16 راه برای محافظت از موهای خود در برابر آفتاب تابستان

16 راه برای محافظت از موهای خود در برابر آفتاب تابستان

23 خرداد 1401

ما درک می‌کنیم که گرمای شدید تابستان برای پوست شما مضر است و پوست شما نیاز به اقدامات احتیاطی و ضروری برای محافظت دارد. همین دلیل با عث می‌شود تا متوجه تأثیر منفی گرمای خورشید روی موهایتان را ‌نشوید و ان را نادیده بگیرید. گرمای خورشید باعث آسیب هوازدگی و اکسیداتیو به مو می‌شود و آن را خشک، شکننده و سفت می‌کند. بنابراین، چگونه از موهای خود در برابر آفتاب تابستان محافظت کنیم؟

در این مقاله به بررسی اثرات مضر آفتاب بر روی موهایتان می‌پردازیم و اینکه برای محافظت از خود چه کاری می‌توانید انجام دهید.


اثرات آفتاب تابستان بر روی موهای شما


اشعه‌ی ماوراء بنفش می‌تواند به کوتیکول‌های مو نفوذ کند و باعث آسیب‌هایی مانند خشکی، شکنندگی و هوازدگی شود.

اشعه‌ی ماوراء بنفش به قشر مغز می‌رسد و باعث از بین رفتن رنگدانه و تخریب پروتئین می‌شود که می‌تواند باعث آسیب شدید مو شود.

آفتاب تابستان می‌تواند موهای شما را بی روح و شل کند. این اتفاق به دلیل رطوبت بالا در جو اتفاق می‌افتد. این رطوبت ممکن است روی موهای شما بنشیند و آن را سنگین کند و در نتیجه موهای شما بشکند.

عرق و گرد و غبار حاصل از تابستان باعث افزایش مشکلات مو مانند شوره سر، دو شاخه شدن انتهای مو، وز و افزایش ریزش مو می‌شود.

گرمای فصل تابستان روی پوست سر شما می‌تواند باعث خشکی و آفتاب سوختگی شود. مو به پوشاندن پوست (از نزدیک گوش) دربرابر آسیب خورشید کمک می‌کند و همچنین ممکن است از پوست سر در برابر آن محافظت کند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند منجر به آسیب جدی مو مانند خشکی شود پوست سر خشک ممکن است به ریشه‌ی مو آسیب برساند.

دمای هوا در تابستان بیشتر است و این ممکن است باعث شود موهای شما بیش از حد معمول سشوار شوند و باعث می‌شود شما به حالت دادن و مراقبت بیش از حد موهای خود بپردازید که اشتباه بزرگی است.

در طول تابستان، ممکن است متوجه شوید موهایتان کمی روشن‌تر به نظر می‌رسد. این به این دلیل است که اشعه‌ی ماوراء بنفش بر ملانین موهای شما تأثیر می‌گذارد. در حالی که موهای تیره ممکن است فقط کمی روشن شوند، سایه‌های روشن‌تر موها به دلیل فئوملانین بیشتر محو می‌شوند.

آیا موهایتان را دائماً چرب می‌بینید؟ این به دلیل تعریق بیش از حد و ضد آفتاب در نزدیکی خط موی شما است.

مهم است که از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید خودداری کنید و اقدامات کافی را برای محافظت از موهای خود در هنگام بیرون رفتن از منزل انجام دهید.


چگونه در تابستان از موهای خود محافظت کنیم؟


در حالی که به دنبال تمام محصولاتی هستید که روی موهای شما معجزه می‌کنند، به یاد داشته‌ باشید که چند نکته را بررسی کنید:

  • نوع پوست سر خشک یا چرب بودن آن
  • شوره‌ی سر و نوع آن
  • خارش سر
  • نوع مو: صاف، مجعد، موج دار، رنگ شده، درمان شده، صاف شده یا هر موی دیگری.

