آب بنوشید تا وزن‌تان کم شود!

آب بنوشید تا وزن‌تان کم شود!

19 مهر 1399

در حالی که شما نمی‌توانید به طور خاص شکم خود را با نوشیدن آب کوچک کنید اما می‌توانید از آب به صورت کلی برای کاهش وزن خود کمک بگیرید. نوشیدن آب به میزان کافی به صورت روزانه می‌تواند به شما در کم کردن وزن به صورت دائم کمک کند اما این راهی سریع برای کاهش وزن نیست. روزه آب شاید بتواند به شما در کم کردن وزن به صورت کوتاه مدت کمک کند اما باید بدانید که آن وزن کم شده به محض قطع کردن روزه برمی‌گردد.


نوشیدن آب برای کمک به کاهش وزن دائم


1. هر روز به میزان کافی برای پر کردن معده آب بنوشید

مایو کلینیک توصیه می‌کند که خانم‌های بزرگسال هر روز 9 لیوان و  آقایان 13 لیوان آب بنوشند. نه تنها اینکار بدن شما را هیدراته و سالم نگه می‌دارد بلکه به بدن شما کمک می‌کند تا تشنگی را با گرسنگی اشتباه نگیرد. اگر به میزان کافی آب برای پر کردن معده خود بنوشید، می‌توانید بدن خود را اینگونه گیج کنید که فکر کند پر از غذا است درحالی که با آبی پر شده است که صفر کالری دارد.

  • به یاد داشته باشید که این مقادیر تنها دستورالعمل‌های کلی است و میزان آب لازم برای هر شخص خیلی بستگی به وزن و میزان فعالیت او دارد.
  • همیشه بطری آب همراه خود داشته باشید تا بتوانید در طول روز جرعه جرعه آب بنوشید.
  • ظرفیت بطری آب خود را بدانید و حتماً آن را در طول روز به میزان کافی پر کنید تا به اندازه مورد نظر خود آب بنوشید.
  • اگر احساس گرسنگی می‌کنید، یک لیوان آب خورده و به مدت 10 دقیقه منتظر بمانید. اگر باز هم گرسنه بودید، میان وعده‌ای سبک بخورید. هرچند، بیشتر اوقات خواهید دید که یک لیوان آب تمایل شما را به خوردن میان وعده از بین می‌برد.

نوشیدن آب

2. نوشیدنی‌های پر کالری را با آب جایگزین کنید

یکی از راه‌های آسان کم کردن کالری دریافتی زیاد از رژیم غذایی، خودداری کردن از نوشیدن کالری است. نوشیدن نوشابه انرژی‌زا برای شروع کردن روز، نوشابه‌ای که با نهار می‌نوشید و شربتی که در انتهار روز کاری خود پس از رسیدن به خانه می‌نوشید، همه کالری‌های هستید که به غذای واقعی و مورد نیاز خود اضافه می‌کنید.

  • نوشیدن چند لیوان شربت با دوستانتان ممکن است بخش مهمی از زندگی اجتماعی شما به حساب بیاید. تنها مطمئن شوید که در نوشیدن زیاده‌روی نمی‌کنید. هنگام نوشیدن دیگر نوشیدن‌ها آب نیز بنوشید، هر دو آنها را بدن شما را هیدراته نگهداشته و به شما کمک می‌کنند تا از نوشیدن کالری بیش از حد خودداری کنید. برای نوشیدن آب و شربت نسبت یک به یک را رعایت کنید.

نوشیدن آب به جای نوشابه

3. چایی و قهوه را با آغوش باز بپذیرید

اگر شما جز آن دسته از اکثریت کسانی هستید که روز خود را بسیار سخت و با دردسر شروع می‌کنید، نگران نباشید! متخصصان کالری دریافتی از قهوه و چایی را بخشی از کالری دریافتی روزانه شما به حساب می‌آورند. اگر در گذشته به نوشیدنی‌های انرژی‌زا متکی بودید، باید بدانید که این نوشیدنی‌های کافئین‌دار بدون زرق و برق روش بسیار بهتری برای بیدار شدن از خواب هستند.

