ترفندهای جالب برای برطرف کردن خشکی گلو در دوران کرونا

ترفندهای جالب برای برطرف کردن خشکی گلو در دوران کرونا

23 مهر 1399

داشتن گلویی خشک می‌تواند به دلیل مسائل بنیادین بسیار مختلفی پدید آید و برخی از این مسائل به نسبت مهم‌تر هستند. موارد حاد خشکی گلو را معمولاً می‌توان در خانه با انجام برخی مراقبت‌های اضافی درمان کرد اما خشکی گلو مزمن ممکن است نیاز به مداخلات پزشکی داشته باشد.


بخش اول نرم کردن گلو


1. به میزان کافی مایعات بنوشید

به عنوان قانونی تجربی، شما باید هر روز 8 لیوان آب و دیگر انواع مایعات آبرسان به بدن بنوشید.

  • هیدراته ماندن به بدن شما منابع کافی برای تولید آن میزان از بزاق دهان را می‌دهد که برای مرطوب ماندن گلو شما مورد نیاز است. بعلاوه، نوشیدن مایعات همچنین می‌تواند خلط گلو را رقیق و نرم کرده و در نتیجه از چسبیدن آن به دیواره داخلی گلو شما و ایجاد تحریک در آن قسمت جلوگیری می‌شود.
  • چای به طور خاص می‌تواند برای آن دسته از کسانی که از گلو خشک رنج می‌برند، انتخاب خوبی باشد. بسیاری جوشانده‌های گیاهی وجود دارند که حاوی تسکین‌ها گیاهی برای گلو تحریک شده هستند و چای درست شده از برگ‌های واقعی چای حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند. هرچند باید از نوشیدن چایی‌های دارای کافئین‌ خودداری کنید زیرا کافئین می‌تواند باعث کم آبی بدن شود.

نوشیدن آب

2. غذای خود را نرم کنید

غذای خشک را خیس یا آن را با آب گوشت، سوپ، سس، شیره گوشت، کرم، کره یا کره حیوانی قبل از خوردن مخلوط کنید. انجام اینکار بسیار ساده و راهی موثر برای ایجاد لایه اضافی رطوبت در گلو و وارد کردن مایعات بیشتر به بدنتان است.

  • جدای از تامین آب بیشتر بدن، بلعیدن غذای نرم برای آن دسته از افرادی که از خشکی گلو رنج می‌برند، راحت‌تر نیز می‌تواند باشد. مخصوصاً اگر این غذاها به اندازه کافی نرم باشند و گرمای آنها به اندازه دما اتاق باشد، بلعیدن آنها آسان‌تر خواهد بود.

اضافه کردن آب به غذا

3. گلو خود را با عسل نرم کنید

در حالی که معمولاً عسل برای گلو درد توصیه می‌شود اما این ماده می‌تواند همچنین برای نرم کردن گلو خشک و تحریک شده نیز به همان اندازه تاثیرگذار است. عسل روی دیوار گلو پوششی ایجاد کرده و از آن در مقابل موارد خشک و تحریک کننده محافظت می‌کند.

  • سعی کنید یک قاشق غذاخوری (15 میلی‌لیتر) عسل را در 250 میلی‌لیتر آب گرم یا داغ حل کنید. اضافه کردن کمی لیمو به آن را نیز در نظر داشته باشید تا به تقویت سیستم ایمنی بدن خود نیز کمک کند. روزانه میان یک تا سه بار این ترکیب را بنوشید.
  • اما اینکار را باید احتیاط انجام دهید. اگر شما به صورت طولانی مدت از مشکل خشکی دهان رنج می‌برید، عسل و لیمو ممکن است باعث افزایش خطر پیشرفت پوسیدگی دادن شوند. عسل همچنین برای نوزادان زیر یک سال ممکن است خطرناک باشد.

خوردن عسل

4. آب نمک غره غره کنید

آب نمک درمان دیگری است که برای درمان گلو درد بیشتر از گلو خشک عمومیت بیشتری دارد اما با استفاده درست از این ترکیب می‌توانید به مبارزه با مشکل گلو خشک خود نیز کمک کنید.

