فواید سفیده تخم مرغ برای مو!

فواید سفیده تخم مرغ برای مو!

11 خرداد 1401

پروتئین تخم مرغ و مو

هنگامی که یک تخم مرغ خام را می‌شکنید، دو قسمت مشخص ظاهر می‌شود: زرده تخم مرغ زرد و سفیده تخم مرغ (آلبومن). در حالی که زرده حاوی تمام چربی تخم مرغ است، سفیده تخم مرغ حاوی بیشترین پروتئین است.

سفیده تخم مرغ پروتئین کاملی است که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است. برای ساخت، نگهداری و جایگزین بافت‌های بدن از جمله موهایتان

در رژیم غذایی خود به پروتئین نیاز دارید.


فواید سفیده تخم مرغ برای مو


فواید سفیده تخم مرغ برای مو

ساقه‌ی مو دارای سه لایه است:

مدولا: این لایه‌ی نرم و داخلی ساقه مو است که فقط در موهای بزرگ و ضخیم دیده می‌شود.

قشر: این لایه‌ی میانی ساقه مو استحکام، رنگ و بافت مو را فراهم می‌کند.

کوتیکول: این لایه‌ی بیرونی نازک و بی‌رنگ ساقه مو است که از قشر مو محافظت می‌کند.

ساقه‌ی موی شما عمدتاً کراتین است، یک پروتئین فیبری که همچنین جزء ساختار اصلی ناخن‌های شما است. وقتی رژیم غذایی شما حاوی مقدار مناسب پروتئین باشد، به بدن خود آنچه را که برای تولید موهای قوی‌تر و سالم‌تر نیاز دارد، می‌دهید.

مزایا عبارتند از:

یک قشر قوی‌تر، که باعث می‌شود موهای شما کمتر دچار شکاف و شکستگی شوند.

یک کوتیکول قوی‌تر و صاف‌تر برای براق‌تر کردن موهای شما است.

مصرف مناسب پروتئین برای داشتن موهای سالم بسیار مهم است. منبع معتبر تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که پروتئین کافی مصرف نمی‌کنند، ممکن است دچار نازک شدن، شکنندگی و ریزش مو شوند. درمان‌های شیمیایی، تکنیک‌های حالت دادن گرم و اکسیداسیون محیطی نیز به ریزش پروتئین در موهای شما کمک می‌کنند.


نحوه‌ی استفاده از سفیده تخم مرغ برای مو


نحوه‌ی استفاده از سفیده تخم مرغ برای مو

در حالی که نشان داده‌ شده است که مصرف مناسب پروتئین باعث تقویت موهای سالم می‌شود، برخی از افراد از سفیده تخم مرغ به عنوان ماسک مو بر روی پوست سر و موهای خود برای ترمیم آسیب و معکوس کردن ریزش مو استفاده می‌کنند.

برخی ادعا می‌کنند که استفاده از ماسک موی سفیده تخم مرغ، پوست سر را از چربی‌های اضافی پاک می‌کند، موها را تقویت می‌کند، رشد را تقویت می‌کند و با شوره سر مبارزه می‌کند. می‌توانید از سفیده تخم مرغ به تنهایی به عنوان ماسک استفاده کنید یا آن را با سایر مواد مغذی مانند روغن نارگیل ترکیب کنید.

تهیه و استفاده از ماسک موی سفیده تخم مرغ:

در یک کاسه‌ی کوچک، سفیده‌ها را از زرده دو تخم مرغ جدا کنید و زرده‌ها را برای استفاده دیگر نگه‌دارید.

2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به سفیده تخم مرغ اضافه کنید.

سفیده و روغن را با همزن بزنید.

مخلوط تخم مرغ و روغن را روی موهای مرطوب بمالید.

مخلوط را از ریشه تا نوک مو با انگشتان خود پخش کنید.

مخلوط را با یک شانه‌‌ی دندانه پهن روی موهای خود شانه کنید، مطمئن شوید که هر تار مو را می‌پوشاند.

اجازه دهید مخلوط به مدت 20 دقیقه خیس بخورد.

موهای خود را با آب خنک شامپو کنید، آب گرم یا داغ می‌تواند مخلوط را در موهای شما "پخت" کند.

موهای خود را طبق معمول خشک کنید.

