راهنمای تصویری پیشگیری از ویروس کرونا

راهنمای تصویری پیشگیری از ویروس کرونا

07 بهمن 1398

با گزارش خبر حاکی از شیوع ویروس کرونا در روزهای اخیر، ممکن است نگران مبتلا شدن به این ویروس باشید. ویروس کرونا، یک خانواده بالقوه خطرناک از ویروس‌ها است که باعث ایجاد شرایطی مانند سرماخوردگی، بیماری مِرس یا سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) و بیماری سندروم حاد تنفسی (SARS) و دیگر بیماری‌های تنفسی از جمله تنش‌های جدید می‌شود. اگر چه ویروس کرونا می‌تواند جدی باشد، اما انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند به شما در محافظت از سلامتی‌تان در جامعه، خانه و در عین حال مراقبت از یک بیمار کمک کند. اگر گمان می‌کنید که ویروس دارید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.


بخش اول محافظت از خود در برابر ویروس کرونا


1. دست‌های خود را با آب و صابون بشویید تا خطر ابتلا به عفونت را به حداقل برسانید

 بهترین راه برای جلوگیری از ویروس کرونا، شستن دست‌های خود تا حد ممکن است. دستان خود را با آب گرم مرطوب کنید، سپس از صابون ملایم استفاده کنید. دست‌های خود را به مدت 20 تا 30 ثانیه با کف صابون بپوشانید، سپس آن را در زیر آب گرم، تمیز بشویید.

  • همیشه دست‌های خود را قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیزی بشویید. با این حال، بهتر است هر زمان که در جمع هستید یا نزدیک کسی که مبتلا به این بیماری است نشسته‌اید، دست‌های خود را بشویید.

شستن دست با آب و صابون

2. دستان خود را از چشم، بینی و دهان خود دور نگه دارید

ممکن است با ویروس کرونای موجود روی یک سطح، مانند دستگیره درب یا پیشخوان آشپزخانه در تماس باشید. وقتی این اتفاق بیفتد، میکروب‌ها می‌توانند روی دستان شما باقی بمانند، بنابراین اگر صورت خود را با دست‌های کثیف لمس کنید، می‌توانید به راحتی خود را آلوده کنید. در صورت وجود ویروس روی پوست شما، از لمس کردن چشم‌ها، بینی و دهان خود اجتناب کنید.

  • اگر لازم است صورت خود را لمس کنید، ابتدا دستان خود را بشویید تا احتمال آلوده شدن شما به حداقل برسد.

پرهیز از لمس چشم، بینی و دهان

3. از افرادی که سرفه و یا عطسه می‌کنند دوری کنید

 از آنجا که ویروس کرونا، یک عفونت تنفسی است؛ سرفه و عطسه از علائم شایع این ویروس هستند. علاوه بر این، سرفه و عطسه هر دو ویروس را در هوا آزاد می‌کنند، بنابراین ممکن است خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهند. فاصله خود را از افرادی که به نظر می‌رسد علائم عفونت تنفسی فوقانی را دارند، حفظ کنید.

  • اگر جایز است از شخص بخواهید که از شما دور بماند. شما می‌توانید بگویید، "من متوجه شدم که سرفه می‌کنید. امیدوارم به زودی احساس بهتری پیدا کنید، اما لطفا فاصله خود را حفظ کنید تا من هم بیمار نشوم."

فاصله گرفتن از افرادی که سرفه و یا عطسه می‌کنند

4. با استفاده از محصولی که ویروس‌ها را از بین می‌برد، روزانه سطوحی که زیاد لمس می‌شوند را ضد عفونی کنید

متأسفانه، ویروس کرونا می‌تواند بر روی سطوح مانند دستگیره درب، پیشخوان آشپزخانه و شیر آب باقی بماند. برای تمیز کردن روزانه این سطوح از اسپری ضدعفونی کننده یا دستمال مرطوب کننده استفاده کنید. دقت کنید که سطوح حدود 10 دقیقه مرطوب بماند تا به طور مؤثر ویروس را از بین ببرد. این امر، خطر ابتلا به ویروس باقی مانده بر روی سطوح که به طور بالقوه باعث ایجاد عفونت می‌شوند را محدود می‌کند.

  • در خانه‌، دستگیره درب جلویی، پیشخوان آشپزخانه، پیشخوان حمام و شیر آب را ضدعفونی کنید.
  • در محل کار، سطوحی را تمیز کنید که افراد بیشتر آن را لمس می‌کنند مانند: دستگیره درب، نرده‌های پله، میز و سطوح پیشخوان‌ها.
  • همچنین شما می‌توانید با مخلوط کردن 1 فنجان (240 میلی‌لیتر) سفید کننده با 1 گالن (3.8 لیتر) آب گرم، یک ضدعفونی کننده درست کنید.

