قهوه سیاه چگونه به کم کردن وزن کمک می‌کند؟

قهوه سیاه چگونه به کم کردن وزن کمک می‌کند؟

06 مرداد 1399

آیا می‌دانستید قهوه سیاه که همیشه یک نوشیدنی محبوب برای همگان بوده است، در عین حال یک ماده کمکی برای کم کردن وزن هم می‌باشد؟ این ماده‌ی سرشار از کافئین به خاطر مزایای سلامتی فراوانش شناخته شده است، از جمله جلوگیری از سرطان و کمک به بهبودی افسردگی خفیف و سردرد. تقریباً ۸۰ درصد از جمعیت جهان، روزانه مقادیر مختلفی قهوه می‌نوشند، اما تعداد بسیار اندکی از مزایای قهوه در کاهش وزن اطلاع دارند.


مزایای قهوه سیاه در کاهش وزن


این شما و این هم ارتباط مخفی که به شما تصویر کاملی از مزایای نوشیدن قهوه سیاه برای کم کردن وزن می‌دهد.

1. نقش اسید کلروژنیک به عنوان آنتی اکسیدان

ترکیبات اولیه مشخصی مانند اسید کلروژنیک در قهوه سیاه وجود دارند که نقش مهمی در کاهش وزن ایفا می‌کنند. وقتی بعد از یک وعده غذایی قهوه می‌خورید، اسید کلروژنیک موجود در آن باعث می‌شود که سرعت آزاد شدن گلوکز در بدن کاهش پیدا کند. در عین حال تولید سلول‌های جدید چربی هم کاهش می‌یابد. این پروسه تنها زمانی اتفاق می‌افتد که قهوه سیاه می‌نوشید که سرشار از کافئین و اسید کلروژنیک است. با این که اضافه کردن شیر یا خامه به قهوه باعث بهتر شدن طعم آن می‌شود، اما کمکی به کاهش وزن نمی‌کند.

  • به جز اسید کلروژنیک، قهوه سیاه حاوی آنتی اکسیدان‌های دیگری هم هست که برای روند کاهش وزن حیاتی هستند.

2. کنترل گرسنگی

کافئین موجود در قهوه سیاه فعالیت متابولیک را تحریک می‌کند و سطح انرژی بدن را بالا می‌برد که به نوبه خود منجر به سرکوب احساس گرسنگی می‌شود. یک فنجان قهوه حاوی چهار و نیم کالری انرژی است و به عنوان یک نوشیدنی بدون انرژی شناخته می‌شود.

  • وقتی که به قهوه شکر یا خامه اضافه شود، سطح انرژی آن افزایش می‌یابد.

3. تاثیر قهوه سیاه بر روی کالری سوزی

نوشیدن قهوه سیاه می‌تواند اثر فوق‌العاده‌ای بر روی سطح کالری مصرفی روزانه بدن شما داشته باشد. از آن جایی که قهوه سیاه متابولیسم بدن را تحریک می‌کند، باعث می‌شود سطح انرژی شما بالاتر باشد و کالری بیشتری بسوزانید. بنابراین بدن شما روزانه مقادیر زیادی کالری را سوزانده و به کاهش وزن‌تان کمک می‌کند.  

  • نوشیدن قهوه سیاه قبل از شروع تمرینات ورزشی، یک روش خوب برای بالا بردن مصرف کالری بدن است.

4. کاهش دادن میزان آب

بالا بودن وزن در بعضی از افراد به دلیل وجود چربی، و در سایر افراد به دلیل بالا بودن میزان آب بدن‌شان است. نوشیدن قهوه سیاه با بیشتر کردن تعداد دفعات ادرار، باعث کم شدن آب اضافی بدن می‌شود.

  • با استفاده از این روش، وزن اضافی ناشی از انباشت آب اضافی در بدن بدون هیچ اثر جانبی زیان‌آوری از بین می‌رود.

5. کاهش وزن موقت و حمایت از کاهش وزن دائمی

قهوه سیاه باعث کاهش وزن موقت می‌شود، بدین معنی که با افزایش دفعات ادرار، میزان آب و مایعات بدن را تنظیم کرده و اضافی آن را دفع می‌کند. این امر به دلیل درصد بالای کافئین موجود در آن می‌باشد.

  • کاهش وزن دائمی تنها زمانی اتفاق می‌افتد که میزان چربی موجود در بدن کاهش می‌یابد. قهوه سیاه با افزایش میزان کالری‌های سوزانده شده در طول روز، به کاهش وزن دائمی هم کمک می‌کند. سوزاندن کالری‌های بیشتر با یک روند منظم و ادامه‌دار، باعث کاهش وزن دائمی می‌شود.

احتیاط


  • افراط در مصرف هر چیزی باعث بروز اثرات جانبی مخرب می‌شود. در مورد قهوه سیاه، افراط در نوشیدن آن باعث ایجاد فشار خون بالا می‌شود.
  • توصیه می‌شود روزانه دو فنجان قهوه سیاه بنوشید.

بیشتر بخوانید: بهترین درمان برای کاهش وزن، پاکسازی روده بزرگ است؟

مطالب مرتبط