نحوه ضد عفونی کردن سطوح در زمان ویروس کرونا

نحوه ضد عفونی کردن سطوح در زمان ویروس کرونا

20 فروردین 1399

زندگی با وجود یک بیماری همه‌گیر جهانی مانند شیوع ویروس کرونا (COVID-19) می‌تواند ترسناک باشد، اما کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کنترل و محافظت از خود و خانواده خود انجام دهید. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ضدعفونی کردن منظم سطوحی که اغلب لمس می‌شوند، بخش مهمی در جلوگیری از انتشار ویروس کروناست به خصوص اگر شما یا شخصی در خانه‌تان بیمار است. هر روز تمام سطوح خانه یا محل کار خود را تمیز کنید تا ویروس از بین برود، سپس با استفاده از محلول ضدعفونی کننده تایید شده توسط EPA، سایر آثار باقی مانده را تمیز کنید. لباس‌ها را به طور کامل و مرتب بشویید، بویژه اگر با شخص بیماری در تماس بوده باشید. فراموش نکنید که یکی از بهترین راه‌های محافظت از خود و دیگران شستن دست‌هاست!


بخش اول تمیز و ضدعفونی کردن سطوحی که اغلب لمس می‌شوند


1. روزانه سطوحی که اغلب در خانه یا محل کار خود لمس می‌شوند را تمیز و ضدعفونی کنید

 اگر شخصی در خانه شما مریض است یا در معرض ویروس کرونا قرار دارد، تمیز و ضدعفونی کردن سطوحی که روزانه با آن‌ها در تماس قرار می‌گیرید، بسیار حائز اهمیت است. ضدعفونی کردن سطوحی که اغلب توسط عموم مردم لمس می‌شوند، بسیار مهم است. این موارد عبارتند از:

  • کلید و پریزهای برق
  •  دستگیره درب
  •  صندلی‌ها
  •  پیشخوان آشپزخانه و روی میزها
  •  توالت
  • سینک و شیر آب
  • نرده راه پله‌ها
  •  کنترل (تلویزیون و...)
  • تلفن و تبلت
  • صفحه کلید کامپیوتر

 ضدعفونی کردن کلید برق، دستگیره در و موبایل

2. دستکش‌های پلاستیکی یکبار مصرف بپوشید

دستکش‌ها، شما را از ویروس‌ها و از هر گونه پاک کننده‌های خشن یا ضدعفونی کننده‌هایی که استفاده می‌کنید، محافظت می‌کند. در صورت امکان، از دستکش تا زمانی که از شما در برابر آلودگی محافظت می‌کند استفاده کنید. سپس آن را دور بیندازید.

  • اگر دستکش‌های چند بار مصرف استفاده می‌کنید، باید از آن فقط برای تمیز و ضدعفونی کردن سطوح آلوده به ویروس کرونا استفاده کنید، مانند سطوح حمام که بیمار یا یکی از اعضای خانواده بیمار از آن استفاده می‌کند. در غیر اینصورت ممکن است ویروس را به سطوح غیر آلوده منتقل کنید.

پوشیدن دستکش‌ یکبار مصرف

3. سطوح را با آب و صابون بشویید تا کثیفی و گرد و غبار پاک شود

 اگر سطحی کاملاً کثیف است باید قبل از ضدعفونی کردن، آن را تمیز کنید. از یک محصول تمیز کننده خانگی مانند مایع ظرفشویی و آب یا یک تمیز کننده چند منظوره استفاده کنید و سطوح را با دستمال یا اسفنج پاک کنید. سپس تمیز کننده را با آب تمیز بشویید.

  • قبل از شستن سطوح، گرد و غبار را با جاروبرقی جمع کنید.
  • برچسب تمیز کننده را بررسی کنید تا مطمئن شوید برای سطوحی که می‌خواهید آن را تمیز کنید، بی خطر و مناسب است و دستورالعمل آن را با دقت دنبال کنید.
  • اگر می‌خواهید وسایل الکترونیکی را تمیز کنید، ابتدا آن را خاموش و از برق جدا کنید. مواظب باشید آب یا تمیز کننده، داخل اجزای الکترونیکی نرود.

پاک کردن سطوح با آب و صابون

4. سطوح را با سفید کننده رقیق، الکل یا مواد ضدعفونی کننده تأیید شده توسط EPA پاک کنید

 پس از تمیز کردن سطوح از یک اسفنج، پارچه، دستمال از قبل مرطوب شده استفاده کنید تا کل سطح را با یک محلول ضدعفونی کننده تمیز کنید. توصیه می‌شود که از مقدار زیادی ضدعفونی کننده استفاده ‌کنید، زیرا سطح کار باید به مدت چندین دقیقه مرطوب باشد تا بهتر عمل کند. محل کار خود را به خوبی تمیز کرده و از هرگونه دستورالعمل روی برچسب ضدعفونی کننده پیروی کنید.