1. از مصرف بیش از حد لوازم آرایشی مو اجتناب کنید

محافظ از مو دز تابستان

گرمای تابستان موهای شما را خشک می‌کند و باعث آسیب به آن‌ها می‌شود. یک مطالعه نشان می‌دهد که موهای رنگ شده می‌توانند تغییرات قابل توجهی را از اثرات گرما نشان دهند. از این رو، مطمئن شوید که در این دوره به راحتی از درمان‌های شیمیایی مو استفاده می‌کنید.

اگر می‌خواهید موهای خود را رنگ کنید یا در تابستان تغییر رنگ دهید، سعی کنید این کار را یک یا دو ماه قبل از تابش شدید خورشید انجام دهید. شما همچنین می‌توانید مواد ارگانیک را برای رنگ آمیزی موهای خود امتحان کنید.

2. از نرم کننده استفاده کنید

از نرم کننده استفاده کنید

در حالی که نور خورشید موهای شما را خشک می‌کند، مطمئن شوید که با استفاده از یک نرم کننده‌ی آبکشی به بازیابی رطوبت موهای خود کمک می‌کنید. یک نرم کننده را متناسب با نوع و بافت موی خود تهیه کنید. اگر برای شنا می‌روید، به یاد داشته ‌باشید که روی موهای خود نرم‌کننده بگذارید و کلاه شنا بپوشید.

3. مراقبت با شامپو

مراقبت با شامپو

در حالی که دوست دارید موهایتان را هر روز با شامپو بشویید، انجام این کار بیش از آنکه فایده داشته ‌باشد ضرر دارد. شامپوی زیاد می‌تواند پوست سر و موهای شما را بیشتر خشک کند.

اگر موهایتان به راحتی چرب می‌شود، به سراغ شامپویی ملایم بروید که مخصوصاً برای تابستان‌ها مناسب است.

شامپو را فقط روی پوست سر بمالید، نه ساقه‌ها، و در حین شستن موهایتان، ساقه‌هایتان با کف‌ها آبکشی می‌شوند و موهای شما را نیز تمیز می‌کنند. قرار دادن شامپو به صورت جداگانه روی موها و نوک موها باعث خشکی آن‌ها می‌شود.

4. شامپو بعد از شنا

شامپو بعد از شنا

یک مطالعه نشان داد که تغییرات قابل توجهی در رنگ مو و پروتئین به دلیل کلر موجود در استخرهای شنا و اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید وجود دارد. استفاده از شامپوی معمولی بعد از شنا می‌تواند به کاهش آسیب مو در اثر آب کلردار کمک کند.

5. از گرما اجتناب کنید

از گرما اجتناب کنید

از سشوار به ندرت استفاده کنید و در صورت نیاز، نیم ساعت زودتر موهای خود را بشویید تا زمان کافی برای خشک شدن با هوا داشته‌ باشد. استفاده از اتوهای حالت دهنده و بیگودی خودداری کنید و بگذارید موهایتان تا آنجا که می‌تواند طبیعی باشد.

6. موهای خود را کوتاه کنید

موهای خود را کوتاه کنید

نوک موهای شما در طول تابستان به شدت ضربه می‌بینند. این زمانی است که انتهای دوشاخه شده و نوک‌های خشک را می‌بینید. تابستان زمان ایده‌آلی برای اصلاح موهایتان است، اما اگر نمی‌خواهید موهایتان را کوتاه کنید، مدل‌های کوتاهی را انتخاب کنید که از نوک موها مراقبت می‌کند و به موهایتان تراوت می‌بخشد.

7. از موهای رنگ شده‌ی خود مراقبت کنید

از موهای رنگ شده‌ی خود مراقبت کنید

اگر به تازگی موهای خود را رنگ کرده‌اید یا موهای رنگ شده دارید، ممکن است بخواهید در تابستان بیشتر از آن‌ها مراقبت کنید. موها حداکثر آسیب را با درمان‌های شیمیایی تحمل می‌کنند که منجر به محو شدن رنگ و خشکی بیش از حد مو می‌شود.

