‌کند.


چرا ترکیب عسل و دارچین مفید است؟


فواید سلامتی عسل و دارچین

هم دارچین و هم عسل از زمان‌‌‌های بسیار قدیم مورد استفاده قرار گرفته‌اند. تاریخچه عسل به کتاب مقدس رومی، یونانی، مصری و ودایی باستان بر می‌گردد. دارچین برای بیش از 2000 سال بخشی جدایی ناپذیر از داروهای آیورودا و چینی بوده است.

این بدان معناست که هر دو ماده برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. و این بدان معناست که آن‌ها مزایایی دارند که کار می‌کنند. و هزاران سال است که کار می‌کنند.

مقالات متعددی در دهه 1990 به شدت از این ترکیب صحبت کرده‌اند. اما، با گذشت سال‌ها، علاقه‌مندان و دانشمندان بیشتری به سلامت فکر می‌کنند که آیا این ترکیب واقعاً همان چیزی است که به نظر می‌رسد.

بیایید نگاهی کوتاه به داده‌های تغذیه‌ای عسل بیندازیم.

عسل ۸۲ درصد وزنی قند دارد که حدود ۴۰ درصد آن فروکتوز است. ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های متعددی در آن وجود دارد.

عسل هم فواید دارد و هم عوارض جانبی خاصی دارد. خب، تقریباً در مورد هر غذایی که در طبیعت پیدا می‌کنید، چنین است.

این طلای مایع حاوی اسیدهای آمینه و دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. می‌تواند با عفونت مبارزه کند و زخم‌ها را درمان کند. همچنین برای افزایش سطح انرژی و بهبود سلامت پوست سر شناخته شده است. و حتی می‌تواند آلرژی را درمان کند.

اما یک قانون اساسی وجود دارد هر چه عسل تیره‌تر باشد، بهتر است. این مقدار آنتی اکسیدان موجود در عسل را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، انواع تیره‌تر مانند عسل گندم سیاه بسیار بهتر از انواع روشن‌تر هستند. تفاوت محتوای آنتی اکسیدانی از این نظر می‌تواند تا 20 برابر باشد.

کمی بعد به جزئیات فواید ترکیب عسل و دارچین خواهیم پرداخت.

دارچین یک ادویه قوی است که به دلیل خواص دارویی عالی استفاده می‌شود. در واقع، طبق یک مطالعه در هنگ کنگ، دارچین از نظر محتوای آنتی اکسیدانی در رتبه اول از میان 26 گیاه محبوب محبوب قرار دارد.

این ادویه حاوی ترکیبات فنلی و فلاونوئیدهایی است که خواص ضدالتهابی، ضد دیابتی، ضد سرطانی و محافظت از قلب را به آن می‌بخشد.

تحقیقات مدرن بیان می‌کند که دارچین همچنین می‌تواند به درمان نفخ شکم، دردهای قاعدگی، اسهال و ناراحتی معده کمک کند.

چندین مزیت دیگر نیز وجود دارد که بدیهی است که کمی بعد بررسی خواهیم کرد. اما در اینجا یک واقعیت جالب وجود دارد؛ دارچین آنقدر خوب است که از چوب‌هایش به عنوان خلال دندان در سریلانکا استفاده می‌شود.

صحبت در مورد فواید این دو ماده ی غذایی، یک خبر مهم است. همه چیز به نوع عسل یا دارچینی که استفاده می‌کنید بستگی دارد.

دو نوع عسل وجود دارد: خام و صاف شده و دو نوع دارچین وجود دارد: سیلان و کاسیا.

انواع عسل

عسل انواع مختلفی دارد. اما همه آن‌ها عمدتاً به دو نوع تقسیم می شوند، خام یا فرآوری شده. به عبارت دیگر بدون فیلتر یا فیلتر شده.

عسل خام، خوب است. تحت هیچ گونه پردازش حرارتی یا فیلتراسیون قرار نمی‌گیرد. برخی از دانه‌های گرده طبیعی را که اعتقادبر این است که دارای فواید مغذی هستند را حفظ می‌کند.