  • برای تهیه محلول سفید کننده، به ازای هر گالن (3.8 لیتر) سفید کننده از 5 قاشق غذاخوری (74 میلی لیتر) آب استفاده کنید. هرگز سفید کننده را با آمونیاک یا سایر پاک کننده‌های خانگی مخلوط نکنید، زیرا باعث ایجاد گاز سمی می‌شود.
  • هر گونه محلول الکلی که حاوی حداقل 70٪ الکل ایزوپروپیل است، برای از بین بردن ویروس کرونا مؤثر است.

پاک کردن سطوح با ضدعفونی کننده الکی

5. به مواد ضدعفونی کننده اجازه دهید تا مدت زمان توصیه شده روی سطوح بمانند

بیشتر ضدعفونی کننده‌ها برای از بین بردن میکروب‌ها باید چندین دقیقه روی سطوح بمانند. بگذارید مواد ضدعفونی کننده، 3 تا 5 دقیقه یا مدت زمان توصیه شده روی برچسب، قبل از پاک کردن یا شستن روی سطوح بمانند.

  • برخی از ضدعفونی کننده‌ها نسبت به سایر ضدعفونی کننده‌ها، بهتر عمل می‌کنند. برچسب آن‌ را بخوانید و دستورالعمل‌های آن را دنبال کنید.
  • برخی از مواد ضدعفونی کننده، مانند ایزوپروپیل الکل تبخیر می‌شوند و نیازی به شستن یا پاک کردن ندارند.

استفاده از ضدعفونی کننده الکی برای سطوح

6. دستکش خود را دور بیاندازید و دستان خود را با آب و صابون بشویید

پس از اتمام کار، دستکش خود را در بیاورید و آن را دور بیاندازید. دستان خود را به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید.

  • شستن دست‌ها به خلاص شدن از شر مواد شیمیایی ضدعفونی کننده و همچنین هر گونه ویروس باقیمانده به شما کمک می‌کند.

انداختن دستکش در سطل زباله - شستن دست با آب و صابون


بخش دوم شستن لباس‌ها و سایر پارچه‌ها


1. لباس‌های کثیف را با کیسه یکبار مصرف در ماشین لباسشویی بیاندازید

یک کیسه زباله یا یک کیسه پارچه‌ای قابل شستشو را درون سبد لباس‌ها قرار دهید. لباس‌های کثیف، حوله‌ها و ملافه‌ها را بلافاصله پس از استفاده در سبد بیاندازید تا ویروس‌ها بالقوه در خانه‌تان پخش نشود.   

  • اگر نمی‌خواهید لباس‌ها را مستقیماً درون سبد بیاندازید، بهتر است آن را درون کیسه پلاستیکی بسته شده قرار دهید.
  • هنگامی که لباس‌ها را جابجا می‌کنید، مراقب باشید آن‌ها را نتکانید، چرا که می‌تواند هر گونه ویروس‌ زنده باقیمانده را در هوا آزاد کند.

انداختن لباس‌های کثیف درون سبد

2. اگر لباس‌ها با شخص بیمار در تماس بوده است، از  دستکش یکبار مصرف استفاده کنید

اگر می‌خواهید لباس، حوله، ملافه و یا پارچه‌ایی را که در تماس با فرد بیمار بوده است را بشویید، اقدامات بیشتری را برای محافظت از خود انجام دهید. برای به حداقل رساندن تماس لباس‌ها با پوست دست خود، از دستکش‌هایی یک بار مصرف استفاده کنید.

  • اگر از دستکش‌های چند بار مصرف استفاده می‌کنید، فقط از آن‌ها برای دست زدن به لباس‌های کثیف و سایر مواردی که با ویروس کرونا در تماس بوده است استفاده کنید.

پوشیدن دستکش یکبار مصرف

3. لباس‌ها را در گرمترین حالتی که به آن‌ها آسیب نمی‌رساند بشویید

در حالت ایده آل، شما باید هر ماده آلوده را با آب داغ بشویید تا بتوانید در حد ممکن ویروس را از بین ببرید. با این حال، شما ممکن است همیشه نتوانید این کار را بدون آسیب رساندن به لباس‌هایتان انجام دهید. برچسب روی ماشین لباسشویی را با دقت بررسی کنید تا بفهمید که چطور می‌توانید با خیال راحت لباس‌ها را بدون آسیب دیدن بشویید. مواد شوینده‌ای را که مناسب نوع پارچه‌‌تان است را به لباس‌ها اضافه کنید.

  • اگر از یک کیسه چند بار مصرف در سبد خود استفاده می‌کنید، آن را با سایر لباس‌ها به داخل لباسشویی بیاندازید.

تنظیم درجه شستشوی ماشین لباسشویی

4. لباس‌های خود را کاملاً خشک کنید

لباس‌های خود را در خشک‌کن قرار داده و بگذارید تا کاملاً خشک شوند. اگر خشک‌کن ندارید آن را روی بند آویزان کنید. اجازه دهید تا قبل از استفاده مجدد، کاملاً خشک شوند.