  • با اضافه کردن مواد غذایی غیر ضروری این نوشیدنی‌ها را پر کالری نکنید. کافه لاته کاراملی یا فراپاچینو حاوی میزان زیادی شکر یا کالری‌های حاصل از شیر، خامه پف کرده و شیره‌های طعم دهنده است. از طرف دیگر، یک فنجان قهوه ساده بدون چربی است و تنها 2 کالری دارد!
  • آگاه باشید که بدن شما هنوز هم باید کافئین را هضم کند که به آب نیاز دارد. حتماً به میزان کافی آب بنوشید تا این امکان را برای سیستم سوخت و ساز بدن خود فراهم کنید.

نوشیدن چای و قهوه

4. بطری آب خود را با میوه طعم‌دار کنید

اگر دیدید که دلتان برای آن نوشیدن‌های طعم‌داری تنگ شده است که در گذشته به آنها وابسته بودید، می‌توانید بدون اضافه کردن شکر یا کالری نوشیدنی طعم‌دار خودتان را درست کنید. میوه مورد علاقه خود را تکه تکه کرده، مانند توت فرنگی، لیمو، خیار، آنها را در بطری آب خود ریخته و بگذارید با آب درون بطری در یخچال خنک شوند. بعد از چند ساعت، آب طعم میوه‌ها را به خود خواهد گرفت و شما نوشیدنی خوشمزه و کم کالری خواهید داشت.

نوشیدن آب میوه

5. میان غذا خوردن آب بنوشید

آب با اطمینان از عملکرد مناسب کلیه به شما در هضم وعده‌های غذایی کمک می‌کند اما نوشیدن جرعه‌های آب میان لقمه‌های غذا همچنین به شما در جلوگیری از پرخوری کمک کند. میان 12-20 دقیقه طول می‌کشد تا بدن شما متوجه بشود که گرسنگی برطرف شده است بنابراین اگر خیلی تند غذا بخورید، شاید بیشتر از میزان مورد نیاز خود غذا بخورید.

  • کسانی که تند غذا می‌خورند معمولاً بعد از غذا احساس پری بیش از حد و تنبلی دارند. با نوشیدن جرعه‌های آب میان لقمه‌های غذای خود، زمان غذا خوردن را طولانی‌تر کرده و مغز خود زمان می‌دهید تا پر شدن معده شما را پردازش کند.

نوشیدن آب بین غذا

6. قبل و بعد از ورزش آب بنوشید

مطالعات نشان دادند که نوشیدن آب می‌تواند میزان سوخت و ساز بدن شما را افزایش داده و به بدن شما اجازه می‌دهد تا سوزاندن کالری‌ها را کمی بیشتر از حالت معمولی انجام دهد. در حالی که افرایش متالولیسم بدن بسیار مهم است اما کاری پیچیده نیست بلکه به راحتی قابل انجام است! محققان تخمین زدند که اگر شما میزان مصرف آب روزانه خود را حدود 6 لیوان در روز افزایش دهید، می‌توانید در طی یک سال 2 کیلو از وزن اضافی خود را کم کنید.

نوشیدن آب قبل و بعد از ورزش


بخش دوم روزه آب برای کم کردن وزن به صورت سریع و موقت


1. آگاه باشید که نتیجه روزه آب کم کردن وزن به صورت دائم نیست

روزه آب به شرایطی گفته می‌شود که شخص برای مدت زمانی مشخص هیچ چیز جز آب نه می‌خورد و نه می‌نوشد. از آنجایی که بدن شما هیچ کالری از طریق غذا دریافت نمی‌کند، مشخص است که به سرعت وزن از دست می‌دهد. هرچند، وزنی که در طول روزه آب از دست دادید، بلافاصله بعد از غذا خوردن برمی‌گردد. در واقع، چون متابلوسیم بدن ما در مواجه با کمبود انرژی دریافتی از طریق غذا آهسته شده است، ممکن است در ابتدا که دوباره شروع به غذا خوردن می‌کنید، بیشتر از وزن از دست رفته خود، وزن اضافه کنید.

  • اگر سعی دارید که به صورت دائمی وزن خود را کاهش دهید، باید همراه با وعده‌های غذایی متعادل و ورزش منظم، مقدار زیادی آب بنوشید.
  • هرچند، اگر می‌خواهید برای مراسمی خاص چند کیلو از وزن خود را کم کنید، روزه آب می‌تواند راه‌حلی سریع برای شما باشد.