هنگام انتخاب محصولات مراقبت از مو، به سراغ محصولاتی بروید که مخصوص موهای رنگ شده یا درمان شده هستند. اگر به تازگی موهای خود را رنگ کرده‌اید، کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید، به خصوص زمانی که در اوج است. در صورت نیاز موهای خود را با کلاه یا روسری بپوشانید.

8. از ضد آفتاب استفاده کنید

از ضد آفتاب استفاده کنید

بهترین راه برای محافظت از موهایتان در برابر آفتاب سوزان، پوشیدن روسری است. اگر نمی‌خواهید از روسری استفاده کنید، مطمئن شوید که از نرم کننده با SPF استفاده می‌کنید. اگر بیش از حد در خارج از منزل کار می‌کنید و اغلب در معرض آفتاب هستید، محصولات موی حاوی مقدار خوبی SPF را انتخاب کنید. همچنین ممکن است ماسک مو یا محصول ضدآفتاب مخصوصی را انتخاب کنید که برای نوع موی شما ساخته شده‌ است. با این حال، مطمئن شوید که پس از رسیدن به خانه موهای خود را بشویید.

9. Frizz را کنترل کنید

Frizz را کنترل کنید

گرمای تابستان موهای شما را بیش از حد خشک و وز می‌کند. سعی کنید با بافتن موهای خود را از وز شدن بیش از حد آن جلوگیری کنید. از ماه‌های گرم برای نشان دادن موهای خود در مدل‌های مختلف استفاده کنید. این نه تنها موهای شما را از موخوره محافظت می‌کند، بلکه عرق کردن را نیز کاهش می‌دهد.

10. مقدار زیادی مایعات بنوشید

مقدار زیادی مایعات بنوشید

در حالی که ممکن است تمام موارد بالا را برای محافظت از موهای خود در برابر نور خورشید انجام دهید، اگر آب کافی ننوشید، به هیچ چیز نمی‌رسید. مایعات خنک کننده را انتخاب کنید که به شما کمک می‌کند موهایتان را سالم و هیدراته نگه‌دارید. تا جایی که می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این یک نکته‌ی ضروری مراقبت از مو برای تابستان است.

11. Co-Washing را امتحان کنید

Co-Washing را امتحان کنید

بله، موها در تابستان کثیف‌تر می‌شوند و تمیز کردن منظم آن ضروری است. اما شامپو زدن تنها گزینه نیست. شستن مشترک موها، که به معنای شستن با نرم کننده است، راه ایده‌آلی است. موهای خود را خیس کنید، به مدت 2 دقیقه از نرم کننده استفاده کنید و آبکشی کنید. شستشوی مشترک روزانه می‌تواند موهای شما را تا حد زیادی تمیز کند و شامپو زدن را برای 3 تا 4 روز محدود کند.

12. شامپوهای خشک را امتحان کنید

شامپوهای خشک را امتحان کنید

اگر موهای چربی دارید و شستشوی روزانه به موهایتان آسیب می‌رساند، به طرف شامپوهای خشک بروید. همچنین می‌توانید مقداری کرم تالک بچه را روی پوست سر و موهای خود بریزید و آن را شانه کنید. این یکی از ساده‌ترین نکات مراقبت از مو برای تابستان است.

13. به سراغ درمان‌های حالت دهنده‌ی عمیق بروید

به سراغ درمان‌های حالت دهنده‌ی عمیق بروید

موها در تابستان خشک‌تر، نازک‌تر و شکننده‌تر می‌شوند و اگر موهایتان را در معرض نور خورشید قرار می‌دهید، باید مرتباً به آن رسیدگی کنید. درمان‌های حالت دهنده عمیق می‌توانند موهای شما را هیدراته و تغذیه کنند. اما مطمئن شوید که آن‌ها را یک بار در هفته استفاده می‌کنید و نه هر روز نرم کننده‌های عمیق حاوی مقادیر متمرکزی از مواد شیمیایی هستند و نباید به صورت روزانه استفاده شوند.