ما باید درک کنیم که عسل توسط زنبورهای عسل از شهد گیاهان تولید می‌شود و نه دانه‌های گرده به همین دلیل است که یافتن گرده در عسل اتفاقی است. تعداد دانه‌های گرده در عسل به حدی کم است که بر محتوای غذایی آن تأثیری نمی‌گذارد.

عسل خام حاوی گرده زنبور عسل، تکه‌های لانه زنبور عسل، بال‌های شکسته زنبور و بره موم (همچنین چسب زنبور عسل نامیده می‌شود، مخلوط چسبناکی که زنبورهای عسل برای بستن فضاهای باز ناخواسته در کندو تولید می‌کنند). عسل خام نیز کدر و غیر جذاب به نظر می‌رسد. زنبورها حامل بار الکترواستاتیکی هستند که اعتقادبر این است که ترکیبات مهم دیگری را به عسل خام جذب می‌کند که می‌تواند فواید خاصی داشته باشد.

همچنین برای اطمینان از مایع ماندن عسل برای مدت طولانی، فیلتراسیون انجام می‌شود. عسل خام حاوی ذرات معلق و حباب‌های ریز هوا است که ممکن است تبلور را تسریع کند. فیلتر کردن این کار را کند می‌کند.

بنابراین، کدام یک از این دو بهتر است؟ برخی گزارش‌ها می‌گویند عسل خام بسیار مغذی‌تر است و برخی دیگر می‌گویند تفاوت زیادی وجود ندارد. با این حال، اگر واقعاً به ظاهر آن اهمیت نمی‌دهید، همیشه می‌توانید به سراغ عسل خام بروید و اگر نمی‌توانید آن را پیدا کنید، همیشه می‌توانید به سراغ عسلی بروید که ظاهر تیره‌تری دارد.

در مورد عسل، یک نوع دیگر به نام عسل مانوکا وجود دارد. این نوع عسل در نیوزیلند توسط زنبورهایی که بوته مانوکا را گرده افشانی می‌کنند تولید می‌شود. عسل مانوکا علاوه‌بر داشتن پراکسید هیدروژن (یک جزء رایج در همه انواع عسل) دارای ترکیبات ضد باکتری دیگری نیز می‌باشد. همچنین حاوی ماده‌ای با ویژگی‌های ضد میکروبی است که فاکتور منحصر به فرد مانوکا نامیده می‌شود  به این دلیل که هنوز کسی نتوانسته ماده منحصر به فردی را که به آن این ویژگی‌ها را می‌دهد، کشف کند.

انواع دارچین

دو نوع معروف دارچین، سیلان و کاسیا هستند. یک تفاوت عمده بین این دو این است که دارچین سیلان از سریلانکا و ماداگاسکار می‌آید، در حالی که کاسیا از چین و اندونزی می‌آید.

دارچین سیلان بوی بسیار قوی دارد در حالی که کاسیا کمتر شیرین و لطیف است. از نظر ایمنی، به نظر می‌رسد گونه سیلان بهتر است. دارچین حاوی ترکیبی به نام کومارین است که در موارد خاص باعث مسمومیت کبدی می‌شود. دارچین سیلان حاوی کمترین مقدار کومارین است که محتوای آن 0.017 گرم در کیلوگرم است. دارچین کاسیا 0.31 گرم در کیلوگرم دارد.

اگرچه دارچین کاسیا به دلیل فواید آن تا حد زیادی مورد مطالعه قرار گرفته است، اما به گفته دانشمندان، این نوع سیلان است که در دوزهای بالاتر ایمن‌تر است.

بنابراین، چگونه بین این دو تفاوت قائل می‌شوید؟ دارچین سیلان رنگ روشن‌تری دارد. طعم آن سبک‌تر و کمتر تند است. کاسیا تیره‌تر است. لایه‌های فیبری بیشتری دارد و معمولا تند است. و به هر حال، یافتن دارچین سیلان در بازار سخت است. همچنین، گران است.


فواید سلامتی مخلوط عسل و دارچین


1. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

یکی از بهترین درمان‌های عسل و دارچین، مراقبت از قلب است. عسل حاوی پلی فنول‌های مختلفی مانند کورستین، گالانژین و آکاستین است که در درمان بیماری‌های قلبی عروقی مفید هستند. یک مطالعه ایرانی بیان کرده است که عسل می‌تواند به کاهش ضربان غیر طبیعی یا نامنظم قلب کمک کند.

