12 نکته علمی برای تحریک رشد طبیعی مو

12 نکته علمی برای تحریک رشد طبیعی مو

19 اردیبهشت 22 بازدید

در این مقاله ما چند نکته‌ی موثر برای تحریک رشد مو را گردآوری کرده‌ایم که باعث می‌شود موهای شما رشد چشم‌گیری کنند، البته شما باید استفاده از محصولات شیمیایی مو را متوقف کنید و یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید. برای دانستن نکات بیشتر برای تحریک رشد مو، ادامه مطلب را بخوانید.

درک فرآیند رشد مو

موهای شما از فولیکول یا ریشه واقع در زیر پوست رشد می‌کند و از رگ‌های خونی در پایه فولیکول مو تغذیه می‌کنند. چهار مرحله روند رشد مو عبارتند از: آناژن، کاتاژن، تلوژن و اگزوژن. موهای شما ممکن است در هر یک از این مراحل چرخه رشد باشند. فاز آناژن (مرحله رشد مو) با گذشت زمان کوتاه‌تر می‌شود و باعث می‌شود موها در پایان هر چرخه نازک‌تر و ضعیف‌تر شوند.

نکات رشد موی سالم

اگرچه ژنتیک نقش مهمی در سلامت موهای شما ایفا می‌کند، نکات مراقبتی صحیح ممکن است از ضعیف شدن مو در پایان هر چرخه رشد مو جلوگیری کند (و احتمالاً رشد مو را نیز تحریک کند). شواهد نشان می‌دهند که نکات زیر ممکن است به تحریک رشد مو در افراد کمک کند.


1. پوست سر خود را ماساژ دهید


پوست سر خود را ماساژ دهید

گردش خون مناسب پوست سر برای داشتن موهای سالم بسیار مهم است. ماساژ پوست سر فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند و ممکن است تارهای مو را تقویت کند.

 

شما می‌توانید پوست سر خود را به دو روش ماساژ دهید: ماساژ با اسانس یا روش معکوس.

ماساژ با اسانس :

  • می‌توانید از روغن‌های لیمو، درخت چای یا نعناع استفاده کنید.
  • روغن را گرم کنید.
  • روی پوست سر خود بمالید و به مدت 20 دقیقه ماساژ دهید.
  • روغن را به مدت 30 دقیقه بگذارید تا روی پوست سر خود بماند.
  • موهای خود را آبکشی کنید.

روش وارونگی :

  • روی یک صندلی بنشینید و موهای خود را برگردانید.
  • با نوک انگشتان خود به مدت 5 دقیقه پوست سر خود را ماساژ دهید.
  • کل پوست سر خود را با حرکات دایره‌ای مالش دهید.

2. انتهای موهای خود را کوتاه کنید


انتهای موهای خود را کوتاه کنید

انتهای دوشاخه شده‌ی مو از رشد موهای سالم جلوگیری می‌کند. آنها باعث می‌شوند که تارهای مو با یکدیگر در هم پیچیده شده و از بین بروند. کوتاه کردن منظم موها به سلامت مو کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: 9 روش مختلف برای فر کردن موهای خود بدون حرارت


3. از نرم کننده بیشتر از شامپو استفاده کنید


از نرم کننده استفاده کنید

هر بار که شامپو می‌زنید، مقداری روغن طبیعی پوست سر (که موهایتان را نرم نگه می‌دارد) از دست می‌دهید. شامپو زدن زیاد ممکن است موهای شما را خشک و ضعیف کند. سعی کنید بیش از دو بار در هفته شامپو نزنید. بعد از هر بار شستشوی مو از نرم‌کننده استفاده کنید. یک نرم‌کننده هر گونه آسیبی که به موهای شما وارد شده را ترمیم می‌کند و آن را قوی‌تر می‌کند.


4. از ماسک تخم‌مرغ استفاده کنید


از ماسک تخم‌مرغ استفاده کنید

موهای شما از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است. تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است و ممکن است به تقویت فولیکول‌های مو کمک کند. رطوبت موجود در ماسک تخم‌مرغ نیز از موهای شما در برابر خشکی محافظت می‌کند.

چگونه ماسک تخم‌مرغ خود را درست کنید؟

  • یک زرده تخم‌مرغ را در ظرفی با همزن بزنید تا یکدست شود.
  • ماست را به آن اضافه کنید تا مخلوط کرمی شود.
  • این مخلوط را روی موهای مرطوب بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند.
  • موهای خود را با آب ساده بشویید.

همچنین می‌توانید ماهی، مرغ، غذاهای دریایی، غلات کامل، دانه ها و آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.


5. موهای خود را با کش محکم نبندید


موهای خود را با کش محکم نبندید

می‌توانید مدل‌های موی دیگری را امتحان کنید. سفت بستن موهایتان می‌تواند تارهای مو را کشیده و به آنها آسیب برساند. مدل‌های موی دیگر مانند قیطان و دم اسبی اگر محکم استفاده شوند، برای موهای شما بسیار ضرر دارند. این مدل موها به تارهای موی شما فشار وارد می‌کند و ممکن است منجر به ریزش موی کششی شوند.


6. اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید


اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید

اسیدهای چرب امگا 3 از ریزش مو جلوگیری می‌کنند. آنها همچنین سلامت پوست سر را افزایش می‌دهند. می‌توانید ماهی سالمون یا ماهی خال خالی یا دانه کتان و گردو مصرف کنید. مصرف مکمل‌های امگا 3 از یک فروشگاه معتبر نیز ایده خوبی است. در یک مطالعه مشخص شد که روغن ماهی باعث رشد مو می‌شود.