  • خشک کردن لباس‌های شسته شده در دمای بالا، می‌تواند به از بین بردن ویروس‌ها کمک کند.

درآوردن لباس‌ها از ماشین لباسشویی

5. پس از اتمام کار، دستان خود را با آب و صابون بشویید

 اگر هنگام شستن لباس‌ها دستکش به دست کردید، آن‌ها را درون سطل زباله بیاندازید. دستان خود را حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید.

  • در حالی که پوشیدن دستکش می‌تواند به شما در جلوگیری از ابتلا به ویروس کمک کند، اما باز هم باید دست‌های خود را پس از در آوردن دستکش بشویید.

شستن دست‌ها با آب و صابون

6. سبد لباس خود را برای استفاده بعدی، تمیز و ضدعفونی کنید

کیسه لباس را برداشته و آن را بشویید یا دور بیاندازید و سپس سبد لباس را با صابون یا یک تمیز کننده چند منظوره تمیز کنید. سپس آن را با یک ماده ضدعفونی کننده تایید شده توسط EPA ضدعفونی کنید.

  • اگر قصد دارید بلافاصله پس از شستن و خشک کردن لباس‌های تمیز، آن را درون سبد بیاندازید، ابتدا آن را تمیز و ضدعفونی کنید.

انداختن کیسه لباس‌ها درون سطل زباله


بخش سوم تمیز نگه داشتن دست‌ها


1. دستان خود را مرتباً با آب و صابون بشویید

 شستن دست‌ها، یکی از بهترین راه‌ها برای به حداقل رساندن شیوع ویروس کروناست. دستان خود را با آب گرم یا خنک خیس کنید، سپس آن‌ها را به صابون آغشته کنید. حتماً تمام سطوح دستان خود از جمله پشت دست، مچ دست و فاصله بین انگشتان خود را صابونی کنید. حداقل به مدت 20 ثانیه قبل از شستن دست‌ها، این کار را انجام دهید.

شستن دست‌ها با آب و صابون

2. دستان خود را با یک حوله خشک و تمیز، خشک کنید

 همچنین می‌توانید از دستمال کاغذی یا دست خشک‌کن استفاده کنید. اگر هیچ کدام از این‌ها را در دسترس ندارید، با تکان دادن دست‌ها آب اضافی آن را بگیرید و بگذارید در معرض هوا خشک شود.

  • اگر کسی در خانه شما بیمار است یا در معرض ویروس کرونا قرار دارد، از به اشتراک گذاشتن حوله یا سایر موارد شخصی با آن‌ خودداری کنید.

خشک کردن دست‌ها با حوله

3. اگر آب و صابون در دسترس ندارید، از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید

 اگر نمی‌توانید دستان خود را بشویید، بهترین کار استفاده از ضدعفونی کننده دست است. ضدعفونی کننده‌ای را انتخاب کنید که حاوی حداقل 60٪ الکل باشد. مقدار کمی از آن را در کف دست خود بریزید، سپس دستان خود را به هم بمالید تا تمام سطوح هر دو دست را بپوشاند و کاملاً خشک شوند. این کار حدوداً 20 ثانیه طول می‌کشد.

  • اگر دستان شما بسیار کثیف باشد، ضدعفونی کننده دست به خوبی عمل نمی‌کند. اگر اینگونه است و صابون ندارید، با آب کثیفی را از روی دستان خود پاک کنید.

استفاده از ضدعفونی کننده دست

4. پس از لمس منابع آلوده احتمالی، دستان خود را تمیز و ضدعفونی کنید

 هر زمانی که چیزی را لمس میکنید، شانس این وجود دارد که حاوی ویروس کرونا باشد و در صورت لمس چشم، بینی یا دهان خود احتمال آلوده شدنتان وجود دارد. همچنین می‌توانید آن را به طور تصادفی به افراد دیگر انتقال دهید. پس از دست زدن به سطوحی که در مکان‌های عمومی اغلب لمس می‌شوند، تعامل با افراد غریبه یا افراد بیمار، دستان خود را بشویید و ضدعفونی کنید. شما همچنین باید دستان خود را پس از موارد زیر تمیز و ضدعفونی کنید:

  • پس از فین کردن بینی، سرفه یا عطسه
  • پس از تماس با حیوانات خانگی یا حیوانات دیگر
  • قبل از تهیه یا خوردن غذا
  • قبل و بعد از مراقبت از یک فرد دیگر، مثل یک بیمار یا فرزند
  • پس از لمس زباله یا سطل زباله

شستن دست‌ها با آب و صابون پس از لمس کیسه زباله

بیشتر بخوانید: راهنمای تصویری پیشگیری از ویروس کرونا 

مطالب مرتبط