  • اگر علت خشکی گلو شما تحریکات فصلی مانند خشکی هوا یا آلرژی است، غرغره کردن آب نمک می‌تواند ایده خوبی باشد. هرچند، آب نمک می‌تواند باعث تحریک گلو خشک مزمن ناشی از دلایل دیگر شود.
  • جهت درست کردن محلول آب نمک، یک قاشق غذاخوری (5 میلی‌لیتر) نمک را در 250 میلی‌لیتر آب گرم حل کنید. حداقل قبل از بیرون ریختن آن از دهان، محلول آب نمک را به مدت 30 ثانیه غرغره کنید.
  • گزینه دیگر این است که می‌توانید به جای آب نمک آب شیرین بیان را غرغره کنید تا از مزایای یکسان بهره‌مند شوید. پودر شیرین بیانی را انتخاب کنید که حاوی شیرین بیان واقعی باشد و یک قاشق غذاخوری (5 میلی‌لیتر) از آن را در 250 میلی‌لیتر آب گرم حل کنید. از این محلول مانند محلول آب نمک استفاده کنید.

غره غره کردن آب نمک

5. آدامس بجوید یا آب نبات بمکید

هر دو این موارد جریان بزاق را در دهان و گلو شما تحریک می‌کند. هنگامی که تولید بزاق دهان افزایش یافت، گلو شما به آرامی شروع به نرم شدن می‌کند.

  • بهتر است آن نوع از آدامس‌ها و آب نبات‌هایی را انتخاب کنید که شکر کمتری دارند، مخصوصاً اگر خشکی گلو شما مزمن است. کم بودن بیش از حد بزاق در دهان و گلو می‌تواند خطر پوسیدگی را در شما افرایش دهد، بنابراین قرار دادن میزان زیادی شکر در دهنتان با چنین شرایطی ممکن است ایده بدی باشد.
  • گزینه دیگر این است که یخ قالبی، بستی یخی بدون شکر یا قرص‌های میکدنی گلو مصرف کنید که به شما کمک کند تا گلویتان را به اندازه کافی مرطوب کنید. قرص‌های مکیدنی که حاوی مواد بی‌حس کننده مانند مانند منتول یا اکالیپتوس هستند، ممکن است خاصیت تسکین دهنده بیشتری نسبت به دیگر انواع معمولی خود داشته باشند.

جویدن آدامس

6. بخار و رطوبت را فراموش نکنید

گلو خشک می‌تواند به دلیل هوا خشک ایجاد شده با به وسیله آن بدتر شود. تلاشی آگاهانه‌تر برای تنفس هوای مرطوب و نم‌دار در طول روز انجام دهید. بهترین شرایط مرطوب کردن هوایی است که به صورت مدام آن را تنفس می‌کنید اما نفس کشیدن کوتاه مدت در بخار حداقل می‌تواند تسکین موقت برای شما فراهم کند.

  • از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید. دستگاه مرطوب کننده هوا را در اتاق خواب خود یا هر اتاق دیگری بگذارید که وقت زیادی در آن می‌گذرانید. این دستگاه رطوبت گرم به هوا اضافه کرده و تنفس در آن هوای مرطوب گلو خشک شما را نرم و هیدراته می‌کند.
  • اگر دستگاه مرطوب کننده هوا ندارید، یک دیگ بزرگ را پر از آب گرم کنید و آن را نزدیک یک منبع گرمایی (به جز بخاری برقی) قرار دهید. در حالی که آب به آرامی داغ می‌شود، باید هوای اتاق نیز به مرور زمان بیشتر مرطوب شود.
  • دوش آب داغ بگیرید و چند دقیقه بیشتر در حمام مانده و بخار آن را تنفس کنید. گزینه دیگر این است که می‌توانید صورت خود را بالای یک کاسه آب داغ قرار داده و بخار تولیده شده از آن را تنفس کنید. اینکارها حداقل می‌توانند منابع موقتی برای تسکین گلو خشک شما فراهم کنند.

بخور دادن گلو

7. محصولات بزاق مصنوعی را امتحان کنید

این دسته از محصولات معمولاً بدون نسخه از داروخانه قابل خریداری هستند و می‌توانند در قالب اسپری، قرص مکیدنی و محلول دهان پیدا شوند.

  • درست است که بزاق مصنوعی به اندازه بزاق طبیعی دهان موثر نیست اما هنوز می‌تواند بافت درون گلو شما بیشتر مرطوب کرده و هرگونه احساس ناراحتی ناشی از خشکی گلو را تسکین دهد.
  • به دنبال محصولاتی باشید که حاوی زایلیتول، کربوکسی متیل سلولز یا هیدروکسی اتیل سلولز باشند. هر کدام از آنها نقاط ضعف و قوت خودش را دارد و یکی از آنها ممکن است بهتر از دیگری برای شما نتیجه بخش باشد. بنابراین قبل از پیدا کردن محصولی که برای شما کارایی داشته باشد، ممکن است مجبور به استفاده چندین محصول شوید.