مشخص شد که درمان طولانی‌مدت موش‌ها با دارچین باعث بهبود پروفایل‌های قلبی عروقی آن‌ها شده است. یافته‌های مشابهی می‌تواند در انسان نیز امکان پذیر باشد.

طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، عصاره محلول در آب دارچین حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که می‌تواند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند. همچنین مشخص شد که گنجاندن ادویه‌ها در غذا اثرات منفی مصرف یک وعده غذایی چرب را کاهش می‌دهد، این در نهایت می‌تواند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند.

اگرچه ما نمی‌دانیم که آیا دارچین می‌تواند کلسترول را کاهش دهد، اما اگر می‌خواهید به غذای خود طعم بدهید، مطمئناً می‌تواند جایگزین خوبی برای شکر و نمک باشد . این همچنین می‌تواند به یک قلب سالم کمک کند.

نحوه استفاده:

مقدار مساوی (یا به میزان لازم) پودر دارچین و عسل را بردارید و خمیر درست کنید. این را روی نان گندم بمالید و در صبحانه خود بگنجانید.

2. ایمنی را تقویت می‌کند

فواید سلامتی عسل و دارچین

عسل خوراکی برای تحریک تولید آنتی بادی‌هایی شناخته شده است که ممکن است پاسخ‌های ایمنی را تقویت کند. خواص تعدیل کننده ایمنی عسل به ترمیم زخم کمک می‌کند. این مایع طلایی همچنین دارای آنزیم‌های مهم و خواص ضد توموری است.

تحقیقات می‌گوید که عسل همچنین می‌تواند زخم‌های سوختگی با ضخامت جزئی را التیام بخشد، که می‌تواند نتیجه تقویت سیستم ایمنی باشد.

عسل همچنین می‌تواند سرفه را به ویژه در کودکان درمان کند. طبق یک مطالعه ونکوور، یک دوز واحد عسل قبل از خواب می‌تواند سرفه را در کودکان و والدین آن‌ها کاهش دهد. این مایع می‌تواند شدت و دفعات سرفه را کاهش دهد.

علاوه‌بر سرفه، عسل همچنین می‌تواند به درمان سرماخوردگی کمک کند و همچنین به درمان بیماری‌های ناشی از ضعف سیستم ایمنی دارچین حاوی ترکیبی به نام سینامالدئید است که مصرف متوسط ​​آن فواید پیشگیرانه دارد، یکی از آن‌ها تقویت ایمنی و جلوگیری از بیماری‌های مربوطه است.

نحوه استفاده:

یک پیمانه پودر دارچین را به یک لیوان آب ولرم عسل اضافه کنید. صبح‌ها به خصوص در فصول سرد سال مصرف شود. نوشیدن مخلوط دارچین و عسل نیز به پاکسازی سینوس‌های شما کمک می‌کند.

3. عفونت‌های پوستی را درمان می‌کند

این مخلوط می‌تواند بسیاری از عفونت‌های پوستی مانند کچلی، شوره سر، سبوره و پسوریازیس را درمان کند. همچنین مشخص شد که عسل می‌تواند با میکروب‌هایی که باعث ناراحتی پوستی می‌شوند مبارزه کند.

در مطالعه دیگری، پماد تازه فرموله شده حاوی 20 درصد عسل، اثرات مثبتی بر عفونت زخم پوستی دارد.

این مخلوط، از آنجایی که حاوی عسل است، می‌تواند چسبنده باشد و به حذف آلودگی از روی پوست کمک کند. این می‌تواند به درمان آکنه کمک کند.

دارچین موجود در مخلوط می‌تواند فرآیندی به نام بیوسنتز کلاژن را تسهیل کند که برای درمان ضد پیری پوست مفید است. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارچین می‌تواند این مخلوط را برای درمان اسکلرودرمی ایده آل کند. این مخلوط همچنین می‌تواند اگزما، کرم حلقوی و بسیاری از انواع دیگر عفونت‌های پوستی را درمان کند.