ورزش کردن- نوشیدن آب و آب میوه

2. محدودیت‌های روزه آب را برای سلامتی خود در نظر داشته باشید

بدن انسان به طور غیر قابل باوری تطبیق‌پذیر است و می‌تواند، تا زمانی که بی‌آب نشده است، بدون غذا به مدت طولانی دوام آورد. روزه آب به مدت چند روز، تا زمانی که میزان کافی آب بنوشید، برای اکثر مردم بی‌ضرر است. در هر صورت شما باید به میزان زیادی آب بنوشید تا بدن شما فکر کند که معده خود را با خوردن غذا پر کردید.

  • هرچند، افراد دارای شرایط پزشکی خاص نباید تحت هیچ شرایطی روزه بگیرند. برای مثال افراد دیابتی‌، باید میزان قند خون را در طول روز با غذا خوردن تنظیم کنند. قبل از شروع کردن این روزه با پزشک خود مشورت کنید.
  • کودکان، افراد سالخورده، زنان باردار یا شیرده و اشخاص دارای بیماری‌های مزمن نباید روزه بگیرند.
  • با این حال حتی افراد سالم نیز عوارض جانبی منفی را در هنگام روزه تجربه می‌کنند. هنگامی که شما خوردن غذا را متوقف می‌کنید، بدن شما منبع انرژی خود را از دست داده و در نتیجه، شما احساس خستگی و گیجی خواهید کرد. همچنین ممکن است حالت تهوع داشته باشید یا دچار یبوست شوید و بدیهی است که احساس گرسنگی شدید خواهید کرد.
  • شاید لازم باشد که به جای اینکار سالم غذا خوردن را در نظر بگیرید. روی پروئین‌های بدون چربی، سبزیجات، میوه، مغز (مانند بادام و پسته) و کربوهیدرات‌های پیچیده مانند سیب زمینی شیرین، برنج قهوه‌ای و کوینولا برای حداقل 48 ساعت تمرکز کنید.

نوشیدن آب ممنوع

3. بیشتر از چند روز روزه نگیرید

شاید ببینید که روزه‌های آنلاین اینکار را به مدت 21 یا 30 روز توصیه می‌کنند اما اگر تحت نظر مستقیم پزشک نباشد، این زمان از روزه‌داری به شدت خطرناک است. اگر روش روزه را انتخاب کردید، آن را تنها سه یا چهار روز قبل از مراسم مورد نظر خود انجام دهید. بیشتر از آن، آنقدر خسته و گیج خواهید شد که ممکن است به خود یا دیگران صدمه بزنید که تنها در حال سپری کردن روزهای عادی زندگی خود هستند.

نوشیدن آب

4. در روزهای پراسترس روزه نگیرید

اگر شما در حال انجام پروژه‌ای مهم در محل کار خود هستید یا می‌خواهید با ماشین به سفر بروید، نباید روزه بگیرید. عوارض جانبی آن توانایی شما برای تمرکز کردن را دچار اختلال می‌کنند و در آخر کار خود را خراب خواهید کرد یا خودتان و دیگران در هنگام رانندگی در خطر قرار می‌دهید.

  • از آنجایی که هیچ کالری اضافی برای سوزاندن ندارید، سعی نکنید که در دوران روزه‌داری ورزش کنید. اینکار تنها باعث می‌شود تا احساس بسیار بدی داشته باشد! در حالت ایده‌آل، باید در روزهای بدون استرس و فعالیت اینکار را انجام دهید که می‌توانید بیشتر روز را دراز بکشید.

روزه گرفتن در روزهای پراسترس ممنوع

5. قبل از شرکت در مراسم مورد نظر خود روزه نگیرید

شما می‌خواهید در آن روز عالی به نظر برسید، نه بیمار، خسته و گیج! بلافاصله به غذاهای پر چربی باز نگردید، زیرا آنها می‌توانند بعد از روزه موجب مشکلات گوارشی بشوند، به جای اینکار غذاهای کم چربی سالم مانند میوه و سبزیجات بخورید تا در روز بزرگی که انتظارش را می‌کشید، در بهترین حالت خود باشید.

