در ایام کرونا، از خودتان در برابر آنفولانزا محافظت کنید!

در ایام کرونا، از خودتان در برابر آنفولانزا محافظت کنید!

15 مهر 1399

از آنجایی فصل آنفولانزا در حال نزدیک شدن است، ترس از همه گیر شدن آنفولانزا و کوید 19 در بالاترین سطح هشدار خود قرار دارد. در حالی که آمار ایالات متحده آمریکا به 7 میلیون مورد ابتلا به کوید 19 رسیده است، ما در حال حرکت به سمت ویروس تنفسی دیگر یعنی آنفولانزا هستیم که در طول فصل‌های مشابه در سال‌های 2018-2019 موجب ابتلای 35.5 میلیون نفر شده است. با وجود نرخ بالای ابتلا و همپوشانی قریب الوقوع با کوید 19، متخصصان می‌گویند اقداماتی وجود دارد که می‌توانید آنها را برای محافظت از خود در برابر کوید 19 و آنفلوانزا انجام دهید. روش‌های پیشگیری و پروتکل‌های غربالگری بسته به موارد ابتلا کوید 19 در هر ناحیه‌ای، میان کشورها متفاوت است. برای فهم بیشتر این موضوع، ما از چند متخصص به نام در مورد توصیه‌های آنها به بیمارانشان در طول فصل آنفولانزا پرسیدیم. دقیقاً مانند ما، این پزشکان نیز شروع به جستجوی در مورد چالش‌های جدیدی کردند که ادامه‌دار شدن یک بیماری همه گیر به پاییز و زمستان به وجود می‌آورد. به صورت کلی، متخصصان امیدوار هستند که ادامه دادن اقدامات احتیاطی در برابر کوید 19 از ما در برابر هر دو ویروس محافظت کند.


نکاتی جهت مراقبت از خود در طول فصل آنفولانزا


متخصصان فکر می‌کنند که فصل آنفولانزای امسال به دلیل روش‌های مراقبتی مانند فاصله اجتماعی و استفاده ماسک، ممکن است شدت نداشته باشد. برای کشورهایی که در نیمکره جنوبی در حال تجربه کردن فصل آنفولانزا هستند، این شرایط ثابت شده است. آنجو گوئل، مشاور بهداشت عمومی در کالیفرنیا و مدیر حرفه‌ای توسعه در انجمن پزشکی زنان آمریکا، می‌گوید: «همین اقدام فاصله اجتماعی که از ما در برابر کوید 19 مراقبت می‌کند، از ما همچنین در برابر آنفولانزا محافظ می‌کند. اقداماتی مانند 2 متر فاصله از دیگران ، ماسک زدن و شستن مرتب دست‌ها می‌تواند پاییز امسال در حال نزدیک شدن به فصل آنفولانزا از اهمیت بیشتری برخودار شود. هنگامی که این بیماری همه گیر بسیار ترسناک و خارج از کنترل ما به نظر می‌رسن، این رفتارهای پیشگیرانه روش‌هایی مطمئنی برای مراقبت از سلامتی خودمان هستند. دو اقدام برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا وجود دارد که بیشتر از دیگر اقدامات ثابت شده که می‌توانید آنها را در پیش بگیرید: زدن واکسن آنفولانزا و انجام اقدامات مراقبتی کوید 19، مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی.


واکسن آنفولانزا


دستورالعمل‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) به کودکان بالای 6 ماه و سنین بالاتر، به استثنای موارد نادر، توصیه می‌کند که سالانه تزریق واکسن آنفلوآنزا را انجام دهند. امسال این توصیه از اهمیت بیشتری برخوردار است. گوئل می‌گوید: «امسال و هر سال دیگر، من به مردم توصیه می‌کنم هر چقدر زودتر که می‌توانند واکسن آنفولانزا بزنند. هرچقدر بیشتر صبر کنید، بیشتر در خطر ابتلا قرار خواهید گرفت. اگر اوسط مرداد ماه واکسینه شوید، تا پایان فصل از ویروس آنفولانزا در امان خواهید بود.» کیسی گالاگر، بنیانگذار و متخصص پوست در مرکز پوست بولدر ولی در کلرادو، می‌گوید: «ماه ایده‌آل برای دریافت واکسن آنفولانزا اولین ماهی است که می‌توانید آن را تزریق کنید. بخشی از دلیل آن حفظ سلامتی شما تا اواخر سال است زیرا ممکن است ابتلای به COVID-19 زیاد و مطب پزشکان شلوغ شود و اگر شما واکسن آنفولانزا زده باشید، دیگر مریض نخواهید شد و مجبور نیستید برای دریافت مراقبت‌های اولیه به مطب پزشک خود مراجعه کنید.»