نحوه استفاده:

1 قسمت پودر دارچین را با 3 قسمت عسل مخلوط کرده و به عنوان ماسک صورت استفاده کنید. منافذ شما را پاک می‌کند.

و برای درمان آکنه، این کاری است که می‌توانید انجام دهید. 3 قاشق غذاخوری عسل مانوکا و 1 قاشق غذاخوری دارچین را بردارید و خمیر درست کنید. به مدت 30 ثانیه در مایکروویو قرار دهید (به هر حال نباید خیلی داغ باشد) و ماسک را روی صورت خود بمالید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. صورت خود را بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید.

4. به درمان التهاب و آرتریت کمک می‌کند

فواید سلامتی عسل و دارچین

مخلوط عسل و دارچین حاوی آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدهای متعددی است که به درمان التهاب کمک می‌کند. این مخلوط همچنین برای کمک به درمان آرتریت شناخته شده است. شما باید به سادگی مخلوط را روی مناطق آسیب دیده بمالید.

دارچین موجود در این مخلوط می‌تواند برای درمان بیماری‌های التهابی مرتبط با افزایش سن مفید باشد. همچنین می‌تواند التهاب روده بزرگ را کاهش دهد.

نحوه استفاده:

مقدار مساوی از پودر دارچین و عسل را با هم مخلوط کرده و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. برای نتیجه بهتر می‌توانید کمی سرکه سیب نیز اضافه کنید.

5. برای دیابت خوب است

طبق یک مطالعه، مکمل عسل در بیماران دیابتی به کاهش وزن بدن کمک کرد. مشخص شده است که داروهای ضد دیابت، زمانی که همراه با عسل مصرف شوند، به بهبود کنترل قند خون کمک می‌کنند.

عسل موجود در مخلوط می‌تواند به بهبود زخم‌های دیابتی نیز کمک کند مانند زخم پای دیابتی.

با این حال، هنگام استفاده از عسل برای دیابت باید احتیاط کرد. برخی مطالعات سطوح بالاتری از هموگلوبین A(1c) را نشان داده‌اند که نشان دهنده کنترل ضعیف سطح قند خون است.

طبق یک مطالعه، دارچین موجود در این مخلوط می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند زیرا عوامل خطر مختلف مرتبط با این بیماری را کاهش می‌دهد. همچنین مشخص شد دارچین سطح گلوکز خون پس از غذا (در طول یا بعد از شام یا ناهار) را کاهش می‌دهد، و این ممکن است به نحوی برای دیابتی‌ها مفید باشد.

نحوه استفاده:

می‌توانید مقدار مساوی از عسل و پودر دارچین را مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. این خمیر را روی نان تست خود بمالید یا در آب خود مخلوط کنید.

6. به درمان عفونت مثانه کمک می‌کند

فواید سلامتی عسل و دارچین

این می‌تواند چیزی باشد که قبلاً سابقه نداشته است. عسل موجود در مخلوط عامل موثری برای مهار رشد رده‌های سلولی سرطان مثانه خاص است. مطالعه دیگری اثربخشی عسل مانوکا را در مبارزه با عفونت‌های دستگاه ادراری بیان می‌کند.

یکی دیگر از دلایلی که عسل می‌تواند به درمان عفونت‌های دستگاه ادراری کمک کند، خواص ضد باکتریایی آن است.

دارچین موجود در مخلوط کم نیست. ثابت شده است که این ادویه باکتری‌هایی را که باعث عفونت دستگاه ادراری می‌شوند سرکوب می‌کند.

نحوه استفاده:

دو قاشق چایخوری دارچین و یک قاشق چایخوری عسل را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. روزی یکبار مصرف کنید. این باید به تسکین عفونت مثانه کمک کند. اگر عفونت خیلی شدید است، می‌توانید آب را با آب زغال اخته جایگزین کنید.

7. به درمان سوء هاضمه و سایر مشکلات معده کمک می‌کند

عسل از زمان‌های قدیم برای رفع سوء هاضمه و سایر مشکلات گوارشی استفاده می‌شده است. این به این دلیل است که غشاهای دستگاه گوارش را تسکین می‌دهد. همچنین به سرعت جذب می‌شود و حداکثر انرژی را با حداقل کار گوارشی ارائه می‌دهد. عسل رشد هلیکوباکتر پیلوری را که احتمالاً عامل اصلی سوء هاضمه است متوقف می‌کند.

