در عرض 5 دقیقه سرفه کردن را متوقف کنید

در عرض 5 دقیقه سرفه کردن را متوقف کنید

15 اسفند 1398

سرفه مداوم، اغلب دردناک و آزار دهنده است. این بیماری ممکن است در اثر گلوی خشک، تخلیه سینوس و آسم ایجاد شود. نکته اصلی مبارزه با سرفه، انتخاب راه‌حل مناسب برای نوع سرفه شما است.


بخش اول هیدراته بمانید


1. مایعات مصرف کنید

 مانند هر بیماری دیگر، هیدراته ماندن اولین خط دفاع در برابر سرفه است. اگر سرفه شما ناشی از گلوی خشک باشد، هیدراته ماندن تمام آن چیزی است که شما نیاز دارید. حتی اگر سرفه شما ناشی از چیز دیگری باشد، نوشیدن مایعات زیاد هرگز ایده بدی نخواهد بود.

  • اگر گلوی شما از سرفه، خشک و یا تحریک شده است حتما از نوشیدنی‌هایی که ممکن است باعث تحریک بیشتر آن شود، مانند آب میوه‌های اسیدی (آب پرتقال) اجتناب کنید.
  • مراقب لبنیات نیز باشید. این تصور که شیر باعث ایجاد خلط بیشتر می‌شود، کاملا غلط است. ممکن است شیر ​​(به ویژه شیر چرب) راه گلوی شما را ببندد و احساس کنید که خلط بیشتری دارید. از طرف دیگر، اگر سرفه شما در اثر تحریک یا خشکی ایجاد شده باشد، لبنیات سرد ممکن است تسکین دهنده هم باشد.
  • هنگامی که به این قضیه شک دارید، توصیه می‌شود آب را انتخاب کنید. 

نوشیدن آب - نوشیدن آب پرتقال ممنوع

2. مایعات را به صورت گرم مصرف کنید

 برای سرفه‌های خاص مانند مواردی که در اثر گرفتگی بینی یا تخلیه سینوس ایجاد می‌شود، مایعات گرم موثرتر از مایعات سرد و مایعات در دمای اتاق هستند.

  • به گفته افسر ارشد پزشکی انجمن ریه آمریکا، چه چای گیاهی همراه با عسل یا لیمو باشد چه مایعات گرم، می‌تواند به متلاشی شدن خلط در مجاری تنفسی کمک کند.

نوشیدنی های گرم

3. آب نمک را امتحان کنید

 در مواردی که سرفه‌های شما ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا است، آب نمک می‌تواند برای شما مفید باشد. غرغره کردن آب نمک یا استفاده از اسپری بینی حاوی نمک می‌تواند به از بین بردن ویروس‌ها یا باکتری‌های ایجاد کننده ترشحات پشت حلق به شما کمک کند و آن را تسکین دهد.

غرغره کردن آب نمک

4. در بعضی موارد، بخور را در نظر بگیرید

 اغلب اینگونه تصور می‌کنند که بخار ناشی از دوش یا دستگاه بخور، می‌تواند به مبارزه با سرفه کمک کند. با این حال، تنها در مواقعی است که سرفه شما ناشی از هوای خشک باشد.

  • اگر به دلیل گرفتگی بینی، آسم، کنه‌های گرد و غبار یا کپک، سرفه می‌کنید هوای مرطوب می‌تواند سرفه شما را بدتر کند.

خوابیدن و گذاشتن دستگاه بخور کنار تخت


بخش دوم تغییر محیط اطراف


1. حالت عمودی بخوابید

 افقی خوابیدن، باعث می‌شود مخاط به داخل گلوی شما تخلیه شود.

  • به عنوان مثال، هنگام خوابیدن در مواقعی که سرفه می‌کنید، باید چند بالش را زیر سر خود بگذارید و به آن تکیه دهید تا از جمع شدن خلط در گلوی خود و سرفه کردن جلوگیری کنید.

خوابیدن به صورت عمودی - قرار دادن چند بالشت زیر سر

2. در معرض هوای تمیز قرار بگیرید

 از هوای کثیف، از جمله دود سیگار خودداری کنید. ذرات موجود در هوا می‌توانند منبع سرفه شما باشند و یا شرایط را برایتان بدتر كنند.