7. مصرف ویتامین C را افزایش دهید


مصرف ویتامین C را افزایش دهید

ویتامین C ممکن است به کاهش ریزش مو مرتبط با کمبود آهن کمک کند. این ویتامین جذب آهن را افزایش می‌دهد. میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید. مراقب مکمل‌ها باشید؛ فقط پس از مشورت با پزشک خود مصرف کنید. مصرف بیش از حد ویتامین A و E و سلنیوم با ریزش مو مرتبط است.

بیشتر بخوانید: 6 راه حل برای داشتن موهای بلند و سالم


8. بیوتین بیشتری دریافت کنید


بیوتین دریافت کنید

کمبود بیوتین باعث ریزش و نازک شدن مو می‌شود. جگر گاو یا دانه سویا را برای بیوتین کافی در رژیم غذایی خود بگنجانید.


9. هیدراته بمانید


هیدراته بمانید

کم آبی می‌تواند رشد مو را تحت تاثیر قرار دهد. در طول روز آب و سایر مایعات کافی بنوشید.


10. از آسیب رسیدن به موهای خود جلوگیری کنید


از آسیب رسیدن به موهای خود جلوگیری کنید

از مصرف شامپوهای حاوی مواد شیمیایی خودداری کنید. به جای آن از شامپوهای ملایم استفاده کنید.

از یک نرم‌کننده استفاده کنید که از شکستگی، وز شدن و شکافتن انتهای آن جلوگیری می‌کند.

زمان کمتری را صرف سشوار کشیدن موهای خود کنید. با استفاده از حوله میکروفیبر می‌توانید موهای خود را سریعتر خشک کنید.

درمان‌های خانگی مانند صاف کردن و رنگ‌ مو را متوقف کنید و این‌ها را به یک آرایشگر ماهر بسپارید که می‌تواند مقدار مناسبی از محصول را برای جلوگیری از آسیب طولانی مدت مو استفاده کند.

استفاده از شانه‌های داغ، اتوهای تخت و یا فر را به حداقل برسانید. آن‌ها را برای موقعیت‌های خاص استفاده کنید.

از چرخاندن یا کشیدن موهای خود دست بردارید. این عادت می‌تواند به موهای شما آسیب برساند.


11. موهای خود را به آرامی برس بزنید


موهای خود را به آرامی برس بزنید

در حالی که گره‌ها را باز می‌کنید، با موهای خود ملایم باشید. برس زدن شدید موهایتان می‌تواند باعث کنده‌شدن و شکافتن تارهای مو شود. انتخاب برس موی شما نیز مهم است.

گره‌های مو را قبل از حمام باز کنید و نه بعد از آن همچنین برای شانه زدن از نوک به ریشه مو بروید.


12. از سیگار کشیدن خودداری کنید


سیگار ممکن است به DNA فولیکول های مو آسیب برساند و ممکن است منجر به ریزش مو شود.

بیشتر بخوانید: مراقبت و تقویت مو

 

بایدها و نبایدها در رژیم غذایی برای تحریک رشد مو

اگر در خانواده خود سابقه ریزش مو دارید و معمولاً رژیم غذایی ناسالمی دارید، پس احمالا ریزش موی بیشتری را تجربه می‌کنید. برای تحریک رشد مو به رژیم غذایی مناسب نیاز دارید که با کاهش غذاهای زیر شروع می‌شود.

مواد غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید:

کربوهیدرات‌های ساده: کربوهیدرات‌های ساده در غذاهای پر قند مانند آرد سفید، نان، بستنی، بیسکویت و کیک یافت می‌شوند. این غذاها ممکن است باعث استرس و ریزش مو شوند. یک رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات کامل و لوبیا را شروع کنید.

غلات شیرین: این غلات دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند و سطح قند خون را افزایش می‌دهند. آنها حاوی مواد رنگ آمیزی مصنوعی هستند که ممکن است باعث نازک شدن مو شوند.

غذاهای چرب: غذاهای سرخ شده و چرب باعث افزایش وزن شما می‌شوند و همچنین ممکن است منجر به ریزش مو شوند.

مواد غذایی که باید در رژیم غذایی شما باشد:

تخم مرغ، لبنیات و عدس: پروتئین و بیوتین موجود در این غذاها ممکن است رشد مو را تحریک کند.

حبوبات، دانه‌ها و آجیل: روی موجود در این غذاها ممکن است رشد مو را تقویت کند. کمبود روی با ریزش مو همراه است.

ماهی آزاد و ماهی‌های دیگر: ماهی قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D است که ممکن است سلامت مو را تقویت کند.

اگر می‌خواهید رشد مو را تحریک کنید، باید با صبر و حوصله داشته‌باشید و به برنامه رشد مو که دنبال می‌کنید پایبند باشید. به خاطر داشته‌باشید که ممکن است چندین ماه طول بکشد تا درمان‌ها فوایدی را نشان دهند. شما می‌توانید تا آنجا که می‌خواهید تکنیک‌های درمانی را با هم ترکیب کنید. نکات این مقاله را به خاطر بسپارید و ما مطمئن هستیم که بعداً از خود تشکر خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: آیا استفاده از شامپوهای خشک باعث ریزش مو می‌شوند؟

 

مطالب مرتبط