عسل همچنین به ترشح شیره‌های گوارشی کمک می‌کند، دلیل دیگری که این مخلوط می‌تواند برای درمان سوء هاضمه خوب عمل کند.

مشکلات معده همچنین می‌تواند زمانی ایجاد شود که عدم تعادل در باکتری روده وجود داشته باشد. بر اساس یک مطالعه مصری، عسل به بهبود باکتری‌های روده کمک می‌کند  در نتیجه از هرگونه مشکل احتمالی معده جلوگیری می‌کند. مطالعه دیگری ثابت کرده است که عسل مانوکا می‌تواند به درمان زخم روده کمک کند.

دارچین موجود در مخلوط، طبق مطالعات، دارای خواصی است که می‌تواند سوزش سر دل و گرفتگی معده را تسکین دهد. همچنین مشخص شده است که دارچین دمای معده را کاهش می‌دهد. با کاهش ترشح اسید معده از دیواره معده گاز معده را کاهش می‌دهد. در واقع، گنجاندن این مخلوط دارچین در رژیم غذایی می‌تواند دمای معده شما را تا 2 درجه سانتی گراد کاهش دهد.

گزارش دیگری حاکی از توانایی دارچین در درمان دیسمنوره، قاعدگی دردناک همراه با کرامپ‌های شکمی است.

نحوه استفاده:

یک قاشق پودر دارچین را روی دو قاشق غذاخوری عسل بپاشید. این مخلوط را قبل از غذا مصرف کنید.

8. به کاهش کلسترول کمک می‌کند

به گفته مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ، عسل و دارچین هر دو دارای خواص کاهش دهنده کلسترول هستند. طبق برخی شواهد، مصرف عسل ممکن است منجر به کاهش اندکی در سطح کلسترول بیماران دیابتی شود. در حقیقت، تنها نصف قاشق چای‌خوری دارچین در روز سطح کلسترول را در بیماران دیابتی نوع 2 کاهش می‌دهد.

نحوه استفاده:

2 قاشق غذاخوری عسل و 3 قاشق چایخوری پودر دارچین را با حدود 470 میلی لیتر آب چای مخلوط کنید. این مخلوط را صبح‌ها مصرف کنید.

9. دارچین و عسل برای کاهش وزن

فواید سلامتی عسل و دارچین

اگر می خواهید وزن کم کنید، این مخلوط می‌تواند گزینه خوبی باشد. به غیر از ورزش و عادات غذایی مناسب، بدیهی است. طبق یک مطالعه در سن دیگو، عسل می‌تواند افزایش وزن و چاقی (خاصیت افزایش چربی) را کاهش دهد. دارچین موجود در این مخلوط باعث سرکوب اشتها می‌شود که می‌تواند به طور غیر مستقیم به افزایش وزن کمک کند.

نحوه استفاده:

1 قاشق غذاخوری عسل، 1 قاشق چایخوری دارچین و 1 فنجان آب صاف شده مصرف کنید. آب را بجوشانید. دارچین را در ظرفی جداگانه اضافه کنید. آب داغ را روی دارچین بریزید و بگذارید 15 دقیقه دم بکشد. پس از خنک شدن مایع، عسل را به آن اضافه کنید. این ترکیب را می‌توانید دو بار در روز  یک بار صبح و یک بار در شب بنوشید. آن را با معده خالی مصرف کنید.

10. به درمان ناباروری کمک می‌کند

عسل برای مدت طولانی به عنوان یک کمک کننده برای بارداری در نظر گرفته شده است. مصرف عسل همچنین ممکن است تخمدان‌ها را تحریک کند و مواد معدنی و اسیدهای آمینه موجود در آن ممکن است سیستم تولید مثل را تقویت کند.

با توجه به دارچین موجود در مخلوط، مشخص شد که این ادویه سیکل‌های قاعدگی را بهبود می‌بخشد و به کاهش علت شایع ناباروری کمک می‌کند. همچنین، دارچین یکی از اجزای اصلی مخلوط گیاهان دارویی بود که باعث بهبود باروری مردان شد.