14. مدل موی جدید را امتحان کنید

مدل موی جدید مانند دم اسبی و بافت‌های مختلف مو را امتحان کنید. آن‌ها شیک و در عین حال ظریف هستند و از موهای شما در برابر آسیب‌های خارجی محافظت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چند وقت یکبار موهایم را بدون آسیب دیدگی رنگ کنم؟

15. از محصولات موی مناسب استفاده کنید

مراقب محصولاتی باشید که دارای برچسب‌های Replenishing, Hydrating, Moisturing هستند. از هر محصول حالت دهنده‌ای که فرمالدئید (الکل) دارد خودداری کنید.

16. درمان شبانه

روی موهای خشک و وز یک نرم کننده بمالید، یک پوشش پلاستیکی یا حوله‌ای دور آن بپیچید و بخوابید. با موی نرم شده و حالت گرفته از خواب بیدار شوید.

17. حوله و شانه را به آرامی روی موهای خود بکشید

هنگامی که موهای خود را با حوله خشک می‌کنید، اصطکاک می‌تواند باعث شکستگی مو شود. به جای اینکه موهای خود را به شدت مالش دهید، سعی کنید بگذارید موهای خود با هوا خشک شوند. موهایتان را در حوله بچینید. وقتی موهایتان را برس می‌زنید هم همین کار را تکرار کنید.

بیشتر بخوانید: با 3 روش موهای آسیب دیده‌ را ترمیم کنید


ماسک‌های ساده مراقبت از مو


1. ماسک تخم مرغ و مایونز برای مراقبت از موهای خشک و آسیب دیده

تخم مرغ و مایونز حاوی پروتئینی هستند که برای داشتن موی سالم مورد نیاز است. تخم مرغ همچنین حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب دیگری است که به رشد مو و سلامت مو کمک می‌کند. پروتئین موجود در این مواد می‌تواند به بازسازی تارهای مو کمک کند.

مواد مورد نیاز:

  • 1/4 فنجان ماست ساده
  • 1/4 فنجان سس مایونز
  • سفیده تخم مرغ 1 عدد

روش:

همه‌ی مواد را با هم مخلوط کنید.

موهای خود را با این مخلوط بپوشانید و با کشیدن یک شانه‌ی دندانه‌دار روی موهای خود به طور یکنواخت پخش کنید.

بگذارید 30 دقیقه بماند و با آب ساده بشویید.

2. ماسک حالت دهنده‌ی عمیق برای بازگرداندن رطوبت و درخشش

روغن زیتون می‌تواند به حالت دادن موهای شما و کاهش ریزش و آسیب مو کمک کند. زرده تخم مرغ موهای شما را تغذیه می‌کند و می‌تواند رشد مو را تقویت کند.

مواد مورد نیاز:

  • 1 فنجان سس مایونز (دمای اتاق)
  • ½ فنجان روغن زیتون
  • 3 عدد زرده تخم مرغ

روش:

همه‌ی مواد را در یک کاسه مخلوط کنید و آن را روی موهای خود بمالید، به خصوص نوک آن.

موهای خود را در یک حوله بپیچید و بگذارید حدود 20 دقیقه بماند.

ماسک را با آب معمولی بشویید.

3. ماسک آلوئه ورا

آلوئه ورا می‌تواند به کاهش ریزش مو و تحریک رشد مو کمک کند. از موها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد و اشعه UV محافظت می‌کند. همچنین موها را آبرسانی و تغذیه می‌کند و از پیری و خشکی مو جلوگیری می‌کند.

مقداری پالپ تازه آلوئه ورا را با چند قطره آب لیمو مخلوط کرده و به موهای خود بمالید. بعد از 15 دقیقه بشویید این کار رطوبت موهای شمارا حفظ می‌کند.

4. ماسک موز

موز موها را نرم و تقویت می‌کند و آن را قابل کنترل می‌کند. آن‌ها همچنین درخشندگی را به موها می‌دهند و از خاصیت ارتجاعی طبیعی آن محافظت می‌کنند. این کار از شکاف و شکستگی انتهای آن جلوگیری می‌کند.

