رژیم غذایی مخصوص فصل آنفولانزا

رژیم غذایی مخصوص فصل آنفولانزا

01 آبان 1399

آنفولانزا می‌تواند شما را به مدت یک هفته یا بیشتر درگیر کنید بنابراین مهم است که در طول فصل آنفولانزا بدن خود را سالم نگه دارید. در وهله اول سعی کنید سیستم ایمنی بدن خود را جهت جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا تقویت کنید. اگر شما هم جزء آن دسته از کسانی قرار گرفتید که احساس تب و خستگی می‌کنند، دانستن اینکه چه باید بخورید تا بتوانید به بدن خود در مبارزه سریع‌تر کمک کنید، ممکن است زودتر از موعد بتواند شما را به زندگی عادی برگرداند.


بخش اول جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا با تقویت سیستم ایمنی بدن


1. مصرف کربوهیدرات فرآوری شده را کاهش دهید

کربوهیدرات‌های فرآوری شده مانند شکر، آرد سفید و برنج می‌تواند باعث التهاب شود که تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن شما به حساب می‌آید. از مصرف نان سفید، بستی، شیرینی، غلات صبحانه، آبنبات و پاستا خودداری کنید.

 مصرف کربوهیدرات فرآوری شده ممنوع

2. مرکبات دارای شکم کم مصرف کنید

مرکبات به طور خاص سرشار از ویتامین C هستند که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن شما و کم کردن علائم آنفولانزا کمک کنند. سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، سیب زمینی، کلم بروکسل و کدو حلوایی سرشار از ویتامین C هستند. دیگر میوه‌ها مانند انگور، انبه و موز ممکن است حاوی میزان زیادی شکر باشند که می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کنند.

  • مرکباتی که به طور خاص دارای مقادیر کمی از شکر هستند، شامل فلفل دلمه، گوجه و آواکادو می‌شود.

مرکبات سرشار از ویتامین c

3. پروتئین کم چربی را وارد برنامه غذایی خود کنید

پروتئین‌های کم چربی برای سلامت همه رژیم‌های غذایی ضروری هستند. اما آنها به طور خاص برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. این نوع پروتئین به بدن شما کمک می‌کند تا با عفونت‌هایی مانند آنفولانزا مقابله کند.

  • پروتئین کم چربی به آن دسته از پروئین‌هایی گفته می‌شود که چربی زیاد ندارد. این پروئین‌ها شامل مواد غذایی مانند مرغ و بوقلمون بدون پوست، ماهی، صدف و گوشت کم چربی گاو مانند راسته یا ران می‌شوند. گیاهخواران می‌توانند میزان دریافتی پرتئین کم چرب خود را از طریق غذاهایی مانند تخم مرغ، عدس و لوبیا افزایش دهند.

پروتئین‌های کم چربی

4. میزان مصرفی روغن سالم خود را متعادل کنید

روغن‌های سالم پخت و پز مانند روغن زیتون فوق بکر می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند زیرا حاوی غلظت بالایی از اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه است. این اسیدها به بدن شما کمک می‌کند تا از خود در مقابل عفونت محافظت کند.

  • یک قاشق غذاخوری میزان توصیه شده برای مصرف روغن پخت و پز است. خوردن روغن بیشتر از میزان توصیه شده حتی اگر روغن سالم پخت و پز باشد می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی عروقی شود. استفاده از این نوع روغن‌ها برای سرخ کردن غذا نیز می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند.

روغن زیتون فرابکر

5. به مواد غذایی دریافتی خود غلات کامل اضافه کنید

سیستم ایمنی بدن شما که به صورت عمده در روده شما متمرکز شده است، احتیاج به باکتری مفید برای تقویت خود نیاز دارد. غلات کامل خواص ضدالتهابی دارد که باکتری سالم روده را تولید کرده و شما را سالم نگه ‌دارد.

  • نان و دیگر محصولاتی را انتخاب کنید که 100 درصد غلات یا گندم هستند. اگر روی بسته بندی آنها درصد وجود ندارد، احتمالاً حاوی آرد سفید نیز هستند که باعث التهاب می‌شود.
  • غلات کامل مانند کینوا و نان چاودار نیز ویتامین‌های گروه B، فیبر و مواد معدنی را به رژیم غذایی شما اضافه می‌کنند. این مواد مغذی برای سلامتی کلی ضروری هستند و سیستم ایمنی بدن را در وضعیت مطلوبی نگه می‌دارند.

نان با غلات کمل

6. میزان مصرفی پروبیوتیک و پری‌بیوتیک خود را افزایش دهید

پری‌بیوتیک‌ها کربوهیدرات‌های هستند که پروبیوتیک‌ها از آنها تغذیه می‌کنند اما بدن شما قادر به هضم آنها نیست. پروبیوتیک‌ها باکتری مفید روده هستند که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کنند.

  • پری‌بیوتیک‌ها مانند بتاگلوکان و اینولین در مواد غذایی مانند مارچوبه، جو، جو دوسر، موز و پیاز وجود دارند.
  • پروبیوتیک‌ها را می‌توان در غذاهای تخمیر شده مانند ماست یونانی، کفیر، کلم ترش و کیمچی پیدا کرد. به دنبال ماست‌هایی باشد که برچسب پروبیوتیک روی آنها داشته باشد.