 اسپری بزاق مصنوعی


بخش دوم از بین بردن علل خشکی


1. از طریق بینی نفس بکشید

هوایی که از طریق دهان وارد گلو خود می‌کنید، فیلتر نشده است بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که اعضای موجود در گلو شما را خشک کند. از طرف دیگر، نفس کشیدن از طریق بینی هوا را فیلتر کرده و آن را مرطوب می‌کند.

  • اگر بینی شما آنقدر کیپ شده است نمی‌توانید با آن نفس بکشید، سعی کنید از دارو بدون نسخه رفع گرفتگی بینی برای حل مشکل خود استفاده کنید.

نفس کشیدن از بینی

2. از خوردن غذاهای خشک، شور یا پر ادویه خودداری کنید

غذاهایی که در این دسته بندی قرار می‌گیرند احتمال بیشتری دارد که خشکی گلو شما را بدتر کنند. پس بهتر است که تا زمان حل مشکل خشکی گلو از خوردن آنها اجتناب کنید.

  • جدای از اینکه غذاهای خشک، پر نمک و ادویه می‌توانند گلو شما را خشک کنند، آنها بعلاوه می‌توانند گلو خشک شده را دردناک کنند.
  • هنگامی که غذایی پر نمک و ادویه است، شما احتمالاً به راحتی متوجه آن خواهید شد اما ممکن است بدون متوجه شدن میزان زیادی غذای خشک بخورید. مواردی از غذای خشک که در هر خانه‌ای استفاده می‌شود شامل نان تست شده، بیسکویت، نان خشک شده، میوه خشک شده و موز است.

خوردن نمک، فلفل، شیرینی، موز و نان تست ممنوع

3. از الکل و کافئین دور بمانید

هم الکل و هم کافئین در واقع می‌توانند به جای هیدارته کردن بدن شما آن را کم آب کنند، بنابراین شما میزان ارزشمندی از آب را در گلو و باقی بدن خود از بین خواهید برد.

  • هم الکل و هم کافئین مستقیماً دهان و گلو را خشک خواهند کرد اما به صورت کلی می‌توانند با زیاد کردن دفعات ادرار بدن را نیز بی‌آب کنند.
  • به همان دلیل قبل، شما باید از نوشیدن نوشیدنی‌های اسیدی خوداری کنید که شامل اکثر آب میوه‌ها و آب گوجه می‌شود. در حالی که این دسته از مایعات به صورت کلی بدن شما را بی‌آب نمی‌کند اما آنها می‌توانند گلو پیش از این خشک شده شما را تحریک و حساس کنند. بعلاوه، احتمال دارد که نوشیدنی‌های اسیدی شانس پوسیدگی بیشتر دندان را افزایش داده و کسانی که از خشکی گلو و دهان رنج می‌برند پیش از این هم در خطر بالای پوسیدگی دندان قرار دارند.

نوشیدن الکل و کافئین ممن.ع

4. داروهای مصرفی خود را ارزیابی کنید

بسیاری از داروهای رایج را می‌توان به عنوان داروهای آنتی کولینرژیک و ضد اسپاسم طبقه بندی کرد. این داروها ترشحات از جمله تولید بزاق را کاهش داده و می‌تواند باعث خشک شدن بیش از حد گلو شوند.

  • برخی از نمونه‌های این داروها شامل آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای و ضد اسپاسم می‌شوند. بسیاری از داروهایی که برای درمان بیماری پارکینسون، مثانه پرکار و برونشیت مزمن استفاده می‌شوند نیز می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند.
  • اگر به داروی خاصی شک دارید، بهترین راه قبل از انجام دادن هر گونه اقدام مشورت کردن با دکترتان است. استفاده از هیچ دارو تجویز شده‌ای را تا زمان مشورت کردن با دکتر خود قطع نکنید.

خواندن اسم روی دارو

5. شوینده دهان و دیگر محصولات مراقبت دندان خود را عوض کنید

بسیاری از دهان شویه‌ها و خمیردندان‌های استاندارد در واقع می‌تواند این مشکل را بدتر کنند پس باید در نظر داشته باشید که محصولات مراقبت از دهان و دندان معمولی خود را با انواع مخصوص آنها برای افراد دارای دهان یا گلو خشک عوض کنید.