نحوه استفاده:

دارچین را با مقدار کمی عسل مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. خمیر را روی لثههای خود پخش کنید - بدن شما به آرامی آن را جذب می کند.

11. حفظ سلامت مو

طبق یک مطالعه امارات متحده عربی، عسل خام می تواند شوره سر و ریزش موی مرتبط را بهبود بخشد. همچنین مشخص شد که عسل با ریزش مو که با یائسگی مرتبط است مبارزه می کند. در مورد دارچین صحبت می‌شود، اگرچه هیچ مدرک مشخصی وجود ندارد، اعتقادبر این است که این ادویه از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

نحوه استفاده:

مقدار مساوی از عسل و پودر دارچین را بردارید و با روغن زیتون گرم مخلوط کنید. قبل از شامپو کردن، این مخلوط گرم را روی موهای خود ماساژ دهید و بگذارید 15 دقیقه بماند. موهایتان را شامپو بزنید.

بیشتر بخوانید: 10 تا از فواید آب گوجه فرنگی برای پوست، مو و سلامت

12. به درمان بوی بد دهان کمک می‌کند

دریافت عسل بوی سیر را سرکوب می‌کند. و مشخص شد که بوی بد دهان مرتبط با "سندرم رکودکی" (پدیده‌ای که با اختلال عملکرد اندام‌ها مرتبط است) با پوست درخت دارچین درمان می‌شود. در صورتی که از روغن دارچین در مخلوط خود استفاده می‌کنید، به خوبی کار می‌کند.

نحوه استفاده:

یک قاشق چایخوری عسل و کمی پودر دارچین را با آب گرم مخلوط کنید. اول صبح مخلوط را غرغره کنید.

13. افزایش انرژی را ارائه می‌دهد

فواید سلامتی عسل و دارچین

اگر عادت دارید آدامس‌های مملو از شیرین کننده‌های مصنوعی بجوید، جایگزین فوق‌العاده‌ای دارید مخلوط عسل و دارچین زیرا مشخص شد که قند موجود در عسل انرژی بسیار بیشتری نسبت به شیرین کننده‌های مصنوعی معمولی فراهم می‌کند.

عسل همچنین منبع طبیعی کربوهیدرات است. انرژی می‌دهد و فورا عملکرد را افزایش می‌دهد. همچنین استقامت را افزایش می‌دهد و از خستگی در حین ورزش جلوگیری می‌کند.

نحوه استفاده:

مقدار مساوی عسل و پودر دارچین را با هم مخلوط کرده و صبح با صبحانه میل کنید.

14. از آلرژی جلوگیری می‌کند

یک مطالعه می‌گوید که دوز بالای عسل به بهبود علائم رینیت آلرژیک (التهاب غشای مخاطی بینی) کمک می‌کند.

اگرچه تحقیقات در این زمینه محدود است، یک گزارش می‌گوید که عسل حاوی گرده گل (یک آلرژن) است که می‌تواند برای درمان آلرژی‌های مرتبط استفاده شود.

نحوه استفاده:

یک راه ساده این است که مقدار مساوی عسل و پودر دارچین را مخلوط کرده و صبح آن را مصرف کنید. اگر حساسیت پوستی دارید، می‌توانید همان را روی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید.

15. درمان گلو درد

بر اساس گزارشی که توسط مرکز پزشکی دانشگاه مریلند منتشر شده است، عسل می‌تواند به عنوان یک درمان برای گلودرد استفاده شود. تحقیقات محدودی در مورد دارچین و توانایی آن در درمان گلودرد در دسترس است.

نحوه استفاده:

قورت دادن یک قاشق چای خوری عسل در صبح می‌تواند گلوی شما را بهتر کند.

بیشتر بخوانید: فواید عسل و لیمو برای بهبود سرفه

16. به درمان آسم کمک می‌کند

فواید سلامتی عسل و دارچین

در یک مطالعه، عسل در درمان و مدیریت آسم در خرگوش‌ها مؤثر بود. نتایج مشابهی در انسان نیز ممکن بود. این ممکن است به این دلیل باشد که عسل حاوی مقدار کمی گرده است. هنگامی که این گرده توسط بدن انسان خورده می‌شود، سیستم ایمنی را تحریک می‌کند و آنتی بادی تولید می‌کند. بنابراین، اگر فردی پس از قرار گرفتن در معرض دود یا گرده گل به آسم مبتلا شود، آنتی بادی‌ها به بهبود علائم آسم کمک می‌کنند.