ضد عفونی کردن دستگیره در و شیرآب

5. هنگامی که در انظار عمومی هستید، صورت خود را با ماسک یکبار مصرف بپوشانید

 از آنجا که ویروس کرونا از طریق هوا پخش می‌شود، می‌توانید آن را تنفس کنید. بینی و دهان خود را با ماسک صورت یکبار مصرف بپوشانید تا خطر ابتلا به ویروس را محدود کنید. از ماسک‌های خود استفاده مجدد نکنید، زیرا این امر می‌تواند ریسک ابتلا به ویروس کرونا را افزایش دهد.

  • همیشه در صورت مواجهه با ویروس کرونا، دستان خود را بشویید. اگر ماسک خود را برمی‌دارید و فورا صورت خود را لمس می‌کنید، در صورت وجود میکروب، ممکن است بیمار شوید.
  • اگر در معرض ابتلا به عفونت‌های تنفسی و یا اختلالات ریه مانند آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) هستید و یا در سطح بین المللی سفر می‌کنید، یک ماسک یکبار مصرف را در هواپیما بزنید تا به شما در جلوگیری از شیوع عفونت کمک کند.

زدن ماسک هنگام خروج از منزل


بخش دوم مراقبت از یک فرد بیمار


1. در هنگام مراقبت، از وسایل محافظ یکبار مصرف استفاده کنید

 دستکش یکبار مصرف، ماسک صورت و یک روپوش یکبار مصرف را قبل از مراقبت از فرد بیمار بپوشید. زمانی که اتاق بیمار را ترک می‌کنید، وسایل محافظ خود را برداشته و آن را درون یک کیسه زباله پلاستیکی بیاندازید. از لباس‌های محافظ خود استفاده مجدد نکنید، زیرا ممکن است به طور اتفاقی با ویروس برخورد کنید.

  • ویروس کرونا در هوا پخش می‌شود و می‌تواند به لباس شما بچسبد، بنابراین تا جایی که می‌توانید از خود محافظت کنید.

پوشیدن دستکش و لباس یکبار مصرف هنگام مراقبت از بیمار

2. وسایل خانگی را با فرد آلوده به اشتراک نگذارید

 ویروس کرونا می‌تواند روی وسایلی مانند فنجان، بشقاب، ظروف و حوله باقی بماند. در حالی که فردی مریض است، هر یک از اعضای خانواده از وسایل جداگانه استفاده کنند. در غیر این صورت، شما ممکن است به طور تصادفی عفونت را گسترش دهید.

  • ایمن بمانید! در هنگام شک و تردید، قبل از اینکه از آن استفاده کنید، آن‌ها را بشویید و یا یکی دیگر تهیه کنید.

استفاده از وسایل مشترک ممنوع

3. برای ضد عفونی کردن، تمام لباس‌ها را با آب داغ بشویید

 لباس، ملافه و حوله می‌توانند ویروس کرونا را در خود حفظ کنند، پس مهم است که آن‌ها را به طور کامل بشویید. ماشین لباسشویی خود را روی گرم‌ترین حالت تنظیم کنید و مقدار توصیه شده مواد شوینده را متناسب با میزان بار ماشین لباسشویی اندازه‌گیری کنید. سپس بسته به مدل لباسشویی خود، آن را در حالت نرمال یا بخارشو قرار دهید.

  • بهتر است یک درپوش پر از سفید کننده را برای ضد عفونی کردن لباس‌هایتان، به شرطی که به پارچه‌هایتان آسیب نزند استفاده کنید.

شستن لباس‌ها با آب داغ

4. پنجره را برای تهویه اتاق باز کنید

از آنجا که ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود، در حالی که یک فضای مشترک با فرد بیمار در اختیار دارید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت هستید. تهویه اتاق ممکن است به تمیز کردن هوا کمک کند که می‌تواند خطر ابتلا به ویروس را به حداقل برساند. در صورت امکان، پنجره را باز کنید یا دستگاه تهویه هوا را روشن کنید.

  • اگر باران می‌بارد و یا دما به طرز ناراحت کننده‌ای سرد یا گرم است، پنجره را باز نکنید.