خوردن سبزیجات


نکات


  • شاید در ابتدا با نوشیدن آب بیشتر میزان زیادی از وزن خود را کم کنید اما کم کردن حدوداً یک کیلو در هفته نگاهی واقع بینانه‌تر به روند کاهش وزن است.
  • شما به احتمال زیاد چربی قسمت‌های دیگر از بدن خود را که ممکن است شامل بازو، ران و باسن شود را نیز از دست می‌دهید.
  • نوشیدن آب بیشتر شروعی عالی است اما احتمالاً برای کاهش وزن نیز باید تغییرات دیگری، مانند شمردن کالری و ورزش بیشتر، نیز در زندگی خود اعمال کنید.
  • از دست دادن مقدار قابل توجهی از وزن ممکن است مدتی طول بکشد. سعی کنید صبور باشید زیرا اینگونه می‌توانید تغییرات مثبتی در رژیم غذایی و سبک زندگی خود ایجاد کنید.

هشدار


مراقب باشید که بدن خود را بیش از حد هیدراته نکنید! یک فر بالغ که دارای قلب، کلیه و غده هیپوفیز سالم است، باید بیشتر از دو گالون آب در روز بنوشد تا مبتلا به مسمومیت با آب شود. این شرایط معمولاً بیشتر در کسانی دیده می‌شود که عملکرد کلیه آنها مختل شده است و ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که پزشکان، پرستاران یا سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مایعات و داروهای تولید کننده آب را بیشتر از توان تخلیه فرد وارد بدن او می‌کنند.


پاسخ به سوالات پر تکرار


1. آیا نوشیدن مقدار زیادی آب نوعی روزه‌داری برای کاهش وزن است؟

خیر اما کار درست همین است. اگر در حال نوشیدن 3 تا 4 لیتر آب در یک روز هستید، نه تنها میزان کالری دریافتی خود که وارد بدنتان می‌شود را کم خواهید کرد بلکه بدنتان را به خوبی هیدراته نگه می‌دارید و سرعت سوخت و ساز بدن را بالا می‌برید. نتیجه اینکار کاهش وزنی دائمی خواهد بود.

2. نوشیدن آب و خوردن غذای کم در طول روز می‌تواند به کوچک کردن شکم کمک کند؟

بله.

3. اگر آب زیادی بنوشم اما ورزش نکنم، چند ماه طول می‌کشد تا وزن کم کنم؟

کم کردن میزان قابل توجهی از وزن، بدون وارد کردن ورزش به برنامه روزانه کاری بسیار سخت است. نوشیدن آب بسیار مفید است اما داشتن رژیم غذایی سالم و برنامه ورزش نیز ضروری است.

4. چگونه در یک روز وزن کم کنم؟

شما به صورت واقعی نمی‌توانید در یک روز وزن کم کنید، کم کردن وزن فرآیندی طولانی مدت است.

5. آیا نوشیدن آب بدون هر روز غذا خوردن در سوزاندن چربی به من کمک می‌کند؟

بله، شما چربی‌های بدن خود را خواهید سوزاند. اما هنگامی که دوباره شروع به غذا خوردن کنید، بدن شما آن میزان از کالری و چربی که در طول روزه سوزاندید را ذخیره خواهد کرد و اینکار حتی ممکن است منجر به افزایش وزن شود.

6. آیا نوشیدن آب به من در سوزاندن چربی‌های شکم کمک خواهد کرد؟

بله، زیرا نوشیدن آب به شما کمک می‌کند تا غذا را سریع‌تر هضم و آن را تبدیل به انرژی کنید. اینکار برای سوخت و ساز بدن شما نیز مفید است.

7. چگونه می‌توانم شکم بزرگ خود را که در نتیجه بچه‌دار شدن است را کوچک کنم؟

مراقب رژیم غذایی خود باشید و بیشتر ورزش کنید. هر چقدر رژیم غذایی شما سالم‌تر باشد، شانس بیشتری برای از بین بردن چربی‌های شکم خود خواهید داشت.

8. اگر مرتباً آب گرم بنوشتم، می‌توانم چربی‌های شکمم را کم کنم؟

اینکار قطعاً بدن شما را هیدراته نگه می‌دارد و از نوشیدن دیگر نوشیدنی‌های شکری جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: 6 دلیل زیر پوستی که چرا وزن‌تان کم نمی‌شود

مطالب مرتبط