چه زمانی باید واکسن آنفولانزا خود را بزنید؟


ما متخصصان به توافق رسیدیم که هر چه زودتر باشد، بهتر است. شما می‌تواند واکسن آنفولانزا را از داروخانه‌ها خریداری کنید. ممکن است پرداخت هزینه آن برای شما کمی دشوار باشد اما همیشه باید سلامتی خود را در اولویت نسبت به هر چیز دیگری قرار دهید. الیزابت مولینا، ارائه دهنده مراقبت های اولیه در آتریوس هلث ماساچوست، می‌گوید که تزریق واکسن آنفولانزا به روش‌های مختلفی می‌تواند به این بیماری همه گیر کمک کند. او می‌گوید: «اول از همه، تعداد مردمی که دچار علائم خفیف آنفولانزا و نگرانگی از اینکه آنها به کوید 19 مبتلا شدند را کاهش می‌دهد. دوم اینکه تزریق واکسن آنفولانزا تعداد آن کسانی که به شدت با ویروس آنفولانزا بیمار شده و نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا می‌کنند را نیز کاهش می‌دهد. ما می‌خواهیم که سیستم بهداشتی و درمانی ما فضای خالی و توانایی برای مدیریت کردن موارد ابتلا به کوید 19 را داشته باشید که در موج بعدی بیماری افزایش خواهد یافت.»


مراقب سلامتی خود باشید


قسمت مهم سالم ماندن مراقبت از سلامتی ذهنتان است. مطالعات نشان داده که استرس کنترل نشده می‌تواند منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن شما شود. یکی از بهترین راه‌ها برای سالم ماندن، کسب اطلاعات درست است. مولینا می‌گوید: « ما به طور روزانه در حال یادگیری هستیم پس باید همچنان به مطالعه ادامه بدهیم و به منابع معتبر رجوع کنیم که از شواهد علمی برای توصیه دستورالعمل‌های مختلف استفاده می‌کنند.»

منابع معتبر برای کسب آخرین اطلاعات در مورد ویروس کوید 19 عبارتند از:

  • سازمان بهداشت جهانی (WHO)
  • موسسه ملی سلامت (NIH)
  • مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)

یکی از مثال‌هایی که مولینا به آن اشاره می‌کند، افزایش دانش ما در مورد نحوه انتقال ویروس کوید 19 است. در شروع این بیماری همه گیر، متخصصان مطمئن نبودند که چقدر احتمال انتقال بیماری از طریق لمس سطوح وجود دارد، بنابراین روی تمیز کردن وسایل و سطوح موجود در خانه بسیار تاکید می‌کردند. حالا مرکز کنترل و پیشگیری بیماری تایید کرده است که درصد ابتلا به این ویروس از طریق لمس سطوح نسبت به تماس فرد به فرد بسیار کمتر است، حالا ما می‌توانیم تمرکزمان را روی تلاش برای اقداماتی بگذاریم که موثرتر هستند، مانند دوری کردن از تجمعات بزرگ و استفاده از ماسک. اندی میلر، متخصص بیماری‌های عفونی و پزشک معالج در بیمارستان جراحان ویژه و نیویورک پرسبایترین، می‌گوید: «فراموش نکنید که هیچکس قبلاً با این تجربه زندگی نکرده است، متخصصان هنوز در حال یادگیری آن هستند و اینکه شرایط فعلی برای همه ترسناک است. مردم باید دید خود را گسترش دهند. با افراد بیمار و قرنطینه شده همدردی کنند، از مردمی که به شدت ترسیدند حمایت کنند و شجاعت دانشمندان، کارکنان مراکز بهداشت و درمان را تحسین کرده و برای آنان ابراز امیدواری کنند. این چیزی است که ما به صورت گسترده باید برای پاییز و زمستان امسال آماده کنیم.» اقدامات مورد استفاده در مقابل کوید 19، مانند استفاده از ماسک و خودداری از تجمعات بزرگ در فضاهای سر بسته، همچنین می‌توانند به شما در مقابل محافظت از خودتان در مقابل ویروس آنفولانزا کمک کند. اگر در حال تجربه کردن علائم آنفولانزا یا کوید 19 هستید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید تا در مورد اقدامات بعدی برای شما تصمیم گیری شود.