باز کردنن پنجره برای تهویه هوا


بخش سوم جلوگیری از انتقال ویروس توسط حیوانات


1. گوشت و تخم مرغ را به منظور کاهش خطر عفونت، به طور کامل بپزید

ویروس کرونا نیز می‌توانند از حیوانات به انسان منتقل شوند، بنابراین مهم است که محصولات حیوانی را به طور کامل بپزید تا میکروب‌ها از بین بروند. دستورالعمل‌های مربوط به نوع تخم مرغ‌ و یا گوشت‌هایی که برای آشپزی استفاده می‌کنید را دنبال کنید و دمای داخلی مواد غذایی خود را قبل از خوردن غذا با استفاده از یک دماسنج چک کنید. مواد غذایی خود را با دماهای زیر بپزید:

  • مرغ و بوقلمون را باید در دمای 165 درجه فارنهایت (74 درجه سانتیگراد) بپزید.
  • گوشت گاو یا گوشت خوک را تا دمای 145 درجه فارنهایت (63 درجه سانتیگراد) بپزید.
  • گوشت چرخ کرده را تا 160 درجه فارنهایت (71 درجه سانتیگراد) بپزید.
  • تخم مرغ باید به 160 درجه فارنهایت (71 درجه سانتیگراد) برسد.

پختن کامل گوشت، مر؛ و تخم مرغ

2. تماس خود را با حیوانات زنده محدود کنید تا خطر انتقال را کاهش دهید

 با حیواناتی که ممکن است بیمار باشند، در تماس نباشید. از دست زدن به حیوانات زنده خودداری کنید مگر اینکه شغلتان کار با حیوانات و مراقبت از حیوانات خانگی است. اگر باید از حیوان دیگری غیر از حیوان خانگی خود مراقبت کنید، تا جایی که ممکن است آن را لمس نکنید.

  • حیوانات مزرعه و خفاش‌ها، محتمل‌ترین منبع عفونت هستند.

دست نزدن به مرغ و خروس

3. در صورت دست زدن به حیوانات خانگی بلافاصله دستان خود را بشویید

 شما نمی‌خواهید که میکروب‌های حیوانات روی پوست شما باقی بمانند. دستان خود را مرطوب کرده و از صابون ملایم استفاده کنید. صابون را به مدت 30 ثانیه روی دستان خود بگذارید تا کف کند، سپس آن را با آب گرم بشویید. دستان خود را با یک حوله، تمیز و خشک کنید.

  • اگر به چندین حیوان دست می‌زنید، در صورت بیمار بودن یک حیوان دستان خود را بشویید. به این ترتیب شما به طور تصادفی حیوانات دیگر را آلوده نخواهید کرد.

شستن دستها پس از دست زدن به مرغ


بخش چهارم برخورد با یک عفونت احتمالی


1. اگر مشکوک به ویروس کرونا هستید به پزشک مراجعه کنید

 اگر علائم عفونت تنفسی دارید، ممکن است ویروس کرونا داشته باشید بنابراین به پزشک مراجعه کنید تا در مورد علائم‌تان با آن‌ صحبت کنید. پزشک ممکن است از شما بخواهد که به آزمایشگاه مراجعه کنید و آزمایش بدهید. همچنین می‌تواند به شما توصیه کند که در خانه بمانید تا از انتشار عفونت جلوگیری کنید. مراقب علائم زیر باشید:

  • سرفه کردن
  • گلو درد
  • آبریزش بینی
  • تب
  • سردرد
  •  بدن درد و خستگی
  • اگر به مطب پزشک مراجعه می‌کنید، حتماً از ماسک صورت خود استفاده کنید تا از گسترش عفونت به مبتلایان با سیستم ایمنی ضعیف جلوگیری کنید. در مورد هرگونه علائم جدید همانند تب یا مشکل در تنفس به پزشک خود اطلاع دهید.

علائم ویروس کرونا: سرفه - تب - بدن درد

2. اگر علائم عفونت تنفسی دارید در خانه بمانید

 گذشته از مراجعه به پزشک، اگر بیمار هستید خانه را ترک نکنید. ممکن است مسری باشد و همچنین ممکن است ویروس به افراد دیگری گسترش پیدا کند. روی استراحت تمرکز کنید و به بدن خود فرصت دهید تا بهبود یابد.

  • در صورت وجود، اگر به پزشک مراجعه می‌کنید حتما از ماسک صورت یکبار مصرف استفاده کنید، این امر باعث جلوگیری از انتشار میکروب‌ها می‌شود.

استراحت کردن

3. هنگام عطسه یا سرفه، جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید

 در صورت ابتلا به ویروس کرونا، احتمالاً سرفه و عطسه خواهید کرد. با پوشاندن دهان خود با یک دستمال، از انتقال میکروب‌ها به سایر افراد جلوگیری کنید. این کار باعث می‌شود که میکروب‌های شما در هوا پخش نشود.

  • سعی کنید همیشه یک جعبه دستمال کاغذی کنار خود نگه دارید. با این حال، خوب است که هنگام عطسه کردن بلافاصله از دستمال استفاده کنید.

پوشاندن جلوی دهان و بینی با دستمال هنگام عطسه یا سرفه

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص آنفولانزا 

مطالب مرتبط