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک و پری‌بیوتیک

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص آنفولانزا


بخش دوم مقابله با آنفولانزا از طریق غذا


1. به قدرت درمانی سوپ مرغ و آب گوشت باور داشته باشید.

دلیلی دارد که هنگام مریضی مادرتان به شما سوپ مرغ می‌دهد. آب گوشت حاوی کارنوزین است، ترکیبی که با التهاب مبارزه می‌کند. گرمای سوپ یا آب گوشت نیز می‌تواند گرفتگی را کاهش دهد.

  • سوپ مرغ حاوی پروتئین‌های کم چربی و سبزیجات غنی از مواد مغذی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند، آب گوشت همچنین بدن شما را هیدراته نگه می‌دارد. کشیدن نفس عمیق بالای یک کاسه سوپ مرغ یا آب گوشت داغ می‌تواند بینی گرفته شده شما را باز کرده یا گلو شما مرطوب کند.

 سوپ مرغ

2. میزان سیر، گیاه و ادویه را در غذای خود افزایش دهید

بعضی گیاهان و ادویه‌ها می‌توانند میکروب‌ها را کشته و التهاب بدن را کاهش دهند. گیاهان در دسته آلیوم مانند پیاز، سیر، موسیر و تره فرنگی ضد التهاب هستند و ممکن است گلودرد را تسکین دهند.

  • برخی از مردم از روغن پونه کوهی برای کاهش علائم مشکلات تنفسی مانند گلو درد و سرفه استفاده می‌کنند. این روغن حاوی خواص ضدالتهابی، آنتی باکتریال و ضدویروسی است. گیاه رزماری و آویشن نیز آنتی اکسیدان هستند.

سیر- پیاز - موسیر- تره فرنگی-

3. مصرف مرکبات خود را افزایش دهید

مرکبات دارای غلظت بالای ویتامین C از آنتی اکسیدان‌های مهم به حساب می‌آیند. ویتامین C از سلول‌های T و سلول‌های بیگانه‌خوار بدن شما پشتیبانی می‌کند که برای سیستم ایمنی بدن مهم هستند.

افزایش مصرف مرکبات

4. چند جرعه چای گرم بنوشید

نوشیدن چای داغ می‌تواند به تسکین گلو درد یا سرفه و همچنین هیدراته نگهداشتن بدن کمک کند. چای همچنین دارای آنتی اکسیدان و حاوی کورستین است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. به چایی خود تکه‌ای لیمو اضافه کنید تا میزان ویتامین C را افزایش دهید.

  • زنجبیل قدرت ضدالتهابی قوی دارد. نوشیدن چای زنجبیل راهی خوب برای استفاده از مزایای زنجبیل است.
  • چای زنجبیل می‌تواند عفونت‌های سیستم تنفسی فوقانی را تسکین داده و ممکن است کاهشی چشمگیر در مدت ماندگاری علائم آنفولانزا داشته باشد.
  • چای سبز دارای فلاونوئیدها و کاتچین‌های آنتی اکسیدان است. کاتچین‌ها ضدویروس و ضدباکتری هستند و می‌توانند به مبارزه با ویروس آنفولانزا کمک کنند.

نوشیدن چای

5. با مواد غذایی سرشار از روی ماندگاری علائم آنفولانزا را کاهش دهید

بسیاری از مردم بر این باورند که افزایش میزان روی مصرفی می‌تواند به طور چشمگیری علائم آنفولانزا و ماندگاری آنها را محدود کند. روی ماده معدنی مهمی برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن است.

  • برخی از مردم هنگام گرفتن آنفولانزا مکمل روی مصرف می‌کنند اما این ماده را می‌توان از بوقلمون، لوبیا، ماهی سالمون، صدف، غلات کامل و مغزها گرفت.

بوقلمون- لوبیا- ماهی سالمون- صدف- غلات کامل و مغزها

6. با آناناس مبارز آنفولانزا با میکروب‌ها مقابله کنید

خوردن آناناس باعث افزایش تولید گرانولوسیت در بدن می‌شود که ایجاد کننده سلول‌های سفید خون است. گلبول‌های سفید خون از بدن در مقابل ویروس آنفلوانزا محافظت می‌کنند.

  • آناناس عامل شکافنده خلط‌های نازک است که می‌تواند سرفه و گرفتگی را کاهش دهد.

آناناس - آب آناناس


نکات


در فصل آنفولانزا از مصرف الکل و کافئین دوری کنید. آنها می‌توانند بدن شما را بی‌آب کرده و علائم شما را بدتر کنند. هرچند، مقداری کمی کافئین مانند یک لیوان چایی ضرری نخواهد داشت.


هشدار


آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین است که می‌تواند باعث تداخل با برخی از داروها به ویژه داروهای رقیق کننده خون‌، آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضد انعقاد و باربیتورات شود.


پاسخ به سوالات پر تکرار


در صورت آلرژی داشتن به اکثر مرکبات چه اقدامی انجام بدهیم؟

به جای خوردن مرکبات، هر روز یک مکمل ویتامین C مصرف کنید.

آیا این موارد در صورت کار کردن در بیمارستان موثر خواهد بود؟

از خودتان خوب مراقبت کنید و غذاهای سالم بخورید تا از سیستم ایمنی بدن خودتان حمایت کنید که به خصوص در صورت کار در بیمارستان بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا و درمان آن‌

مطالب مرتبط