اقدامات مورد نیاز در صورت تجربه کردن علائم


اگر شما یک روز صبح با سوزش گلو یا سرفه بیدار شدید، مصرف داروهای سرماخوردگی و ادامه دادن به زندگی برای امسال دیگر کافی نیست. اقدامات بعدی که اکثر متخصصان توصیه می‌کنند عبارتند از:

  • خودتان را به مدت 10 روز از خانواده و افراد دیگر جدا کنید.
  • با پزشک خود تماس گرفته و از او اطلاعات لازم را در مورد آزمایش کوید 19 یا آنفولانزا بگیرید. اگر لازم است برای انجام آزمایش به مطب دکتر یا بیمارستان بروید، در صورت امکان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنید.

علائم مشترک میان کوید 19 و آنفولانزا


بر اساس یافته‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، علائم مشابه این دو بیماری عبارتند از:

  • تب یا احساس تب و لرز
  • سرفه
  • تنگی نفس یا دشواری در نفس کشیدن
  • خستگی
  • گلو درد
  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
  • درد عضلانی یا بدن درد
  • سردرد
  • اسهال و استفراغ (کمتر دیده شده)

هنگامی برای متمایز کردن میان این دو بیماری از یکدیگر تلاش می‌کنید، به از دست دادن حس بویایی یا چشایی خود توجه کنید. این علائم می‌تواند نشانه‌های ابتدایی از ابتلای شما به کوید 19 به جای آنفولانزا باشد. گوئل می‌گوید: «اگر خصوصیات یا شرایطی اصلی جهت قرار گرفتن در معرض خطر بیماری شدید با هر دو ویروس را دارید، با پزشک خود در مورد انجام آزمایش هر دو ویروس صحبت کنید.» ماری چوی، داروساز و مدیر داروسازی در سیستم بهداشتی و درمانی ایالت نیویورک و نویسنده، می‌گوید: «هنگامی که در حال گرفتن مشاوره از پزشک مراقبت‌های اولیه هستید، می‌توانید از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود بپرسید که آیا داشتن یک پالس اکسیمتر یا اکسیژن ‌سنج خون برای نگهداری دذ خانه مفید است یا نه.» شما همچنین می‌توانید اقدامات بیشتر برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود انجام دهید، مانند استراحت کافی و هیدارته نگهداشتن بدن.


پالس اکسیمتر چیست؟


پالس اکسیمتر دستگاه کوچکی است که سطح اکسیژن خون شما را اندازه می‌گیرد. بسیاری از بیماران کوید 19 سطح پایین اکسیژن در خون را تجربه می‌کنند بنابراین داشتن پالس اکسیمتر در خانه نیز می‌تواند ابزاری مفید برای اطمینان از ابتلا به سطح کم اکسیژن احتمالی در ابتدای ابتلا شخصی به کوید 19 باشد. این وسیله می‌تواند برای کسانی که از یک فرد مبتلا شده به کوید 19 با علائم خفیف در خانه نگهداری می‌کنند، بسیار مفید باشد. آرنو کرونر، متخصص طب سوزنی و طب سنتی در کالیفرنیا، می‌گوید: «بلافاصله روی و ویتامین C با دوز بالا را مصرف کنید. اگر گلودرد دارید، بلافاصله بگذارید قرص زینک در گلوی شما آب بشود.» ما با یک چالش بهداشتی بی سابقه با یک بیماری همه گیر و یک ویروس فصلی روبرو هستیم اما روش‌های ساده‌ای برای سالم نگهداشتن خود خانوادتان وجود دارد. متخصصانی که ما با آنها صحبت کردیم موافق هستند که بهترین اقداماتی که می توانید انجام دهید نظارت بر علائم و جدا کردن خودتان از دیگران به محض احساس بیماری برای جلوگیری از آلوده کردن دیگران است. کرونر می گوید: «درمان زود هنگام آنفلوانزا یا کوید 19 از اهمیت بالایی برخودار است. پس صبر نکنید تا علائم پیشرفت کنند.»


نکات کلیدی


  • متخصصان بر این باورند که ادامه مراقبت‌ها در مقابل کوید 19 از ما در مقابل آنفولانزا نیز محافظ می‌کند.
  • هر چه زودتر که می‌توانید، واکسن آنفولانزا بزنید تا بتوانید از خودتان بیشتر محافظ کنید.
  • اگر نمی‌توانید علائم آنفولانزای خود را از کوید 19 تشخیص دهید، خود را از دیگران جدا کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: ترفندهای جالب برای برطرف کردن خشکی گلو

مطالب مرتبط