اگرچه هیچ پشتیبانی علمی برای استفاده مستقیم از سفیده تخم مرغ که به سلامت موهای شما کمک می‌کند وجود ندارد، بسیاری از مردم بر این باورند که پروتئین بالای سفیده تخم مرغ به تنهایی می‌تواند مو را قوی‌تر کند. آن‌ها همچنین پیشنهاد می‌کنند که سفیده تخم‌مرغ همراه با سایر مواد مانند روغن کرچک، آب لیمو، ماست، عسل، موز و سرکه سیب، شرایطی مانند خشکی پوست سر، دو شاخه شدن سر و شوره سر را برطرف می‌کند.


خطرات احتمالی استفاده از سفیده تخم مرغ


خطرات احتمالی استفاده از سفیده تخم مرغ

خطرات کمی در استفاده از سفیده تخم مرغ به عنوان منبع پروتئین وجود دارد. با این حال، سفیده تخم مرغ باید قبل از خوردن پخته شود تا از مسمومیت غذایی احتمالی ناشی از باکتری سالمونلا جلوگیری شود.

اگر به تخم مرغ حساسیت دارید، نباید این ماده را به هیچ قسمتی از بدنتان از جمله موهایتان بمالید. همین امر در مورد سایر مواد پیشنهادی برای ماسک مو نیز صدق می‌کند.

نکته:

سفیده‌ی تخم مرغ پروتئین غذایی لازم را برای ساختن، ترمیم و حفظ بدن شما از جمله موهایتان فراهم می‌کند. استفاده از سفیده تخم مرغ به طور مستقیم بر روی موهایتان از نظر بسیاری روشی کم هزینه برای بهبود ظاهر و رشد مو است.

در حالی که چندین داستان موفقیت در استفاده از این درمان خانگی وجود دارد، تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی آن باید انجام شود.

قبل از امتحان این درمان خانگی، از پزشک خود در مورد درمان‌های جایگزین برای ریزش مو، شکستگی یا خشکی پوست سر سوال کنید.

اگر علائم نامنظمی را در استفاده از ماسک موی سفیده تخم مرغ مشاهده کردید، فورا استفاده را متوقف کنید.

زرده تخم مرغ برای مو

زرده‌ی تخم مرغ گلوله‌ی زردی است که وقتی تخم مرغ را می‌شکنی، در سفیده‌ی آن آویزان می‌شود. زرده تخم مرغ سرشار از مواد مغذی و پروتئین‌هایی مانند بیوتین، فولات، ویتامین A و ویتامین D است.

مواد مغذی که به طور طبیعی در زرده تخم مرغ وجود دارد همان مواد مغذی است که در موهای سالم و براق وجود دارد. برخی از افراد زرده‌ی تخم مرغ را به عنوان درمانی برای ریزش مو، موهای شکننده یا تلاش برای رشد سریعتر موهای خود به پوست سر خود می‌زنند.

مزایای آن چیست؟

برای درک اینکه زرده تخم مرغ چگونه به موهای شما کمک می‌کند، ابتدا باید در مورد عواملی که به مشکلات رایج مو کمک می‌کند بحث کنیم. رژیم غذایی نامناسب، درمان‌های شیمیایی بیش از حد، استرس اکسیداتیو ناشی از محیط و حالت دادن گرما، همگی می‌توانند پروتئین‌های ساقه مو را از بین ببرند.

زرده تخم مرغ ممکن است به موهای شما در مقاومت در برابر آسیب کمک کند.

زرده تخم مرغ سرشار از ویتامین‌هایی است که ممکن است مو را در برابر آسیب مقاوم‌تر کند. زرده ممکن است مخصوصاً برای مرطوب کردن موهای خشک مفید باشد.

زرده تخم مرغ به دلیل ترکیب بی نظیری از ویتامین‌های موجود در خود، می‌تواند یک غذای فوق‌العاده برای موهای شما باشد. ویتامین‌های A و E، بیوتین و فولات تنها برخی از مواد مغذی هستند که محققان منبع مورد اعتماد آن‌ها را با رشد مو و موهای سالم مرتبط کرده‌اند.

شایع‌ترین کمبود تغذیه‌ای منبع مورد اعتماد در جهان آهن است. آهن برای تولید سلول‌های جدید بدن شما مهم است. هر زرده تخم مرغ حاوی مقدار کم، اما قابل توجهی آهن است.

