با ماسک‌ پارچه‌ای از عبور ذرات معلق در هوا جلوگیری کنید

با ماسک‌ پارچه‌ای از عبور ذرات معلق در هوا جلوگیری کنید

20 مهر 1399

محققان می‌گویند که ماسک‌های صورت باید مانع از عبور قطرات کوچک و بزرگ تنفسی شوند تا بتوان آنها را موثر در نظر گرفت. مطالعه‌ای جدید نشان داد که ماسک‌های ساخته شده با پارچه تی‌شرت می‌تواند تاثیر خوبی در جلوگیری از عبور قطرات تنفسی معلق در هوا داشته باشند. حداقل دو لایه پارچه مناسب است. از آنجایی که مراکز بهداشت شروع به توصیه استفاده از ماسک صورت برای کمک به جلوگیری از شیوع ویروس کوید 19 کردند، بحث بزرگی در ارتباط با این مورد وجود دارد که کدام ماسک صورت برای جلوگیری از عبور قطرات معلق در هوا که عامل پخش کننده ویروس هستند، بهتر عمل می‌کند. انتخاب‌های بسیار زیادی وجود دارد، از ماسک‌های جراحی گرفته تا ماسک‌های پارچه‌ای دوخته شده با دست. اما بر اساس مطالعه که به تازگی انجام شده است، ماسکی که از دو لایه پارچه تی‌شرت درست شده باشد، توانایی این را دارد که به صورت موثری از عبور اکثر ذرات کوچک و بزرگ معلق در هوا جلوگیری کند. پژوهشی که در مرداد ماه انجام شد و در یکی از ژورنال‌های پژوهشی نیز به چاپ رسید، نگاهی به این مسئله داشته است که چگونه 11 نوع پارچه خانگی رایج می‌توانند از عبور قطرات بزرگ‌تر معلق در هوا جلوگیری کنند که ممکن است حاوی ویروس سارس-کوید 19، یعنی ویروس عامل کوید 19، باشند. محققان همچنین قابلیت تنفس پارچه‌ها (با بررسی نفوذپذیری هوا)، بافت، ترکیب فیبر و میزان جذب آب پارچه‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

  • محققان به این نتیجه رسیدند که اکثر پارچه‌ها می‌توانند از عبور 70 درصد قطرات جلوگیری کنند. ماسک ساخته شده از دو لایه پارچه تی‌شرت بیشترین تاثیر را داشت و از عبور بیش از 94 درصد قطرات جلوگیری کرد. محققان یادآوری کردند که تاثیرگذاری آن شبیه به ماسک‌های جراحی است اما نفس کشیدن با آن دو برابر راحت‌تر است.
  • محققان به این نتیجه رسیدند: «به طور کلی، تحقیق ما پارچه را برای ماسک صورت پیشنهاد می‌دهد، مخصوصاً ماسک‌های پارچه‌ای چند لایه، که می‌توانند انتقال قطرات عفونت‌های تنفسی را کاهش دهند. ماسک‌های ساخته شده از موادی مانند پارچه‌های نخی قابلیت شست و شو و استفاده دوباره دارند و می‌توانند در کاهش اثرات نامطلوب محیطی تاثیرگذار باشند که در نتیجه استفاده از ماسک‌های صورت یکبار مصرف و غیر قابل تجزیه بیولوژیکی است.

این تحقیق برای شما به چه معنی خواهد بود


ماسک پارچه‌ای دارای حاداقل دو لایه می‌تواند از عبور قطرات بزرگ‌تر معلق در هوا جلوگیری کنند که ممکن است حاوی ویروس سارس-کوید 19، یعنی ویروس عامل کوید 19، باشند. به دنبال ماسک‌هایی باشید که این مشخصه را داشته باشند تا بتوانید از خودتان و کسانی که اطرافتان هستند بهتر مراقبت کنید.