  • رایحه‌های قوی، مانند عطرها می‌تواند باعث سرفه شما شود حتی اگر برای دیگران تحریک کننده نباشد.

قرار گرفتن در معرض سیگار ممنوع

3. هوا را همچنان تمیز نگه دارید

 از باد، پنکه‌های سقفی، بخاری و تهویه هوا دوری کنید، زیرا جریان هوا می‌تواند سرفه شما را بدتر کند.

  • بسیاری از مبتلایان به سرفه بر این باورند که دمیدن هوا، سرفه آن‌ها را بدتر می‌کند و با خشک شدن مجاری تنفسی، احساس خارش در گلوی خود می‌کنند.

قرار گرفتن در معرض باد، پنکه، بخاری و تهویه هوا ممنوع

4. تمرینات تنفسی را امتحان کنید

 در حالی که بیشتر تمرینات تنفسی برای افرادی که دارای بیماری‌های مزمن، مانند بیماری انسداد ریوی هستند در نظر گرفته می‌شود اما می‌تواند برای هر کسی که سرفه می‌کند نیز مورد استفاده قرار گیرد.

  • از جمله روش‌های دیگر می‌توانید "سرفه کنترل شده" یا "بازتوانی ریه با انجام تنفس با لب‌های غنچه" را امتحان کنید. به عنوان مثال، در بازتوانی ریه با انجام تنفس با لب‌های غنچه  با گرفتن نفس عمیق از طریق بینی و شمارش به دو مورد شروع می‌شود. سپس، هنگامی که لب‌های خود را به هم نزدیک کنید مانند زمانی که می‌خواهید سوت بزنید، به آرامی از با شمارش 1 تا 4 بازدم کنید.

آموزش تمرینات تنفسی


بخش سوم اقدامات پزشکی


1. دارو مصرف کنید

 اگر سرفه شما همچنان ادامه دارد، سعی کنید داروهای ضد سرفه را امتحان کنید. داروهای ضد سرفه، معمولاً دو ماده را باهم ترکیب می‌کنند: یک ماده منعکس کننده که مخاط را شل می‌کند و یک ماده سرکوب کننده که مانع رفلکس سرفه می‌شود. برچسب‌ها را بررسی کنید تا بهترین گزینه را برای سرفه انتخاب کنید.

  • پزشک شما ممکن است یک شربت ضد سرفه حاوی کدئین تجویز کند که می‌تواند یک مهار کننده بسیار مؤثر باشد. حتماً دستورالعمل مصرف را دقیقاً مطابق گفته پزشک دنبال کنید، زیرا کدئین پتانسیل اعتیاد آوری را دارد.

مصرف دارو

2. گلوی خود را آرام کنید

 اگر سرفه، گلوی شما را ملتهب کرده است قرص مکیدنی گلو درد، خوردن غذاهای منجمد (مانند بستنی یخی‌ها) یا آب نمک را برای آرام کردن گلوی خود در نظر بگیرید.

  • بسیاری از داروهای ضد سرفه حاوی یک داروی بی‌حس کننده ملایم هستند تا واکنش سرفه را کاهش دهند. به همین ترتیب، تصور می‌شود که مواد غذایی سرد مانند بستنی یخی با بی حسی موقتی گلو عمل می‌کند.

خوردن قرص مکیدنی گلو درد

3. محصولات حاوی منتول را امتحان کنید

 قرص مکیدنی، پماد یا بخور نشان داده شده است كه منتول باعث كاهش سرفه می‌شود.

  • منتول، از ترکیب گیاه نعنای بیابانی تشکیل شده است و خاصیت بی‌حس کنندگی دارد و باعث می‌شود گلودرد شما تسکین پیدا کند.

قرص مکیدنی گلو درد حاوی منتول

4. بدانید چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

 اگر سرفه شما با تنگی نفس، خلط خونی، درد شدید یا تب بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) و دیگر علائم شدید همراه است، به پزشک مراجعه کنید.

تماس با اورژانس در صورت خلط خونی و تب بالا

بیشتر بخوانید: موثرترین روش درمان ذات‌الریه (پنومونی)

مطالب مرتبط