اما، در مورد دارچین، چیزی وجود دارد که باید در نظر داشت  دارچین همچنین می‌تواند به عنوان یک آلرژی عمل کرده و باعث آسم شود. بنابراین، از این مخلوط با احتیاط استفاده کنید. اگر نشانه‌ای از بدتر شدن علائم وجود دارد، دارچین را حذف کنید و از عسل به تنهایی استفاده کنید.

نحوه استفاده:

1 قاشق چایخوری عسل را با ½ قاشق چایخوری پودر دارچین مخلوط کنید. این مخلوط را شب‌ها قبل از خواب و صبح‌ها با معده خالی میل کنید. به طور منظم تکرار کنید.

اگر دارچین مشکل ایجاد می‌کند، می‌توانید از مخلوط ساده عسل و آب استفاده کنید. 250 میلی لیتر آب را گرم کنید و 1 قاشق چایخوری عسل را با آن مخلوط کنید. روزی سه بار مصرف کنید.

این در مورد ترکیب فوق‌العاده دارچین با عسل است. و مانند هر چیز دیگری که در طبیعت پیدا می‌کنید، این مورد نیز باید با در نظر گرفتن اقدامات احتیاطی انجام شود.

موارد احتیاط:

  • مسمومیت
  • عسل ممکن است به دلیل مسمومیت باعث بلوک قلبی درجه دو شود. این می‌تواند به ویژه در مورد مهاجران اتفاق بیفتد. اگرچه دلایل دقیق آن ناشناخته است، اما باید مراقب بود.
  • ممکن است به دستگاه تناسلی مردان آسیب برساند
  • بله، ما دیده‌ایم که عسل می‌تواند باروری را در مردان بهبود بخشد. اما این یک روی سکه است. مصرف مزمن و طولانی مدت عسل می‌تواند به دستگاه تناسلی مردان آسیب برساند
  • ممکن است برای نوزادان مضر باشد
  • عسل برای کودکان زیر 1 سال به دلیل خطر قرار گرفتن در معرض هاگ C. botulinum، یک نوع باکتری، توصیه نمی‌شود. عسل حاوی نوع دیگری از باکتری به نام کلستریدیوم است. اگرچه مقدار آن بسیار کمتر است، اما فقط بزرگسالان هستند که می‌توانند آن را بدون عوارض جانبی هضم کنند. نه بچه‌ها بنابراین، عسل را از کودکان زیر 1 سال دور نگه دارید.
  • ممکن است باعث ایجاد سندرم روده تحریک پذیر شود
  • سندرم روده تحریک پذیر نیز توسط گروهی از فیبرها و قندهای ضعیف هضم شده به نام FODMAP ایجاد می‌شود. و عسل یکی از رایج‌ترین منابع غذایی FODMAPs است.
  • آلرژی

بله، ما دیده‌ایم که عسل می‌تواند به درمان آلرژی کمک کند. اما این اطلاعات تنها از مجموعه کوچکی از مطالعات به دست آمده است. نتایج برخی در این زمینه متناقض بوده است، و ما واقعا نمی‌دانیم که مصرف عسل چقدر می‌تواند برای درمان آلرژی مؤثر باشد.

ترکیب عسل و دارچین فواید زیادی دارد. این دو ماده دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد سرطانی و ضد التهابی هستند. آن‌ها ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی، تقویت سلامت ایمنی، درمان چندین عفونت پوستی، درمان آرتریت و التیام زخم‌های دیابتی کمک کنند. با این حال، مصرف طولانی مدت عسل ممکن است به سیستم تناسلی مردان آسیب برساند و باعث ایجاد سندرم روده تحریک پذیر شود. بنابراین، هنگام استفاده از آن مراقب دوز آن باشید.

بیشتر بخوانید: 14 فواید شگفت انگیز چای بادرنجبویه برای سلامتی و طرز تهیه

مطالب مرتبط