زرده تخم مرغ ممکن است به رشد سریع موهای شما کمک کند.

استفاده از زرده تخم مرغ به صورت موضعی روی پوست سر می‌تواند ریشه موهای شما را با ویتامین‌ها آغشته کند. این بدان معنی است که موهای جدید قوی‌تر می‌شوند و کمتر در معرض شکستن و ریزش هستند. وقتی موهای شما زیاد نمی‌ریزد، پرتر می‌شود. حتی می‌تواند به نظر برسد که سریعتر در حال رشد است.

بیشتر بخوانید: موی خشک: علل و ۹ ترفند حرفه‌ای برای نگهداری از آن


نحوه‌ی استفاده از زرده تخم مرغ برای موهایتان


نحوه‌ی استفاده از زرده تخم مرغ برای موهایتان

 

  1. ماسک مو

می‌توانید با استفاده از زرده تخم مرغ و روغن زیتون ماسک مو درست کنید تا از فواید زرده تخم مرغ برای موهای خود بهره‌مند شوید. شما همچنین می‌توانید از یک تخم مرغ کامل بدون مخلوط کردن آن با چیز دیگری به عنوان یک مرطوب کننده‌ی عمیق استفاده کنید.

به سادگی تخم مرغ یا مخلوط تخم مرغ و روغن را هم بزنید. با استفاده از دستکش، ماسک را با انگشتان خود روی موهای خود بمالید. اطمینان حاصل کنید که بالای پوست سر و انتهای موهای خود را بپوشانید. اجازه دهید این درمان حدود یک ساعت روی موهایتان بماند و سپس آن را با آب سرد بشویید.

  1. غذایی

همچنین می‌توانید به عنوان راهی برای داشتن موهای سالم‌تر، تخم مرغ بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. خوردن تخم مرغ در صبحانه می‌تواند با دادن پروتئین، ویتامین B و فولات، تغذیه شما را بهبود بخشد. هرچه بدن خود را بهتر تغذیه کنید، موهای شما بهتر به نظر می‌رسد.

  1. مکمل

قرص‌هایی در بازار وجود دارد که نسخه‌های مقطر پروتئین‌های زرده تخم مرغ هستند. می‌توانید این مکمل‌ها را امتحان کنید تا بدون خوردن زرده تخم‌مرغ یا استفاده از ماسک موی زرده تخم‌مرغ، به تغذیه غنی زرده‌های تخم‌مرغ دسترسی پیدا کنید. اما شواهدی مبنی بر استفاده از این مکمل‌ها برای بهبود رشد و ظاهر مو، حکایت دارد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده نیز بر خلوص یا کیفیت مکمل‌ها نظارت نمی‌کند. قبل از شروع مصرف آن‌ها با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: 6 راه حل برای داشتن موهای بلند و سالم


خطرات و عوارض جانبی احتمالی


خطرات و عوارض جانبی احتمالی

استفاده از زرده‌ی تخم مرغ برای موهایتان یک درمان نسبتا کم خطر است. هر چند، چند عارضه جانبی بالقوه وجود دارد. اگر به تخم مرغ حساسیت دارید، از زرده تخم مرغ حتی به عنوان یک درمان موضعی روی سر خود استفاده نکنید.

اگر زرده تخم‌مرغ را به مقدار زیاد مصرف می‌کنید، به یاد داشته‌ باشید که زرده تخم‌مرغ غذایی سرشار از کلسترول است. در حالی که خوردن یک تخم مرغ در روز به سلامتی شما آسیبی نمی‌رساند، خوردن مقادیر زیاد ممکن است در صورتی که در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستید یا قبلاً بیماری قلبی یا دیابت دارید.

استفاده از زرده تخم مرغ برای موهایتان ممکن است به چندین هفته درمان مداوم نیاز داشته باشد تا نتایج را ببینید. در حالی که استفاده از زرده تخم مرغ برای بهبود ظاهر و سلامت موهای شما برای همه مفید نیست، اما این یک روش کم هزینه و ساده برای درمان مو است که ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: شوره سر مرطوب چیست؟ و چگونه آن را درمان کنیم؟

مطالب مرتبط