پارچه تی‌شرت

طاهر سیف، دستیار تحقیق و استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه ایلینوی در اِربانا-شَمپِین، می‌گوید که اندازه ذرات معلق در هوا معمولاً کمتر از 5 میکرومتر هستند، اما قطره‌های بزرگتری نیز می‌تواند در هنگام سرفه، عطسه یا حتی صحبت کردن ایجاد شوند. او می‌گوید این قطرات بزرگتر نیز ایجاد مشکل می‌کنند زیرا می‌توانند از میان منافذ برخی پارچه‌ها بگذرند، بشکنند و تبدیل به قطرات کوچک‌تر و در هوا معلق شوند. محققان دریافتند که لایه اول اجازه عبور به تقریباً 17 درصد از قطرات را می‌دهد اما به طور چشمگیری سرعت حرکت این قطرات را کاهش می‌دهد. سپس لایه دوم بسیاری از ذرات باقیمانده را به دام می‌اندازد. سیف می‌گوید: «اما در عین حال باید بتوان با آنها نفس کشید. مردم ماسکی که نشود با آن نفس کشید را استفاده نمی‌کنند. این مطالعه نشان داد که دو لایه پارچه تی‌شرت می‌تواند مانع از بیرون آمدن و ورود قطرات شوند و در عین حال می‌توان با آنها نفس کشید. سیف می‌گوید: «این پارچه فوق‌العاده است. قابل تهیه، ارزان و راحت است.» او می‌گوید: «با داشتن ماسکی دو لایه که از پارچه تی‌شرت درسته شده است، لایه اول تاثیر قطرات ناشی از عطسه را کنترل می‌کند و بیشتر سرعت و حرکت آنها را کم کرده و اجازه عبور به نیمی از آنها می‌دهد اما لایه دوم تقریباً از عبور بیشتر آنها جلوگیری می‌کند.» ماسک پارچه‌ای همچنین در یکی دیگر از تحقیقات انجام شده در شهریور ماه در دانشگاه دوک که در ژورنال علمی چاپ شد، جزء برترین‌ها بود. محققان دریافتند که بعد از ماسک‌های N95 و ماسک‌های جراحی، تنها سه نوع از چهار ماسک موجود در جلوگیری از قطرات تنفسی موثر هستند که آنها نیز از پارچه درست شدند. سیف پیشنهاد می‌کند که از ماسک پارچه‌ای راحت که دارای حداقل دو لایه یا لایه‌های بیشتر است و اندازه صورت شماست، استفاده کنید.


توصیه‌هایی برای ماسک صورت پارچه‌ای 


 مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) اخیراً توصیه زیرا را برای انتخاب ماسک منتشر کرده است:

  • ماسکی انتخاب کنید که تشکیل شده از دو لایه یا بیشتر پارچه قابل شست و شو و تنفس باشد
  • از ماسکی استفاده کنید که به صورت کامل بینی و دهان شما را می‌پوشاند
  • مطمئن شوید که ماسک کاملاً بدون شکاف و راحت روی کناره‌های صورت شما قرار می‌گیرد

سازمان بهداشت جهانی (WHO) از راهنمایی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری پیروی می‌کند و به افراد توصیه می‌کند که ماسکی با حداقل سه لایه پارچه انتخاب کنند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ماسک‌هایی که از موارد زیر تشکیل شده باشند، بهترین هستند:

  • دارای لایه‌ای داخلی از پارچه‌های جاذب مانند نخ یا پنبه
  • دارای لایه‌ای میانی که به عنوان فیلتر یا مانع عمل می‌کند و از پارچه‌های بدون پشم مانند پلی پروپیلن تشکیل شده باشند
  • دارای لایه بیرونی از پارچه غیر جاذب مانند پلی استر یا یک نوع از ترکیب پلی استر

سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری هر دو توصیه می‌کنند که از گتر گردن، پوشش آستین مانند، خودداری کنید. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری می‌گوید که در حال حاضر تاثیرگذاری آنها مشخص نشده است. راجئو فرناندو، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در نیویورک، می‌گوید اما استفاده از ماسک به هر نوعی مهم است. در واقع، تجزیه و تحلیل داده‌ها در موسسه سنجش و سنجش سلامت (IHME) در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن نشان داد که اگر 95 درصد از مردم ایالات متحده هنگام بیرون رفتن از خانه ماسک بزنند، نزدیک به 49 درصد از مرگ و میر ناشی از کوید 19 در کشور کاهش می‌یابد. او می‌گوید: «استفاده از ماسک باعث نجات جان انسان‌ها می‌شود. همچنین برای من، مهمترین قسمت پیشگیری از کوید 19 به حساب می‌آید.»

بیشتر بخوانید: 17 باور غلط درباره ویروس کرونا

مطالب مرتبط