  • شوینده‌ها و محلول‌های تجاری می‌توانند به طور خاص برای گلو خشک مضر باشند. مواد اکثر آنها حاوی الکل یا پرکساید و همچنین مواد دیگری است که تنها باعث می‌شوند تا دهان و گلویی خشک داشته باشید.
  • می‌توانید در این مورد با یک دندانپزشک مشورت کنید اما اگر خودتان به دنبال جایگزین هستید، باید بدانید که اکثر شوینده‌های دهان و خمیردندان‌های ساخته شده برای گلو و دهان خشک برچسب‌ مخصوص دارند.

دهان شویه و خمیر دندان

6. سیگار را ترک کنید

اگر در حال حاضر به سیگار اعتیاد دارید، ترک سیگار باید به درمان خشکی گلو شما کمک کند. دودی که شما به داخل گلو خود می‌فرستید، مواد خشک کننده و دیگر عوامل تحریک کننده را وارد گلو شما کرده و آن تحریکات ممکن است که نسبتاً یا کاملاً مسئول خشکی مزمن دهان و گلو شما باشند.

  • سیگار کشیدن پرزهای درون بینی و ریه شما را فلج می‌کند. در نتیجه سیستم تنفسی شما نمی‌تواند خلط، گرد و غبار و دیگر عوامل تحریک کننده بیرونی بدن را حرکت دهد. همین مسئله منجر به سرفه کردن و خشکی واضح‌تری در دهان، بینی و گلو شما می‌شود.

 سیگار کشیدن ممنوع


بخش سوم کمک پزشکی و حرفه‌ای


1. با دکتر یا دندان پزشک خود مشورت کنید

اگر گلو شما دائماً خشک است و بدتر می‌شود و یا اینکه با درمان‌های خانگی برطرف نمی‌شود، شما ممکن است نیاز به وقت گرفتن از دکتر یا دنداپزشک خود داشته باشید. شاید شرایط شما نیاز به مراقبت‌های حرفه‌ای داشته باشد.

  • درمان نکردن خشکی مزمن گلو می‌توانید منجر به پدیدار شدن مشکلات جدی‌تری شود. برای مثال، در آخر شما برای قورت دادن غذای خود به مشکل برمی‌خورید. هنگامی که مشکل گلو خشک را به همراه دهان خشک داشته باشید، همچنین ممکن است جویدن و حس کردن مزه غذا برای شما مشکل شود و اگر قادر به تولید کردن بزاق به میزان کافی برای محافظ از دندان و لثه‌های خود نباشید، این مشکل ممکن است باعث پوسیدگی بیشتر دندان‌هایتان شود.
  • بعلاوه، خشکی گلویی که منجر به گلو درد شود ممکن است ناشی از ویروس یا عفونت باشد. هنگامی که چنین مشکلی درمان نشده باقی بماند، ممکن است تبدیل به دیگر مشکلات جدی‌ برای سلامتی شما بشود.

مراجعه به دندانپزشک یا دکتر گوش و حلق و بینی

2. مشکلات بنیادین را بررسی کنید

شرایط پزشکی خاصی می‌تواند منجر به داشتن خشکی گلو مزمن شود و اگر یکی از آنها دلیل مشکلات کنونی شما باشد، دکتر باید آن را تشخیص داده و درمان کند تا مشکل خشکی گلو شما برطرف شود.

  • برخی از بیماری‌ها مانند سندرم شوگرن تاثیر مستقیم روی غده بزاقی دهان گذاشته و منجر به کاهش تولید بزاق می‌شوند. سایر بیماری‌ها، مانند عفونت‌های مخمر دهانی، سرماخوردگی، آلرژی و دیابت ممکن است به صورت غیر مستقیم خشکی گلو را افزایش دهند.

دندان درد

3. در مورد داروهای تولید بزاق اطلاعات کسب کنید

اگر خشکی گلو شما به دلیل مشکلات سیستم ایمنی بدن یا صدمات غده بزاقی باشد، ممکن است دکتر شما پیلوکارپین تجویز کند. این دارو با تحریک اعصاب مرتبط تولید بزاق طبیعی را افزایش می‌دهد.

  • گزینه دیگر این است که اگر خشکی گلو شما به دلیل سندرم شوگرن باشد، پزشک شما ممکن است دارو سولیمین را برای کمک به درمان این سندروم و علائم همراه با آن تجویز کند.

مصرف قرص

بیشتر بخوانید: دردهای بدنی ناشی از آنفولانزا را درمان کنید

مطالب مرتبط