یک موز رسیده را له کرده و یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. این یک درمان ساده و آسان برای موهای آسیب دیده در برابر آفتاب است.

5. ماسک تخم مرغ

تخم مرغ نه تنها برای خوردن سالم است، بلکه به ترمیم آسیب مو نیز کمک می‌کند. از سفیده‌ی تخم مرغ برای موهای چرب، زرده برای موهای خشک و از تخم مرغ کامل برای موهای معمولی استفاده کنید. به یاد داشته ‌باشید که آن را با آب ولرم بشویید، در غیر این صورت تخم مرغ‌های پخته شده در موهای خود خواهید دید.

بیشتر بخوانید: فواید سفیده تخم مرغ برای مو!

6. عسل و روغن زیتون

عسل و روغن زیتون نرم کننده‌های عالی هستند. آن‌ها موهای خشک را هیدراته می‌کنند و آن‌ها را سالم می‌کنند.

سه تا چهار قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. می‌توانید یک زرده‌ی تخم مرغ نیز به آن اضافه کنید. این ماسک را روی موها بمالید و بعد از 15 تا 20 دقیقه بشویید.

7. ماسک توت فرنگی

توت فرنگی حاوی ویتامین C است که به جذب آهن و رشد مو کمک می‌کند. کمبود ویتامین C می‌تواند باعث شکاف انتهایی شود.

10 توت فرنگی تازه را له کنید و یک قاشق غذاخوری سس مایونز به آن اضافه کنید تا خمیر یکدستی به دست آید. بگذارید 20 دقیقه بماند. آن را با آب بشویید.

8. آبجو

آبجو حاوی ترکیبات فنلی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است. این آنتی اکسیدان‌ها به از بین بردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند و در نتیجه آسیب اکسیداتیو به موهای شما را کاهش می‌دهند.

پس از شامپو کردن موهای خود را با آبجو صاف بشویید تا درخشندگی و درخشان شدن موهای خود را به دست آورید.

9. ماست

ماست موهای شما را تغذیه می‌کند و آسیب‌های مو را ترمیم می‌کند. این یکی از ساده‌ترین درمان‌های خانگی برای ترمیم موهای آسیب دیده است. ماست را روی پوست سر خود بمالید و بعد از 15 دقیقه آبکشی کنید.

10. سرکه

مقداری سرکه را در آب رقیق کنید و از آن به عنوان شستشوی نهایی استفاده کنید.

نکته:

موز و روغن زیتون موها را تغذیه می‌کند.

تخم مرغ پروتئین‌های از دست رفته در اثر آسیب خورشید را جبران می‌کند.

عسل موها را مرطوب می‌کند.

سس مایونز به عنوان یک حالت دهنده‌ی طبیعی عمل می‌کند.

آبجو و سرکه به درخشندگی مو می‌افزایند.

توت فرنگی و آلوئه‌ورا به ترمیم موهای خشک و آسیب دیده کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: 12 نکته علمی برای تحریک رشد طبیعی مو

اشعه‌ی مضر UV خورشید می‌تواند به شدت به زانوهای شما آسیب برساند. می‌تواند باعث ریزش مو، ریزش پروتئین، شوره سر، خشکی، ریزش رنگ مو و موارد دیگر شود. اما، شما می‌توانید با ایجاد چند تغییر، مانند عدم استفاده از محصولات زیاد روی موهای خود، پیروی از روش‌های صحیح مراقبت از مو، و اجتناب از قرار گرفتن در معرض گرما، از موهای خود در برابر آفتاب تابستانی محافظت کنید. ماسک‌های موی DIY که با مواد طبیعی مانند تخم مرغ، روغن زیتون، موز و آلوئه ورا ساخته‌شده‌اند، مو را بازسازی کرده و آن را قوی‌تر و سالم‌تر می‌کند. در حالی که ممکن است نتایج فوری را مشاهده نکنید، این نکات را دنبال کنید تا در دراز مدت موهای خود را شکوفا کنید.

 

مطالب مرتبط